کد خبر 1467972
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
بولتون: چین برنده بزرگ جنگ اوکراین است/ مخالفت جدی با بازگشت ترامپ به قدرت

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید گفت که تاکنون چین برنده بزرگ جنگ اوکراین بوده و به دقت درحال بررسی و نظارت است که آمریکا و ناتو چه کار می‌کنند.

به گزارش مشرق، بولتون در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پشت با اشاره به این موضوع مدعی شد که با توجه به این مسائل چین پیش‌بینی‌های مناسبی انجام می‌دهد درباره اینکه فعالیت نظامی احتمالی این کشور علیه تایوان یا دیگران چه می‌تواند باشد.

بولتون که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی در دولت سابق آمریکا بود، این ادعا را مطرح کرده است که رابطه نزدیک‌تر چین و روسیه برای روس‌ها تا پایان قرن، بد تمام خواهد شد اما درحال حاضر برای واشنگتن و اروپا و آسیا بد است.

به اعتقاد این مقام پیشین آمریکایی، بسیاری از به اصطلاح کارشناسان گفته اند که چین از جنگ اوکراین ناراحت شده است و آنها در تلاش برای جدا کردن خودشان از کاخ کرملین بودند اما در روزهای اخیر مشخص شد این درست نیست.

بولتون مدعی است که چین خرید نفت و گاز روسیه را به طور قابل توجهی افزایش داده است و هیچ شکی نیست که موسسه‌های مالی تحریم شده روسی از طریق نظام بانکی چین پولشویی می‌کنند. درحالیکه عده زیادی از کارشناسان و ناظران سیاسی معتقد هستند که واشنگتن با سیاست گسترش ناتو به شرق شروع کننده جنگ اوکراین بوده، این سیاستمدار جنگ طلب آمریکایی بر این عقیده است که بیشترین کشوری که در جهان از سوی چین تهدید می‌شود اوکراین است.

مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در مورد اینکه ترامپ در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور آینده چگونه روابط با روسیه و اوکراین را مدیریت می‌کند، گفت: می‌دانم که وی در هفته‌های اخیر چه گفته است. او گفته، اگر بتواند زلنسکی و پوتین را در یک اتاق با همدیگر داشته باشد، می‌تواند ۲۴ ساعته مشکل را حل کند. این متوهمانه است و متاسفانه این نوع رویکرد ترامپ به مسائل است.

وی افزود: بدترین قسمت دولت ترامپ برای من در زمینه امنیت ملی فرصت‌های بزرگی بود که از دست دادیم زیرا او نمی‌تواند روی سیاست برای دوره زمانی پایدار متمرکز باشد. اگر ترامپ دوباره برگردد بدتر از آن زمان خواهد بود.

بولتون اضافه کرد: من در کتابم گفتم و امروز هم باور دارم، اگر ترامپ دوباره انتخاب شود به نظرم از ناتو خارج می‌شود. فکر می‌کنم که این یک فاجعه خواهد بود.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مشارکت در پیمان نیو استارت را به حالت تعلیق درآورد، بیان کرد: این یک موهبت است. آرزو می‌کردم او کاملا خارج می‌شد. معاهده نیواستارت یک توافق بد در سال ۲۰۱۰ بود، زمانیکه سنا آن را تصویب کرد. دولت بایدن اشتباه بزرگی انجام داد که در سال ۲۰۲۱ بدون هیچ امتیازی از طرف روس‌ها آن را به مدت ۵ سال تمدید کرد.

بولتون همچنین با تاکید بر اینکه واشنگتن باید بازنگری گسترده در دکترین هسته‌ای داشته باشد، ادامه داد: قبل از اینکه به توافقنامه‌های کنترل تسلیحات دیگری دست پیدا کنیم، باید مطمئن شویم که سلاح‌های کافی برای محافظت از خود داریم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ش. AE ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    3 0
    جلل خالق مرده ها هم حرف میزنن
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    5 0
    جخه بولتون سگ سبیل.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    روسها در حمله دوم باید فقط حرکت نیروی زمینی شان فقط روزها انجام شود تا کمتر در کمین پارتیزان ها بیافتند و از نیروی هوایی خود در شبها استفاده نمایند چون ارتش روسیه یک ارتش کلاسیک می باشد
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    6000 پهبادی که قرار است ایران در روسیه تولید کند برای یکسال جنگ کم هم نباشد زیاد نیست چون امریکا هم همین تعداد پهباد قرار است به اوکراین تحول دهد بهتر است که ایران ضمن افزایش تحویل پهباد به 20000 یا 25 هزار عدد خود نیز درهدایت انها مشارکت داشت مثلا خلبانان سپاه در کریمه و یا خاک روسیه این پهبادها را خودشان به سوی تانک و نفربرهای اوکراینی هدایت می کردند اینطوری سطح مهارتشان هم می رفت بالا مهارت خودش خیلی مهم است
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    بله سلاح هسته ای برای محافضت از آنها قابل قبوله ولی برای دیگران اخه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس