کد خبر 1471453
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
ابراز نگرانی شدید روسیه درباره حوادث اخیر در قره‌باغ

در پی تنش‌های اخیر بین باکو و ایروان در منطقه قره‌باغ کوهستانی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو عمیقاً نگران تشدید تنش است و از طرفین می‌خواهد خویشتن‌داری کنند.

به گزارش مشرق، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه دوشنبه (ششم مارس) در بیانیه‌ای گفت که «مسکو عمیقاً نگران تشدید تنش در قره‌باغ کوهستانی است و از طرفین می‌خواهد خویشتن‌داری کنند».

به گزارش خبرگزاری تاس، این دیپلمات ارشد روس گفت: ما نگرانی جدی خود را در مورد تشدید تنش‌ها در منطقه مناقشه قره‌باغ ابراز می‌کنیم. در روزهای اخیر آتش‌بس مکرراً نقض شده است. یک حادثه مسلحانه که پنجم مارس رخ داد، تلفاتی در هر دو طرف ارمنستانی و آذربایجانی داشته است. قویاً از طرفین می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند و گام‌هایی را برای کاهش تنش بردارند.

زاخارووا در ادامه گفت که «روسیه نیاز به پایبندی شدید به مفاد بیانیه نهم نوامبر ۲۰۲۰ بین رهبران روسیه، (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان درباره آتش‌بس کامل و توقف کامل همه خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی را بار دیگر مورد تاکید قرار می‌دهد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که هر مسئله‌ای در ارتباط با تامین امنیت و زندگی روزمره در منطقه تحت مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه باید از طریق مساملت‌آمیز و ارتباط بین دو طرف تحت نظارت این نیروها حل شود.

وی در ادامه گفت: آنچه رخ داده مجدداً تایید می‌کند که باکو ایروان فوراً به مذاکرات به عنوان بخشی از اجرای مفاد بیانیه‌های سه‌جانبه رهبران روسیه، (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ و همچنین ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ از جمله موارد مربوط به رفع انسداد خطوط ارتباطی منطقه‌ای، تحدید مرز جمهوری‌های ارمنستان-آذربایجان و تهیه معاهده صلح بازگردند.

تنش‌ و درگیری بین این دو جمهوری همسایه در روزهای اخیر تشدید شده و دو طرف، یکدیگر را به تدارک برای تجاوز گسترده متهم می‌کنند. پیش‌تر، نخست‌وزیر ارمنستان مدعی شد جمهوری آذربایجان در تدارک تجاوز گسترده علیه این کشور است.

علی علی‌زاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران هم دیروز، دوشنبه در توییتی درباره تنش‌های اخیر باکو با ایروان مدعی شد «ارمنستان به دنبال انتقام است و تشکیلات مسلح غیرقانونی خود را برای جنگ در قره‌باغ آماده می‌کند».

وی در ادامه این توییت با انتشار ویدئویی افزود: حقایق و شواهد تصویری از قاچاق اسلحه و سایر تجهیزات نظامی به خانکندی (جمهوری) آذربایجان توسط ارمنستان. ایجاد ایست بازرسی مرزی اجتناب‌ناپذیر است!

یکشنبه (پنجم مارس) «آذرنیوز» به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش داد ارمنستان بار دیگر به اقدام تحریک‌آمیز علیه جمهوری آذربایجان دست زد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانه خود مدعی شد: اطلاعات عملیاتی درباره انتقال تجهیزات نظامی، مهمات و پرسنل از جمهوری ارمنستان از طریق جاده خاکی خانکندی-خلفالی-تورشسو به خاک جمهوری آذربایجان جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت مستقر است، دریافت شد. برای راستی‌آزمایی اطلاعات واصله، یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان تلاش کردند خودروهای مشکوک را متوقف و بازرسی کنند که در آن زمان ارمنی‌ها تیراندازی کردند. در نتیجه تبادل تیر، دو طرف متحمل زخمی و تلفات شده‌اند.

جنگ در قره‌باغ میان ایروان و باکو در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف به جا گذاشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی‌ای که از ده‌ها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیرو برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    5 2
    روسیه نیازی نیست نگران کسی باشه خودش آشوبگر و متجاوز منطقه است و بهتره دست از وحشی‌گری بر علیه ملت بی دفاع اکراین برداره.
    • US ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 3
      باکوی مسخره ورفتارچندش آورش حال همه رابهم میزند.
  • DK ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    6 1
    برای جان فشانی در دفاع از اذربایجان آماده هستم، یاشاسین آذربایجان
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 4
      برای شکستن گردن دشمنان ایران آماده هستم.به ویژه شکست گردن ستون پنجم
    • US ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      1 0
      بروجان فشانی کن جماعت ازدستت راحت بشن.
  • FR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    4 1
    روسیه غلط کرده نقشه خود روسیه است
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 2
      غلط اضافی کردن که کارتجزیه طلبهای پانترک است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس