کد خبر 1362846
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸
روزه‌ داران وعده شام چه بخورند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مقدار پروتئینی که روزه‌داران در وعده شام می‌خورند باید کمی بیشتر از مقدار پروتئینی باشد که در وعده سحر مصرف می‌کنند.

به گزارش مشرق، دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم‌شناسی گفت: طبیعتا انتظار این است که ما نیازهایمان را در ایام روزه‌داری تامین کنیم و اگر نیازهای بدن تامین نشود ممکن است آسیب ببیند؛ خصوصا کسانی که نیاز بالاتری دارند مانند مادران باردار، مادران شیرده و نوجوانان در حال رشد حتما باید دریافت غذایی کاملا علمی ‌داشته باشند و گروه‌های غذایی به اندازه کافی دریافت کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی افزود: مدت روزه‌داری در فصل بهار بیشتر از فصل سرد سال است. گاهی ۱۵ تا ۱۶ ساعت ممکن است روزه‌داری زمان ببرد و در چنین شرایطی طبیعتا خیلی سخت است که بتوانیم سه وعده غذایی را بگنجانیم ولی حتی در چنین شرایطی بهتر است ما سه وعده غذایی داشته باشیم. بهتر است با یک شیر گرم، چای ولرم، سوپ یا غذای سبک همراه با دو خرما یا بیسکوییت یا شیرینی یک افطار سبک و اولیه داشته باشیم. این امر باعث می‌شود تمایل فرد به خوردن کاهش پیدا کند. این توصیه در هر فردی ممکن است نسبت به فرد دیگر تفاوت داشته باشد اما اگر به‌طور عموم افراد این اصول را رعایت کنند دریافت غذایی متعادلی خواهند داشت زیرا نزدیک افطار، قند خون روزه‌داران افت پیدا می‌کند و این مسأله باعث پرخوری فرد روزه‌دار می‌شود، بنابراین بهتر است ما یک افطار سبک را حتما در برنامه غذایی‌مان داشته باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به سیناپرس گفت: برای این‌که بدن وارد فاز کاتابولیسم پروتئین نشود بهتر است پروتئین در وعده شام روزه‌ داران بیشتر شود تا بدن تحلیل عضله نداشته باشد. از طرف دیگر وقتی روزه‌دار در وعده شام پروتئین به اندازه کافی بخورد و به میزان متعادل در وعده سحر نیز پروتئین مصرف کند، می‌تواند از دفع آب بدن جلوگیری کند؛ اگر روزه‌دار بیش از اندازه در وعده سحر پروتئین بخورد، این مساله باعث دفع بیشتر آب از بدنش می‌شود و تشنگی به‌دنبال دارد؛ از سوی دیگر این میزان بالای پروتئین در وعده شام و میزان متعادلش در سحر کمک می‌کند ما در طول دوران ماه مبارک رمضان تحلیل عضلات نداشته باشیم. متاسفانه گاهی روزه‌داران در پایان ماه رمضان عضلات خود را از دست می‌دهند اما در مقابل یک تا دو برابر چربی اضافی پیدا می‌کنند که اصلا مناسب نیست.

منبع:جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 1
    اللهم العجل لولیک الفرج _____ مهدی بیا و این‌ مفسدان را از ریشه نابود کن.
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 0
      کاشکی اول ریشه خودتو نابودکنه
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 1
    لطفا برای شفای بیماران دعا کنیم
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 0
      حتما قرص هات را بموقع بخور!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس