کد خبر 1370876
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
1

سناتورهای آمریکایی بامداد پنجشنبه دو طرح ضد ایرانی خود را با هدف جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصویب کردند.

سرویس سیاست مشرق- سناتورهای آمریکایی بامداد پنجشنبه  دو طرح ضد ایرانی خود را با هدف جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه سپاه پاسدران انقلاب اسلامی تصویب کردند.

اولین طرح  با پیشنهاد «جیمز لنکفورد» سناتور جمهوری‌خواه ضد ایرانی ارائه شده بود، با ۶۲ رأی مثبت و ۳۳ رأی منفی تصویب شد تا دولت آمریکا را مجاب کند هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید شامل «تمام فعالیت‌های شرورانه و مخرب» جمهوری اسلامی شود.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، طرح مذکور که اقدامی غیرالزام‌آور برای دولت آمریکا است، اما از کاخ سفید می‌خواهد تا زمانی که تهران یک‌سری از پیش‌شرط‌های دشوار از جمله محدود کردن فعالیت موشکی بالستیک را نپذیرفته، به توافق هسته‌ای بازنگردد.

این طرح همچنین به دولت بایدن هشدار می‌دهد که حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی و لغو تحریم‌ها علیه آن را در هیچ توافق هسته‌ای جدیدی با ایران نگنجاند.

مجلس سنای آمریکا ۱۰۰ کرسی دارد که در این دوره ۵۰ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان، ۴۸ کرسی متعلق به دموکرات‌ها و ۲ کرسی متعلق به مستقل‌ها است. طبق نتیجه منتشر شده از رأی‌گیری درباره این طرح، ۱۳ دموکرات از این طرح حمایت کردند.

مجلس سنای آمریکا( با اکثریت دموکرات) همچنین در طرحی دیگر؛ با پیشنهاد «تد کروز» سناتور تندروی ضد ایرانی به حفظ تحریم‌های بانک مرکزی ایران با هدف محدود کردن همکاری‌های پکن-تهران رای مثبت داد!

رأی مثبت سناتورهای آمریکایی به حفظ تحریم‌های بانک مرکزی ایران با هدف محدود کردن همکاری‌های پکن-تهران در حالی است که دولت «جو بایدن» مدعی است با حضور در مذاکرات وین قصد دارد به‌صورت متقابل با ایران به توافق هسته‌ای بازگردد. اما ایران تأکید دارد رفع تمام تحریم‌ها شرط لازم برای بازگشت به برجام است.

تصویب طرح ضد ایرانی در سنای‌آمریکا چه علامتی دارد؟

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ضمن غیرقابل قبول دانستن افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران، گفته بود برای سناریوی شکست مذاکرات با ایران آماده‌اند.

رأی مثبت سناتورهای آمریکایی به حفظ نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا و جلوگیری از رفع تحریم‌های آن ذیل هرگونه توافق هسته‌ای، در حالی است که دولت «جو بایدن» مدعی است با حضور در مذاکرات وین قصد دارد به‌صورت متقابل با ایران به توافق هسته‌ای بازگردد. اما ایران تأکید دارد رفع تمام تحریم‌ها شرط لازم برای بازگشت به برجام است.

نکته جالب آنکه سنای آمریکا با تصویب دو طرح ضد ایرانی زیر میز مذاکرات در وین زده است زیرا یکی از پیشنهادهایی که راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده در وین، به طرف ایرانی برای بازگشت به توافق هسته‌ای داده بود، برداشتن تحریم‌های مرتبط با تروریسم بر بانک مرکزی ایران( تحریم های ذیل کاتسا و SDGTبود.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هم‌اکنون متوقف و منتظر واکنش آمریکاست. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

تصویب دو طرح ضد ایرانی در کنگره آمریکا با اکثریت قاطع از حزب دموکرات نشان داد که خباثت واشنگتن در برخورد با ایران منحصر به یک حزب سیاسی خاص نبوده و هر دو جناح آمریکا در شرارت مانند دو لبه یک قیچی عمل می‌کنند. نکته مهم‌تر آنکه تصویب این دو طرح( هر چند غیر الزام آور) حاکی از آن است که دولت بایدن هیچ اختیار عملی در مذاکرات نداشته و توانایی دادن تضمین پس از توافق را ندارد!

برخی تحلیل‌گران سیاسی اعتقاد دارند که تصویب این دو طرح از سوی سنا با همکاری و هماهنگی با دولت آمریکا صورت گرفته است تا سیگنال‌های خاص برای ایران ارسال شود؛ با این معنا که اگر با به توافق نیم‌بند قانع نشوید؛ فشار را افزایش خواهیم داد! تصویب این دو طرح نشان داد که دولت بایدن در رفتار سیاسی و خباثت هیچ تفاوتی با ترامپ ندارد، بایدن با وجود ادعا در بازگشت به دیپلماسی؛ همان مسیر بی نتیجه و پر تنش فشار حداکثری را انتخاب کرده است. در این رویارویی از جانب آمریکایی‌ها سنگ بزرگ علامت نزدن است! ایران زیر توافقی که انتفاعش در حد صفر باشد را هیچ گاه امضا نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 1
    به جهنم. آمریکا نابود خواهد شد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 1
    لطفا بمب را بسازید
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      2 1
      مرگ یکبار شیون هم یکبار یا بمب رو بسازید یا حداقل به اندازه ساخت یه بمب اورانیم غنی شده داشته باشید تا هر وقت حرف زدند اونا رو تهدید به ساخت بمب کنیم .
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 2
      اگه بخواین هم دانش و تکنولوژی ساختش رو ندارید.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 3
    با این مذاکراتشون. مردم دیدن هر کس و ناکسی ظریف نیست
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 1
      واقعا. هیچ کس تا این حد نمیتونه به خاطر تقریبا هیچ چوب حراج به دارایی های ملی بزنه. اتفاقا مردم فهمیدن راه رفتن با کری و توافق یک شبه فقط یک شوی سیاسی انتخاباتی بود. دولت حسن روحانی منافع ملی رو به مسلخ منافع حزبی انتخاباتی برد تا همه دستاوردش قدم زدن با آمریکایی ها در لابی هتل باشه.
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      بله هیچ کس تا این حد دیوانه و ... نیست. وگرنه کسی از موفقیت بدش نمیاد. همون وقت هم آمریکایی ها حاضر نشده بودن تضمین بدن و تحریم خاصی رو بردارن. ولی این ها در دولت روحانی به خاطر دستاورد سیاسی پشت تریبون کل منافع ملی رو به حراج گذاشتن
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    2 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند.
  • CA ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 1
    میخواد بگه توافق نهایت موقت و احتمالا سه ساله هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس