به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در وزارت خارجه آمریکا، یکی از مهم‌ترین اختلافات باقی‌مانده ایران و آمریکا در مذاکرات وین است. پرسش اینجاست که ضرورت این امر و دلیل تأکید تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر آن چیست؟

 از منظر انتفاع اقتصادی، سپاه حتی در صورت حذف از این فهرست، هم‌چنان تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا باقی خواهد ماند. زیرا طبق قانون کاتسا، دولت آمریکا کلیت سپاه پاسداران را به برچسب «حمایت از تروریسم بین‌المللی» تحت تحریم قرار داده است. بهانه این امر نیز الصاق همین برچسب به نیروی قدس سپاه در سال‌های قبل از تصویب کاتسا بوده است.

 این برچسب امکان مشارکت اقتصادی با سپاه و شرکت‌های تابعه و وابسته را برای دولت‌ها و شرکت‌های خارجی اگر نه غیرممکن ولی بسیار دشوار می‌سازد. زیرا هر فرد یا نهادی که با این شرکت‌ها همکاری کند نیز تحت این برچسب قرار گرفته و سپس مرتبطان با آن فرد یا نهاد نیز تحریم می‌شوند. این همان «سیاه‌چاله تحریم» است.

 پس دلیل مخالفت نومحافظه‌کاران و رژیم صهیونیستی چیست؟ خروج سپاه از فهرست مذکور به مثابه نشانه‌ای از عقب‌نشینی آمریکا از «فشار حداکثری» تلقی می‌شود. هم‌چنین مشروعیت اتهام‌های به اصطلاح تروریستی به ایران را خدشه‌دار می‌سازد.

 به همین دلیل به نظر می‌رسد آمریکا درصدد برآمده تا در ازای حذف سپاه از این فهرست، تعهدی مبنی بر «کاهش تنش در منطقه» اخذ کند. امری که باید به شدت با آن مخالفت شود. زیرا در این صورت، بقا یا حذف سپاه از فهرست کذایی به ابزاری برای کنترل حدود رفتار و سیاست‌های منطقه‌ای ایران تبدیل می‌شود.

 حذف سپاه از این فهرست نباید هیچ ما به ازایی در سمت تعهدات ایران داشته باشد. ایران باید بر این موضوع تأکید کند که این امر را وظیفه طرف مقابل می‌داند و قرار نیست تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران از این طریق حاصل شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    8 7
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن بر یک چنین توافق کردنی شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    8 7
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    11 3
    مزاکرات کش بدهید آمریکا مجبور می شود تمام شروط ایران بپذیرد به هیچ عنوان تیم مزکره کننده نباید ازخطوط قرمز ایران عدول کند ِلغو تمام تحریم ها از جمله تحریم سپاه باید برداشته بشود آن هم درعمل نه روی کاغذ
  • حاجی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    3 0
    امریکا تمام تحریمهارو باید لغو کنه به غیر از تحریم سپاه چون سپاه گفته تحریمها باعث تقویت سپاه شده
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    3 2
    سپاه پاسداران میهن ستون ایران زمین حافظ منافع ملی ایران و ایرانیان در سر تا سر منطقه و جهان ، طبیعتا" هم این موضوع خوشایند دشمنان ایران نیست و اقدام به اینگونه تحریم و تحت فشار قرار دادن سپاه ایران می‌کنند ، به هیچ عنوان تیم مذاکره کننده ایران نباید کوتاه بیاید خط قرمزها باید رعایت شوند وگرنه یک توافق ضعیف و سست هیچ سود و فایده ای برای ما نخواهد داشت جز زبان ..
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 2
    در مذاکرات اگر دست بالا داشته باشیم تجربه ثابت کرده بهتر می توانیم خواسنه های منطقی و مشروع خود را به کرسی بنشانیم . خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی امریکای جنایت کار یک حقیقت بی برو برگشت مذاکره است و نباید این اصل را فراموش نمود که سپاه یک سازمان نظامی و ملی ایران اسلامی است و باید حتما از این لیست کشور تروریستی آمریکا خارج گردد . سپاه رکن رکین انقلاب بوده و هست و همواره خواهد بود ایران اسلامی بدون سپاه مانند کشور بدون طبیب است . اگر سپاه نبود کشور آلان به نا کجا آباد رسیده بود . سپاه حافظ انقلاب و اهداف امام و مجری منویات رهبر فرزانه و موج اقتدار و مایه افتخار میهن و ملت و منطقه و مقاومت است . واما نکته آخراینکه بایستی در مورد انرزی صلح آمیز هسته ای کشور را به غنای 90در صد برسانیم و دشمن بداند که اگر خواسته های قانونی و معقولی ما را نپذیرد نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم و فقط تماشا گر باشیم بنابراین هر چقدر که در این خصوص با دست پر گفتگو کنیم بیشتر امتیاز خواهیم گرفت و موفق تر و برتر می باشیم .
  • ایران مقتدر iran IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 1
    مذاکرات با آمریکایی ها غربی ها هیچ حاصلی نداشته و نخواهد داشت ، غربی ها هرگز دست از دشمنی و تحریم توطئه ترور .... علیه ما ایرانیان بر نخواهند داشت ، دوستانی که به غلط و اشتباه تصور می‌کنند دشمنی غرب بخاطر نوع نظام ایران یا صنعت هسته ای و صنعت موشکی و .... است سخت در اشتباه هستند تاریخ بخوانید هم میهنان گرامی ، دشمنی تمدن غرب با تمدن شرق ( ایران) دشمنی تمدنی است و سری دراز در تاریخ دارد .. این دشمنی از دوران ایران باستان تا هم کنون ادامه داشته دارد خواهد داشت، روزگاری در دوران کهن یونان و روم باستان نمایندگان غرب و دشمن تمدن ایران بودن در چند قرن اخیر بریتانیا انگلستان آمریکا نمایندگان غرب و ادامه همان دشمنی کهن و دیرینه با ما ایرانیان ... هیچ پایانی بر این دشمنی نخواهد بود مگر اینکه ما به شدت قوی و قدرتمند شویم در تمامی عرصه ها باید قدرتمند باشیم خصوصا" در زمینه نظامی باید بازدارندگی اتمی و حتی بالاتر از اتمی ایجاد کنیم ... پاینده ایران
  • CA ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 1
    یک راه ساده داره . در مسیر هسته ای هر چه جلوتر بروید مطمینا امتیازات بیشتری میگیرید. آنها طوری وانمود میکنن که دست بالا رو در مذاکره دارن. اگر داشتند پای میز مذاکره نمی آمدند. انرژی هسته ای آبنبات و شکلات نیست و گرفتنش از دست ایران براشون خیلی مهم تر از این حرفاست. باید تمام تحریم ها اولیه ثانویه هسته ای غیر هسته ای همه برداشته شود راستی آزمایی شود و خسارات ناشی از خروج از برجام هم پرداخت شود. ایران هم قدمی در توانمندی هسته ای عقب نشینی نکند چون در این صورت تحریم ها قطعا ظرف یک یا نهایت 2 3 سال بیشتر از قبل بازخواهد گشت. در آینده هم هر تحریمی هسته ای یا غیر هسته ای وضع شد ایران یکی یکی محدودیت های قبول کرده رو کنار بگذارد. به قول خودشون چشم در عوض چشم.
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 0
    موفقیت ایران ولغو همه تحریمها مهمترین شرطش نبودن جاسوس وغربگدا درتیم مذاکره کنندس. حکومت مردان ما براحتی میتونن حدس بزنن که ایران دوباره کلاه گشاد ترازاولی بسرش خاهد رفت ویا تحریمها واقعا لغو خاهد شد.نکنه بعد ازامضای دوباره ننگین جام چن نفر بخارج فرارکنن =یافراریش بدن ویا کسیرو محاکمه وچند سال درزندان چلو کباب بخوره.هربلائی بسر ایران وملت بیاد بیاد.زنده باد بتون اجنبی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس