تکرار ادعاهای نخ‌نماشده تروئیکای اروپایی بعد از نشست شورای امنیت

تروئیکای اروپایی طی بیانیه‌ای مملو از ادعاهای بی‌اساس ضمن متهم کردن تهران به نقض‌های مکرر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، خواستار توقف فعالیت‌های موشکی بالستیک و عقب‌گرد برنامه هسته‌ای ایران شدند.

به گزارش مشرق، نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل متحد بعد از نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، نشست خبری برگزار کرده و بیانیه‌ای مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران خواندند.

در این بیانیه که توسط «باربارا وودوارد» نماینده انگلیس خوانده شد، آمده است: «امروز شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مباحثه کرد که به‌صورت خاص درباره فعالیت‌های هسته‌ای، بالستیکی و اشاعه‌ای ایران در تناقض با این قطعنامه بود».

تروئیکای اروپایی در این بیانیه مشترک ادعا کردند: «ایران به مدت سال و نیم است که الزاماتش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را نقض می‌کند و به تسریع برنامه هسته‌ای خود همزمان با کاهش چشمگیر تعهدات شفاف‌سازی ادامه می‌دهد. ایران توجیه غیرنظامی معتبری برای این اقدامات که با خطرات بسیار جدی مرتبط با اشاعه همراه است، ندارد. امروز برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری است».

نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان مدعی شدند: «در ماه نوامبر ایران اعلام کرد که توانمندی‌های تولید اورانیوم غنی‌شده خود در فردو و نطنز را از محدوده برجام فراتر می‌برد. این فعالیت‌ها دستاوردهای دانشی غیرقابل بازگشتی به ایران می‌دهد. این همچنین زمان مورد نیاز برای ایران جهت جمع‌آوری مقدار کافی مواد شکافت‌پذیر برای چندین سلاح اتمی را کاهش می‌دهد».

در ادامه ادعاهای این بیانیه آمده است: «ایران همچنین به تولید سطوح بی‌سابقه‌ای از اورانیوم با غنای کم و زیاد، تا ۶۰ درصد، ادامه می‌دهد. این امر نگران‌کننده است زیرا ایران توانایی آژانس اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی از بخش مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تعلیق کرده که اطمینان‌بخشی آژانس از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را دشوارتر می‌کند».

تروئیکای اروپایی که مدتی است به‌جای عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام، به صدور بیانیه‌ای‌های ادعایی این چنینی روی آورده، افزود: «تنش‌زایی‌های مداوم ایران، اثرات جدی بر امنیت جهانی و رژیم عدم اشاعه دارد. ایران توافق پیشنهادی هماهنگ‌کننده برجام (جوزپ بورل) در ماه مارس و آگوست برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجامی را نمی‌پذیرد و به درخواست‌های غیرقابل قبول فراتر از برجام ادامه می‌دهد».

تکرار ادعاهای نخ‌نماشده تروئیکای اروپایی بعد از نشست شورای امنیت

نمایندگان سه کشور در ادامه ادعا کردند: «برجام و اجرای پادمان‌های آژانس اتمی دو امر جداگانه هستند. ایران الزامات قانونی الزام‌آور بین‌المللی برای گزارش تمام مواد اتمی و همکاری با آژانس اتمی دارد. امروز شورای امنیت همچنین درباره تحولات مهم حول برنامه موشکی ایران و ارسال موشک و پهپاد به بازیگران منطقه‌ای و فراتر از آن بحث کرد».

این بیانیه بی‌اساس ادامه داد: «اولا، ایران به اجرای فعالیت‌های موشکی بالستیک که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است ادامه می‌دهد، از جمله آزمایش ماهواره‌بر که از فناوری بهره می‌برد که برای تولید موشک‌های بالستیک دوربرد و قاره‌پیما قابل استفاده است. ثانیا، اشاعه تسلیحاتی ایران یک تهدید واقعی و چشمگیر برای منطقه و تمام جامعه جهانی است. ما قویاً فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه را محکوم کرده و از ایران می‌خواهیم تمام فعالیت‌های موشکی بالستیک و اشاعه [تسلیحاتی] متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر قطعنامه‌های شورای امنیت را پایان دهد. ثالثا، ایران از ماه آگوست، صدها پهپاد به روسیه ارسال کرده که برای کشتار غیرنظامیان و حمله به زیرساخت‌های اوکراین استفاده شدند. ما قویاً این اقدامات را که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، محکوم می‌کنیم. ما شدیداً به ایران درباره هرگونه ارسال بیشتر تسلیحات به روسیه، مخصوصا موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد هشدار می‌دهیم».

تروئیکای اروپایی با درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای بررسی و ارائه گزارش درباره هرگونه مدرک از ارسال اقلام، تجهیزات، مواد، کالاها، فناوری یا خدمات متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱، افزودند: «ما از سفر کارشناسان سازمان ملل به اوکراین استقبال می‌کنیم. ما با شرکای خود درباره گام‌های بعدی نیز بحث می‌کنیم».

نمایندگان انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در پایان ادعاهای نخ‌نماشده خود گفتند: «ما مصمم هستیم که ایران هرگز سلاح اتمی تولید نکند، از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکند و اشاعه تسلیحات رایج توسط ایران به بازیگران غیردولتی در خاورمیانه را متوقف کنیم. چنین فعالیت‌هایی در کنار سرکوب خشن تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران، فقط منجر به انزوای بیشتر ایران از جامعه بین‌المللی می‌شود».

پیش از این، شرکت‌کنندگان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، ضمن درخواست از آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، از تهران خواستند فعالیت‌های هسته‌ای را کاهش دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    14 6
    این اروپایی ها همچون سگی هستند که از دور واق واق می کنند. فعلا" که در جنگ اوکراین با روسیه، همچون خر در گِل گیر کرده اند و راه پس و پیش ندارند. امسال هزاران نفر در اثر سرما در اروپا منجمد خواهند شد. خدا با مردم ایران هست‌
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      3 1
      فعلاً سه گانه اروپایی خودشان را بخارانند تا بعد !!!!!!
  • ali IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    1 1
    برجام فقط برای ایران است و اروپا در اجرای مفاد ان براساس دتور امریکا و اسراییل عمل میکند
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    3 1
    هسته ای بدیم بره- موشک بدیم بره- پهپاد بدیم بره - ارتش و سپاه منحل بشه و آخرش قتل عام و اغتشاش و شورش و تجزیه
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    2 1
    اونوقت نماینده ایران نباید بره پشت این میکروفون و بزنه تو دهان این سه نماینده؟!! خداوکیلی تا این حد تحقیر برای ما که ادعای عزتمند بودنمون گوش فلک رو کر کرده قابل قبول هست؟!! این برجام نکبت رو بزنید تو صورت این عوضی ها تا بفهمند ایران اون کشور و ملت و نظامی نیست که به شغال ها باج بده.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس