کد خبر 1470212
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
دیدار رؤسای جمهور ترکمنستان و آذربایجان در «باکو»

رئیس جمهور ترکمنستان در چارچوب سفر خود به باکو با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق، «سردار بردی‌محمداف»، رئیس جمهور ترکمنستان در چارچوب سفر خود به باکو با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بردی‌محمداف ضمن تقدیر از همتای آذربایجانی خود برای دعوت جهت شرکت در اجلاس گروه تماس جنبش غیرمتهدها برای مبارزه با کرونا ابراز اطمینان کرد که دیدار فعلی به توسعه بیشتر روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف انگیزه جدیدی خواهد بخشید.

در ادامه این گفت‌وگو دو طرف با خرسندی خاطرنشان کردند ترکمنستان و آذربایجان تلاش‌های مشترکی را برای تقویت همکاری‌های دولتی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و بشردوستانه انجام می‌دهند.

در چارچوب تبادل نظر در مورد موضوعات مهم دستور کار منطقه‌ای و بین المللی سران دو کشور به وجود درک متقابل در مورد مسائل اصلی، حفاظت و پشتیبانی از صلح و ثبات جهانی، مبارزه با تهدیدات تروریسم بین المللی، تضمین انرژی و حمل و نقل پایدار، امنیت آب، حفاظت از محیط زیست و تغییر اقلیم اشاره کردند.

اظهار شد که قالب‌های مشارکت چندجانبه در رسیدگی به چالش‌های زمانه به موقع و موثر است.

دو طرف از همکاری‌های تجاری و اقتصادی در حال رشد بین دو کشور به عنوان مهم‌ترین مسیرهای مشارکت دوجانبه نام بردند.

سران ترکمنستان و آذربایجان در بخش دیگر از مشارکت فرهنگی و بشردوستانه به عنوان یکی از عوامل مهم همکاری بین دو کشور یاد کردند و همچنین خواستار تقویت روابط در زمینه‌های بهداشت، آموزش و گردشگری شدند.

رئیس جمهور ترکمنستان ضمن شرکت و سخنرانی در اجلاس گروه تماس جنبش غیرمتعهدها برای مبارزه با کووید-۱۹ پیامدهای همه گیری کرونا را یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین چالش‌های معاصر خواند و گفت: این مسئله، البته، به جنبه‌های صرفا پزشکی محدود نمی‌شود، بلکه مستقیما بر واقعیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه توسعه جهانی، تاثیر می‌گذارد و بر لزوم یافتن مکانیسم‌های مناسب جدید برای روابط بین دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی جهت پیروزی بر آن موقعیتی دشواری که همه ما در آن قرار داریم، تاکید می‌کند.

در این نشست سران کشور و دولت‌ها، نمایندگان ارشد کشورهای مختلف و سازمان‌های معتبر بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان کشورهای ترک، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان بین المللی مهاجرت، سازمان جهانی گردشگری شرکت کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس