کد خبر 1468905
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
.

معتقدیم کسانی که به‌دنبال آنند، همه توجهات روی یک خبر «بد» متمرکز شود در واقع به‌دنبال دیده نشدن اخبار و تحولات خوبند. چرا که اخبار و تحولات خوب برای این طیف، تهوع‌آفرین است!...

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: روانشناسان می‌گویند، تمرکز بیش از حد روی یک «موضوع» یا یک «نقطه»، باعث کوری و دیده نشدن موضوعات و نقاط دیگر می‌شود. (رجوع شود به نظریه گوریل نامرئی) این نکته روانشناسی، در مبحث رسانه نیز به‌شدت مطرح است. وقتی رویدادی رخ می‌دهد که برای افراد یک جامعه «مهم» است، و رسانه‌ها روی آن متمرکز می‌شوند، رویدادهای دیگر که چه‌بسا اهمیت بیشتری هم داشته‌اند دیده نمی‌شوند چرا که، رسانه‌ها روی آنها تمرکز لازم را نداشته‌اند.

تحولات و رویدادهای مهمی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در کشور رخ داده که فقط یکی از بدترین آنها، به‌دلیل تمرکز شدید برخی رسانه‌ها، بیش از سایر موضوعات دیده شده و بسیاری نیز که آرام‌بخش، غرورانگیز و امیدآفرین بوده، به‌دلیل عدم توجه کافی رسانه‌ها دیده نشده‌اند.

به عبارتی اتفاقات مهمی طی ماه‌های گذشته در کشور رخ داده که اهمیت آنها، کم از خبر «نوسانات ارزی» نبوده ولی چون برخی رسانه‌های داخلی و دوستان خارجی‌شان یا از اساس سانسورش کرده‌اند یا روی آن مانور کمتری داده‌اند، یا حتی به تحریف آن پرداخته و وارونه روایتشان کرده‌اند، آن‌طور که باید دیده یا شنیده نشده‌اند.

یکی از این اتفاقات مهم، اجرای فاز نخست احیای دریاچه ارومیه است. موضوع خشک شدن این دریاچه، در ایامی نه‌چندان دور مهم‌ترین سوژه برخی رسانه‌های داخلی و بعضا حتی رسانه‌های خارج‌نشین بود. آن‌قدر مهم که عده‌ای آن را تبدیل به مسئله اول کشور می‌کردند.

برخی از گردانندگان این رسانه‌ها با همین سوژه، چندین انتخابات برگزار کردند! آن‌قدر روی این موضوع در رسانه‌هایشان مانور داده شد که، اهمیت احیای این دریاچه، نقل محافل عمومی و مردم کوچه و بازار شد و در میهمانی‌های خانوادگی نیز از اهمیت آن گفته می‌شد.

این دریاچه الان احیا شده است. برای راه‌اندازی فاز اول احیای این دریاچه، حدود ۳۸ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر کانال زده شده است. یعنی بزرگ‌ترین طرح زیست‌محیطی خاورمیانه! سؤال این است: اگر خشک شدن دریاچه ارومیه آنقدر اهمیت داشت، احیای آن طی روزهای گذشته چرا دیده نشد؟ همین حالا سری به آرشیو این روزنامه‌ها بزنید و صفحه نخست روز شنبه، ششم اسفندماه را ببینید. ببینید جریاناتی که خشک شدن این دریاچه را مسئله اول کشور کرده بودند، رساندن آب به این دریاچه را چقدر پوشش داده‌اند!

در حوزه نظامی نیز طی هفته‌های اخیر اخبار غرورانگیزی منتشر شد که بیرون از ایران بیش از داخل کشور دیده شد. این موفقیت نظامی آن‌قدر مهم است که، مقامات و کارشناسان غربی را به واکنش توام با غافلگیری واداشت: تولید موشک‌ هایپرسونیک. کارشناسان نظامی می‌گویند این جدیدترین تکنولوژی جنگ‌افزار در دنیاست که «شاید» به‌صورت عملیاتی فقط روسیه در جنگ اوکراین استفاده کرده است. موشک‌هایی که به‌دلیل سرعت بالای حرکت و پرواز در بالای جو زمین فرصت ردیابی را از هر پدافندی می‌گیرند. این موشک از یک قابلیت علمی بزرگ بهره‌مند است و در حال حاضر کشورهایی چون روسیه‌، چین و آمریکا نمونه‌هایی از آن را دارند و ایران هم چند ماهی است که ساخت این موشک را به پایان رسانده است. این خبر چقدر دیده شد؟!

رویداد غرورآفرین بعدی راجع به یک پیشرفت حیرت‌انگیز دیگر در رصدخانه ملی ایران بود. کارشناسان این حوزه طی همین چند ماه گذشته اعلام کردند تلسکوپ رصدخانه ملی ایران با قابلیت رصد اجسام پر نور با فاصله ۷ میلیارد سال، نورگیری شد و قدرت محققان و دانشمندان تحت تحریم ایران را به رخ جهانیان کشاند. «پیشرفت ایران در اوج تحریم‌ها شگفت‌انگیز است.» این بخشی از گزارش مجله علمی ساینس در واکنش به رصد موفق اولین نور از تلسکوپ رصدخانه ملی ایران بود. تلسکوپی در کلاس جهانی که با ثبت دو تصویر از کهکشان آرپ ۳۸۲ در فاصله ۳۲۰ میلیون سال نوری و کهکشان NGC۲۳ در فاصله ۱۷۳.۵ میلیون سال نوری علاقه‌مندان به نجوم را شگفت‌زده کرد. چند درصد از مردم این خبر را دیدند؟ چند درصد از میزان اهمیت این پیشرفت آگاهی یافتند؟ این خبر مهم، چگونه دفن شد و به افکار عمومی نرسید؟!

خبر بعدی، در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی بود. مهندسان و محققان صنعت نفت تحت تحریم ایران اولین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو را در ونزوئلا با ظرفیت پالایش روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت خام میدان‌های کشور راه‌اندازی کردند. این پالایشگاه مشتری نفت ایران نیز هست و در دیگر پالایشگاه‌ها نیز فروش نفت ایران با کمک صدور خدمات فنی و مهندسی مهندسان ایرانی افزایش خواهد یافت.

طی هفته‌ها و روزهای گذشته، در حوزه سیاست خارجی نیز، جمهوری اسلامی ایران، چند دستاورد بزرگ و بعضا بی‌نظیر داشت: سفر آقای رئیسی به چین برای عملیاتی شدن سند جامع مشارکت راهبردی و عقب‌نشینی کشورهای عربی- بخوانید غرب- در مقابل یکی از محورهای اصلی مقاومت یعنی سوریه. خبر اول یعنی سفر آقای رئیس‌جمهور از سوی این جریان به‌شدت پوشش داده شد منتها، به‌عنوان یک اشتباه و شکست! آنها تا توانستند علیه این سفر جوسازی کردند و لابه‌لای این جوسازی‌ها، آدرس آویزان شدن به غرب را دادند.

راجع به خبر دوم نیز، فعلا سکوت و سانسور را برگزیده‌اند. سفر رؤسای مجلس کشورهای عربی و برخی وزرای خارجه این کشورها به دمشق، و دعوت رسمی از سوریه برای بازگشتن به «خانه عربی» اتفاق کمی نیست. تقریبا همان کشورهایی که به قول نویسنده مجله اکونومیست، ده‌ها میلیارد دلار برای براندازی بشار اسد هزینه کرده بودند، نمایندگان‌شان به دمشق رفتند و از این کشور خواستند به اتحادیه عرب بازگردد! این خبر، چقدر در رسانه‌ها پوشش داده شد؟!

به این اخبار، خبرهای رونمایی از موشک کروز پاوه با برد دو هزار کیلومتر، پهپاد شاهد ۱۴۹ پهپاد پهن‌پیکر با ۲۱ متر طول بال و ۳۵ ساعت مداوم پرواز، تأسیس ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان توسط متخصصان ایرانی که به کشور بازگشته‌اند، بازگشت ۲۵۰۰ نفر از نخبگان به کشور و....را هم اضافه کنید.

حالا بازگردیم به موضوع اصلی خودمان. با استناد به یک نکته و نظریه روانشناسی گفتیم، تمرکز شدید روی یک نقطه، باعث دیده نشدن نقاط دیگر می‌شود. عرض کردیم برای مطالعه مبسوط در این حوزه رجوع کنید به نظریه «گوریل نامرئی» در کتاب «تفکر کند و تفکر سریع» نوشته پروفسور دانیل کانمن.

معتقدیم کسانی که به‌دنبال آنند، همه توجهات روی یک خبر «بد» متمرکز شود در واقع به‌دنبال دیده نشدن اخبار و تحولات خوبند. چرا که اخبار و تحولات خوب برای این طیف، تهوع‌آفرین است! چون همان تمرکز شدیدی که به آن اشاره کردیم، باعث کوری خودشان هم می‌شود.

عقل، اخلاق و اصول حرفه‌ای رسانه‌ای ایجاب می‌کند همه این اخبار را کنار هم دید، بعد قضاوت کرد. آدم کور نمی‌تواند تحلیل کند. آن جریان سیاسی بدنام، بدسابقه و تمام شده‌ای که، با نیم نگاهی به انتخابات پیش‌رو، نوسانات ارزی را «فرصتی برای احیای خود» می‌بیند و با ابزار رسانه و دروغ و شایعه، بر این نوسانات دامن می‌زند، آن‌قدر کور شده که متوجه نیست خود نیز در این جامعه زندگی می‌کند و نباید به تورم و نوسانات ارزی دامن بزند.

مطالعه تاریخِ بحران‌های بزرگ اقتصادی جهان به‌ویژه بحران‌های دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی غرب نشان می‌دهد، «اتحادِ» جریان‌های مختلف تاثیرگذار- از سلبریتی بگیر تا روزنامه‌نگار و سیاستمدار و فیلمساز و نخبگان- از جمله دلایل مهم عبور از بحران بوده است. «شرایط بحرانی»، زمان «انتقاد» و «ارائه راه‌حل‌های کارشناسی» است نه «عقده‌گشایی» و «تسویه حساب‌های سیاسی» آن‌هم از سوی جریان‌هایی که جزو متهمان ردیف اول بروز چنین بحران‌هایی‌اند.

شما بفرمایید! کسانی که بحران را فرصتی برای بازگشت به قدرت دیده‌اند و با قدرت جادویی رسانه، بد را خوب و خوب را بد «جا» می‌زنند، به بحران اقتصادی دامن می‌زنند، در حالی که هیچ چیز قابل افتخاری در کارنامه‌شان دیده نمی‌شود، به‌جای پاسخگویی به یک دهه ویرانی، در شکل و شمایل یک کارشناس خبره ظاهر شده و «تئوری توسعه پایدار» می‌بافند، کذب بودن ده‌ها خبرشان طی همین دو هفته گذشته اثبات شده و بعضا وادار به عذرخواهی و اصلاح شده‌اند، بویی از اخلاق و انسانیت برده‌اند؟

مخاطب نکته پایانی این یادداشت، دولت محترم است که طی یک سال و نیم گذشته، بیش از ۸ سالِ برخی‌ها تلاش کرده و در برخی حوزه‌ها، به نتایج خوبی هم رسیده است. دولتی که فقط در یک فقره، تلفات روزانه ۸۰۰ نفر از کرونا را به صفر رسانده است و کشورمان را در این حوزه، جزو پرافتخارترین کشورهای دنیا قرار داده است. ظرفیت عظیمی در کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها، از این «فتنه اقتصادی» هم عبور کرد و آن چیزی نیست جز، کارشناسان خبره، مومن و غیرلیبرال... چقدر از مدیران دولت‌های سابق در بدنه دولتی باقی مانده است؟ وضعیت سفرای کشورمان در برخی کشورهای مهم چگونه است؟ آیا این مدیران و سُفرا با سیاست‌های دولت همراهند یا ساز خود را می‌زنند؟ چندبار از اساتید متعهد دانشگاه‌ها و کارشناسان خبره دعوت به عمل آمده تا برای عبور از این وضع، کمک حال دولت و ملت باشند؟

قطعا بخشی از وضعیت اقتصادی که در آنیم، حاصل تحریم‌ها و توطئه‌هاست اما این تحریم‌ها و توطئه‌ها، بیش از چهل سال است که وجود دارند. آن زمینه‌های داخلی که باعث می‌شوند، این توطئه‌ها موثر واقع شوند، آیا شناسایی شده‌اند؟ اتاق جنگ اقتصادی آمریکا، وزارت خزانه‌داری است. اتاق جنگ اقتصادی ما کجاست؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    19 17
    ای کاش اینقدر که بعضی مردم نگران و فکر و تمام دغدغه شان دلار و گرانی و تورم است (که البته تا حدودی موافقم) اگر همین دغدغه را برای ظهور مهدی فاطمه (س) داشتند به نظرم تا الان ظهور کرده بود و این همه گرفتاری بوجود نمی امد. خدایا خودت کمک کن
    • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 0
      یکی از کسانی که توفیق ملاقات امام عصر (علیه السلام ) پیدا کرده و ان حضرت را در حالی ملاقات نموده است که بسیار ناراحت بوده و گریه می کرده اند. می گوید : از آن حضرت سوال کردم : آقا جان ! ای سرورم ؛ چرا این قدر گریه می کنید ؟ حضرت در جواب فرمودند : " شیعیان مرا نمی خواهند " باز پرسیدم : اقا جان قربانت بروم ؛ اکثر مردم شما را می خواهند و همیشه برای فرج شما دعا می کنند . حضرت فرمودند "از صد نفر ؛ یک نفر از انها از ته قلب (با اخلاص ) برای فرج من دعا می کنند اگر فقط شیعیان ایران ، یک بار برای ظهور من انقلاب (دعا ، مذهبی) می کردند ( و با هم من را می خواستند ) خداوند ظهور مرا می رساند. آری ! اگر شیعیان ایران ؛ همه با هم یک انقلاب درونی و اخلاقی پیدا کنیم و با هم همدل شده و زمینه را برای ظهور ان حضرت فراهم اوریم حتما ظهور ان حضرت فرا می رسد . ان شاءالله یکی از بزرگان در این زمینه می فرمودند : "اگر مردم یک حال انقطاع پیدا کنند و یکباره دلشان از همه بریده شود و فقط متوجه امام زمان (علیه السلام ) شوند ؛ حتما به خواست خداوند ظهور انجام می شود .گاهی حتی برای یک مسابقه فوتبال ، چون اکثر مردم کشور قلبشان متوجه خدا شده و با هم دعا می کنند ؛ نتیجه را تغییر می دهند . و این سخن خداست در قرآن که فرموده " اگر دعای شما نبود خدا به شما هیچ توجهی نمی کرد " برگرفته شده از کتاب " کیست مرا یاری کند ؟
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      2 0
      مرگ بر سرمایه های اسرائیل در ایران !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    8 8
    دقیقا همینطوره. سال ۹۷ صبح تا شب اخبارشون شده بود نیشکر هفت تپه و برای کارگران اشک تمساح میریختن. بعد حداقل به طور موقت مشکل حل شد و نیشکر هفت تپه رو کلا فراموش کردن! البته کار این جور رسانه‌ها همینه و شنونده باید عاقل باشه و تحت تاثیر قرار نگیره
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    0 0
    واقعا وضعیت فعلی با ماله کشی قابل درمان نیست پس به دوستان جیره خور توصیه میکنم بیشتر مردم رو عصبی نکنن
  • آیدین IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    11 7
    همون ی خبر بد به اندازه هزاران برابرهمه اون خبرهای خوب تاثیر تو زندگی مردم داره
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 0
      همین اتفاق تو ترکیه و عراق افتاده، ... خبرگزاری های آنجا چه می‌کنند؟ وضعیت سخت در اروپا را چگونه بازتاب می‌دهند؟ کار این رسانه ها ضریب دادن به سختی ها است دشمن با ما جنگ ارزی دارد، حمله ارزی کرده، رسانه ای که حمله ارزی دشمن را قوی تر کند را باید چه کرد؟
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 0
      دلار به معیشت اولیه مردم وصله..با هر تغییری زندگی مردم جابجا میشه!انتظادارید برای کسی مهم نباشه؟
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    خود مردم هم باید بهم رحم کنند تا قشر ضعیفتر کمتر آسیب ببینند. سرمایه دارها و میلیاردرها این همه پول را کجا می‌خواند ببرند؟ چ خوب بود ک سرمایشون را به تاسی از حضرت خدیجه در راه اسلام هزینه میکردند
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    اینایی که الان گفتی واسه مردم میشه نون و آب؟ معلومه که افزایش صد در صدی نرخ ارز به صورت مستقیم تو زندگی مردم تاثیر می‌ذاره و‌ضریب خبری بیشتری داره
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    هیچ چیزی مهم تر از معیشت مردم نیست.تلسکوپ و موشک خوبه ولی رو سفره مردم تاثیر نداره.ارامش فقط بازدارندگی جنگ با یه کشور خارجی نیست.وقتی فقر زیاد باشه آسایش اقتصادی و روانی و حتی جانی از مردم گرفته میشه چون جرم و جنایت و طلاق و کاهش ازدواج هم کنارش زیاد میشه
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    هیچ چیزی مهم تر از معیشت مردم نیست.تلسکوپ و موشک خوبه ولی رو سفره مردم تاثیر نداره.ارامش فقط بازدارندگی جنگ با یه کشور خارجی نیست.وقتی فقر زیاد باشه آسایش اقتصادی و روانی و حتی جانی از مردم گرفته میشه چون جرم و جنایت و طلاق و کاهش ازدواج هم کنارش زیاد میشه
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    این مقاله یعنی مردم، دلار ۶۰۰۰۰ تومانی وبیشتر اشکالی نداره هرچند هم بد بخت تر بشید اشکالی نداره ،، نگاه به هایپر سونبک بکنید!!!! اگر زمان روحانی بود هم همبن طوری فلم میزدی یا میگفتی بی مدیریتی حاصل این وضع شده نه تحریم!!!
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    نوسانات ارزی زندگی و آینده همه رو تهدید می‌کنه در چنین شرایطی معلومه که کسی به اخبار خوبی که گفتید فکر نمیکنه مثل اینه که با تبر وایسن بالا سر کسی بعد از اخبار خوب براش بگن
  • رضا IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    مشرق اینا که گفتی همه چیزای خوبین اما همین الان با ۷ تومن حقوق برو بازار پوشاک خوراک گوشت و ... بخر اصلا پس انداز کن یه ماشین بخر یا شاید تونستی خونه بخری ؟ میتونی با این افسار پاره کردن دلار بخری؟ برا روحانی هم اینطور ماله دستت بود؟
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    متاسفانه من نمیتونم موشک هایپرسونیک و تونل احیایی دریاچه به جای گوشت و مرغ پنیر و روغن موتور پراید و .... جایگزین کنم
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    بنفع اصلاحات نیست که این خبرهای خوب رو بشنوه یا منتشر کنه. مخاطبان، کر و کور باشن، بهتر به اصلاحات سواری میدن
  • محمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    وقتی دولت و خصولتی ها همه مایحتاج مردم رو به دلار میفروشن از نفت گرفته تا پلاستیک و لاستیک و آهن و فولاد و آلومینیوم و پوشک و .... بعد انتظار دارین وقتی حداقل حقوق مردم از 200 دلار (با دلار 30 تومنی) به 100 دلار (با دلار 60 تومنی) رسیده مردم چیز دیگه ای به چشمشون بیاد ما هر روز فقیر و فقیرتر میشیم بقیه پیشرفت ها بخوره تو سرمون
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    1 1
    آفرین
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    من واقعا معذرت میخوام ببخشید که ما کوریم! واقعا ببخشید وقتی پارسال خونه رهن کردم ۲۵۰ میلیون امسال بهم میگه ۵۰۰ میلیون از موشک هایپرسونیک و ... کیف نمیکنم و دستاوردهای خفنو نمیبینم! ببیخشید وقتی میخوام ماشین بخرم میبینم ماشینای زپرتی داخلی چند برابر ماشینای خارجی قیمت دارن ببخشید هربار میرم خرید چند قلم جنس میخرم میشه یکی دو میلیون ببخشید نمیتونم گوشت و یرنج بخرم ببخشید که یه کاپشن شده سه چهار میلیون ببخشید که لپ تاپ زیر چهل میلیون نداریم اره ما کوریم دستاوردارو نمیبینیم ببخشید
  • Fara hare IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    خب احمق ها مگه انواع یارانه کاغذ و...رو به همین روزنامه ها و سایت ورسانه ها نمی‌دید.یارانه وپول یامفتی که از بیت المال میدید تا علیه خودتان و کشور مثل سگ های غرب دشمنی کنند رو قطع کنید ونگزارید یک قرون پول دولتی و حکومتی به این مثلا رسانه ها برسد وتا مدتی هم جریمه های میلیاردی برای نشر دروغ ببندید به شکمشان واگر نداشتند وسایل شان رو با حکم قضایی بفروشید.فقط مثل ابله ها خریت نکنید که توقیف شان کنید.میبینید بعد چند مدت خودشان درشون رو تخته واعلام ورشکستی میکنند یا نهایت دست‌بوس میان خدمت دولت وحکومت.ولی نه شما خیلی ابله تر یا فامیلتر از این حرفها هستید که مثل تمام جاهای دیگه دنیا از این کارها بلد باشید
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    تحریم ها و توطئه ها فقط ۲۰ درصد در گرانی ها نقش دارند ۸۰ درصد آن بخاطر بی عرضگی ها و ناکارآمدی هاست ما نگفتیم خودتان گفتید!
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    اگه خط فقر ۱۸ میلیون تومنه نبایستی از حقوق زیر ۱۸ تومن مالیات گرفت
  • علی اقا IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    دولت سیزدهم از یک طرف یارانه ارزی و ارز 4200 رو حذف کرد از یک طرف قصد داره معیشت مردم رو دلارزدایی کنه. وقتی تمام دنیا جنسشون رو به دلار میدن همین دلار میشه تعیین کننده وضع معیشت مردم. از هر دری که فقر بیاد از همون در ایمان میره بیرون
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    برای دشمنان انقلاب اسلامی اطلاعات خوب و مفیدی است که هنوز ما با این همه مشکلات سرپا هستیم ولی برای. پدر و مادری که توان خرید مایحتاج شب عید را نداشته و مرتب دنبال مساعده و قرض برای خرید و تدارک ماه مبارک است این اخبار و اطلاعات جذابیتی ندارد اگر سفره و معیشت مردم سروسامان داشته باشد همه این اخبار و اطلاعات دیده میشود تا این مسایل. حل نشود دشمنان ایران بر موج نارضایتیها سوار هستند یک بار موج گرانی بنزین یکبار مسکن یکبار ارزاق عمومی ....سوارند و دولت مردان پیاده
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    یک خبر اقتصادی خوب که برای مردم ملموس باشه کو؟افزایش 20درصدی حقوقها؟ چرا کسی نیست توضیح بده که با این وضع گرانی این چه ظلمی است به حقوق بگیر جماعت . این دولت فقط زورش به حقوق بگیر ها میرسه والا همه میدونن مشکلات اقتصادی کشور از کدوم رانت ها و کدوم ذی نفعانه ، این مقاله هم آدرس اشتباهی میده
  • علی افصحی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    انقلاب امام خمینی در تبعیت مطلقشان ازبعثت انبیا به آن رنگ و بوی نبوی داده و دشمنان انقلابش نیز دشمنان انبیا شده اند.ملأ حواشی مستکبرین. همیشه این «ملأ یا چشم پرکن ها» بودندکه درتاریخ انبیاء دیده می شدند.این چشم پرکن ها رأس اخبار بودند و دنباله هایشان نیز به اخبار آن ها ضریب می دادند.درمقابل مستکبرین وملأ انقلابیون پیرو انبیاء را «مستضعفین یا به چشم نیامدنی و بی اهمیت و بی اثر»تلقی می کردند درتاریخ این گونه بوده قیام موسی را آیه هشتاد و هشت سوره یونس می فرماید«،ثم بعثنا من بعدهم موسی و هارون الی فرعون و ملأئه بایاتنا فاستکبروا موسی و هارون که مبعوث شدند فرعون و ملأ استکبار ورزیدند بعد در آیه هشتاد و هشت اعراف از خط نبلیعی ملأ میفرماید«و قال الملآالذین کفروا من قومه لواتبعوا شعیبا انکم اذا لخاسرون اگرازشعیب پیامبرهمچنان پیروی کنید ضرر فاحش کرده!تورم و قیمت ارز صعودی خواهد ماند!حتی ملأ غرب وحشی را تحریک به تحریم و مداخله نظامی می کنند(ایه صد و سی و هفت اعراف) این که ثروت اندوزان داخلی و خارجی و شیطان بزرگ آمریکا همواره انقلابیون را «مستضعفین»تلقی و لدا نادیده می انگارند در واقع نابودی اشان را سرعت می دهند.نظام جمهوری اسلامی ایران چهل ونج سال است که از جانب ملأ و استکبار جهانی به حساب نیامده و همواره موفقیت هایش با الفاظ «ادعا»،«گفته می شود»،«بعید به نطر می رسد»،«فتوشاپی»و...مورد تردید قرار گرفته و برعکس «تورم مهلک»،«فقر شدید»،«اقتصاد ورشکسته»،«قیمت نجومی ارز» و...را همواره تکرار کرده و می کنند و سقوط نظام را دیگر روزانه کرده اند ، ضمن این که همین کوچک سازی نظام اسلامی آن را مصون از مزاحمت ها کرده و ناگهان استکبارچشم باز کرده و نظام اسلامی را صاحب رتبه بالای علمی ، فناوری، پزشکی، صنعتی ، کشاورزی و بلکه عضویت در باشگاه صاحبان صنایع هسته ای، موشکی کروز ، هایپر سونیک، سلاح لیزری ، رادارهای فوق پیشرفته ، ناوگان دریایی و اقیانوس پیمای قدر می یابدکه هم اکنون در سواحل برزیل دو ناوگان نظام اسلامی لنگر انداخته و... و انقلابیون وعده الهی را در اعراف ایه نود و نه را محقق که«و لو ان اهل القری امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض »ریزش برکات خداوند از زمین و اسمان به روی مومنان و مراعات کنندگان دستورات واقعی است به رغم تحریم و قیمت سازی شیطان بزرگ آمریکا برای دلار.
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    دکتری ژئوپلتیک که جزو نخبگان کشوره متاسفانه هرجا میره برای کار التماس میکنه کسی تحویل نمیگیره. اگه از افسادطلبها میبود روی هوا جذبش میکردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس