چرا گروه‌های سیاسی مدنی عراقی با یکدیگر کنار نمی‌آیند؟

یک رسانه عرب زبان به تشدید اختلافات سیاسی میان گروه‌های سیاسی مدنی عراقی پرداخته است.

به گزارش مشرق، العربی الجدید در گزارشی آورده است: تشدید اختلافات سیاسی باعث شد که گروههای مدنی عراق در تشکیل ائتلافی واحد برای مشارکت در انتخابات محلی(انتخابات شوراهای استانی) عراق که قرار است در ۱۸ دسامبر آینده برگزار شود، ناکام بمانند.

در هفته‌های اخیر اختلافات میان گروه‌های مدنی عراقی آشکارتر شد و این احزاب با وجود اهداف واحد و شعارهای مشابه درباره تغییر و اصلاحات و مبارزه با فساد، توفیقی در تشکیل ائتلافی واحد به دست نیاوردند و ائتلاف‌های متعددی شکل گرفته است.

همچنین ائتلاف‌هایی که برای انتخابات ۲۰۲۰ تشکیل شده بود نیز از هم گسست؛ از جمله ائتلاف «به خاطر ملت» که نتیجه ائتلاف جنبش «امتداد» به ریاست علاء الرکابی و «نسل نو » به ریاست سروه عبدالواحد بود؛ اقدامی که به گفته ناظران ضربه‌ای سخت بر تلاش‌ها برای تشکیل یک جنبش مدنی در عراق محسوب می شود.

ائتلاف‌های تازه‌ای میان گروههای سیاسی مدنی عراق تشکیل شده است. «البیت العراقی» و «وطن» و «الوطنیه» به ریاست ایاد علاوی با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند، و در برابر آنها حزب کمونیست عراق و «جنبش ملی مدنی» و «البیت الوطنی»، «وعد» و «نازل آخذ حقی» با یکدیگر ائتلاف کردند.

احزاب دیگری از جمله جنبش بدایة به ائتلاف با ائتلاف دولت قانون روی آورده اند که رهبری آنرا نوری المالکی برعهده دارد. حزب امارجی هم با حزب واثقون ائتلاف کرده است و برخی احزاب مانند «شروع» و «طموح» هنوز رویکردشان مشخص نیست.

العربی الجدید در ادامه گزارش خود آورده است: انتخابات شوراهای استانی عراق در ۱۸ دسامبر برگزار می‌شود. این انتخابات آخرین بار در سال ۲۰۱۳ برگزار شده بود. تازه‌ترین آمار کمیساریای عالی مستقل انتخابات نشان می‌دهد که ۲۹۴ حزب و ۳۱ ائتلاف سیاسی برای رقابت در انتخابات شوراهای استانی عراق ثبت نام کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 1
    چون ولی فقیه رهبر آن ها نیست
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    چون در خاورمیانه عشق قدرت همرو پاره کرده حاضرن کشور به باد بدن داخل ما هم عشق صندلی پول زیاده ۴۰۰ سال پیش غرب این راهو رفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس