توقف پرواز پهپادهای «گلوبال هاوک» آمریکا بر فراز دریای سیاه

پایگاه اینترنتی «فلایت رادار ۲۴» اعلام کرد آخرین باری که یک پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» بر فراز دریای سیاه در سواحل کریمه پرواز کرد، ۲۱ ماه مارس گذشته یعنی حدودا یک ماه پیش بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، آمریکا پرواز هواپیماهای بدون سرنشین راهبردی «گلوبال هاوک» خود را بر فراز دریای سیاه پس از حادثه برای پهپاد آمریکایی «ریپر» متوقف کرده است.

بر اساس داده‌های وب‌سایت «فلایت رادار ۲۴» که امکان نمایش پروازها را در زمان واقعی و بر روی نقشه فراهم می‌کند، آخرین باری که پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» بر فراز دریای سیاه در سواحل شبه جزیره کریمه پرواز کرد، ۲۱ مارس گذشته بوده است و از آن زمان تاکنون این پهپادهای آمریکایی مستقر در جزیره سیسیل وارد حریم هوایی دریای سیاه نشده‌اند.

این خبر در حالی است که این پهپادهای آمریکایی در کل دوره قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه به طور متوسط ماهانه هشت تا ده پرواز شناسایی بر فراز منطقه دریایی روبروی کریمه انجام داده‌اند.

اطلاعات موجود در سایت «فلایت رادار ۲۴» نشان می‌دهد که از ۲۱ مارس گذشته تا ۲۰ آوریل جاری، پهپادهای گلوبال هاوک تنها سه پرواز از یک پایگاه هوایی در سیسیل انجام داده‌اند، اما همه آنها در محدوده حریم هوایی رومانی و در فاصله بیش از ۴۰۰ کیلومتری از کریمه یعنی خارج از منطقه تحت پوشش راداری این پهپادها بوده است که قادر به دریافت تصاویر راداری از زمین با حداکثر برد تا ۲۰۰ کیلومتر هستند.

همچنین یک منبع آگاه به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت آخرین باری که یک پهپاد گلوبال هاوک آمریکا بر فراز دریای سیاه در نزدیکی شبه جزیره کریمه پرواز کرد، ۲۱ مارس گذشته بود.

این منبع افزود: پس از بروز حادثه برای پهپاد آمریکایی «ریپر» که در ۱۴ آوریل در آب‌های دریای سیاه سقوط کرد، تنها دو پرواز دیگر از پهپادهای گلوبال هاوک در ۱۷ مارس و ۲۱ مارس بر فراز دریای سیاه انجام شد که هر دو در فاصله کمتر از ۱۴۰ کیلومتر از ساحل جنوبی کریمه بود.

گفتنی است که پهپاد RQ-4 Global Hawk یک هواپیمای بدون سرنشین راهبردی است که یکی از مدرن‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین در جهان به حساب می‌آید. گلوبال هاوک می‌تواند تا ۳۶ ساعت در هوا بماند و بیش از ۲۲ هزار کیلومتر پرواز کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس