مقام ایرانی: آنچه واشنگتن شرط و شروط می‌نامد حق طبیعی ایران است

یک مقام ایرانی در مصاحبه با یک شبکه خبری عربی گفت آنچه که واشنگتن شرط و شروط ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌نامد، حق طبیعی ماست.

به گزارش مشرق، یک مقام ایرانی درباره مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان تهران و واشنگتن گفت که آمریکا باید یک ابتکار واقعی ارائه دهد نه آنه از ابتکار طرف‌های دیگر انتقاد کند.

این مقام ایرانی که با شبکه الجزیره مصاحبه می‌کرد، اضافه کرد: «در جریان مذاکرات دوحه هیچ گونه تغییری از سوی آمریکا در خصوص منافع ایران در توافق هسته‌ای احساس نشد».

این مقام ایرانی که الجزیره اشاره‌ای به نام وی نکرده، افزود: «صحبت درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، صرفا اتهاماتی بوده که با هدف افزایش فشار سیاسی صورت می‌گیرد».

وی گفت: «برخی تغییرات اندک در موضع واشنگتن ناکافی و غیرقابل اعتماد بوده و تضمینی برای اجرای آنها وجود ندارد».

مقام ایرانی اضافه کرد: «آماده انعقاد توافقی قوی بوده و این مشروط به یک دولت جدی در آمریکاست».

وی گفت: «اکثر موضوعات فنی در وین حل شده و موضوعات باقی مانده در خصوص تحریم‌ها و ارائه ضمانت می‌باشد».

این مقام ایرانی گفت: «آنچه واشنگتن شرط و شروط ایران می‌نامد، حق طبیعی ما بوده و اگر تصمیم‌گیری به اروپایی‌ها بستگی داشت تا کنون توافق امضا شده بود».

وی گفت: «هیچ ارتباطی مستقیم و موثری میان سفر بایدن به منطقه و موضوع مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد».

صحبت‌های این مقام ایرانی در حالی مطرح می‌شود که «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با «رادیو عمومی ملی» (ان پی آر) تصریح کرد که هنوز برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران زمان وجود دارد.

نماینده ایالات متحده در پاسخ به این سؤال که مقام‌های ایرانی گفته‌اند که واشنگتن همان مواضع قبلی را در مذاکرات در پیش گرفته‌اند، گفت: «اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، بار دیگر طرح بسیار مفصلی از آن چه گمان می‌کرد برآیند منصفانه‌ای خواهد بود روی میز قرار داد و ما گفتیم برای آن توافق آمادگی داریم، طرفی که پاسخ مثبت نداد، ایران بود».

مالی بار دیگر توپ را در زمین ایران انداخت و گفت: «ایران زمانیکه گفت ما با مواضع خود آمده‌ایم، شفاف‌سازی نکرد. ما به نقطه‌ای رسیدیم که با برای بازگشت به برجام سازگاری داشت و طرفی که هم‌اکنون باید پاسخ دهد، ایران است و اگر آمادگی ارائه پاسخ را ندارند، مشخص نیست که به چه دلیل به مذاکرات دوحه آمدند».

مذاکرات دوحه سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل گری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. البته در طول این مدت انتقال پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا این‌که بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در توییتر مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه را فشرده توصیف کرد.

مورا در توییتر نوشت: «دو روز مذاکرات فشرده و با واسطه در دوحه در خصوص برجام [داشتیم]. متأسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده امیدوار به آن بود حاصل نشده است. همکاری‌ها را با فوریت بیشتر برای به آنکه توافق کلیدی برای منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسیر بازگردانیم ادامه خواهیم داد.»

پس از پایان مذاکرات «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی با بیان این‌که نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • CA ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      با حداکثر سرعت کار کنید و علم و صنایع از غذا و دارو تا وسایل مورد نیاز مردم و تجهیزات و اقتصاد و تجارت و مسیرهای تجاری مستقل بسازید تا رسیدن به خودکفایی و ثبات و بازدارندگی سیاسی فرهنگی و اقتصادی. تنها در اون صورت این مسایل خود به خود حل میشه. برجام و سیاست و اینها آدرس غلط دادن برای حل مشکل و مثل نویز هست و نباید خیلی بهش پرداخت یه طوری حالت سرگرمی باشه کافیشه.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    پول سهامداران حق طبیعی انهاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس