کتاب پامپئو| تشر ترامپ به ماکرون قبل از خروج از برجام

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتابش به شرح رویدادی پرداخته که تلاش‌های میانجی‌گرانه رئیس‌جمهور فرانسه برای نجات برجام به عصبانیت دونالد ترامپ منجر شده است.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب جدیدش به نام «ذره‌ای عقب‌نشینی نکن: مبارزه برای آمریکایی که دوست دارم» روایتی از عصبانیت رئیسش «دونالد ترامپ» از «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه قبل از خروج از برجام ارائه داده است.

پامپئو در این کتاب نوشته هنگامی که وزیران خارجه کشورها به او هشدار می‌داده‌اند که روسای جمهور کشورهایشان قصد دارند با نادیده گرفتن او با ترامپ صحبت کنند، او در پاسخ به آنها می‌گفته است: «مشکل من نیستم. آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی مشکل هستند و رئیس‌جمهور هم با من موافق است.»

او نوشته بعضی از این وزیران خارجه صحبت‌های او را درک کرده‌اند اما «خیلی‌ها هم باید راه سخت را انتخاب کرده و آموزش می‌دیدند. آموزش هیچ‌کس سخت‌تر از رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون نبود. فکر می‌کرد در بسیاری از موضوعات از ترکیه گرفته تا لبنان، تعرفه و مالیات‌های مربوط به اتحادیه اروپا و خیلی مسائل دیگر او است که باید مسائل را در گوش ترامپ نجوا کند.»

وزیر خارجه سابق آمریکا نوشته اما «آزاردهنده‌ترین» کار او تلاش‌های بی‌امانش برای مجاب کردن دونالد ترامپ برای عدم خروج از برجام بود. او می‌نویسد: «آگوست ۲۰۱۹، ماکرون طرحی پیشنهاد کرده بود که به موجب آن قرار بود در ازای رفع تقریباً همه تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های غیرهسته‌ای که فعالیت‌هایی مانند تروریسم را پوشش می‌داد، نظام‌های بازرسی مبهمی در ایران مستقر شود. ماکرون تصور می‌کرد می‌تواند رئیس‌جمهور را متقاعد کند که "این توافق" را بپذیرد.»

پامپئو اضافه کرده است: «اما من و [جان] بولتون با کمک نخست‌وزیر نتانیاهو تلاش کردیم توطئه ماکرون را خنثی کنیم. به هر حال آن طرح محکوم به شکست بود. ترامپ، کاملاً از ماهیت رژیم ایران آگاه بود و حتی یک بار هم اشاره‌ی به پذیرش پیشنهاد ناکافی ماکرون نکرد. رئیس‌جمهور و من هر دومان می‌دانستیم که برگرداندن تحریم‌ها اگر رفع می‌شدند دشوار بود. آنها به ما اهرم فشار فراوانی در برابر ایران می‌دادند. نمی‌توانستیم ذره‌ای عقب‌نشینی کنیم.»

مطابق روایت این کتاب، ماکرون همچنان به تلاش‌هایش ادامه می‌داده و هفته‌های منتهی به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ را به رایزنی برای اختصاص دادن نشستی میان ترامپ و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اختصاص داده است.

پامپئو نوشته است: «با وجود این، ماکرون قبل از نشست مجمع عمومی با رئیس‌جمهور تماس گرفت و ادعا کرد که می‌تواند با روحانی دیدار کند، اما به شریطی که رئیس‌جمهور ترامپ ابتدا می‌بایست خواسته روحانی برای امضای یک سند خاص قبل از این نشست را امضا کند. به خاطر می‌آورم که رئیس‌جمهور گفت هیچ چیزی را امضا نمی‌کند. ماکرون گفت اگر امضایی در کار نباشد، دیداری هم در کار نخواهد بود.»

او در ادامه می‌نویسد: «این مسئله باعث آزردگی رئیس‌جمهور ترامپ نشد و او گفت که گزینه‌های فراوان دیگری در اختیار دارد و همه کارت‌ها دست ما است. ترامپ می‌دانست که نردبان تنش‌ها دست ما بود. ماکرون مخالفت کرد و گفت که کارت‌ها دست ایران است و به همین دلیل ما در این وضعیت قرار گرفته‌ایم. اینجا رئیس‌جمهور حالش را جا آورد و خاطرنشان کرد که ما در شاخص داو به ۲۸۰۰۰ رسیده‌ایم در حالی که تولید ناخالص داخلی آنها به دلیل سیاست‌های تحریمی‌ ما ۲۵ درصد کاهش یافت.»

پامپئو در این بخش به عصبانیت ترامپ اشاره کرده و می‌نویسد: «ماکرون که هنوز عطش دیدار ترامپ-روحانی را داشت گفت که به سمت ایرانی‌ها خواهد رفت تا از آنها بپرسد آیا بدون امضای این برگه کاغذ حاضر توسط رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به دیدار با او هستند یا خیر. این باعث خشم رئیس‌جمهور شد و گفت: "بس کن! تلفن زدن به من را بس کن! از زنگ زدن به آنها و التماس دست بردار- مثل یک دختر کوچولوی ضعیف هستی. کشورت را اداره کن وگرنه جلیقه زردها این کار را خواهند کرد. به آنها بگو خودشان به من زنگ بزنند، خودت هم برو سراغ رسیدگی به جلیقه‌زردها.»

پامپئو نوشته ترامپ گوشی را گذاشت. ایرانی‌ها هرگز زنگ نزدند و فرانسه هم تلاش‌هایش برای میانجی‌گری را کنار گذاشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    4 13
    ببینید دولت چیکار کرد که مکرون اینقدر طرفدار برجام بود مستقیما میگه دیگه به برجام فکر نمیکنیم .... حیف از فرصت های از دست رفته
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      مثل یک دختر کوچولوی ضعیف هستی
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس