کد خبر 1426280
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
حمایت دوباره بایدن از اغتشاشات در ایران

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که سیاست دولت پیشین کشورش در اعمال تحریم‌ها علیه مردم را در پیش گرفته مدعی شد که «در کنار مردم ایران ایستاده است.»

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که دولت او سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه مردم ایران را ادامه داده در بیانیه‌ای به حمایت از اغتشاشات پرداخت و مدعی شد که او «در کنار مردم ایران ایستاده است.»

طبق نوشته سی‌ان‌ان، بایدن گفته از نحوه واکنش ایرانی‌ها به مرگ مهسا امینی، «حیرت‌زده» شده. او همچنین در اظهاراتی که نشان‌دهنده تلاش‌های واشنگتن برای تنفس مصنوعی به آشوب‌ها در ایران است مدعی شد این تظاهرات‌ها «چیزی را بیدار کرده که تا «مدت‌های بسیار بسیار طولانی خاموش نخواهد شد.»

بایدن گفت: «من مدت‌ بسیار بسیار زیادی است در زمینه سیاست خارجی فعالیت می‌کنم. آنچه [مرگ مهسا امینی] در ایران بیدار کرد مرا متحیر کرده. چیزی را بیدار کرده که فکر نمی‌کنم تا مدت‌های بسیار بسیار زیاد خاموش شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: «ایران بایستی به اعمال خشونت علیه شهروندان خودش که فقط بر اساس حقوق اساسی خودشان رفتار می‌کنند پایان دهد. می‌خواهم این را بدانید که که ما با شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم.»

دولت آمریکا در روزهای گذشته تلاش‌های فراوانی برای تنفس مصنوعی به اغتشاشات در داخل ایران انجام داده است. اعمال تحریم‌های جدید، صدور بیانیه‌های متعدد و تسهیل دسترسی به ابزارهای اینترنتی برای دسترسی به سایت‌های غیرقانونی در ایران و ... تنها برخی از اقدامات دولت آمریکا در این راستا بوده است.

بر همین اساس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه (۱۲ اکتبر) گفت «توافق هسته‌ای ایران» در حال حاضر تمرکز آمریکا نیست و اذعان کرد دولت این کشور در عوض بر حمایت از اغتشاشگران در ایران تمرکز کرده زیرا به ادعای او تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است.

پرایس اذعان کرد که تمرکز فعلی دولت آمریکا حمایت از اغتشاشات در ایران است و در همین خصوص مدعی شد تمرکز فعلی واشنگتن «روی شجاعت و شهامت قابل توجه‌ای است که مردم ایران از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز خود، از طریق اِعمال حق جهانی خود برای آزادی تجمع و آزادی بیان به نمایش می‌گذارند. تمرکز کنونی ما جلب توجهات به کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند و حمایت از آن‌ها به روش‌هایی است که می‌توانیم».

پیش‌تر، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران گفت که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایران که به ادعای او واشنگتن آن‌ها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند، اعمال می‌کند.

دو روز بعد از اظهارات بایدن، وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین اقدام خود در حمایت از اغتشاشات در ایران اعلام کرد اسامی هفت مقام از جمله وزیر ارتباطات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. پیش‌تر هم وزارت خزانه‌داری آمریکا پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. آمریکا در بیانیه قبلی، بدون اشاره به هیچ مستنداتی پلیس امنیت اخلاقی را بابت مرگ خانم «مهسا امینی» مسئول خوانده بود.

کارشناسان می‌گویند آمریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که در برابر دست برتر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین چاره‌ای پیش رو نمی‌بینند قصد دارند از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین به ویژه به دلیل آنکه تحریم‌ها در هدف آشکار کشورهای غربی برای ایجاد شکاف‌ عظیم میان ملت و حکومت و ایجاد جریان‌های قدرتمند براندازی شکست خورده‌اند دست برتر را در اختیار دارد.

تحریم‌ها طبق اذعان افرادی نظیر «ریچارد نفیو» که از معماران سیاست‌های تحریمی محسوب می‌شوند برای اینکه بتوانند به شکل برگ‌های چانه‌زنی در مذاکرات مورد استفاده طرف‌های غربی قرار بگیرند بایستی از طریق ایجاد «نارضایتی‌های عمومی» و تهدید به براندازی، محاسبات مسئولان حکومت را عوض کرده و آن‌ها را برای اعطای امتیاز تحت فشار قرار دهند.

اما این اتفاقی است که علی‌رغم اجرای سیاست فشار حداکثری رخ نداده و ایران به لطف مقاومت مردم، شدیدترین اثرات یک جنگ تمام عیار اقتصادی را پشت سرگذاشته و اکنون تصمیم‌گیران ایرانی به دنبال آن هستند که از همین مسئله به عنوان اهرمی برای متقاعد کردن غرب به دست کشیدن از سیاست‌های زورگویانه و پایان دادن به جنگ‌افروزی اقتصادی علیه ملت ایران استفاده کنند.

بدیهی است در چنین شرایطی کشورهای غربی و امپراطوری‌های رسانه‌ای وابسته به آن‌ها به «آشوب» در داخل کشور نیاز دارند تا بتوانند در مذاکرات آن را به عنوان شاخصی از اثرگذاری تحریم‌ها معرفی کرده و سپس از آن به عنوان یک برگ چانه‌زنی برای تداوم جنگ اقتصادی علیه ملت ایران استفاده کنند. آشوب‌، در واقع ابزار دست جریان‌های ضد انقلاب برای گل‌آلود کردن جریان مذاکرات و صید تحریم از آن است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    1 1
    یکی به این پیر خرفت بگه باز دوباره مشاورین فارسی زبان خائن کلاه سرت گذاشتن این بوی کباب نیست دارن خر داغ میکنن!
  • ناشناس IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 1
    حمایت از انقلاب نه اغتشاش،
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      0 0
      حمایت از یه عده اغتشاشگر وطن فروش!!
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      0 0
      هههههههههههههههههههه 🤣🤣🤣🤣 مسخره ترین جک قرنو گفتی
  • CA ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    1 0
    ایشون زوال عقل داره خیلی تو باغ نیست.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    دشمنی شاخ و دم که نداره،همین طور که شما این کارو انجام میدین،وقتی دو کشور،دو فرد و.. با هم دشمن باشن تمام ابزار خودشون رو واسه نابودی هم بکار می گیرن
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    این ادامه خط اوباماست! هیچ کاری جز حرف زدن نمیکنه چون دنبال برجامه
  • جلال IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    کاملا مخالف ام معتقدم جنگ رسانه ای ونسل جدید را باخته ایم باید دنبال راه حلی مسالمت آمیز باشیم پافشار بر روی اشتباهات گذشته فضا را رادیکال تر خواهد کرد
  • حمید IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    بایدن کل سرخو ، خربخورت دست ور دار ایران و ایرانی نیستی
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    چقدر مسئولان آمریکایی دروغگو هستند.
  • هادی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    اولین کشوری که جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت آمریکا بود
  • ایرانی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    مردم ایرلن با هم بستگی تلاش کنند،،که عراق وافغانستان و،آلت دست دشمنان نشویم،،،،دست بدست هم دهیم به مهر،،،میهن خویش را کنیم آباد
  • محمد IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    بایدن یا هر خر دیگری هیچ غلطی نمی توتنند بکنند دیگه بچهدهای کوچک هم از اهداف آمریکا سر در میاورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس