1

در فتنه سال ۸۸ اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند که برای بازگشت دوباره به حاکمیت باید به سیم آخر زده و فضا را در دست گرفت! اما بازهم مانند ماجرای تحصن در مجلس ششم در محاسبات آخر دچار اشتباه شدند.

سرویس سیاست مشرق- میانه‌های اسفند سال ۱۳۷۸ محمدرضا خاتمی سرمست از پیروزی در انتخابات مجلس ششم یک کنفرانس خبری برگزار می‌کند. در این نشست یکی از خبرنگاران از دبیر کل مشارکت می‌پرسد، برنامه شما برای چهار سال آینده در پارلمان چیست؟ خاتمی پاسخ می‌دهد که باید زیرساخت‌های سیاسی ایران را تغییر بدهیم، زمان خانه‌تکانی است. برادر رئیس‌جمهور اصلاحات ادامه می‌دهد که ما برای اصلاحات در ایران نیاز به آرامش سیاسی در قدرت داریم.

پس‌ازاین گفتگوی خبری، روزنامه کیهان با استقبال از طرح «فضای آرام سیاسی در کشور» در یادداشتی می‌نویسد که اصلاحات باید بتواند حرف بزند و در حاکمیت مشارکت داشته باشند. این سرمقاله در تاریخ معاصر انقلاب بسیار مهم است، زیرا در آن با لحنی دلسوزانه به دولت اصلاحات در عواقب رادیکالیسم هشدار داده و چپ را بخشی از نظام خوانده بود. تا پیش از انتخابات هواداران دوم خرداد در شهر شایعه کرده بودند که دولت خاتمی مستعجل است و برخی اجازه نمی‌دهند اصلاح‌طلبان سوار دولت شوند!

آن سرمقاله توطئه روانی چپ‌ها را خنثی کرد. البته رقیب اصلاحات (جناح راست) پیش‌ازاین نیز نشان داده بود که انتخابات را بخشی از مؤلفه‌های قدرت در کشور دانسته و حاضر است حتی در صورت شکست نیز به رقیب تبریک گفته و به حیاط خانه خود برود.

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

اما تئوری «آرامش سیاسی» از سوی اصلاح‌طلبان عمر زیادی ندارد! یک هفته پس از سخنرانی محمدرضا خاتمی در خیابان سمیه، چند محله بالاتر و در حسینیه ارشاد سعید حجاریان یکی از مشاوران دولت، مغرور از پیروزی در انتخابات مجلس، طی یک سخنرانی تند و عصبی اعلام می‌کند که ورق‌ بازی در حاکمیت در دست جبهه دوم خرداد است.

حجاریان با اشاره به جناح رقیبش گفته بود که برای اصلاحات واقعی در کشور باید مخالفان خاتمی را جارو کرده و برای همیشه از قدرت بیرون کنیم!

ماجرای عجیبی بود؛ درحالی‌که همه کشور خود را آماده کمک به اصلاح‌طلبان برای اداره دولت کرده بود؛ رادیکال‌های محفل خاتمی پنجه به‌ صورت نظام کشیده و با توسل به تاکتیک تولید هر ۹ روز یک بحران به میدان آمده بودند. از هنجارشکنی‌های روزانه روزنامه‌های زنجیره‌ای تا غائله کوی دانشگاه، ماجرای تاج‌زاده در خرم‌آباد، پروژه نوار سازان؛ قتل‌های زنجیره‌ای تا بیانیه یک‌میلیون امضا برای رفراندوم قانون اساسی و تحصن در مجلس برای رویارویی نهایی با حاکمیت بخشی از دست‌پخت اصلاحات در آن سال‌ها بود. بعدها ماشاالله شمس‌الواعظین سردبیر چند روزنامه تندرو اصلاح‌طلب در شرح آن روزها نوشت: ما سوار پیکان بودیم، اما می‌خواستیم مثل بنز حرکت کنیم، برای همین در اولین پیچ دچار انحراف شده و اصلاحات به ته دره رفت.

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

تقی رحمانی یکی از مهم‌ترین تئوریسین‌های گروهک ملی و مذهبی نیز دراین‌باره در جزوه جامعه مدنی نوشته است: متأسفم برای خودمان! من و مهندس (عزت‌الله سحابی) سوار اتوبوس شده و ۵۰ شهر را برای تبلیغ خاتمی رفتیم؛ اما آورده اجتماعی اصلاحات درنهایت هیچ بود. عضو سابق گروهک تروریستی موحدین و حامی خاتمی در انتخابات سال ۷۶ در ادامه نوشته است: اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند که با تندروی می‌توانند مردم را به سمت خودشان جذب کنند، آن‌ها گمان می‌کردند که پس از استعفا در مجلس و تحصن مردم دسته‌دسته به میدان بهارستان آمده و بهزاد نبوی و محسن آرمین را روی شانه گرفته و در شهر می‌چرخانند، اما زهی خیال باطل حتی یک نفر نیز به استقبال آن‌ها نرفته و دوم خردادی‌ها مجبور شدند عقب‌نشینی سیاسی کنند.

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

محمدرضا تاجیک رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در شرح آن روزها گفت: همواره به این موضوع فکر می‌کنم که چه اتفاقی برای ما افتاده که ما حتی امکان خلق یک مفهوم و نظریه را از دست دادیم و فقط مصادره کردیم و به قول اسمیت، به آپولوژیست تبدیل شدیم! دیگران [مفهوم] خلق می‌کنند و می‌گوییم مال ما بوده است. [۱]

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

آشوب سازی تاج‌زاده در غائله خرم آباد

دوباره برمی‌خیزم!

بعد از انتخابات سال ۸۴ و شکست سخت دو حزب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب)، ابراهیم یزدی دبیر کل گروهک نهضت آزادی و عزت سحابی رئیس شورای ملی مذهبی‌ها به دعوت دفتر دانشجویان تندرو دفتر تحکیم وحدت(ظیف علامه) به یک جلسه هم‌اندیشی میان اصلاح‌طلبان دعوت می‌شوند تا برای آن‌ها تئوری داده و راه چاره‌ای پیدا کنند. یزدی در آن گفتگوی چالشی و طولانی رو به اعضای حاضر در نشست می‌گوید: اصلاحات دو راه‌حل دارد، یا باید اسلحه به دست گرفته و مبارزه مسلحانه کند؛ یا آنکه خودش را پالایش کرده و دوباره به قدرت بازگردد. یزدی در آن جلسه توصیه‌ای مهم به سران اصلاحات کرده و می‌گوید: همیشه قرار نیست ژنرال‌های اصلاحات در حاکمیت باشند، اجازه بدهید اصلاحات ریشه دوانده و در بروکراسی کشور رشد کند!

عزت‌الله سحابی نیز پس از یزدی پشت تریبون آمده و می‌گوید: در دوره خاتمی فکر می‌کردیم راه اصلاحات کوتاه است و می‌توان خیلی ساده همه‌چیز را روی انگشتمان بچرخانیم، حالا به این نتیجه رسیده‌ام که صبر استراتژیک دشوار و از گلوله خوردن نیز دردآورتر است.

احتمالاً آن روزها و در آن جلسه مهم کسی معنای سخنان یزدی و سحابی را به‌خوبی متوجه نمی‌شود، زیرا ۴ سال پس‌ازآن اصلاح‌طلبان باهدف کسب قدرت قمار بزرگی را شروع کرده و با رمز دروغین تقلب در انتخابات، ۸ ماه جنگ خیابانی را به‌نظام تحمیل می‌کنند.

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

در فتنه سال ۸۸ اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند که برای بازگشت دوباره به حاکمیت باید به سیم آخر زده و فضا را در دست گرفت! اما بازهم مانند ماجرای تحصن در مجلس ششم در محاسبات آخر دچار اشتباه شده و در ۹ دی از مردم سیلی سخت خوردند؛ آن ضربه چنان شدید بود که سال ۹۲ تنها با تمسک به یک رحم اجاره‌ای توانستند در حاشیه حاکمیت برای خود سنگر سازی کنند. درحالی‌که قرار بود چپ‌های ستادی (سوسیال‌دموکرات‌های ایرانی) با تمسک به تئوری‌های ایوان ایلیچ (تئوریسین اتریشی و مبتکر ایده جامعه مدنی و براندازی) و با هدایت گروهک نهضت آزادی دوباره از خاکستر خود برخاسته و حاکمیت را یکدست کنند. اما چنان در چرخ‌دنده‌های کارنامه نئولیبرال های دولت روحانی له شدند که نامزد اختصاصی آن‌ها در انتخابات سال ۹۸ حتی نتوانست ۲ میلیون رأی آورد.

بعدها سرمقاله نویس روزنامه صبح امروز در یادداشتی در یک کانال تلگرامی نوشت که اصلاحات ته‌مانده اعتبار خود را ازدست‌داده و یک‌دهم رأی خود در سال ۷۶ را نیز به دست نیاورد! سعید حجاریان نیز با اعلام خبر مرگ اصلاحات و حمله به حزب کارگزاران اعلام کرد که اصلاحات پای صندوق رأی مرده است.

اصلاحات سخت یا اصلاحات ساختاری؟

اما عبور از صندوق رأی و مشارکت سیاسی در بطن انتخابات چه معنایی داشت؟ ضعف راهبردی و ادراکی از سوی اصلاح‌طلبان باعث شد آن‌ها مسیری جدید بانام «اصلاحات ساختاری» را آزمایش کنند.

مصطفی تاج‌زاده در تعریف اصلاحات ساختاری از توصیفاتی سخن می‌گوید که نشانه‌هایی از همان پروژه نرمالیزاسیون یا برجام ۳ و ۴ دارد! در این مدل سیاسی باید قدرت توسط چپ‌ها پالایش‌شده و قانون اساسی تغییرات محتوای کرده و خطوط قرمزی چون اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه حذف شود.

 تقی رحمانی در شرح اصلاحات ساختاری در جزوه جامعه مدنی می‌نویسد: باید ایران را واتیکانیزه کرد،  مدل ما چیزی است که در آن نظامی‌ها و روحانیت و بازار سنتی باید از صحنه کشور کامل حذف‌شده و یک جمهوری جدید شکل بگیرد.

سعید حجاریان نیز در شرح این مدل از اصلاح‌طلبی در وب‌سایت مشق نو نوشته است که باید برای اصلاحات ساختاری کادر حرفه‌ای ایجاد کرده و خاکستری‌ها را به‌مرور جذب کرد. حجاریان ادامه داده است که خاکستری‌ها توان مقاومت در برابر فشار اصلاحات ساختاری را نداشته و باید چپ ستادی راه چون سپری ضربه‌گیر عمل کرده تا راه برای جذب قشر خاکستری‌ها باز شود. [۲]

تعریف چپ ستادی رادیکال از اصلاحات  بیش از آنکه نمایشی از یک اقدام رفورمیستی باشد نشانه‌هایی از یک مسیر برای تغییرات سخت دارد. شاید لازم باشد دوباره سخنان ابراهیم یزدی در جلسه با دانشجویان تحکیم وحدتی را بازخوانی کنیم، آن روز دبیر کل گروهکی به اصلاح‌طلبان توصیه کرده بود که یا برای صندوق رأی بجنگید، یا آنکه با اسلحه راه منافقین در دهه شصت را بروید!

تجربه می‌گوید تیپولوژی اصلاحات آن‌قدر پتانسیل ندارد که شورش‌های گنگ و کور خیابانی (چون سال ۷۸، ۸۸، ۹۶ و سال ۹۸) را پیش ببرد. چپ رادیکال در آخرین آوردگاه خیابانی در سه روز ماجراجویی داعشی در سال ۹۸ در چند شهر نشان داد تنها می‌تواند روی موج حوادث سُر بخورد؛ اما برای آنکه به تعبیر علوی تبار بتواند اصلاحات را روی دریای خون شناور کند و یا به توصیف سعید حجاریان بتواند بالای شهری‌ها را به پایین‌شهری‌ها وصل کند باید راه طولانی‌تری را طی کند.

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

به‌طور حتم عباراتی سانتی مانتال چون اصلاحات ساختاری نمی‌تواند بار این حجم از تحولات سیاسی و امنیتی را بکشد. ازاین‌رو باید اصلاحات ساختاری را مقدمه اصلاحات سخت دانست. اصلاحات سخت مجموعه کنش‌هایی پراکتیکی و سیاسی است که در آن جنگ شهری، نافرمانی مدنی، عبور از قانون اساسی و درنهایت انقلاب خونین (مدل روسی) را در خود تعریف می‌کند.

البته اصلاح‌طلبان بدقلق و تندخو برای اجرای اصلاحات سخت با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند؛ برخی چون تاج‌زاده، حجاریان و علوی تبار به رویارویی زودتر با حاکمیت باور داشته و به شیوه چریک‌های فدایی خلق جنگ مستقیم را تنها راه پیش رو می‌دانند.

برخی چون محمدرضا تاجیک اصلاحات تئوریک را در این مسیر پیشنهاد داده و خودسازی را ارجح بر برون سازی می‌دانند (مدلی که باعث رویارویی مصطفی شعاعیان با حمید اشرف در سازمان چریک‌های فدایی در قبل از انقلاب شد) و گروه سوم راه‌حل دبیر کل نهضت آزادی را توصیه کرده که راه سوم قابل‌تأمل است!

بهزاد نبوی چریک پیر اصلاحات در آخرین گفتگوی خود مدلی را برای اصلاحات ترسیم کرده که جای بحث دارد.

بهزاد نبوی می‌گوید که اصلاحات ساختاری همان اصلاحات جامعه‌محور است، اما این اصلاحات به معنای قهر و عبور از صندوق رأی نیست. نبوی توضیح می‌دهد که باید هر طور که شده پایی در قدرت داشت و با کمک خاکستری‌ها مسیر اصلاحات سخت را باز کرد. [۳] برخلاف سعید حجاریان که معتقد به نیروی پیشرو برای باز کردن مسیر اصلاحات سخت داشته و به تعبیری رو بازی می‌کند، نبوی خط نفوذ در قدرت را انتخاب کرده و آن را ترویج می‌کند. همین اختلاف‌نظر باعث شده است که باوجود انتخاب مجدد نبوی به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات برخی چریک پیر را متهم به ترویج کهن‌سالی و خشکیده شدن اصلاحات کنند.

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

باوجود مخالفت‌های اساسی در رهبری بهزاد نبوی میان اصلاح‌طلبان مسیری که او ترسیم می‌کند؛ همان چیزی است که ابراهیم یزدی به اصلاح‌طلبان توصیه کرده بود. شاید بهتر باشد دوباره به ابتدای این نوشتار بازگشته و سخنان دبیر کل گروهک نهضت آزادی را بازخوانی و ترجمه کنیم. ورود اصلاح‌طلبان به بروکراسی همان نفوذ خاکستری‌ها به قدرت است. نفوذ خاکستری‌ها به درون دولت را حداقل بهزاد نبوی بهتر از همه اصلاح‌طلبان درک می‌کند. کسانی که با سرنوشت کشمیری و کلاهی آشنایی دارند خوب می‌دانند که معنای سخن یزدی و نبوی با فاصله ۱۶ ساله چیست!

 چپ ستادی اصلاحات سخت را کلید زد/ عکس یادگاری چریک پیر با کشمیری در تهران!

البته برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند که از لیست امید در مجلس دهم عبرت گرفته و حاضر به قمار با خاکستری‌ها نیستند، اما کسانی که بازی‌های سیاسی را در محفل‌های زیرزمینی برای اصلاح‌طلبان جمع‌بندی می‌کنند، خوب می‌دانند که هیاهوی چپ‌های ستادی و هیجانی چون تاج‌زاده و عرب سرخی برای شورای تصمیم سازی جنگ‌های ایذایی پشیزی اعتبار اجرایی ندارد،   این روزها خط نفوذ در داخل در حال بازسازی است!


[۱] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۴۰۰/۰۲/۰۸/۲۴۹۲۷۳۴

[۲] https://mashghenow.com/?p=۵۱۹۳

[۳] https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-۵۴۲۷۲۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    50 15
    این روزها خط نفوذ در داخل در حال بازسازی است!بله وقتی بانیان وقیح وضع موجود در حال ول چرخیدن و حتی انتقاد به وضعی که خودشان مسبب آن هستند می باشند و محاکمه و مجازات در خور و عبرت آموز نمی شوند با پولهای کثیفی که در ۸سال غارت دولت بنفش بدست آورده اند هم دولت فعلی رو تخریب می کنند هم شروع به بازسازی و احیای خط نفوذ می کنند تا اول مجلس رو بدست بگیرند بعد دولت را
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      13 2
      سایتهای اصلاح طلب از وین دیگه خبر نمی‌زنن چرا ؟! ظاهراً خیالشان راحت شد که سیگنالهای مخربشان به اربابانشان اثر گذاشت و کار را خواباند تا رییسی موفق به امتیاز گیری نشه. خیانت پس چیه؟ نخیر! انشاءالله مقاومت نتیجه میده و غرب عقب نشینی میکنه
    • بختیاری IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      19 0
      به نظرمن اکثر مشکلات کشور مربوط به پیگیری نکردن دلایل و متهمان بعضی از اتفاقات دهه شصت می باشد.خصوصا انفجار دفتر نخست وزیری! واینکه چه کسانی بدنبال بسته شدن پرونده بودند.(((به خصوص افراد در سایه یا همون پستو)))؟؟ اگر این پرونده ها حل شود خودبه خود همه مسائل تا نامه خائنین به امریکای وحشی برای تحریم و بدخوابی صبح جمعه ای فرد موردنظر همه باهم مشخص خواهد شد.!
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      22 1
      خیلی رک بگم مشکل این اصلاحاتی ها با ولایت فقیه هست ای ملتی که از وضعیت اقتصادی, به حق در رنج هستید(+خود من) گول بازی اینا رو نخورید 90% بدبختی های مملکت باور کنید نه تقصیر آمریکا بلکه زیر سر همین آفتاب پرست هاست
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      2 7
      چرا اینقدر گمراه شدید ؟ یا گمراه بودید ما نمی دانستیم ؟ چرا بی دینی را ترویج میکنید ؟ آیا از خدا نمی ترسید ؟ دشمنی با غرب شما را به این روز سیاه انداخته ؟؟ آیا خودتان را در آینه نگاه کردید ؟ چرا بی رحمی و سنگدلی و شقاوت را ترویج می کنید ؟؟؟ با این حرفهایی که می زنید نمی ترسید از فقر و گرانی و فساد و فحشا که نتیجه مستقیم گناه کردن است ؟؟مگر پوتین معصوم از اشتباه و گناه است ؟
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      10 0
      واقعا بنظر میرسه مادامی که قوه قضائیه ما تا حدودی در این حوزه فشل عمل میکنه کشور صدمات سختی ممکنه بخوره. امیدوارم این قوه به خودش بیاد و برخورد واقعی و محکمی با افراد مشکل دار بکنه دیگه از روحانی و کارهاش کی و چی قراره بدتر باشه؟ آیا وقیح نمیشن؟ صدمات بدتر نمیزنن؟
    • حمیدرضا IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      1 0
      *** خدا نگهدارتان باشد ... تحلیل - تعهد - سواد رسانه ای همراه با تقوا و بصیرت ...
    • DE ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      3 0
      اکنون ماموریت جدید منافقین و شاهپرستها و نوکران غرب و اراذل و اوباش سیاسی و پان ها و جدایی طالبان واشرافیون رانتخوار دزد در دادن آدرس اشتباه و تطهیر جنایات امریکا در حمایت از تروریست های داعش النصره الهوازیه منافقین و صدها گروه تروریستی دیگر است . دشمن اصلی ما امریکای جنایتکار است که ۴۳ سال است علیه ملت ما از هیچ جنایتی کوتاه نیامد است.
  • محمدایوب IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    31 7
    تا زمانیکه خائنین ووطن فروشان افساد طلب بدون محاکمه هر غلطی بکنند وضع کشور همین است اجازه راحتی واسایش به مردم نمی دهند وهرروز طبق دستور اربانشان یک بساطی الم میکنند روی اعصاب وروان مردم راه میروند
  • عبدالله مومن IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    26 3
    چریک یا چروک ؟!
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      7 0
      اولش من می خواستم تو فیزیک نظریه پرداز بشم. اما 2 مشکل وجود داشت. یکی اینکه تو فیزیک نمیشه مزخرف گفت. زود مشت آدم باز میشه. دوم اینکه کتابهای فیزیک و مکانیک سال چهارم دبیرستان رو ورق زدم دیدم کار من نیست. مخم اصلا نمی کشه.فیزیک دبیرستان که اینه وای به دانشگاه. پس زدم تو کار علوم سیاسی چون هم مثل آب خوردن آسون بود و "هم هر بیشعوری می تونست هر مزخرفی بگه". حالا من همکار حجاریان و تاجزاده و تاجیک و اموی تبار و مهاجری و ... هستم. به این جملات دقت وخودتان قضاوت کنید: «تقی رحمانی در شرح اصلاحات ساختاری در جزوه جامعه مدنی می‌نویسد: باید ایران را واتیکانیزه کرد، مدل ما چیزی است که در آن نظامی‌ها و روحانیت و بازار سنتی باید از صحنه کشور کامل حذف‌شده و یک جمهوری جدید شکل بگیرد.»!!!!!!!! خخخخخخخخ نگفتم هر سوادالدوله ای میتونه هر چرندی بگه؟
    • DE ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 0
      . این اصلاحطمعکاران هر کدام یک کتاب خارجی ترجمه به فارسی گیر آوردند از روی اون‌برای مروم نسخه میپیچند البته خودشون هم نمیفهمند چی میگن. مثل دکترا هاشون که رونویسی و تقلبیه
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    16 12
    دوستان عزیز انقلابی مردم در ۹۸ و ۱۴۰۰ از اصلاح طلبان عبور کردند.خوتان میدانید
    • محمد IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      12 1
      متاسفانه حافظه تاریخی مردم ضعیفه و در طول تاریخ همیشه از این موضوع سوء استفاده شده. دو روز دیگه مردم یادشون نمیاد حسن روحانی کی بود؟ چی کار کرد؟ کی اصلاح طلب بود؟ کی اصول گرا؟ و کی انقلابی؟ باز با چهار تا وعده سر خرمن اکثریت رو گول می زنند. و این داستان ادامه داره.........
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      0 6
      آقا محمد لزومی به فراموشی مردم نیست، ظاهرا آن چنان دولت مطلوب شما استاد سو مدیریتی است که همین الان هستند افرادی که از انتخاب این مجلس و دولت و برخی دیگر از عدم شرکت در انتخابات پشیمان شده اند.
    • DE ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 0
      یک ضعف بزرگ دولت جناب رئیسی مماشات با اصلاح طلبکاران و غربگدایان و اسرافیون و اشرافیونی هست که ۳۲ سال کشور را به این روز انداختند و هنوز تمام کارها دستشوته .
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 4
    حجت الاسلام ! خخخ !
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    19 9
    برای ملت دیگه ثابت شده اصولگرا و اصلاح طلب هر دو در واقع یکی هستند و دعواهایشان بازی سیاسیه برای گوول زدن مردم
    • DE ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      2 0
      انفجارات بمب ها در اوکراین این بابا رو از خواب پروند. ... این اصلاحات مالی کردن اصولگرایان دستور سازمانی رفرمیست های غربگدا برای شب انتخابات بود که شگردشان نگرفت چون تشت رسواییشان از آسمان بزمین افتاده حالا باز برو بگیر بخواب شب انتخابات بعدی سازمان صدات میزنه ه باز همین کامنتت رو از نو کپی پیس کنی . کامنتت را دیلت نکن عین همین باز باید انتخابات بعدی تکرار بشه. چون روش کودتاهای مخملی رنگی نارنجی در اوکراین و سبز در ایران...جورج سوروس صهیونیسم کلاسیک و ثابته .
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      11 3
      به هر روی امروزه اصلاح طلبان برای ملت به قدری منفور و مشمئز کننده شده اند که از اضمحلال و انزوا و نیستی شان نه تنها مردم ناخشنود نیستند بلکه در هر محفلی که از ایشان سخنی به میان می آید همه حتا طرفداران سابق شان هم اظهار شادمانی و سپاس دارند!!!
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      5 3
      یعنی واقعا ریسی و روحانی یکی هستند ؟؟؟؟!!!!!!!
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      4 0
      در تایید گفتار شما با کمال تاسف در دوره جدید ضعیف ترین و مشکل دارترین مسئولین دولت روحانی مجددا پستهای کلیدی و حساس بهشون داده شده
    • DE ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      یعنی واقعا ریسی و روحانی یکی هستند ؟؟؟؟!!!!// نه جان آی کیو کبوتر . رییسی روحانیست و یک روحانی طرار اول مردمی . لیکن روحانی رییسی نیست روحانی همون آقا فری... خودتونه. که بهش دوبار رای دادین. .. زنونابین.
  • علی IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    14 13
    نا اهلانی که امام انقلاب می گفتند. تندروی های احمقانه دهه شصت به نام اسلام وانقلاب از گور همین جماعت وامثال اینها بلند شد. الان هم ریشه هر مفسده ای رو بگیری به همین جماعت می رسی.
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    6 10
    فتنه های خودچسبنده به حزب انقلاب اسلامی اصلاح طلب در78 و88 وبعضا98باایدئولوژی جاروجنجال ومیل به اشوب باهدف عادی سازی بی عفتی وبدون نظردربیرون ازمرزهای شیشه ای انقلاب اسلامی با چرک تکفیر که که پیکروبدنی ازحرام ونادانی وانحراف داشته وبا بدنه ی تسلیحاتی ودرمانی امریکا واسراییل مسلح شده بودند نابودشده است چه بساتوبه وبازگشت به جامعه ی همان هموطنان اشوبگرازدعای امام حسین در9 دی بود
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    10 5
    با سلام انقلاب اسلامی در ظلمانی ترین شرایط تاریخی در کره زمین به پیروزی رسید . این اتفاق علیرغم بسط حکومت غیر دینی و مشروعیت نظریه های تجربی و غیر وحیانی در جهان و آلودگی ذهن و عقل و جان بشر با هرق عادت بشر و انسان را به توحید و اسلام و تشیع علوی دعوت کرد.
  • KR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    21 2
    من اصلاح طلب نیستم اما فکر می کنم امامزاده اصلاح طلبان دیگه برای اصولگرایان حاجت نمیده. بهزاد نبوی ۵ سال بعد از ۸۸ زندانی بود چرا یکبار ازش در مورد کشمیری سووال نشد حتما به خاطر نفوذ منافقین در بین بازجوها ؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      چون تا زمانی که افرادی در جامعه هستند که بعد از 43 سال هنوز سرمایه های اسرائیل در ایران را نشناخته اند، نمیتوان نفوذی های دهه 60 را محاکمه کرد.
  • سید فروزان CH ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    13 1
    بهترین لقب برای بهزاد نبوی منافق پیر است ، اکر او در دوران پهلوی چربک بوده ، بدون تردید باید اعدام میشده در انزمان مگر اینکه با ساواک همکاری کرده باشد مثل هم مسلکش مسعود رجوی معلون
  • DE ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    6 1
    الان بهترین وقت هست که همه این تفاله های استعمار را دستگیر و به اوکراین فرستاد ، همه اصلاح طلبان مزدور فراری با افسران ناتو الان در اوکراین جمع شدند ، مانند محسن سازگارا و دیگر رفقای خاتمی و نبوی و یزدی
  • سید فروزان CH ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 1
    بهزاد نبوی ،یک مارکسیست دو آتشه که تبدیل به یک منافق تمام عیار میشود ، چریکی که هیچ عملیات جریکی نداشته ، هنگام دستگیری سیانور در دهان داشته ولی عمل نکرده ؟؟؟؟؟؟؟ بیست سال زندانش با آدم فروشی تبدیل به ده سال ،یک داستان تکراری در بین منافقین همکار با ساواک ، نفوذیترین منافق در دولت ها،این منافق حتی به شهید رجایی که هم سلول بودند و آن شهید باعث ورود او به دولت بود هم رحم نکرد و با همکاری کشمیری نخست وزیری را بمب کذاری و باعث شهادت رجایی و باهنر
  • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 1
    جامعه اسلامی باید این یهودی،بهایی،وهابی را پلاک در گوش و قلاده بر گردن، تحت نظر داشته باشد،تا بواسطه نسل فاسدشان،جامعه را آلوده و زمینه تباهی نسل را فراهم نکنند.(یأجوج و مأجوج همین فاسدانی هستند که توسط مزخرفات یهودی،انگلیسی مسموم شدند)
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    11 1
    عکسها منو یاد سران مافیا تو غرب انداخت .تا زمان مرگ هم تشنه قدرت و پول و... جالبه اینا مسلمون هم هستند ؟
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 3
    چرا اینقدر گمراه شدید ؟ یا گمراه بودید ما نمی دانستیم ؟ چرا بی دینی را ترویج میکنید ؟ آیا از خدا نمی ترسید ؟ دشمنی با غرب شما را به این روز سیاه انداخته ؟؟ آیا خودتان را در آینه نگاه کردید ؟ چرا بی رحمی و سنگدلی و شقاوت را ترویج می کنید ؟؟؟ با این حرفهایی که می زنید نمی ترسید از فقر و گرانی و فساد و فحشا که نتیجه مستقیم گناه کردن است ؟؟مگر پوتین معصوم از اشتباه و گناه است ؟
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    5 0
    چرا اصرار دارید اصلاح طلبان را چپ بنامید در حالیکه خود می گویند ما لیبرال هستیم
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    9 1
    انشالله شروع کنین کم کم یک یکشون رو اعدام کنین
  • محسن IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 3
    ایوان ایلیچ نویسنده و فیلسوف منتقد فرهنگ غرب است. چطور او را برانداز می‌دانید؟
  • DE ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    وقتی اصلاطمعکاران را میبینم یاد اون بچه بیچاره عقب افتاده و منگولی میا فتم که حدودا ۹۰ کیلو بود و نمیتونست دنبال بچه ها بِدَوه برای همین بچه ها باهاش قایم باشکی میکردند که هم تنها نباشه هم بتونه بازی کنه
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 12
    بنظر می رسد حزب توده بدجوری در بدنه نظام رسوخ کرده که مجددا این بحث ها به سطر اخبار آمده ؟! مشکل کجاست الان روسیه به اختلافات داخلی دل خوش کرده و کسانی که این اختلافات را دامن می زند یقین داشته باشید از حزب توده خط گرفته است یا با مواجب یا بدون مواجب طرفداری می کند ؟؟
    • DE ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      غربگرای بدبخت یه چیزی از حزب توده شنیدی اصلا نمیدونی حزب توده تزریقیه خوراکیه جویدنیه یا مالیدنی . حزب توده یک حزب ستون پنجم وطنفروش وابسته به کا گ بود مانند همین توی غربگدا که وابسته به سازمان سیا هستی.
  • كريم IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    13 1
    تا گردن سران فتنه 88 و سران جريان افساد طلب زير گيوتين نرود اين خائنين دست از شانتاژ و فساد پراكني بر نمي دارند.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    10 2
    ای مرده شور جریانه لجنه بنفش رو ببرن که هر چی بدبختی امروز داریم می کشیم زیر سر این جریان منافق و مزدوره غربه
  • پویا نوری IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    7 0
    با کنار رفتن اکثر سیاسیون منافق و مزدور و وابسته به ظاهر مجاهد قبل از انقلاب و همچنین انقلابی های قلابی جبهه نرفته امسال میرحسین موسوی که هنوز ارتباطاتشان با سروسهای خارجی کشف نشده کم کم انقلاب به دست جوانان انقلابی و عاشق اسلام و ایران میافتد و کشور با قدرت به پیش میرود
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 48
    مردم ايران از اصولگراهاى بيسواد دگم دزد وإصلاح طلب هاى نوكرصفت چاپلوس حالشون بهم ميخوره همه ميگن رستم دستانى آرزوست
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    4 0
    خدایا به خاطر چهارده معصوم این مزدوران هزارباربدتر ازمنافقان راهمگی یکجا نابودشان بفرما این منافقان نفوذی قاتلین شهید بهشتی ورجایی باهنر وبقیه شهدا هستند
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 3
    آقای رییسی به خود خدا خیلی دوستت دارم .تو تمام رویای من هستی . دیندار . ساده .صادق .یکرنگ .صبور .مردم دار . چطور توانستی اینهمه خوبی را به تنهایی داشته باشی .خواهش می کنم در طول هفته جدای از امور سیاسی نیم ساعت در تلویزیون درس اخلاق بگذارید .جامعه تشنه اخلاق است. آقای رییسی افراطیون دارند مردم را گمراه می کنند .آدم کشی و بی دینی و لاابالی را ترویج می کنند . یکی میگوید پوتین کبیر .یکی می گوید پوتین بمب اتم بزند .یکی به ایرانیها بخاطر روس‌ها فحش می دهد . لطفا مردم را هدایت کنید .بدون هدایت زحما ت شما به باد می رود.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • ۷۸۴۳ IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    16 0
    تحلیل خوشگل
  • هادی IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    این روزها خط نفوذ در داخل در حال بازسازی است! آقای رئیسی اصلاح طلب هارو بریز بیرون !!
  • اشکان IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ
  • سید فروزان CH ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    شعار و نقشه اصلاح طلبان تبدیل شده به هر آبان ماه یک اغتشاش از بهزاد نبوی تا تاجیک و خاتمی و حاتمی و حجاریان و عبدی ،همگی باید محاکمه شوند و اینبار بدون رحم و عطوفت برخورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس