کاهش شدید عرضه غلات در اتحادیه اروپا

قیمت جهانی گندم در بحبوحه نگرانی‌های عرضه به شدت افزایش یافته است و در برخی از کشورهای اروپایی نیز کاهش عرضه این محصول به وضوح دیده می‌شود.

به گزارش مشرق، میلتیادیس معاون وزیر خارجه یونان روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که به صورت خاص این کشور و به صورت کلی اتحادیه اروپا با کاهش شدی غلات از جمله گندم روبروست که دلیل اصلی این امر به جنگ بین کشورهای شرق اروپا یعنی اوکراین و روسیه برمی گردد.

بیشتر بخوانید:

آیا روسیه زنجیره غذایی را به سلاح مبدل می‌کند؟

وی گفت: تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر علیه روس‌ها سبب شده که قیمت گندم در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته و عرضه نیز کاهش یابد.

این مقام یونانی در نشستی در بروکسل گفت: این کمبود می‌تواند "اولاً به معنای افزایش قابل توجه قیمت‌ها باشد و ثانیاً، می‌تواند به این معنی باشد که شاهد ناآرامی غذایی در منطقه وسیع‌تر از اروپا به ویژه در شمال آفریقا و خاورمیانه خواهیم بود."

عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر عرضه غلات این دو کشور که صادرکنندگان عمده جهانی هستند، تأثیر گذاشته است.

این جنگ قیمت گندم را در هفته‌های اخیر به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسانده است. قیمت‌های جهانی سایر محصولات غذایی نیز در میان نگرانی‌های عرضه به بالاترین حد تاریخی خود رسیده است.

گفتنی است روسیه و اوکراین خود دو کشور بزرگ تأمین کننده محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی دنیا محسوب می‌شوند به طوری که روسیه همراه با اوکراین ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم، ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان و ۱۹ درصد از صادرات ذرت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس