کد خبر 1359613
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
چرا صادرات گندم روسیه افزایش یافت

آمارها نشان می دهد که صادرات گندم روسیه از نیمه دوم مارس رشد بیشتری داشته و تنها مصر واردات خود را ۲۴ درصد افزایش داده است، چند دلیل برای رشد صادرات وجود دارد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، پس از کاهش درگیری های نظامی با اوکراین، صادرات گندم روسیه هم روبه افزایش است، فروش با قیمت های پایین تر باعث شده مشتریان گندم این کشور بیشتر شود البته برخی از مشتریان اوکراین هم به خرید از روسیه متمایل شده اند، نکته دیگر اینکه خرید از کشورهای دیگر هزینه حمل زیادی روی دست مشتریان می گذارد.

قیمت جهانی گندم پس از آغاز درگیری های نظامی بین روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه به شدت افزایش یافت، زیرا این دو کشور تامین کننده عمده غلات جهان هستند.
قیمت پایین گندم روسیه از یک سو و گسیل شدن مشتریان گندم اوکراین به سمت روسیه باعث شده میزان صادرات این کشور رشد پیدا کند.

روسیه و اوکراین حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده اند و تامین کنندگان اصلی برخی از خریداران برتر جهان از جمله مصر و ترکیه هستند.
در حاضر گرانی سوخت مشکل عمده وارد کنندگان است و بسیاری از خریداران با توجه به افزایش شدید هزینه واردات سوخت، تحت فشار هستند تا حد امکان افزایش هزینه های واردات غلات خود را محدود کنند.
یکی از تاجران اروپایی گفت: «صادرات روسیه قطعا در حال افزایش است. بندر بزرگ صادراتی نووروسیسک هرگز بسته نشد و جریان ها در حال حرکت هستند.»
این تاجر افزود: گندم روسیه ارزان به نظر می رسد و واردکنندگان اگر بخواهند از  اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا، آرژانتین و استرالیا وارد کنند با افزایش هزینه های زیادی مواجه می شوند.
بر اساس داده های حمل و نقل، مصر در ماه مارس شاهد افزایش واردات گندم روسیه بود و ۴۷۹ هزار ۱۹۵ تن دریافت کرد که ۲۴ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می دهد.
یکی دیگر از تاجران اروپایی گفت: «معاملات جدید از سوی کشورهایی مانند مصر، ترکیه، سوریه، ایران، لبنان و لیبی انجام می شود. برخی از کشورهای کوچکتر سعی در خرید از روسیه دارند.»
یکی از مشاوران کشاورزی پیشرو در مسکو، گفت: بالا بودن قیمت های جهانی گندم و نیز کاهش ارزش روبل به رشد صادرات در نیمه دوم مارس کمک کرده است.

بر اساس این گزارش، مشکلات پرداخت به دلیل وجود تحریم ها وجود دارد به طوری که برخی از بانک های روسی از سیستم سوئیفت حذف شده اند و بانک های بین المللی تمایلی به تامین مالی خرید گندم روسیه ندارند.
دومین تاجر اروپایی گفت: «مشکل پرداخت پول  به ویژه در مورد بانک‌های سوئیس که به طور سنتی بخش بزرگی از تجارت صادرات غلات روسیه را تامین مالی می‌کنند، صادق است. بانک‌های اتحادیه اروپا نیز تمایلی به تامین مالی صادرات غلات روسیه ندارند، حتی اگر غلات تحریم نشده باشند.»

یک خریدار غلات ترکیه گفت که برخی از تاجران در حال بررسی پرداخت به روبل هستند.
در این میان خریداران هم مشکلات خودشان را دارند یکی از خریداران با بیان اینکه هزینه کرایه حمل از اواسط بهمن ماه تقریباً دو برابر شده است، گفت: «روزگار بسیار سخت است. فروش با مشکلات پیش می رود و ما در حال خرید هستیم. تاخیر در پرداخت ها، عدم تمایل به ارائه بیمه وجود دارد.»
الکساندر بوی، تحلیلگر غلات گفت: اما تخفیف موجود برای گندم فوب روسیه به اندازه کافی بزرگ است که هزینه های حمل و نقل اضافی را پوشش دهد.
تاجران گفتند که گندم با پروتئین ۱۲.۵ درصدی روسیه برای تحویل ماه مه این هفته با قیمت حدود ۳۹۵ دلار در هر تن به فروش رسید که بیش از ۴۰ دلار در هر تن ارزان تر از گندم آلمان و منطقه دریای بالتیک و بیش از ۲۰ دلار در هر تن ارزان تر از گندم فرانسوی  عرضه شد.  
یکی از صادرکنندگان بزرگ گندم روسیه گفت: «هنوز مشکلات بی شماری وجود دارد، شرکت های بیمه ترسیده اند، مالکان کشتی و مشتریان هم نگران سرمایه خودشان هستند و اینها مسائلی است که صادرات را سخت کرده اما ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 0
    یک پنجم آب شیرین جهان فقط در دریاچه بایکال است.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    2 0
    خیلی ساده ست، توی بانک حساب باز کنن و کارت به کارت کنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس