1 - کراپ‌شده

ایجاد اختلال در برخی خطوط انتقال آب به دلیل سیلاب‌های اخیر فرصتی به برخی روزنامه‌های تندرو داده است که با بزرگنمایی یک ماجرای فنی بار دیگر پروژه «جنگ آب» را کلید بزنند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که شایعه نادرست جریمه نقدی بدحجابی، بیم و امیدهای احیای برجام، توجه به مسئله آب در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

ایجاد اختلال در برخی خطوط انتقال آب به دلیل سیلاب‌های اخیر فرصتی به برخی روزنامه‌های تندرو داده است که با بزرگنمایی یک ماجرای فنی بار دیگر پروژه «جنگ آب» را کلید بزنند. لازم به یادآوری است که پروژه جنگ آب در سازمان سیا تدوین‌شده و در دولت روحانی توسط کاوه مدنی به داخل کشور هدایت شد.

هفته گذشته در اقدامی قابل‌تأمل آمریکایی‌ها مدنی را به‌عنوان ریاست موسسه آب، محیط‌زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل متحد انتخاب کردند؛ پس‌ازاین انتصاب عجیب بار دیگر مسئله جنگ آب باهدف ایجاد اختلافات قومی و منطقه‌ای در صدر اخبار برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب قرارگرفته است، گویی پروژه قدیمی کاوه مدنی دوباره احیاشده است.

اخیرا کاوه مدنی افسر سازمان سیا به وب‌سایت صدای آمریکا گفته است که توان و تاب‌آوری کشورهای مختلف در برابر «ورشکستگی آبی» بسته به وضعیت اقتصادی آنها دارد؛ کشورهایی که از طریق بخش کشاورزی اشتغال‌زایی می‌کنند، تحت فشار بیشتری هستند و ورشکستگی آبی بر اشتغال و معیشت بخشی از جمعیت‌شان تاثیر می‌گذارد. مدنی در بخشی از این گفتگو هدفش خود از «پروژه جنگ آب» را افشا کرده است که اگر ایران می‌خواهد از بحران اب خلاص شود باید با آمریکا سازش کند!

روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران با تیتر «به دنبال آب» به استقبال این جنگ درون‌شهری رفته و نوشته است:

مسئله بحران آب دیگر مشکل شهرهای کویری نیست و گریبان مناطق پر آب با رودخانه‌ها و سفره‌های زیرزمینی را نیز گرفته است. این روزنامه نوشته است که کار از پر کردن دبه در برخی شهرها گذشته و باید به دنبال راه‌حلی برای اسکان مردم در شهرهای دیگر رفت.

روزنامه هم‌میهن نیز در روزهای اخیر به‌صورت تخصصی رو مسئله آب متمرکزشده و در سرمقاله خود نوشته است که مسئله کم‌آبی در ایران ریشه در خشک بوردن منطقه ایران دارد. این روزنامه خط به خط همان سناریویی روزنامه سازندگی را تعریف کرده و نوشته است که مناطق پر آب ایران چون همدان و شهرکرد دچار تنش آبی هستند.

یکی از تزهای پروژه نفوذ توسط کاوه مدنی القای ورشکستگی آبی در ایران بود. روزنامه هم‌میهن نزدیک به اصلاح‌طلبان رادیکال نیز همین خط را پیش برده و با ترسیم قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و تمایز بین آن ادعا کرده است که مدیریت منابع ایران تیغ را کف دست زنگی گذاشته و از تجربه غرب برای حل بحران استفاده نمی‌کند!

روزنامه آفتاب یزد نیز سناریو جنگ آب را پیگیری کرده و نوشته است:

دیری نمی‌پاید که مشکل بی‌آبی گریبان گیر کل کشور شود؛ ازاین‌رو لازم است که مسئولان هر چه سریع‌تر چاره‌ای برای آن پیدا کنند. خشک‌سالی در حال حاضر از بحران گذشته وزندگی مردم به بی‌آبی گره‌خورده است.

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

احیای پروژه جنگ آب در سه روزنامه‌های اصلاح طلب!

اما روزنامه جوان پشت پرده جنگ آب در روزنامه‌های اصلاح‌طلب را افشا کرده و نوشته است:

روزنامه هم‌میهن که به‌تازگی و با جدایی کرباسچی از روزنامه کارگزاران منتشر می‌شود، برای دیده شدن تلاش می‌کند اخبار خاص و تحلیل‌های جنجالی منتشر کند. این روزنامه روز گذشته تلاش کرد از موضوع قطعی آب مردم شهرکرد یک سوژه امنیتی بسازد. هم‌میهن نوشته که «پس از شهرکرد مشکلات آبی به همدان و ارومیه نیز رسیده است، اما مردم به خیابان نیامدند تا اعتراض کنند.» و به نظر می‌رسد نوعی ناامیدی در این جملات دیده می‌شود! این روزنامه نزدیک به جریان رانده‌شده از اصلاحات نوشته است: «وزیر صمت به همدان سفر می‌کند و مشکلات کم‌آبی استان به‌زودی و برای همیشه حل خواهد شد. سفر محرابیان به استان همدان خبر خوشی برای اهالی این استان است چراکه بعد از قطعی آب در شهرکرد، وزیر اطلاعات به این شهر سفرکرده بود!»

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

جوان در ادامه گزارش خود نوشته است که:

امنیتی کردن رویدادهای معیشتی و صنفی و سوءاستفاده سیاسی از مطالبات غیرسیاسی مردم مشی همیشگی تندروها بوده است و همواره باعث شده تا مطالبات مردمی به حاشیه برود. عدم پرداخت مناسب به مشکل آبی مردم شهرکرد در رسانه‌های حامی دولت نیز زمینه را برای چنین سوءاستفاده‌هایی فراهم می‌کند. به دلیل وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان است از روز یک‌شنبه ۱۶ مرداد گل‌آلود و از مدار آب‌رسانی خارج‌شده بود. پس از ایجاد برخی مشکلات ناشی از قطعی آب مسئولان دولتی و سازمان آبفا دست‌به‌کار شده و علاوه بر تأمین آب آشامیدنی و توزیع آب‌معدنی به منازل، با یک کار جهادی و شبانه‌روزی موفق شدند بار دیگر آب را به شبکه برسانند. طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در حال حاضر ۶۵۰ لیتر بر ثانیه آب شرب وارد مدار شهرکرد می‌شود که نسبت به معدل آن قابل‌قبول است.

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

خط اصلی جنگ آب در دو رسانه نزدیک به سازمان سیا

چشم‌انتظاری برای احیای برجام

رسیدن به توافق و جزئیات آن همچنان سوژه‌ای داغ در روزنامه‌ها است، روزنامه پیام ما دراین‌باره نوشته است:

هم‌زمان با این تحولات مثبت در مسیر احیای برجام، گروهی متشکل از چند سناتور آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با ارائه طرحی موسوم به «مستحکم کردن قانون تحریم‌های ایران»، درصدد لغو حکم انقضای قانون تحریم‌های ایران هستند که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسیده بود. قانونی که به «قانون آیسا» معروف است و به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه اعمال تحریم‌های ثانویه علیه ایران در حوزه انرژی را می‌دهد.

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

روزنامه آرمان امروز هم از سقوط قیمت‌ها زیر سایه توافق خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد:

با نزدیک شدن به خبر توافق برای احیای برجام بازارها به استقبال خبرهای خوش رفتند. هرچند هنوز موضوع احیای برجام کامل معلوم نشده اما بازارها با افت شدید قیمت روبرو بوده‌اند. روز گذشته دلار به کانال ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان وارد شد. در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، معاملات دلار باقیمت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان شروع شد؛ اما از ساعت ۱۲ به کانال ۲۷ هزار تومان عقب‌گرد داشت و ریزش قیمت تا لحظه مخابره خبر ادامه داشت و باقیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان دادوستد می‌شود. با اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز چند ماهی است که دیگر خبری از رفتارهای هیجانی در بازار نیست و افراد برای سرمایه‌گذاری سراغ نرخ ارز نمی‌روند.

روزنامه کیهان را توافق را بازی مرگ و زندگی برای آمریکا دانسته است. از نگاه کیهان اوضاع طوری است که حتی «دیلی اکسپرس» از مردم انگلیس خواسته، دیگر به تاریخ بسته‌بندی‌های مواد غذایی توجه نکنند و اگر غذای کپک‌زده هم دیدند، آن را دور نریزند و بخورند. غرب در چنین شرایطی شاید بتواند بلوف بزند اما قطعاً نمی‌تواند از موضعی که پیش‌ازاین داشت، خواسته‌های خود را به ایران دیکته کند!

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

کیهان در ادامه می‌نویسد:

این روزها درحالی‌که خبرهای غیررسمی از مذاکرات هسته‌ای و احتمال بالای توافق با اروپا و آمریکا منتشر می‌شود، اخبار و گزارش‌های زیادی از معتبرترین و رسمی‌ترین رسانه‌های غرب درباره بحران‌های رنگارنگ آوار شده بر سر غرب منتشر می‌شود. بحران‌هایی که یا حاصل مداخله این کشورها در جنگ اوکراین است یا حاصل خشم طبیعت و خشک‌سالی!

مثلاً در آمریکا بحران اقتصادی و تورم از میزان محبوبیت بایدن چنان کاسته که او را به یکی از بی‌عرضه‌ترین رؤسای جمهور تاریخ این کشور مبدل ساخته است طوری که گفته می‌شود تنها ۱۰ درصد از مردم از این وضعیت راضی‌اند و اکثر مردم هم هیچ امیدی به بهبود اوضاع ندارند. وضعیت طوری است که دموکرات‌ها به دنبال گزینه دیگری در انتخابات ۲۰۲۴ رفته‌اند و از هم‌اکنون بایدن را رئیس‌جمهور تک دوره‌ای می‌دانند.

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

شایعه نادرست جریمه نقدی بدحجابی

روزنامه اعتماد به مسئله جریمه برای بی‌حجابی پرداخته و نوشته است: با اظهارنظرهای اخیر دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر به نظر می‌رسد برخورد با آنچه بدحجابی نامیده می‌شود وارد فاز جدیدی شود. فازی که علاوه بر تذکر لسانی، ازاین‌پس بدحجابی را تخلف می‌داند و حتی برای انواع پوشش‌ها، جرائمی را نیز تعریف کرده است.

احیای پروژه «جنگ آب» توسط افسر سازمان سیا/ آیا پلیس بدحجاب‌ها را جریمه می‌کند؟

سرهنگ حاج احمد میرزایی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ به این روزنامه گفته است که اصلاً جریمه نقدی برای بی‌حجابی صحت ندارد. این مسئول فراجا ادامه داده است که مأموران ما ابتدا به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند یا پوشش نامناسبی دارند یا به هر دلیلی رفتار غیرمتعارفی دارند، تذکر داده و پس از شرکت در دوره‌های آموزشی، از آن‌ها تعهد کتبی گرفته و آزاد می‌شوند. اگر فرد دوباره رفتارش را تکرار کرد این بار والدین آن‌ها احضار می‌شوند و از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود. ولی کسی به مراکز قضایی ارجاع داده نشده است.  برخورد ارشادی ما در حالی است که بر اساس قانون افراد بدحجاب می‌توانند مشمول ۷۴ ضربه شلاق و ۱۰ تا ۲ ماه حبس شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    18 7
    غرب غرب غرب لعنت به غرب
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    15 7
    واقعا اصلاح طلب ها خیلی تابلو پروژه ای کار میکنن! مشخصه پروژه گرفتن
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    13 7
    اصلاح طلب ها از شکاف دیوار هم بهانه می‌تراشند برای رابطه با قبله آمالشون آمریکا و اروپا. یکی نیست بهشون بگه گودرز پیش شقایق چیکار میکنه آخه؟
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    13 7
    اصلاحات هنوز فکر میکنه دولت روحانی سر کاره که هر موضوع و مشکل معیشتی و اجتماعی با ضریب رسانه ای تبدیل به یک بحران بشه! خیر اوضاع فرق کرده حضرات ژورنالیست! نیروهای میدانی و اجرایی شما دیگه بر سر کار نیستن
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 6
    دولت باید با انتقال گسترده آب تصفیه شده از دریای مکران که تنها چاره مبارزه با خشکسالی،کاهش ذخائر آب های زیرزمینی، محو شدن یخچال های کوهستانی، و خشک شدن رودها هست آرزوی امثال کاوه مدنی ها را بر باد دهد! کم آبی شوخی بردار نبوده و به یک معضل روزافزون بدل می شود!
    • NL ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      کاملا درسته انرژی هسته ای برای همین خوبه.انتقال آب مکران به مرکز ایران و شرین کردنش و همچنین پر کردن دریاچه ارومیه با آب دریای مازندران.غربگداها توی اینهام سنگ اندازی کردند.باید غربگداها رسوا و بی آبرو بشن برده های نظم شیطانی آنگلوساکسون
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 3
    یکی بزنند صدهزارتامیخورن
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 2
    بازار طلا و ارز و خودرو و.. دست اصلاح طلبان است اگر دستشان کوتاه نشود نمیگذارند حتی بعد توافق هم چیزی ارزان شود
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس