اعتراضات در آمریکا - نمایه

تمام ایالت‌های آمریکا درگیر اعتراضات هستند و بیش از نیمی از آن‌ها برای سرکوب مردم به گارد ملی متوسل شده‌اند؛ نیروهای گارد ملی در آمریکا بیش از نیروهای نظامی این کشور در عراق، سوریه و افغانستان هستند.

سرویس جهان مشرق - اعتراضات فراگیر در آمریکا در نتیجه قتل یک مرد سیاه‌پوست به نام «جورج فلوید» به دست یک افسر سفیدپوست پلیس به نام «دِرِک چاوین» در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا (جزئیات بیش‌تر این‌جا و این‌جا)، همچنان ادامه دارد و خشم مردم هیچ اثری از فروکش کردن ندارد.

جورج فلوید

در جریان این اعتراضات دست‌کم ۱۳ نفر کشته و شمار زیادی مجروح شده‌اند؛ از جمله معترضانی که با گاز اشک‌آور یا گلوله‌های لاستیکی پلیس آسیب‌دیده‌اند و البته نیروهای پلیسی که به دست برخی افراد با شلیک گلوله زخمی شده‌اند. در ادامه پنج آمار مهم و آخرین جزئیات [۱] از اعتراضات در آمریکا ارائه شده است.

 

توضیحات و فیلم کامل لحظات آخر زندگی «جورج فلوید» (حاوی تصاویر دلخراش) (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

 

«درک چاوین» افسر پلیس مینیاپولیس با زانو گلوی «جورج فلوید» را فشار می‌دهد، در حالی که دست‌های فلوید با دست‌بند بسته است و وی بدون آن‌که هیچ مقاومتی بکند، فقط می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم»؛ «بستن راه تنفس» (به انگلیسی chokehold) روش رایج پلیس آمریکا برای دستگیری شهروندان است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اینک آخرالزمان؛ آمریکا در آتش خشم معترضان به نژادپرستی می‌سوزد

›› اعلان جنگ ترامپ علیه سیاه‌پوستان/ رئیس‌جمهور آمریکا چگونه آتش خشم معترضان را شعله‌ورتر کرد

 


هشدار: گزارش زیر حاوی فیلم‌ها و تصاویر دلخراش است.


 

۱- اعتراضات در تک‌تک ۵۰ ایالت آمریکا در جریان است

در حال حاضر تک‌تک ایالت‌های آمریکا به علاوه پایتخت این کشور، یعنی واشینگتن (در «منطقه کلمبیا» که ناحیه‌ای فدرال و مستقل از ۵۰ ایالت آمریکا محسوب می‌شود)، درگیر اعتراضات مردمی هستند. به گزارش روزنامه «یواس‌ای‌تودی» آمریکا، دست‌کم ۵۸۴ شهر (که شمار آن‌ها ساعت به ساعت افزایش می‌یابد) در ۵۰ ایالت آمریکا شاهد تظاهرات‌های مردمی هستند [۲] .

 

هر ۵۰ ایالت؛ ایالت‌هایی که در آن‌ها اعتراضات شکل گرفته است، با رنگ قرمز مشخص شده‌اند (+)

برخی از تحولات و نکات مهم طی کم‌تر از دو هفته اعتراضات در آمریکا از این قرارند:

تسخیر و به آتش کشیده شدن اداره سوم پلیس شهر مینیاپولیس [۳] ، جایی که افسر قاتل جورج فلوید کار می‌کرد

تخریب و غارت گسترده فروشگاه‌ها، محل‌های کسب‌وکار و بعضاً ساختمان‌های مسکونی

آسیب دیدن دفتر مرکزی سی‌ان‌ان در شهر آتلانتای ایالت جورجیا و دستگیری تیم خبری این شبکه در حال ارائه گزارش زنده تلویزیونی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا

تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر استفاده از «نیروی مرگ‌بار» علیه معترضان [۴] با استفاده از عبارت جنجالی «وقتی غارت شروع شد، شلیک هم شروع می‌شود» (عبارتی که رئیس پلیس سفیدپوست شهر میامی اواخر سال ۱۹۶۷ برای اعلام جنگ علیه سیاه‌پوستان این شهر از آن استفاده کرده بود [۵] )

اعلام جرم قتل (درجه سه) علیه درک چاوین، قاتل جورج فلوید

حمله پلیس با گاز اشک‌آور به اعتراضات مسالمت‌آمیز در نزدیکی کاخ سفید

 تعرض به شماری از خبرنگاران به ویژه در نزدیکی کاخ سفید [۶].

تصاویر هوایی از سوختن اداره سوم پلیس مینیاپولیس در آتش خشم معترضان [دانلود]

 

حمله نیروهای پلیس به تیم خبری در اطراف کاخ سفید در واشینگتن [دانلود]

  

۲- دست‌کم ۲۷ ایالت از گارد ملی درخواست کمک کرده‌اند

بیش از ۳۰,۰۰۰ نیروهای گارد ملی در دست‌کم ۲۷ ایالت آمریکا (بیش از نیمی از ایالت‌های این کشور) به علاوه واشینگتن برای سرکوب معترضان وارد عمل شده‌اند. شمار این نیروها که بعضاً از ایالت‌های دیگر به نقاط اعتراض وارد شده‌اند، اکنون از شمار نیروهای نظامی آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان بیش‌تر است [۷] . برای مقایسه، اندکی بیش از ۵۱,۰۰۰ نیروی گارد ملی در واکنش به «توفان کاترینا» در سال ۲۰۰۵ اعزام شدند.

 

صدها شهر آمریکا که اعتراضات در آن‌ها در جریان است؛ ایالت‌های رنگ‌آمیزی‌شده (۲۷ ایالت) برای سرکوب اعتراضات از گارد ملی تقاضای کمک کرده‌اند (+)

چنان‌که از ساختمان‌ها در این تصویر هم می‌توان تشخیص داد، این‌جا افغانستان یا عراق نیست؛ این‌جا شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیای آمریکاست (+)

ترامپ علاوه بر تهدید به استفاده از نیروهای نظامی علیه شهروندان آمریکایی، «قویاً پیشنهاد کرده» است که تک‌تک فرمانداران ایالت‌های آمریکا برای «تسلط بر خیابان‌ها» از گارد ملی استفاده کنند [۸] . این در حالی است که برخی فرمانداران و شهرداران آمریکایی مقابل پیشنهاد رئیس‌جمهور این کشور مقاومت کرده‌اند. به عنوان نمونه، «بیل دی‌بلازیو» شهردار نیویورک ضمن رد استفاده از گارد ملی، گفته است استفاده از نیروهای امنیتی غیرمحلی که به اوضاع شهری آشنا نیستند می‌تواند منجر به تشدید درگیری‌ها شود.

 

اعتراض یکی از مردم به نیروهای گارد ملی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا، جایی که جورج فلوید به دست یک افسر سفیدپوست پلیس خفه شد (+)

تصاویری از اعتراضات مردم آمریکا علیه خشونت پلیس در مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، اولین ایالتی که از گارد ملی درخواست کمک کرد [دانلود]

در بسیاری از نقاط آمریکا نیروهای پلیس و گارد ملی [۹] از گاز اشک‌آور، نارنجک‌های شوک‌آور (با صدا و نور شدید) و گلوله‌های لاستیکی برای پراکنده کردن معترضانی در سراسر این کشور استفاده کرده‌اند که عمدتاً در حال اعتراض مسالمت‌آمیز بوده‌اند. دونالد ترامپ که از تأثیر اعتراضات کنونی بر شانس موفقیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو نگران است، از هر طریقی (از جمله با متهم کردن فرمانداران آمریکایی به بی‌عرضگی و تهدید به استفاده از زور برای پایان دادن به اعتراضات در ایالت‌های آن‌ها) به دنبال خروج از بحران کنونی است.

 

عبور دونالد ترامپ از مقابل دیواری با شعارهای ضدنژادپرستی؛ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند به هر قیمتی اعتراضات پایان یابد تا شانس موفقیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال از بین نرود (+)

۳- دست‌کم ۲۹ منطقه مقررات منع آمدوشد وضع کرده‌اند

فرمانداران و شهرداران آمریکایی در نقاطی که اعتراضات گسترده برگزار می‌شود، مقررات منع آمدوشد برقرار کرده‌اند. این مقررات در دست‌کم ۲۹ شهر و شهرستان، از جمله در واشینگتن، و حتی به شکل سرتاسری در ایالت آریزونا وضع شده است. به‌رغم وضع این مقررات، معترضان در بسیاری از نقاط آمریکا توجهی به منع آمدوشد نکرده‌اند و تا ساعت‌ها پس از شروع اجرای این مقررات همچنان به اعتراض ادامه می‌دهند. البته در اکثر نقاط، مانند واشینگتن و لس‌آنجلس، این اعتراضات به صورت مسالمت‌آمیز برگزار می‌شوند [۱۰] .

 

شهرهایی که مقررات منع آمدوشد وضع کرده‌اند (+)

پرستاران نیویورکی به احترام و در دفاع از معترضان زانو می‌زنند [دانلود]

 

در اتفاقی جالب، «راهول دوبی» یک مرد اهل واشینگتن، دو ساعت پس از آغاز مقررات منع آمدوشد در این شهر (در ساعت ۷ شب) بیش از ۵۰ معترض را که تحت تعقیب نیروهای ضدشورش بودند، در خانه خود پناه داد [۱۱] . دوبی می‌گوید فرار این معترضان از دست نیروهای امنیتی با «صدای جیغ، کتک‌کاری و برخورد سرهای مردم به زمین» مانند یک «سونامی انسانی» بوده است.

 

«راهول دوبی» (چپ) در جریان اعتراضات واشینگتن پس از ساعت شروع منع آمدوشد، ۵۰ معترض را در خانه خود پناه داد (+)

۴- بیش از ۹,۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند

طبق محاسبه آسوشیتدپرس، در سرتاسر آمریکا بیش از ۹,۳۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. نقشه زیر شهرهایی را نشان می‌دهد که در آن‌ها معترضان به صورت گسترده بازداشت شده‌اند. با این وجود، این نقشه با توجه به سرعت تحولات و گزارش‌های نامنسجم در نقاط مختلف آمریکا، نمی‌تواند نشان‌دهنده همه نقاط دستگیری معترضان باشد. طبق آخرین گزارش‌ها، لس‌آنجلس با ۲,۷۰۰ مورد بازداشت رکورددار است، نیویورک با ۱,۵۰۰ مورد بازداشت در جایگاه دوم است، و در هر یک از شهرهای دالاس، هیوستون و فیلادلفیا نیز چندصد معترض بازداشت شده‌اند.

 

نقشه دستگیری‌های گسترده در شهرهای مختلف آمریکا؛ اندازه دایره‌ها به تناسب تعداد افراد دستگیرشده است (+)

«اریک گارنر» (جوان سیاه‌پوست در تصویر بالا) نیز مانند جورج فلوید سال ۲۰۱۴ در حالی که پلیس نیویورک او را دستگیر می‌کرد به علت ناتوانی در تنفس جان خود را از دست داد؛ گارنر هم مانند فلوید دست‌کم ۱۱ بار به افسران پلیس گفته بود: «نمی‌توانم نفس بکشم» (+)

مسئله برای بسیاری از مردم آمریکا، به ویژه سیاه‌پوستان این کشور، دیگر از نژادپرستی و خشونت پلیس فراتر رفته است؛ آن‌ها از «آمریکا» بیزار شده‌اند (+)

۵- دست‌کم ۱۳ نفر کشته شده‌اند

گزارش‌ها نشان می‌دهد از آغاز اعتراضات تا کنون دست‌کم ۱۳ نفر کشته شده‌اند که جزئیات پرونده ۱۱ مورد از آن‌ها موجود است. این افراد عبارتند از:

۱) «کالوین هورتون» ۴۳ ساله در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا، به ضرب گلوله؛ اعتقاد رایج این است که هورتون اولین قربانی اعتراضات کنونی در آمریکا بوده است

۲) «شان مونتروسا» در شهر سان‌فرانسیسکوی ایالت کالیفرنیا، به ضرب گلوله پلیس؛ افسران پلیس که در واکنش به گزارش‌هایی درباره یک مورد غارت فروشگاه «والگرینز» اعزام شده بودند، مونتروسا را به قتل رساندند. این افسران ادعا می‌کردند مونتروسا اسلحه به کمربند خود آویزان کرده بوده است، در حالی که آن‌چه نیروهای پلیس دیده بودند، صرفاً چکش بود

۳) یک مرد غیرمسلح در شهر لاس‌وگاس ایالت نوادا، به ضرب گلوله پلیس؛ افسران پلیس با ادعای این‌که این فرد تلاش کرده روی آن‌ها اسلحه بکشد، با شلیک چندین گلوله وی را کشتند

۴ و ۵) دو نفر در شهر «شیکاگو»ی ایالت ایلینویز، در جریان اعتراضات

۶) یک مرد ناشناس ۲۱ ساله در شهر دیترویت ایالت میشیگان، در جریان تیراندازی شخصی ناشناس به سوی یک خودرو؛ این مرد در صندلی راننده خودرویی نشسته بوده که در پارکینگ قرار داشته است. فردی ناشناس افراد درون این خودرو را هدف قرار داده و سپس متواری شده است

۷) «جیمز اسکورلاک» مرد ۲۲ ساله سیاه‌پوست در شهر «اوماها»ی ایالت نبراسکا، به ضرب گلوله بعد از دعوا با صاحب سفیدپوست یک میخانه؛ ویدیوی ضبط‌شده توسط دوربین‌های امنیتی نشان می‌دهد گروهی از افراد، شامل اسکورلاک، به سراغ «جیک گاردنر» صاحب میخانه می‌روند. بعد از آن‌که دو نفر از میان گروه گاردنر را روی زمین می‌اندازند و گاردنر اقدام به تیراندازی هوایی می‌کند، اسکورلاک روی او می‌پرد. گاردنر دوباره شلیک می‌کند و این‌بار تیر به اسکورلاک اصابت می‌کند. مقامات، این تیراندازی را «دفاع از خود» دانسته و گاردنر را تبرئه کرده‌اند

۸) «ایتالیا کِلی» ۲۲ ساله در حال ترک یکی از تجمعات اعتراضی مقابل یک فروشگاه وال‌مارت در شهر داونپورت ایالت آیووا، به ضرب گلوله؛ خانم کلی از آن‌جایی که اعتراضات از حالت عادی خارج شده بودند در حال ترک محل بود که از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت

۹) «دیو پاتریک آندروود» ۵۳ ساله، افسر پلیس در شهر اوکلند ایالت کالیفرنیا، به ضرب گلوله فردی از درون یک خودرو؛ آندروود با یک افسر دیگر (که او هم به شدت مجروح شد) در حال پاسبانی از ساختمان یک دادگاه فدرال بود

۱۰) «دیوید مک‌آتی» ۵۳ ساله، مالک یک رستوران در شهر لوئیزویل ایالت کنتاکی، در نتیجه تیراندازی فردی به سوی جمعیت؛ مک‌آتی به ارائه رایگان غذا به افسران پلیس شهرت داشت

۱۱) «دیوید دورن» ۷۷ ساله، افسر بازنشسته پلیس در شهر سنت‌لوئیس ایالت میزوری، به ضرب گلوله غارتگران؛ سنت‌لوئیس یکی از شهرهایی است که طی سال‌های گذشته کانون اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است

 

نقاطی از آمریکا که قتل مرتبط با اعتراضات رخ داده است؛ در نقاط آبی‌رنگ بیش از یک مورد قتل رخ داده است (+)

بسیاری از معترضان در نتیجه اصابت گلوله‌های لاستیکی پلیس مجروح شده‌اند (+)

اعتراضات کنونی به هیچ عنوان منحصر به سیاه‌پوستان نیستند، بلکه بسیاری از سفیدپوستان آمریکایی نیز در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان به خیابان‌های آمده‌اند (+)

استفاده نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور در اعتراضات مسالمت‌آمیز در نزدیکی کاخ سفید [دانلود]


[۱] Five key numbers from the US protests against police brutality since George Floyd's death Link

[۲] Tracking protests across the USA in the wake of George Floyd's death Link

[۳] Donald Trump threatens to send in troops amid Minneapolis riots sparked by death of George Floyd Link

[۴] Donald Trump threatens to send in troops amid Minneapolis riots sparked by death of George Floyd Link

[۵] ‘When the looting starts, the shooting starts’: Trump quotes Miami police chief’s notorious ۱۹۶۷ warning Link

[۶] Australian journalists assaulted as police clear George Floyd protesters outside White House Link

[۷] There are as many National Guard members activated in the US as there are active duty troops in Iraq, Syria and Afghanistan Link

[۸] Donald Trump says he will send in troops to deal with George Floyd protests if state governors do not 'solve the problem' Link

[۹] What is America's National Guard, and why does Donald Trump want them to break up the George Floyd protests? Link

[۱۰] US protests latest: NYC demonstrations continue past curfew while protests in Washington, LA mostly peaceful Link

[۱۱] Washington man Rahul Dubey offers refuge and comfort to protesters caught in 'human tsunami' amid police crackdown Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    24 6
    آنچه سرزبونهاست بیش از سه هزار کشته و چندین برابر مجروح را می‌گویند انگار سانسور شدید اعمال شده
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      11 0
      نمیتوانند فیصله بدن کار را چون مشکلات ریشه ای و سالها در دل مردم است
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      9 2
      به حمدالله آمریکا در حال نابودی است.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    13 4
    آتش اصلی در ادامه راه ' درهمین ۲۰۲۰
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    8 7
    سیاهارو بیاریمشون ایران
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      1 0
      اتفاقا کار دولت آمریکا تمومه و سیاپوستان کشورشان را آزاد می کنند.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    16 6
    کشته ها مسلما خیلی بیشتر از این حرفاست
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    22 6
    آمریکا در دریای خونهایی که در این چند صد سال ریخته غرق میشه و هیچ دستاویزی برای نجات نخواهد داشت، ان شاءالله
  • US ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    9 19
    این ماجرا هم تمام میشود . همانند جنبش وال استریت که به خاطره ها پیوست .
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      6 1
      همه چی که حساب دو دو تا ۴ تا نیست که،از مکافات عمل غافل نشو
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      8 1
      خون بیگناه بیپناه که جز خدا کسی را نداره بدجوری دامنگیره نمونه درتاریخ زیاده فتحی شقاقی و حسن شحاته دو نمونه جالب در چند سال اخیره که یک هفته ای قدرتمندانی را به زیر کشید حالا باش و ببین ترامپ و امریکا چطوری تقاص همین یک خون فلوید بیپناه را خواهند داد و به خاطره ای دهشتناک مثل نمرود و فرعون و چنگیز و صدام و شوروی و داعش و برای بشریت تبدیل خواهند شد
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    124 4
    طرفداران رژیم جنایتکار ضد حقوق بشری آمریکا ظاهرا بالاخره لال شدند!!!! البته فکر نکنم .....احتمالا باز هم اراجیفی برای تطهیر آمریکا و فرافکنی پیدا خواهند کرد
  • AT ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    8 14
    همین که حاضر نیستید کلمه انقلاب revolution را برای شورشهای آمریکا به کار ببرد یعنی اینکه خوب می دانید که این شورشها ریشه ندارد و نتیجه تحریکات جورج سورس حامی اصلی بایدن و رسانه های بیشمار دموکراتها است که دم به دم بر آتش شورش می دمند در حالی که در زمان اوباما و در جنبش وال استریت کارشان بایکوت خبری جنبش و محکوم کردن آن بود. دلیلش هم واضح بود. اوباما یکی از فراماسونرهای شدیدا حامی جهانی سازی بود و ترامپ ضد جهانی سازی است. آب به آسیب سوروس نریزید.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      8 1
      ديگه خيلي متوهم نباشيد كه نتوانيد واقعيت را از مجاز تشخيص دهيد! مسئله ممكن است خاموش شود اما همچنان آتش زير خاكستر است و ان شاءالله بساط ليبرال دموكراسي برچيده خواهد شد.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      4 1
      واقعا مرز توهم رو جابجا كردي. محض اطلاعت مردم به ساختمان ارگان خبري اوباما اينا يعني سي ان ان حمله كردن. زودتر از حمله به بي بي سي و حتي فاكس نيوز. يعني مردم امريكا در اين اعتراضات هيچ تفاوتي بين ترامپ و اوباما قائل نيستند. كار رژيم امريكا به فضل الهي تمامه
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      3 1
      اشتباه بزرگ و فاحشی می کنید. کار آمریکا تمام است کاری به جورج سورس و امثال او ندارد
  • آشوری IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    6 0
    گروگانها آزاد شدن .
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    100 4
    40 سال مردم انقلابی ایران گفتند «مرگ بر آمریکا»، بعد از 40 سال، حتی خودِ مردم آمریکا هم به درست بودن این شعار پی برده‌اند. اما جالب است که غربزده‌ها هنوز هم در خواب هستند، اصطلاح کاتولیک‌تر از پاپ واقعا برازنده آنان است.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    7 2
    این اعتراضات اگر هدفمند و با رهبری نباشد در مدت طولانی اثرات بدی دارد. شاید ترامپ عوضی با ایجاد جنگ عمدی در منطقه ما بخواهد اعتراضات را تحت الشعاع قرار دهد یا برای جبران خسارت ها اسلحه بیشتری به گاوهای شیرده بفروشد .
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      3 1
      اشكال نداره. اونوقت يك سيلي از ما ميخوره، يكي از مخالفان جنگ در امريكا و يكي ديگه هم از معترضين نژادپرستي. اونوقت نابودي امريكا حداقل 20 سال جلو ميفته
  • محمد IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    11 1
    این حوادث یک درد مزمنه که پشت ثروت امریکا پنهان شده بود. حالا با ورود کرنا آشکار شده!
  • سید IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    13 4
    انگار اتش بدجور به دامان ابلیس افتاده، الان که غربگرایان و منافقین بی شرف بی وطن دو سه تا سکته بزنن احیانا زشت کلام ها و تاجزاده های که شرف شان فروختن به اربابشان نظری ندادند ،من که میدونم غربگرایان منفی میدن بگزارید منفی دهند دلشان به همین خوش است ..... و مکروا و مکرو الله ، الله خیر الماکرین یک عمر اتش زدن ارزوهای ملت های ازاد را خداوند اتششان زد
  • ابوحسام IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    10 6
    خخخ چه خفه خونی گرفتن کاسه لیسان غرب و منافقان داخلی که دشمن اصلی ایران و مردم شریف ایران هستند . باید سر تعظیم کرد بر رهبری با بصیرت حیدری اش
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    9 2
    اینا اغتشاشگر ندارن ؟
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      2 1
      01:54 نه ندارن، سؤال بعدی!!
  • امریکا نابود است IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    11 3
    مرگ بر امریکا مرگ بر منافق
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    5 1
    بسیاری بخاطر عملکرد دولت خاصه بعد از 2008 و اتفاقات مالی گسترده که منجر به از دست دادن خانه های بسیاری از مردم و ورشکستگی کارخانجات و بانک ها شد و دولت اوباما بجای حمایت از مردم و کارگاه و یا کارخانجاتی که تعطیل و کارکنان بیکار بشتابد ده ها میلیارد دلار به بانک های معظم دادند و آنها را برای غارت دارائی مردم بیچاره کمک مضاعف کردند و این شکاف هنوز ترمیم نشده بلکه بیشتر هم شده . مشکلات اقتصادی و تبعیض هائی که پلیس های حامی ثروتمندان سفید پوست در اعمال قدرت و مقرارات و زورگوئی و بسیاری اجحافات سالیان گذشته روی هم سبب شده فریاد عصیانگری بر آید و تمام شهرهای آمریکا و بسیاری از کشورها فریاد علیه ستمگری که ریشه در اقتصاد کاپیتال دارد و موجب فقر روز افزون شده بر آورند . این حاکمان زورگوی یک درصدی که ثروت نود ونه درصدی را در اختیار خود دارند برای محافظت از خود پلیس گارد ملی و در آخر ارتش حتی برای حمله علیه دیگر کشورها برای غارت ثروت ملی ملل دیگر و سواستفاده از سازمان و نهادهای بین المللی برای در فشار قرار دادن کشوری که قصد دادن باج سبیل به آنها را ندارد . تحریم های همه جانبه و شاخ و شونه کشیدن علیه امثال کشور ما و تحت فشار قرار گذاشتن مردم برای اغتشاش علیه حکومتشان از جمله رفتارهای این ستمگران نابکار حاکم بر کاخ سفید آمریکا و تعدادی از همپالگی هاشان میباشد . و اتفاقات اخیر به این گستردگی و وسعت در آمریکا و جهان علیه ظلم ظالمان شاید جدید باشد . اما ریشه در تاریخ کشورهای جهان از جمله آمریکا دارد که حرکات و افراد معروف و سرشناس مانند مارتین لوترکینگ در قرن بیستم میشود نام برد .
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    2 8
    با نژاد پرستی میتوان جنگید و محکوم کرد با جنسیت پرستی چه میتوان کرد؟در ایران حداقل چهل میلیون جنسیت پرست داریم که قایل به برتری جنسی هستند
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    5 3
    خب مردم آمریکا هم خودشناسی کردند و مثل ما فکر میکننند
  • آریو سوئد IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    5 5
    بعضیها ممکن است از خود سؤال کنند که چه فرقیست بین اعتراضات در امریکا و اعتراضات در کشورهایی مثل ایران, در اعتراضات ایران ارتجاع جهانی، صهیونیسم بین المل، آلسعود ، قمه کشان ووو از معترضین ایرانی حمایت میکردند. در اعتراضات امریکا نیروههای ضد فاشیست و ضد ارتجاع، نیروهای پیشرو و آزادگان جهان از معترضین امریکایی حمایت می کنند. امریکا یک ابر قدرت است و بودجه نظامی اون به تنهایی دو برابر کل نولید ناخالص ملی ایران است ولی با این وجود ۴۵ میلیون نفر حتی به نان خالی محتاجتند. کاقفیست فقط به فقر و بی خانه مانی در لس آنجلس نگاه کنید. در امریکا و دیگر کشورهای غربی ساختارها نژاد پرستی را تقویت میکنند و تا زمانیکه این ساختارهای شیطانی وجود دارد نژادپرستی هم وجود دارد.
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    9 3
    امیدوارم گردن خائنین به وطن بدست اربابشون فشرده بشه تا جان کمتر از سگشون از تن لششون خارج شه.
  • عباس IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    11 1
    با تمام وجود به غربگرایان و مخصوصا روحانی تسلیت عرض میکنم. غم بزرگی هست باید درک تان کرد . فکر میکنم بعد مرگ این اله باید به سراغ یک اله دیگر بروید. وضع تان بدتر از مارکسیست ها بعد مرگ شوروی خواهد بود.
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    6 12
    نوبت اینجا هم میرسه مشرق خوشحال نباش ملت گرسنه دمار ار روزگارت در میارن مشرق.خخخخخخخخخ
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      5 1
      فعلا که دمار شماها و اربابتون در اومده خخخخخخ
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      4 3
      غلط نکن
    • سید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      6 3
      بدبخت غرب زده برو به ریش اربابت بخند ، شما اینقدر بدبخت اید که جرات نمیکنید تو اجتماع دهن وا کنید میدونید حرف مفت برنید مردم تکه تکه تان میکنند شما اینقدر حقیر اید تنها هنرتان کامنت نویسی است سقوط اربابت نزدیک ،امریکا در حال سقوط برو یک ارباب دیگه پیدا کن بیشرف بی غیرت
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      2 1
      اتفاقا چه خوب ملت بریزن توی باستیهیلز و لواسون و اینا انقلاب را از دست شما مرفه بیدرد عزیز و ارباباتون نجات بدن
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      3 0
      ملت گرسنه که به سلامتی دارن در اضافه وزن رکورد میزنن
  • US ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    4 0
    ۵۸۰ شهر ؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    6 0
    به نظرم دیگه کافیه با این شدت و حدت گزارش دادن از اعتراضات در آمریکا. یه وقت بعضی ها خیال نکنند ما به این چیزا دلخوش کردیم. آخه وقتی بیش از اندازه پرداخته بشه به این موضوع اونایی که میشناسیمشون واسه خود خیالاتی میکنند.امیدوا یم روزی ملت آمریکا بیدار بشه ببینیم آیا واقعاً این ملت متضاد دولتهاشون فکر میکنند یا اینکه خیر ، از کوزه همان برون می تراود که دراوست!
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    4 0
    مهنازززززززززز کجایییییییییی؟ چرا دیگه توییت نمی زنی؟ خخخخ
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 4
    واقعا امریکا مهد دموکراسیه . با کشته شدن یه سیاه پوست متوحش ، کل امریکا به هم ریخته .خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    29 0
    در ایران هم بی عدالتی های محرض و نمایانی وجود دارد اما همه با هم متمدنانه فقط نگاه می کنیم البته مردم عادی مشکلی ندارن
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    7 1
    کار آمریکا تمومه
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    3 1
    به حمدالله آمریکا در حال نابودی است.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 2
    انگار مشرق داره برای امریکا هم کشته سازی می کنه از 11 مورد کشته ای که نام بردی دقیقا چند نفر با سلاح سازمانی پلیس امریکا کشته شدن !؟ و چند مورد جنایت و قتل بوده و ربطی به تظاهرات نداشته ؟ و چند نفر پلیس بودن ؟
  • DE ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    3 1
    من آنجا بودم و قلبم خبردار شد که دعا قبول شده است وقتیکه آن پیرمرد خداپرست به خاطر شهادت سردار سلیمانی گریه کنان از خدا خواست که تمدن غرب به خصوص امریکا را به زمین بزند و در بدبختی و فقر غرقشان کند.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      0 3
      اخ بمیرم با این تفکواتتون چقدر خوبین شما
  • گودرز IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    1 1
    سیاه ها نارگیلند امریکا نفس اخر رومیکشه به امید خدا
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    مرگ بر ترامپ گر بر دولت ظالم آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس