کد خبر 1447079
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
.

مقامات آژانس قرار است امروز به تهران بیایند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا اخیرا در سخنانی گفته‌بود که برجام دیگر اولویت آمریکا نیست، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد در موضعی متفاوت و جدید گفت که توافق هسته‌ای جدای از مساله اعتراضات در داخل ایران است.

این موضع در حالی اتخاذ می‌شود که مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است امروز برای حل و فصل مسائل پادمانی به تهران سفر کنند. از سوی دیگر، پایگاه خبری «المانیتور» به دولت بایدن توصیه کرد که برجام را در اولویت قرار دهد و پرونده‌های حقوق بشر، پهپادها و برجام را از یکدیگر تفکیک کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به اینکه لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن پیامی برای تهران دارد تاکید کرد که توافق هسته‌ای جدای از مساله اعتراضات در داخل ایران است.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل پیامی برای تهران به همراه دارد مبنی بر اینکه ما خشونت علیه زنان را محکوم می کنیم.

او در ادامه اظهارات خود گفت که مساله توافق هسته‌ای به طور کامل جدای از مساله اعتراضات در ایران است.

نماینده آمریکا در بخشی از گفت‌وگوی خود خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به شفافیت اعلام کرده است ما قبول نمی‌کنیم که ایران سلاح هسته‌ای بسازد.

مقامات آژانس امروز به تهران می‌آیند

از سوی دیگر تیمی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز ۱۸ دسامبر، ۲۷ آذر ماه برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی درباره موضوعات حل نشده باقیمانده به تهران سفر می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌است که تیمی از کارشناسان این نهاد امروز (۱۸ دسامبر، ۲۷ آذر ماه) به منظور تلاش برای حل موضوعات باقیمانده به ایران سفر خواهند کرد.

شبکه روسی راشاتودی گزارش کرد که درست پس از آن که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که جمهوری اسلامی به زودی قادر است به مواد شکافت‌پذیر با درصد غنای مناسب برای ساخت تسلیحات دست پیدا کند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد برای حل و فصل اختلافات در خصوص آثار اورانیومی که ادعا می‌شود در سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده پیدا شده است، تیمی را به ایران می‌فرستد.

طبق این گزارش،‌ سفر کارشناسان آژانس به ایران روز ۱۸ دسامبر ۲۷ آذر ماه انجام می‌گیرد و هدف آن «رسیدگی به موضوعات پادمانی باقیمانده است که پیش‌تر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده بود.»

بر اساس این گزارش، این سفر بر «چندین مواد اورانیومی با منشأ انسانی» تمرکز دارد که در سال ۲۰۱۹ در سه مکان گزارش شد.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحریک آمریکا، فرانسه و آلمان در ماه نوامبر، قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کرد و از تهران خواست تا در تحقیقات آژانس درباره آثار رادیواکتیو همکاری کند.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر خبر این بازدید را اعلام کرده بود. او در این خصوص گفته بود: «تعاملات ما با آژانس ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم به‌طور مؤثر در جهت رفع موانع و ابهامات پیش برویم و گامی رو به جلو برداریم.»

واکنش روسیه

در واکنش به این خبر، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگویی از سفر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران استقبال کرد.

خبرگزاری تاس نوشت، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت که روسیه از رایزنی‌های آتی میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران استقبال می‌کند، اگرچه کسی انتظار هیچ گشایشی را ندارد.

اولیانوف گفت: این رایزنی‌ها قرار است در نیمه دوم ماه نوامبر[اواخر آذر] انجام شود اما قطعنامه «بدموقع و غیرسازنده» آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه که اخیرا علیه ایران در شورای حکام آژانس با هدف اعمال فشار بر ایران صادر شد، این گفت‌وگوها را به تعویق انداخت.

پیشنهاد برجامی «المانتیور» به دولت بایدن

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی با اشاره به ابراز تمایل مجدد ایران برای حصول توافق درخصوص احیای برجام تاکید کرد که برای دستیابی به این توافق رئیس جمهور آمریکا نیز باید واقع‌گرا باشد و برجام را در اولویت‌های خود قرار دهد.

پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود با اشاره به صحبت‌های اخیر راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که گفته بود «واشنگتن در حال حاضر روی برجام متمرکز نیست، چراکه تهران مایل به احیای آن نیست» نوشت که با این حال، هیچ‌وقت نمی‌توان با اطمینان گفت که برجام از بین رفته است.

المانیتور ادامه داد: «اما اگر ایران دوباره علاقه مند شود چه؟ حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز نهم دسامبر پس از یک گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک توییت خاطرنشان کرد، «ما در فاز نهایی یک توافق خوب، قوی و بادوام هستیم.»

سه روز پس از آن نیز بورل در جلسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: «ما گزینه بهتر از برجام برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نداریم. این به نفع خود ماست.» وی در ادامه گفت که اتحادیه اروپا می‌بایست پرونده‌های حقوق بشر، پهپادها و برجام را از هم جدا کند و خواستار ادامه تعامل «تا حد امکان» با ایران در پرونده هسته‌ای، علی‌رغم بن‌بست فعلی شد.

وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اتحادیه اروپا درباره برجام گفت: «هدف جمهوری اسلامی ایران امضای یک توافق پایدار است و آماده است تا گفت‌وگوها را در راستای پیش‌نویس مذاکرات وین که حاصل ماه‌ها سختی و تلاش بود به نتیجه برساند.»

ایران بلافاصله پس از آن با سفر یک هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۸ دسامبر موافقت کرد تا یک مناقشه طولانی‌مدت در رابطه با ادعای تخطی احتمالی ایران از توافق‌نامه پادمانی را حل‌وفصل کند.

این پایگاه خبری افزود: «تماس‌ها و مقامات منطقه‌ای نیز به ما می‌گویند که ایران واقعاً در حال ارسال سیگنالی مبنی بر علاقه مجدد به احیای توافق هسته‌ای است. ممکن است نسبت به نیات ایران شک و تردید وجود داشته باشد اما خطرات عدم احیای برجام به قدری زیاد است که نمی‌توان به تغییرات احتمالی در موضع تهران توجه نکرد.»

المانیتور همچنین نوشت: «اما آیا بایدن واقع‌گرایی را در مورد ایران می‌پذیرد؟ او بارها گفته است که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران اولویت دولتش است، تا زمان فعالیتش اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و بهترین راه برای رسیدن به این هدف دیپلماسی است.

انگیزه برای حصول توافق باید مثل همیشه بالا باشد. دیپلماسی هسته‌ای هرگز به دنبال پاداش دادن به دولت ایران و سرمایه‌گذاری برای تغییر آن نبوده است. این توافق در مورد جلوگیری از دستیابی ایران به بمب بود و هست.»

دولت بایدن نیز با دقت اعلام کرده است که از برجام دست نکشیده و فقط اولویت‌های دیگری دارد. توافق روی میز در ماه اوت که از نظر فنی هنوز پابرجاست، پیش نویس مورد تایید ایالات متحده / اتحادیه اروپا است. البته بازگشت به مذاکرات با ایران آغاز می شود اما اگر ایران دوباره علاقه مند شود، ایالات متحده نیز باید برجام را در میان «اولویت های دیگر» بازگرداند.

منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    2 0
    دست از التماس برجام بردارید .. چند ماه پیش که التماس میکردن باید امضا میکردین .. الان سیگنال ترس میفرستید و بدتر میشه در آینده
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    3 0
    دارین نشون میدین ایران ترسیده برا همین التماس برجام میکنه تا صدای اغتشاشات بخوابه ؟؟؟؟؟ واقعا آبرومون رفت . دیگه متحدهای ایران هم به اقتدار ایران شک کردن
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    2 2
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    3 0
    با رسیدگی به وضعیت معیشت و حقوق کارگری و کاهش قیمت ها و پس دادن پول متضرران بورس و دارایکم و پالایش . به جای التماس به برجام و توافق مردم را همراه خود کنید تا قویتر شوید
  • US ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    2 2
    جهت اطلاع باقری، ریسی و عبداللهیان و اصولگرایان، برجام تمام شد ،مکانیسم ماشه هم درحال فعال شدن و نفت و گاز هم با توصیه و کلاهبرداری روسیه و پوتین بعد از مکانیسم ماشه به چاه افتاد مبارک تصمیم گیران نادان ایران
  • US ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 1
    اقتصاد ایران گروگان یک عده کاسب تحریم ها شده، ملت دیگه از این وضعیت خشمگین هستند نه ناراحت اگر خود این تصمیم گیران مانند آحاد مردم جامعه حقوق می گرفتند!!! به این لجاجت در سیاست خارجی و تأمین منافع ملی ملت ایران اینجوری ادا و اطوار درنمی آورد، بابا ملت در عسر و هرج هستند چرا کر و کور هستید؟!
  • US ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 1
    این راهی که سیاست مداران می روند به بیراهه است.
  • رضا IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 0
    عجب سياستمداران ابلهى ! تا ديروز كه يانكى ها التماس ميكردند اين ها تاقچه بالا ميذاشتند حالا كه اوضاع مون يه ذره قاراشميش شده دارند سيگنال ضعف ميفرستند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس