کد خبر 1447717
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
چین خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

نماینده پکن در سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران به منظور احیای مذاکرات برجامی شد و قطعنامه شورای حکام علیه ایران را عامل تشدید تنش‌ها و تضعیف اعتماد دانست.

به گزارش مشرق، «گنگ شوانگ» معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در جلسه روز گذشته (دوشنبه) شورای امنیت تصریح کرد که قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال فشار به ایران، کاری جز «تشدید تنش‌ها، تضعیف اعتماد و سایه افکندن بر مذاکرات» انجام نمی‌دهد.

روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گزارش کرد، نماینده چین در سازمان ملل همچنین خواستار لغو تحریم‌های ایران و توقف تهدیدات علیه جمهوری اسلامی شد تا مذاکرات برجامی بار دیگر از سرگرفته شود.

گنگ در ادامه تصریح کرد: «تمامی طرف‌ها باید به اوضاع بلندمدت و کلی توجه داشته باشند و از هرگونه اقدامی که اوضاع را متشنج می‌کند و فرایند مذاکرات را تضعیف می‌کند، خودداری کنند.

نماینده چین در سازمان ملل در ادامه با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تصریح کرد که تصمیم ۲۰۱۸ واشنگتن برای خروج از برجام عامل بن‌بست فعلی در مسیر مذاکرات برجامی است.

علی‌رغم آن که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا وعده بازگشت به برجام را داده بود اما تاکنون دولت وی اقدام ملموسی برای احیای توافق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های ایران انجام نداده است.

گنگ در این خصوص گفت: «ایالات متحده به عنوان خالق بحران هسته‌ای ایران، باید مسئولیت خود را بپذیرد و در برداشتن گام‌های ملموس پیش‌قدم باشد».

وی با اشاره به این موارد ادامه داد: «چین از ایالات متحده درخواست می‌کند تا تعهدات خود را ذیل این توافق اجرا کند و تمامی تحریم‌های یکجانبه و اقدامات «دست‌درازی به قلمرو قضایی» کشورهای دیگر و کشورهای ثالث را لغو کند و از تهدید به استفاده از زور علیه ایران دست بردارد».

این نماینده چین در ادامه از تمامی طرف‌ها خواست تا به دقت قطعنامه‌های شورای امنیت را تفصیر کنند تا موضوعاتی همچون پرتاب‌های فضایی ایران و انتقال پهپاد به روسیه «با احتیاط» مورد رسیدگی قرار گیرد تا از تشدید تنش‌های بیشتر جلوگیری شود.

ماه گذشته، شورای حکام ۳۵ عضوی آژانس قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کرد و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شد که چین و روسیه علیه این قطعنامه رأی دادند.

تنش‌ها میان غرب و ایران در ماههای اخیر به دنبال اقدامات تحریک‌آمیز غرب به خصوص آمریکا تشدید شده است. در همین راستا، ایالات متحده ماه گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۳ شرکت چین، هنگ کنگ و امارات به اتهام تسهیل فروش مواد پتروشیمی و محصولات نفتی ایران به خریداران شرق آسیا وضع کرد.

بر اساس این گزارش، پکن تأکید کرده است که تحریم‌ها کمکی به حل موضوع هسته‌ای ایران نمی‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 0
    آفرین
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس