حمله به عین‌الاسد و شبی ترسناک که برای آمریکایی‌ها رقم خورد

بر اساس روایت افسران آمریکایی، شب حمله به عین‌الاسد برای آنها شبی هولناک بود؛ شبی که نشان داد موشک‌های ایرانی تا چه حد با دقت به هدف می‌خورند و چقدر آمریکایی‌ها در برابر آنها آسیب‌پذیرند.

به گزارش مشرق، «آن شب بی‌نهایت ترسناک بود، از شدت انفجارها در پناهگاه باز و بسته می‌شد» این صحبت‌ را «استیسی کولمن»، سرهنگ دوم ارتش آمریکا از شب خوف برانگیز در پایگاه عین‌الاسد می‌گوید. او در مصاحبه با سی.ان.ان اذعان می‌کند «حدود هفت انفجار در جایی که ما پناه گرفته بودیم رخ داد و بی‌نهایت ترسناک بود... ما فکر می‌کردیم قرار است چند راکت به پایگاه شلیک شود، اما مطمئن نبودیم.»

حمله به عین‌الاسد و شبی ترسناک که برای آمریکایی‌ها رقم خورد+ عکس و فیلم

«استیسی کولمن» تنها افسر ارتش آمریکا نبود که آن شب را بی‌نهایت ترسناک توصیف کرد. واشنگتن پست گفت‌وگویی را با «آلن جانسون» یکی دیگر از نظامیان حاضر در پایگاه عین‌الاسد انجام داد و او از کابوس شب‌های خود بعد از شب ترسناک صحبت کرد. جانسون گفت از زمانیکه یک موشک در ۱۸ متری پناهگاهش در عین‌الاسد برخورد کرده است، او مشکل تمرکز پیدا کرده است.

حمله به عین‌الاسد و شبی ترسناک که برای آمریکایی‌ها رقم خورد+ عکس و فیلم

۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ زمانیکه سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده الحشد الشعبی عراق به همراه یارانشان در حال خروج از فرودگاه بغداد بودند، ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد در حمله پهپادی نظامیان تروریست آمریکایی به شهادت رسیدند. به دنبال شهادت تلخ سردار حاج قاسم سلیمانی، جمهوری اسلامی ایران بر گرفتن انتقام از عاملان جنایت تاکید کرد.

حمله به عین‌الاسد و شبی ترسناک که برای آمریکایی‌ها رقم خورد+ عکس و فیلم

واکنش‌های رسانه‌ای کشورهای غربی یک روز پس از ترور

بعد از ترور شهید سلیمانی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسوولیت این ترور را به عهده گرفت و اذعان کرد که این ترور به دستور شخص رییس جمهوری وقت آمریکا صورت گرفته است. یک روز پس از ترور سردار سلیمانی واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشت که ترور سردار سلیمانی از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود.

همچنین فاکس نیوز مدعی شد که تمام نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه به حالت آماده باش درآمده‌اند و در بالاترین سطح هوشیاری قرار گرفته‌اند. شبکه سی ان ان آمریکا هم اذعان کرد که شهادت قاسم سلیمانی منطقه را به لرزه در می‌آورد. نشریه آلمانی اشترن هم پیش‌بینی کرد که در منطقه خاورمیانه شورشی شکل می‌گیرد و پیامدهای این عملیات به سادگی قابل پیش‌بینی نیست.

شلیک ۱۳ موشک به عین‌الاسد

در ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ زمانی‌که دولت آمریکا منتظر هدف قرار گرفتن پایگاه التاجی از سوی ایران بود و هواپیماهای شناسایی‌ این کشور در آسمان عراق در حال گشت‌زنی بودند، ۱۳ موشک به عین‌الاسد بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق، شلیک شد.

روایت سردار حاجی زاده از آن شب

این رویداد برای آمریکایی‌ها آن‌قدر غیر قابل باور بود که تا ساعت‌ها بعد هیچ یک از مقامات آمریکایی حاضر نشدند درباره این موضوع اظهار نظر کنند. «حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد از زمان جنگ جهانی دوم تا به آن روز بی‌سابقه بود. چهار پایگاه التاجی و عین‌الاسد در عراق، پایگاه شهید موفق در اردن و پایگاه علی‌السالم کویت در ترور شهید سلیمانی و یارانشان دست داشتند که همان ساعات نخست بعد از ترور شناسایی شدند. گزینه نخست برای انتقام این ترور را پایگاه التاجی عنوان شد. ساعت‌های قبل از عملیات به دلیل نزدیکی پایگاه التاجی به محل سکونت عراقی‌ها، پایگاه مورد نظر تغییر پیدا کرد. ما پایگاه عین‌الاسد که دورترین و مجهزترین پایگاه آمریکایی‌ها در عراق؛ بلکه در خاورمیانه بود را انتخاب کردیم و آن جا را با موشک‌های فاتح و قیام بمباران کردیم. ما در این عملیات از موشک‌های فاتح و قیام استفاده کردیم...» این روایت سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران بود که آن‌شب در مرکز عملیات حضور داشت.

موشک قیام، یک موشک بالستیک با سر جداشونده و سوخت مایع است. برد این موشک به هزار کیلومتر می‌رسد. این موشک از ابتدا برای پایگاه‌های آمریکایی که در منطقه حضور دارند، طراحی شده بود.

حمله به عین‌الاسد و شبی ترسناک که برای آمریکایی‌ها رقم خورد+ عکس و فیلم

موشک فاتح ۳۱۳، یک موشک بالستیک کوتاه برد با سوخت جامد است که برای اهداف زمین به زمین طراحی شده است. این موشک قادر است اهداف زمینی و دریایی، نقاط تجمع دشمن، مراکز فرماندهی، سایت‌های موشکی، زاغه‌های مهمات، رادارها و سایر اهداف مورد نظر را به‌صورت نقطه‌ای مورد هدف قرار داده و منهدم کند.

حمله به عین‌الاسد و شبی ترسناک که برای آمریکایی‌ها رقم خورد+ عکس و فیلم

از هیچ آمریکایی آسیب ندیده تا ضربه ملایم مغزی

ترامپ در ساعت ۸ صبح ۸ ژوئن به وقت واشنگتن دی سی با مقامات ارشد پنتاگون در کاخ سفید حاضر شد و بیانیه‌ای را خواند. ژنرال‌هایی که ترامپ را در این مراسم همراهی می‌کردند بسیار ناراحت، غمگین و نگران به نظر می‌آمدند. ترامپ هم زمان خواندن این بیانیه بسیار مضطرب و نگران به نظر می‌رسید و نفس‌های بلندی می‌کشید. او با همان حالت و نفس‌هایی که از سر نگرانی به شماره افتاده بودند، اعلام کرد «می‌خواهم به شما مژده دهم.... که هیچ آمریکایی.... در حمله موشکی دیشب آسیب ندیده است..... تمام سربازان ما در امنیت هستند..... تنها آسیب حداقلی به پایگاه‌های نظامی ما وارد شده است.» او که این کلمات را نفس‌های به شماره افتاده ادا می‌کرد و با همان نفس‌ها ادامه داد «به نظر می‌آید ایران در حال عقب نشینی باشد ....که برای همه طرف‌های دخیل....و برای دنیا خبر بسیار خوبی است.»

حمله به عین‌الاسد و شبی ترسناک که برای آمریکایی‌ها رقم خورد+ عکس و فیلم

یک هفته بعد از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد پنتاگون اذعان کرد که «یازده سرباز» آمریکایی دچار «ضربه ملایم مغری» شده‌اند. دو هفته بعد از آن شب ترسناک ترامپ سرانجام دست از دروغگویی برداشت و گفت «شاید سربازان آمریکایی در عین الاسد فقط سر درد گرفته باشند.» این در حالیست که یک روزنامه کویتی از انتقال ۱۶ سرباز آمریکایی به بیمارستان این کشور خبر داد. واشنگتن پست هم در گزارشی نوشت ««برخی سربازان آمریکایی به مرکز درمانی منطقه لاندستول در آلمان منتقل شده‌اند.»

چند روز بعد از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد پنتاگون از افزایش آمار مجروحان آمریکایی این حادثه خبر داد. در نهایت بعد از حدود سه هفته از گذشت این حادثه توماس کمپل، سخنگوی وقت پنتاگون در یک سناریوی تکراری درباره اعلام آمارهای قطره چکانی گفت «۵۰ نفر از نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه عین‌الاسد دچار آسیب مغری شده‌اند. از این تعداد ۳۱ نقر در بغداد تحت درمان قرار گرفته‌اند و به محل ماموریت خود بازگشتند و ۱۸ نفر هم برای انجام معاینات و درمان بیشر به آلمان منتقل شده‌اند. یک نفر دیگر هم به کویت منتقل و اکنون به محل ماموریت خود بازگشته‌ است.»

پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان هم گزارش داد که ۶۴ سرباز آمریکایی بر اثر حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد عراق دچار آسیب مغزی شده‌اند.

اظهارات ضد و نقیض ترامپ و مقامات آمریکایی موجب اعتراض خبرنگاران در رسانه‌های مختلف شد. او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا ابتدا گفتید سربازان سردرد دارند و آیا ضربه مغزی آسیب مهمی نیست، پاسخ داد: «من چند روز بعد فهمیدم، اما خیر موضوع مهمی نیست.»

فاکس نیوز شبکه مورد علاقه ترامپ هم نسبت به آمارهای قطره چکانی درباره این حادثه واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای با یک پزشک آمریکایی تحلیل کرد که این امکان وجود ندارد کشته‌ای در آن حادثه نبوده باشد.

گرچه پنتاگون از ارائه آمار مجروحان و کشته شدگان در روزها و هفته‌های نخست خودداری کرد و در نهایت طبق آنچه تا اکنون گفته شده است تعداد مجروحان این دفاع مشروع به ۱۱۰ نفر افزایش یافته و به ۳۹ نفر از این افراد نشان قلب بنفش را که آمریکا این نشان را به مجروحان شدید جنگی اعطا می‌کند، اعطا شده است. اما سوال اساسی اینجا مطرح می‌شود که چرا وزارت دفاع آمریکا اجازه ورود هیچ خبرنگاری را تا چند روز بعد از این حادثه به محوطه عین‌الاسد نداد و فقط سه روز بعد عکسی توسط سی.ان.ان انتشار یافت. همچنین این سوال مطرح می‌شود که چرا در تصاویر منتشر شده فقط یک نقطه نشان داده شده و اجازه انتشار آزادانه اخبار توسط رسانه‌ها وجود نداشت. به نظر می‌آید که این سوال تنها یک جواب داشته باشد. آنها غافلگیر شده بودند و می‌خواستند تا خسارات وارده را از دید مخاطبان پنهان نگه دارند. به این سبب که تصور هالیوودی قدرت برتر آمریکا همچنان در اذهان مردم باقی باشد.

این نخستین باری نیست که آمریکایی‌ها تلفات خود را در خاورمیانه مخفی می‌کردند. آن‌ها در حالیکه مدعی بودند در زمان جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ و عراق در سال ۲۰۰۳ نیروهای شان کشته نشده‌اند، درست هفت سال بعد از حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۸ اعلام کردند که سه هزار نفر از نیروهای آنان در خاورمیانه کشته شده‌اند.

حمله به عین‌الاسد و شبی ترسناک که برای آمریکایی‌ها رقم خورد+ عکس و فیلم

سامانه های دفاعی اسرائیل کارا نخواهد بود

قیس قریشی، کارشناس مسائل خاورمیانه که اکنون در لندن به سر می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به عین‌الاسد و فروریختن هیمنه آمریکا، عنوان کرد: قبل از عین‌الاسد ایران یک سری از مناقشات امنیتی را داشت که موضوع بمباران عین‌الاسد قطعه آخر این پازل بود. قبل از آنکه ایران به عین الاسد شلیک کند، انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو حمله کرده بود. آسیب به آرامکو آنقدر بالا بود که «توماس فریدمن» یک روزنامه نگار برجسته با اصالت یهودی و ستون نویس «نیویورک تایمز» که حرف او مورد تایید محافل سیاسی آمریکا و اسرائیل است، درباره آرامکو نوشت که «آرامکو یک بلای کوچکی است که قرار است بر سر اسرائیل بیاید. ما باید خودمان را آماده کنیم برای روزی که ایران در واکنش به حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای‌اش تصمیم می‌گیرد که دیمونا را بزند. دیمونا تبدیل به یک چالش بزرگ برای اسرائیل خواهد شد. باید از شهروندان اسرائیلی خواهش کنیم که با تفنگ‌ و با هفت‌تیر و با وسایل نظامی ابتدایی موشک‌های دقیق ایران را مورد هدف قرار دهند. به این سبب که سامانه‌های دفاعی ما کارا نخواهد بود و امکان اینکه با تفنگ‌های ام ۱۶ و تفنگ‌های اسرائیلی و آمریکایی این موشک‌های نقطه زن و پهپادهای ایرانی را مورد هدف قرار دهیم بالاتر از این خواهد بود که سامانه پدافند هوایی اسرائیل بتوانند این موشک‌ها را مورد هدف قرار دهند.

آرامکو عربستان را از آمریکا دور کرد

قریشی عنوان کرد: در موضوع آرامکو، آمریکا خودش را به عنوان حامی سعودی‌ها معرفی می‌کرد. قرارداد ۴۸۰ میلیارد دلاری فروش اسلحه به سعودی را امضا کرده بود. آمریکا پی در پی از سعودی‌ها به بهانه دفاع از آنان اخاذی می‌کرد. در موضوع آرامکو مشخص شد که آمریکا هیچگونه اراده‌ای برای دفاع از سعودی ندارد. این موضوع اعتبار آمریکا را در حوزه خلیج فارس خدشه‌دار کرده بود. بعد از موضوع آرامکو خاطرم است که اماراتی‌ها و کویتی‌ها پشت پرده با ایران مذاکره می‌کردند. آن‌ها خود را به عنوان یک کشور بی‌طرف معرفی می‌کردند. همچنین این موضوع سبب شد تا عربستان در رابطه خود با آمریکا تجدید نظر کند. رفتار عربستان بعد از آرامکو تا به امروز یک شیب دوری از آمریکا را به خود گرفته است.

هدف قرار دادن گلوبال هاوک به حیثیت آمریکا لطمه وارد کرد

وی افزود: پیش از این موضوع ما جریان گلوبال هاوک و سرنگونی آن غول امنیتی آمریکا، چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ کیفیت را داشتیم. جمهوری اسلامی ایران توانست یکی از معتبرترین «پهپادهای جاسوسی» آمریکا را سرنگون کند. این موضوع هم به حیثیت آمریکا لطمه وارد کرد. دولت آمریکا بعد از این موضوع برای ایران شاخ و شانه کشید. اما در نهایت جوابی درخور به ایرانی‌ها ندادند. حتی با واسطه به ایرانی‌ها گفتند که ما یک قطعه ارضی از ایران را که فردی در آن نباشد می‌زنیم و می‌گوییم که ما به ایران جواب دادیم. جمهوری اسلامی ایران هم گفت هرگونه تعرض به خاک ایران ولو اینکه هیچگونه تلفات جانی و معنوی نداشته باشد را به بدترین شکل جواب خواهیم داد.

ایران پیروز جنگ اراده‌ها در دوره ترامپ

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: پس از ترور شهید سلیمانی و آن کار جنایتکارانه‌ای که دولت آمریکا مرتکب شد و با گستاخی هرچه تمام به این ترور اعتراف کرد خیلی برای ایران مهم بود که این پیام را به آمریکا و متحدانش در منطقه دهد که ما در بالاترین سطح آماده واکنش هستیم. با توجه به اینکه من تمام مطالب نشریات آمریکا، انگلیس و اسرائیل را مطالعه می‌کنم تحلیلگر منصف و قابل قبولی را ندیدم که جز این بگوید که ایران پیروز جنگ اراده‌ها در دوره چهار ساله ترامپ بود.

پیام ایران به جهانیان

وی عنوان کرد: بسیار مهم بود که ایران این پیام را به آمریکا و متحدانش که خیز برداشته بودند و تصور می‌کردند که این امکان وجود دارد که در قالب یک ائتلاف، حمله نظامی علیه ایران را شکل دهند، بفرستد. این پیام مهم این بود که ایران نه فقط آمادگی دفاع از کشور را دارد؛ بلکه توان آسیب زدن در بالاترین سطح را هم دارد. برد موشکی ایران مشخص بود و همه از قبل می‌دانستند که برد موشکی ایران قابل توجه است. اما در عین‌الاسد دقت موشک‌های ایران بسیار نقش‌آفرینی کرد. به قول فرمانده سنتکام «پیام ایران بسیار پیام دقیقی بود». کلمه «پیام دقیق» از فرمانده سنتکام در آن زمان خیلی دقیق انتخاب شده بود.

حمله موشکی به عین‌الاسد در نوع خودش خاص بود

قریشی با بیان اینکه قدرت ضربه‌زنی و نقطه زنی موشک‌های ایران از زمان عین‌الاسد به بعد مطرح شد، افزود: تا آن زمان فردی خبر نداشت که موشک‌های ایران چقدر دقیق است و به چه میزان قدرت تخریب دارند. آن موضوع باعث شد که ائتلاف آمریکا، اسرائیل و سعودی و اقمار دور سعودی در رابطه با حمله نظامی به ایران تجدید نظر کنند. حمله به عین‌الاسد یکی از حملاتی بود که در نوع خودش خاص بود. بعد از جنگ جهانی دوم این «نخستین» بار بود و هیچ نمونه مشابهی وجود نداشت که یک دولت به طور رسمی به پایگاه نظامی آمریکا حمله کند و به طور رسمی اعلام کند که این حمله را من انجام داده‌ام.

وی معتقد است که بعد از حمله به عین‌الاسد قدرت موشکی ایران برای همگان آشکار شد و به نظر می‌آید که ائتلاف ضد ایرانی که شکل گرفته بود، از آنجا به بعد متلاشی شد و درباره آن تجدیدنظر شد.

ترور سردار سلیمانی به لحاظ حقوق و اعتباری به آمریکا آسیب زد

قیس قریشی درباره واکنش‌های بین‌المللی درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به عین‌الاسد، گفت: جایگاه آمریکا در حوزه حقوقی و اعتبار آمریکا به عنوان کشوری که ادعا می‌کند که مخالف با تروریسم و در جنگ با آن است و در این باره خیلی تبلیغ می‌کند به شدت آسیب خورد. به جز اینکه سازمان ملل به سرعت آمریکا را «خاطی» معرفی کرد و ترور شهید سلیمانی را از سوی دولت آمریکا با عنوان «ترور» اعلام کرد، این موضوع به لحاظ اعتباری هم به آمریکا آسیب زد. از لحاظ حقوقی مسجل شد که آمریکا کشور خاطی است و دست به «تروریسم دولتی» زده است، اینکه آنان فرمانده و ابر فرمانده مبارزه با تروریسم؛ یعنی سردار شهید قاسم سلیمانی را ترور کردند باعث «بی‌اعتباری بزرگی» برای آمریکایی‌ها شد.

سردار سلیمانی دولت عراق را از حلقوم دیو هفت سر داعش نجات داد

وی ادامه داد: سردار سلیمانی در دنیا بعد از غائله ۲۰۱۴ و حمله داعش به عراق و اعلام دولت خلافت در عراق و سوریه معروف بود به عنوان فرمانده‌ای که استخوان‌های تروریست‌ها را خورد کرد. در سال ۲۰۱۴ با ورود داعش به عراق و سقوط پی در پی استان‌های غربی این کشور، سردار سلیمانی تنها فردی بود که به کمک دولت عراق رفت. او دولت مرکزی بغداد را از حلقوم این دیو هفت سر داعش درآورد. داعش به ۵ کیلومتری اربیل و ۲۰ کیلومتری بغداد رسیده بود. رعبی که آنها در عراق ایجاد کرده بودند باعث شده بود که فرماندهان عراقی مردد باشند که میان عقب‌نشینی تاکتیکی و ماندن و مبارزه با داعش. این تردید در نیروهای عراقی باعث شده بود که دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان در خطر باشند. در عراق قاسم سلیمانی معروف بود. بارها نام او به عنوان قهرمان جنگ با تروریسم در همه محافل عراق یاد شده بود. مجله نیوزویک عکس قاسم سلیمانی را به عنوان فرمانده‌ای که با داعش و تروریسم مبارزه می‌کند در آمریکا به چاپ رساند. در اندیشکده‌ها و مراکز مشاوره‌ای اروپایی و آمریکایی قاسم سلیمانی معروف بود به فرمانده‌ای که استخوان‌های تروریست‌ها را خورد کرده است.

قریشی اظهار کرد: این موضوع یک آسیب حیثیتی برای آمریکا بود. چرا که شما به بهانه مبارزه با تروریسم قهرمان مبارزه با تروریسم را ترور می‌کنید. همین جمله چقدر می‌تواند معنا داشته باشد. این آسیب بزرگی برای ترامپ و دولت آمریکا بود. این موضوع ثبت شد که بعد از ۱۹۴۵ نخستین کشوری که به آمریکا حمله کرد و گردن گرفت و آمریکا نسبت به این موضوع واکنش نشان نداد، ایران بود. این از اراده آمریکا برای نجنگیدن با ایران خبر داد و باعث بی‌اعتباری برای آمریکا شد. آمریکا در سال ۲۰۱۹ کشوری نبود که جهان تا قبل از ۲۰۰۳ آن را می‌شناخت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    28 1
    شبی که دل بسیاری از مردم جهان را شاد کرد ترس حمله بهشیطان بزرگ امریکا وهیننه پوشالی اورا فروریخت شبی کهباعث افتخار است
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    22 0
    ما انتظار انتقام سخت داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس