کره شمالی خواستار توقف مانورهای مشترک آمریکا و کره جنوبی شد

کره شمالی از آمریکا و کره جنوبی خواست تا مانورهای نظامی مشترک را متوقف کنند.

به گزارش مشرق، کره شمالی روز دوشنبه از ایالات متحده و کره جنوبی خواست تا مانورهای نظامی خود را متوقف کنند. کره شمالی برگزاری این مانورها را تحریک آمیز خواند و گفت که ممکن است واکنش قدرتمندتر از سوی پیونگ یانگ را به دنبال داشته باشد.

این هشدار را وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه ای اعلام کرد و گفت: «وضعیت در شبه جزیره کره و مجاور آن به دلیل تحرکات نظامی بی وقفه و بی پروای آمریکا و کره جنوبی دوباره وارد مرحله تقابل جدی قدرت در برابر قدرت شده است.»

ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی یکی از بزرگترین مانورهای هوایی نظامی ترکیبی خود را از روز دوشنبه آغاز کرده اند و صدها هواپیمای جنگی از هر دو طرف حملات ساختگی را در ۲۴ ساعت شبانه روز تمرین می کنند.

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که این عملیات طوفان هوشیار نام دارد و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. همچنین گفته شده حدود ۲۴۰ هواپیمای جنگی با حدود ۱۶۰۰ سورتی پرواز در این مانور نظامی مشارکت خواهند داشت.

واشنگتن و سئول هشدار داده اند که پیونگ یانگ ممکن است آزمایش بمب های هسته ای خود را برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ از سر بگیرد.

از سوی دیگر در بیانیه هشدار آمیز وزارت امور خارجه کره شمالی آمده است: «کره شمالی آماده است تا تمام اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت، امنیت مردم و تمامیت ارضی خود در برابر تهدیدات نظامی خارجی انجام دهد.»

در این بیانیه همچنین گفته شده است: «اگر ایالات متحده به طور مستمر بر اقدامات تحریک آمیز نظامی شدید پافشاری کند، کره شمالی اقدامات قوی تری را در نظر خواهد گرفت.»

کره شمالی در این ارتباط گفت: «اگر ایالات متحده خواهان هیچ گونه تحول جدی علیه منافع امنیتی اش نیست، باید رزمایش های جنگی بی فایده و بی اثر را فوراً متوقف کند. در غیر این صورت، باید به طور کامل مسئولیت همه عواقب آن را بپذیرد.»

کره شمالی مانورهای مشترک را به عنوان تمرینی برای تهاجم و اثبات سیاست های خصمانه واشنگتن و سئول محکوم می کند. این کشور در پاسخ به رزمایش های آمریکا و کره جنوبی، موشک پرتاب می کند و یا دست به انجام مانورهای هوایی می زند و یا توپخانه را به سمت دریا هدف می گیرد.

پیونگ یانگ همچنین درخواست‌ها برای از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را رد می کند و در مقابل در سال جاری حجم بی‌سابقه‌ای از آزمایش‌های موشکی را انجام داده است.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه بار دیگر خواستار بازگشت کره شمالی به مذاکرات شد و افزود که سیاست آمریکا برای خلع سلاح کامل شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای تغییر نکرده است. پرایس در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در نهایت توان هسته ای کره شمالی را به رسمیت می شناسد یا خیر، پاسخ داد: «این سیاست ما نیست. من پیش بینی نمی کنم که هرگز ما این سیاست را دنبال کنیم.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس