هشدار حکیم درباره کشمکش در جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق

رهبر جریان حکمت ملی عراق، در یک سخنرانی گفت که نباید جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق در مجلس به صحنه زورآزمایی تبدیل شود.

به گزارش مشرق، «عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نسبت به تبدیل جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق به صحنه زورآزمایی گروه‌های سیاسی عراقی هشدار داد.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در یک سخنرانی گفت که نباید جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق در مجلس به صحنه زورآزمایی تبدیل شود.

حکیم تأکید کرد که نمی توان با نشان دادن زور بازو دولت را تشکیل داد و تأکید کرد با گفت‌وگو، تفاهم، همکاری و اولویت دادن به منافع ملی در برابر منافع شخصی است که دولت تشکیل شود.

وی تأکید کرد که باید با گروه‌های سیاسی‌ای که در پی مشارکت در دولت آینده هستند بر اساس قاعده واحدی برخورد شود.

حکیم تأکید کرد که تعادل و موازنه قوا مقدمه ثبات در کشور است.

همچنین «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفت: اختلافات سیاسی زیاد است اما سزاوار نیست بر سر آنها با هم اختلاف پیدا کنیم. نباید به پروژه‌های مشکوکی که به دنبال کنار گذاشتن جنبش‌های اسلامی هستند، مجال دهیم.

وی با بیان اینکه عقیده اسلامی باید از تحریفی که صهیونیست‌ها هدایت می کنند، مصون بماند، بر لزوم اجازه ندادن به پروژه‌های فاسد خارجی برای انحراف افکار جوانان عراقی تاکید کرد.

رپیس ائتلاف دولت قانون با تاکید بر اینکه عراقی‌ها پروژه داعش را که به دنبال تحریف عقاید و افکار عراقی‌ها بود، خنثی کردند، از آمادگی جونان عراقی برای شکستن طرح‌های تروریسم و داعش از طریق فتوای مبارک خبر داد.

عدم تقاهم همچنان بر سر دو حزب عمده کُرد سایه افکنده است

حزب دموکرت کردستان عراق بر عدم وجود توافقی با حزب اتحادیه میهنی کردستان برسر انتخاب رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد که سناریوی انتخاب رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۸ آن هم با ساختاری متفاوت تکرار خواهد شد.

«ماجد شنکالی» نماینده حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق به خبرگزاری «واع» عراق گفت: هنوز هیچ گونه تفاهم و همگرایی بین حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بر سر این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: محتمل ترین سناریو برای ریاست جمهوری عراق، این است که هر حزب با کاندید خود در انتخابات مجلس شرکت کند که این تکرار سناریوی سال ۲۰۱۸ با نسخه ای متفاوت است.

شنکالی یادآور شد: «ریبر احمد» نامزد حزب دموکرات نزدیک ترین گزینه به ریاست جمهوری است.

اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز روز گذشته گفته بود که پست ریاست جمهوری هنوز حل و فصل نشده است.

تداوم رایزنی قبل از برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق

«عارف حمامی» یک عضو ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق تأکید کرد توافق بر سر انتخاب جعفر صدر به عنوان نامزد نخست وزیری عراق هیچ ارتباطی با تفاهمات بر سر پست ریاست جمهوری ندارد و موضوع نخست وزیری، فقط به جریانات شیعه ارتباط دارد.

وی افزود: مسأله ریاست جمهوری نیز فقط مختص احزاب کُرد است که باید قبل از برگزاری نشست مجلس برای انتخاب رئیس جمهور، در این باره تصمیم نهایی بگیرند.

وی در این باره به المعلومه گفت: مرتبط دانستن انتخاب جعفر صدر با موافقت ائتلاف سه گانه با انتخاب مجدد برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق، اشتباه است، به ویژه اینکه هر پرونده از پرونده دیگر کاملا جداست.

این عضو ائتلاف دولت قانون تصریح کرد: موضوع انتخاب رئیس جمهور فقط به کردها ارتباط دارد و فراکسیون‌های سیاسی از جریانات کرد خواسته‌اند بین خودشان درباره پست ریاست جمهوری، تصمیم نهایی بگیرند تا درباره نامزدهای نهایی ریاست جمهوری، رأی گیری شود؛ به ویژه اینکه حزب دموکرات کردستان، با انتخاب مجدد برهم صالح مخالفت می‌کند.

عارف حمامی خاطرنشان کرد: رایزنی اکثر ائتلاف‌ها با هدف دستیابی به نتیجه نهایی قبل از برگزاری نشست انتخاب رئیس جمهور، ادامه دارد.

چالش حدنصاب جلسه پارلمان عراق

از سوی دیگر العربی الجدید در گزارشی با اشاره به چالش حدنصاب جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور آورده است: پایتخت عراق از چند روز پیش شاهد تحرکات سیاسی گسترده از سوی ائتلاف سه‌گانه (متشکل از جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف اهل سنت حاکمیت) با هدف تحقق حدنصاب جلسه پارلمان در تاریخ بیست و ششم ماه جاری میلادی برای انتخاب رئیس جمهوری جدید است.

ائتلاف سه گانه که از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمانی ۱۸۰ کرسی در اختیار دارد، در تلاش است تا حدنصاب جلسه انتخاب رئیس جمهوری که دوسوم اعضای پارلمان (۲۲۰ نماینده) است را تحقق بخشد.

قانون اساسی عراق جلسه انتخاب رئیس جمهوری جدید را مشروط به حضور دستکم دوسوم اعضای پارلمان کرده است؛ امری هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی از آن برای پیشبرد اهداف خود در تضمین حضور در دولت آتی استفاده می‌کند.

در همین رابطه، منابع سیاسی آگاه در بغداد گفتند: گروه‌های عضو ائتلاف سه‌گانه در تلاش برای جمع کردن تعداد کافی از نمایندگان برای به حدنصاب رساندن جلسه هستند.

یک عضو جریان صدر که نخواست نامش ذکر شود، به العربی الجدید گفت: این تحرکات پس از آن صورت گرفت که هیچگونه نشانه‌ای از توافق در بیت کُردی درخصوص منصب ریاست جمهوری دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه ما از «ریبر احمد»، نامزد حزب دموکرات کردستان حمایت خواهیم کرد، گفت: نمایندگان مستقل و گروه‌های مدنی و فراکسیون‌های اقلیت‌های دینی و قومی در جلسه انتخاب رئیس جمهوری مشارکت خواهند کرد زیرا ائتلاف سه گانه صاحب رویکرد ملی و دربردارنده طیف‌های عراقی متنوع است و نمی خواهد بلوک‌بندی و بیت‌های طائفی بار دیگر بروز یابد.

این عضو جریان صدر با اشاره به اینکه امکان جمع نمایندگان کافی برای جلسه مذکور وجود دارد، گفت: شمار نمایندگان حاضر در جلسه انتخاب رئیس جمهوری احتمالا فراتر از ۲۲۰ نماینده خواهد بود.

در مقابل، هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی تاکنون موضع خود در قبال جلسه انتخاب رئیس جمهوری را مشخص نکرده است.

 «علی الفتلاوی»، عضو هیئت هماهنگی گفت: این هیات تاکنون موضع رسمی خود را اعلام نکرده است و مذاکرات برای حل و فصل بحران و مقدم شمردن منافع عالی عراق بر منافع حزبی و شخصی ادامه دارد.

از سوی دیگر، اتحادیه میهنی کردستان بر پافشاری خود بر ریاست جمهوری «برهم صالح» تاکید دارد، «سوزان منصور»، عضو اتحادیه میهنی اظهار داشت: موضع ما روشن است و به دنبال تجدید دوره ریاست جمهوری برهم صالح هستیم و با اکثر ائتلاف‌ها همگرایی داریم.

ائتلاف سه گانه پیشتر از ریاست «محمد الحلبوسی» بر پارلمان عراق حمایت کرده بود و اکنون نیز به دنبال تصاحب ریاست جمهوری و نخست وزیری هستند.

در همین ارتباط، «سعد المطلبی»، از سیاسیون عراقی گفت: دشوار است که ائتلاف سه گانه بخواهد به تنهایی پرونده ریاست جمهوری و نخست وزیری را تعیین تکلیف کند بلکه فراتر از آن هیچ کدام از ائتلاف سه گانه و هیات هماهنگی بدون همراهی یکدیگر قادر به تکمیل فرایندهای قانونی نیستند.

المطلبی گفت: همه تلاش‌های دو طرف برای جذب اعضای جدید و تحقق حدنصاب دوسوم نمایندگان در جلسه به در بسته خورده است.

وی که پیشتر عضو ائتلاف دولت قانون بود، اظهار داشت: دولت جدید بدون مشارکت نوری المالکی تشکیل نخواهد شد، هیئت هماهنگی مایل به تشکیل دولت توافقی است.

المطلبی با بیان اینکه هیچ وتویی بر نامزدهای نخست وزیری وجود ندارد، تاکید کرد: نامزد رهبر جریان صدر یعنی جعفر صدر شخصیتی مهمی است.

اتحادیه میهنی: هنوز فرصت باقی است

«بافل طالبانی» رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد هنوز برای یک نامزد واحد و مشترک برای پست ریاست جمهوری عراق فرصت باقی مانده است.

وی گفت: هنوز فرصت از دست نرفته است و همه ما می‌توانیم تنش‌های سیاسی و شخصی را کنار بگذاریم و یک نامزد واحد را برای ریاست جمهوری عراق معرفی کنیم.

طالبانی افزود: وضعیت در عراق نیازمند تسویه و تفاهم متقابل با هدف تشکیل یک دولت قوی و فعال است که صلح و ثبات را برای کشور به ارمغان بیاورد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیدمصیب IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    آنچه ازعراق برمی آیدنفوذبیگانگان ودشمنان درعراق است امیدواریم بهنه دست دشمن ندهدندوبااتحادازطرف گروهای شیعه واهل تسنن ودستان برای ریاست جمهوری 3نفرمعرفی وانتخاب نمایید وباآزادی دمکراسی انتخاب رابه ملت عراق واگذارنماییند. من الله التوفیق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس