بیانیه تروئیکای اروپایی در نشست آژانس اتمی درباره ایران

سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس اتمی به تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداختند.

به گزارش مشرق، سه کشور اروپایی طرف برجام امروز پنجشنبه در جلسه شورای حکام آژانس اتمی بیانیه مشترکی را درباره برنامه هسته‌ای ایران قرائت کردند.

فرانسه، انگلیس و آلمان در این بیانیه بدون توجه به عدول سه کشور از تعهدات خود برای جبران آثار خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۷ ایران را به عدم پایبندی به این توافق متهم کرده‌اند.

این سه کشور همچنین با یادآوری تصمیم خود برای حفظ تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران در روز ۱۸ اکتبر بر خلاف مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ مدعی شده‌اند که این تصمیم در صورت بازگشت ایران به پایبندی برجام، برگشت‌پذیر خواهد بود.

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالیستیک ایران قرار بود ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ منقضی شود.

با وجود این سه کشور اروپایی در موعد اجرایی شدن این بند اعلام کردند که قصد رفع این تحریم را ندارند. ایران تصریح کرده این اقدام کشورهای اروپایی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.

متن کامل بیانیه مشترک سه کشور اروپایی که به صورت غیررسمی از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده به شرح زیر است:

«تروئیکای اروپایی بسیار از آژانس بابت فعالیت حرفه‌ای و منصانه تیم بازرس‌ها و گزارش‌دهی عینی آن‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران سپاسگزار است. ما مدیر کل را ترغیب می‌کنیم اعضای شورا را در جریان تمامی فعالیت‌ها و تحولاتی که مستلزم شفاف‌سازی توسط ایران است قرار دهند.

در کمال تأسف، گزارش [آژانس]بار دیگر تأیید می‌کند که ایران با نقض بیشتر تعهدات برجامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را دنبال کرده است. اقدامات اخیر ایران همانند لغو مجوز بازرسان آژانس در ماه سپتامبر نشان دهنده قطع مشخص و مستمر همکاری‌های ملزوم ایران با آژانس است.

رئیس.

از سال ۲۰۱۹ ایران فعالیت‌های خود را تا سطوحی که برای یک کشور غیردارنده سلاح اتمی بی‌سابقه است توسعه داده است. در دوران گزارش‌دهی، ایران اقدام به ادامه غنی‌سازی در سطحی که بسیار فراتر از تعهداتش در برجام است کرده است. رسیدن ذخایر اورانیوم ایران به ۶۰ درصد، چنانکه توسط مدیر کل گزارش شده اکنون سه برابر "مقادیر قابل توجه" در تعاریف آژانس است، یعنی سه برابر مقدار تقریبی مواد هسته‌ای که از آن احتمال ساخت یک بمب هسته‌ای را نمی‌توان منتفی دانست. میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران اکنون ۲۲ برابر سقف‌های برجامی است. ایران علاوه بر این اقدام به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری در نطنز کرده و به توسعه زیرساخت‌های سانتریفیوژی خود ادامه می‌دهد. این زیرساخت‌ها می‌توانند با بی‌اعتنایی فاحش ایران به مفاد برجام برای افزایش قابل توجه توانایی ایران جهت غنی‌سازی اورانیوم به کار گرفته شوند. ما همچنین فعالیت‌های قابل توجهِ پیشتر گزارش‌شده در خصوص فلز اورانیوم که از گام‌های کلیدی برای ساخت سلاح هسته‌ای است و ایران را به نحو خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند را یادآوری می‌کنیم.

همان‌طور که در گزارش مدیرکل آژانس روشن شده فهرست فعالیت‌های مرتبط با نظارت‌های برجامی که آژانس قادر به انجام آن‌ها نیست گسترده است و راستی‌آزمایی در موارد ذیل را شامل می‌شود: تولید آب سنگین؛ میزان اورانیوم کم‌غنای در حال فرآوری؛ تولید ایزوتوپ‌های پایدار؛ و همچنین تعداد دیگری از تعهدات گسترده‌تر هسته‌ای. میزان این ناکامی آژانس در اجرای مسئولیت‌ها در ژوئیه ۲۰۲۲ که ایران تصمیم به برچیدن تمامی تجهیزات مرتبط پایشی و نظارتی آژانس در ارتباط با برجام کرد وضعیت وخیم‌تری به خود گرفت. این اقدامات به شدت توانایی آژانس را برای ارائه تضمین در خصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضعیف می‌کند.

ما در کسوت تروئیکای اروپایی از طرق مختلف از جمله از طریق کلید زدن مکانیسم حل اختلافات در ژانویه ۲۰۲۰ بدون محافظه‌کاری از ایران خواسته‌ایم پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد. از ان زمان به بعد ما با حسن نیت برای حل و فصل مسائل مرتبط با عدم پایبندی ایران تلاش کرده‌ایم. ما تمامی تلاش‌های معقول برای مذاکره بر سر بازگشت به برجام را انجام داده‌ایم و در این راستا توافق‌های ابتدا در مارس و سپس در اوت ۲۰۲۲ روی میز قرار داده‌ایم. در هر دو برهه ایران با طرح مطالبات غیرقابل قبول که فراتر از برجام بود از امضای آن توافقات خودداری کرد و در عوض تصمیم به پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود گرفت.

تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهدات خود از جمله پروتکل الحاقی به شدت فعالیت‌ها و قابلیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس را تحت تأثیر قرار داده است. مضاف بر این، همان‌طور که مدیر کل خاطرنشان می‌کند تصمیم ایران برای لغو مجوز بازرس‌های مجرب آژانس در ماه سپتامبر "به صورت مستقیم و جدی بر توانایی آژانس برای انجام موثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران به ویژه در تأسیسات غنی‌سازی اثر می‌گذارد". این عوامل، در کنار بیانیه آژانس مبنی بر اینکه دیگر قادر به حفظ استمرار دانش در زمینه فرآوری و فهرست اقلام عناصر اصلی برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود نشان‌دهنده بی‌اعتنایی ایران به مسئولیت‌های آژانس است.

رئیس.

از سال ۲۰۱۹ ایران به صورت عامدانه و مستمر تصمیم گرفته با نقض تعهدات برجامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را فراتر از تمامی توجیهات موثق غیرنظامی ادامه دهد. ما به عنوان تروئیکای اروپایی برای دادن پاسخی مستقیم به عدم پایبندی تنش‌زا و جدی ایران، طبق برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ هماهنگ‌کننده برجام را از تصمیم خود برای عدم حرکت بیشتر به سمت رفع تحریم‌ها مطلع ساختیم. ما متعاقبا اقدامات ضروری را برای اجرای این تصمیم انجام داده‌ایم. این گام‌ها در صورت پایبندی ایران به تعهدات برجامی بازگشت‌پذیر هستند.

اکنون بر عهده ایران است که با انجام اقدامات ذیل نسبت به رفع تنش در خصوص برنامه هسته‌ای خود اقدام کند:

- توقف تولید اورانیوم غنی‌شده فراتر از ۳.۶۷ درصد و کاهش دادن ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا بالاتر از این سطح و بازگشت به محدودیت‌های توافق‌شده در زمینه تحقیق و توسعه، نصب، خوراک‌دهی و استفاده از سانتریفیوژها؛ اجرای مجدد تمامی تدابیر شفافیت‌سازی که ایران در فوریه ۲۰۲۱ آن‌ها را متوقف کرد و در بیانیه مشترک ۴ مارس بین ایران و آژانس بر سر اجرای آن‌ها توافق صورت گرفت.

- اجرای مجدد پروتکل الحاقی و تصویب آن؛ و همچنین

- همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله با صدور مجوز مجدد برای بازرس‌های مجرب آژانس و صدور ویزا برای مقام‌های آژانس.

این گام‌ها ضمن کمک به احیای شفافیت‌های لازم در بازسازی مجدد اعتماد بین ایران و جامعه بین‌المللی نقش خواهد داشت.

رئیس.

فعالیت‌های هسته‌ای یاران به شدت به امنیت بین‌المللی لطمه زده و معماری منع اشاعه اتمی در جهان را تضعیف می‌کنند.

ما به رایزنی‌های خود در کنار شرکای بین‌المللی در خصوص رسیدگی به بهترین نحو به تردیدهای رو به فزونی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد. ما همچنان به راه حل دیپلماتیک پایبندیم و آماده‌ایم از تمامی اهرم‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران استفاده کنیم. ما از ایران می‌خواهیم تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود را رفع کرده و منتظر گام‌های فوری و معنادار برای احیای کامل سطح همکاری مورد توافق با آژانس برای اجرای فعالیت‌های موثر راستی‌آزمایی و نظارتی هستیم.

در نهایت ما از مدیر کل آژانس می‌خواهیم شورای حکام را قبل از جلسه بعدی در مارس ۲۰۲۴ در جریان تحولات قرار داده و اطلاع‌رسانی‌های زودتری را در موارد لزوم انجام دهند. ما همچنین خواستار آن هستیم که آن گزارش علنی شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • هاتف ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    12 3
    غلط سه رژیم اروپایی
    • ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      2 0
      باید به کشورهای اروپایی بگوییم رو که رو نیست . سنگ پای قزوین است . امریکا و اروپا به کدامیک از بندهای برجام عمل کزدند که انتظار دارند ایران به برجام عمل کند؟
  • ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    2 12
    دمشون گرم
    • ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
      0 0
      دم خودت بیشترگرم
    • محمدقزل ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      0 0
      تا حالا چه غلطی تونستن بکنن که از این به بعد بتونن بکنن
    • ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      0 0
      این روزها دمشون با غلط خوردن زیادی گرم شده نگران نباش !
    • ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      1 0
      دم و گوش شما هم دراز
  • رضا ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    این بی شرف ها اگر دقت کرده باشید به ما اتهام نمیزنند دارند به اشکال مختلف ما رو تحریک میکنند تا سلاح هسته ای بسازیم ، کاش میدونستیم چی توی کله بی صاحاب شون میگذره تا فن بدل شو بزنیم و توی خماری بذاریم شون ! از اینها گذشته ملت از این موش و گربه بازی امریکا و اروپا خسته شدند کاش مسؤلین تکلیف را یکسره کنند تا لااقل کشور از نظر قدرت نظامی بیمه بشه و هیچ کشور قلدری خیال حمله یا جنگ با ایران به سرش نزنه ! به قول قدیمی ها مرگ یکبار شیون هم یکبار !
  • ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    این ۳ احمق پت و مت اول زنان و کودکانشان را از زیر سربازهای..‌‌‌‌‌یا نمی دربیاورند بعد زرزر بکنند، گاوهای شیرده مو بلوند و چشم آبی
  • مقدم ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    احمق های حامی جنایات رژیم کودک کش صهیونیست ‌غلط زیادی می‌کند که برای ایران خط ونشون می کشند ، دوران شیخ حسن کلید دار شما و عروسک ظریف امیر کبیر پوشالی تمام شد، دولت رئیسی مانند دولت قبل دولت مرعوب شما نیست ، تعهد در مقابل تعهد. این سه کشور آنقدر پر رو هستند با وجود اینکه رژیم غاصب اسرائیل با داشتن سلاح هسته ای وتهدید به استفاده از آن در غزه باز هم از این جنایتکار حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‌کنند.
  • سید فروزان ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    چقدر ترسیدیم ، منتظر اعلام غنی سازی نود درصدی باشند کثافتهای اروپایی و موش صحرایی (گروسی ) اژانس ، اعلام داستن بمب اتمی جهت دفاع از مملکت هم حق ما است و کاملا شرعی . موش صحرایی هم ورودش ممنوع به ایران ،بازرسان اژانس هم هری ، برکردند مملکتشان
  • ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    با این همه تحریم باید بمب اتم تا خاک امریکا میداشتیم
  • پیروزه ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 0
    دیدید توی جنگ حماس و اسراییل کم آوردند بخاطر اذهان مردم جهان را پرت کنند مسله انرژی هسته ای ایران پیش کشیدند.
  • ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    میگن اونی که داره داخل دریا غرق میشه برای نجات خودش دست می کنه کف روی آب میگیره. برجامپ خیلی وقته مرده، سازمان بی خواص ملل حامی دولت های زورگو یه قطعنامه از خودش در وکرده که هیچ خاصیتی ندارد بعد اونها به جسد مرده متعفن برجامپ و قطعنامه چنگ می زنند نشان از غرق شدنشون است
  • رضا ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    1 0
    تروییکای اروپا دولپی شکر خورد !کثافتهای جنایتکار!!
  • ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    1 0
    عجب رویی دارن! هر زورگویی را مطرح می کنن و از پذیرش هر کلمه حقی به نفع ایران امتناع می‌کنن!!!
  • ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    1 0
    وقتی تصور می‌کنند منافع دارند از کشتار جمعی در زمان حال حمایت می‌کنند. اما دفاع از خود اعم از برخورداری تکنولوژی، نظامی، اقتصادی و یا سیاسی را نا مشروع می‌دانند.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    طرفداران کودک کشی و سلاح شیمیایی از انصاف! می گویند، این طویله های ضد بشر فقط زبان زور می فهمند. مقاومت، مقاومت، مقاومت تنها راه پیروزی و رسیدن به حقوق حقه ملت عزیز ایران است و بس
  • ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    وقتی انگلیس و آمریکا و فرانسه بمب اتم داره دیگه چه دلیلی میمونه که به ایران بگه حق نداری داشته باشی.از اشتباهات ماست که الان اتمی نیستیم.یه نگاهی به رفتار غرب در فلسطین بندازید همون رفتار رو در سال های اخیر با ما کردن.به هیچ یک از مفاد برجام عمل نکردن و در عین حال ایران رو مقصر میکنن.امروز در فلسطین چشم بر ۷۵ سال اشغالگری و نسل کشی و جنابت اسراییل و بمب اتم اون بستن وجنبش آزادی بخش حماس رو مقصر میکنن.ماهیت غرب و جبهه باطل همینه بر تحریف و ظلم و دروغ و ریا بنا نهاده شده.در مقابل این ها باید قوی بود و یکی از پایه های قدرت صنعت هسته ای و داشتن کلاهک هسته ای و موشک های قاره پیماست.ما نباید هم تحریم و گرونی رو تحمل کنیم و هم طبق خواسته غرب از حق هسته ای و داشتن سلاح هسته ای صرف نظر کنیم.ما از غرب طلبکاریم نه پاسخگو به غرب.
  • ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 0
    اگر دولت غرب گرا و کدخدا پرست روحانی هنگام خروج ترامپ و امریکا از برجام که در واقع لغو قرار داد بود این امر را به رسمیت میشناخت و با دستپاچگی به سه کشور اروپایی دخیل نمی بست سالها بود از شر ادعاهای وقیحانه آنها خلاص شده بودیم ! در خبرهای دیشب هنوز ظریف میگفت اگر رای مردم نبود ما نمیتوانستیم با شش ق د ر ت ج ه ا ن ی به برجام برسیم !
  • حسین ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    بمب اتم رو بسازید اب از اب تکون نمیخوره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس