اختصاصی| علی اکبر صالحی: فعلاً تصمیم قطعی برای کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ نگرفته‌ام؛ در حال بررسی هستم

عده‌ای معتقدند جریان "اشغال سفارت آمریکا در ایران" موجب ستیزه‌جویی آمریکا و شکل‌گیری نظام تحریم‌ها علیه ایران شد. اما تجربه کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی لیبی اعتقاد مذکور را به چالش می‌کشد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

می‌توانستیم در چارچوب پروتکل‌های سیاسی سفارت را تعطیل کنیم

نظر دکتر صالحی درباره متد تسخیر لانه جاسوسی

نظر علی اکبر صالحی درباره نحوه اخراج آمریکا از ایران/ صحبت‌های یک نماینده در دفاع از "برنج گران"!

علی‌اکبر صالحی، وزیر اسبق خارجه در دولت احمدی‌نژاد و از مقامات دولت روحانی در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه شرق، سخنان و انتقاداتی را پیرامون ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران مطرح کرده است.

او در این باره با تأکید بر اینکه "این اتفاق باعث شد مسائل پررنگ شود"، می‌گوید: همان زمان که سفارت را گرفتند، با مرحوم دکتر عباسپور که هم‌دانشگاهی بودیم، به سفارت رفتیم. چند نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر هم بودند. گفتیم سفارت را که گرفتید، افراد را رها کنید، بروند. ناگفته نماند سفارت آمریکا واقعا لانه جاسوسی بود. هرکس بگوید این‌طور نیست، به نظرم واقعا بی‌انصافی کرده است؛ یعنی به‌شدت کار می‌کردند که از درون بتوانند توطئه کنند. مثل مصر که مردمش قیام کردند، اما چون رهبری‌ای نداشتند که قیام را راهبری کند، توانستند انقلاب مصر را از درون به انحراف ببرند و مُرسی را هم به زندان انداختند و همه چیز تمام شد. چه‌بسا انقلاب ما به آن سمت می‌رفت.

صالحی می‌افزاید: توطئه خارجی، پیچیده بود. حالا شاید بگویید آمریکا چرا می‌خواست توطئه کند؟ به هر حال انقلابی در ایران اتفاق افتاده بود و به قول معروف «پیشگیری بهتر از درمان است». ایران برای آمریکا در جنگ جهانی دوم پل پیروزی بوده. جایگاه ژئوپلیتیک ایران از ترکیه مهم‌تر است. شاید باور نکنید که ایران برای غرب مهم‌تر از ترکیه است. بنابراین آمریکا می‌خواست ایران از مدار سیاسی‌اش خارج نشود؛ چون از منظر خودش ابزاری برای برقراری نظم جهانی بود؛ همان‌طور که در جنگ جهانی دوم پل پیروزی شد. بنابراین وقتی انقلاب شد، چون از ماهیت این انقلاب باخبر نبودند و نمی‌دانستند چه اتفاقی خواهد افتاد، تصمیم گرفتند در نطفه خفه‌اش کنند و در حال توطئه‌چینی بودند. اما اینکه گروگان‌گیری سفارت 444 روز طول کشید، قطعا آثار سلبی گذاشت که مسئله دیگری است. بحث این است که اگر می‌دانستید سفارت توطئه‌چینی می‌کند، می‌توانستید در چارچوب پروتکل‌های سیاسی بگویید سفارت را تعطیل کنند نه اینکه سفارت تسخیر شود."

وزیر خارجه اسبق کشورمان همچنین در بحث علت تحریم‌ها با بیان اینکه هسته‌ای بهانه بود تصریح می‌کند: اگر آن نبود قطعا بهانه دیگری برای ایران جور می‌کردند؛ مثل تروریسم، دموکراسی و حقوق بشر. اتفاقا بهانه هسته‌ای خوب است. اگر حقوق بشر را بهانه قرار می‌دادند، چون یک امر فلسفی است نه دودوتا چهارتا، شما می‌گویید من به اعدام اعتقاد دارم و آنها می‌گویند اعتقاد نداریم و تا ابدالدهر هم بحث کنید به توافق نمی‌رسید. اما در هسته‌ای می‌توان با محاسبه دودوتا چهارتا، جلوی این ادعا که شما می‌خواهید بمب بسازید، ایستاد.[1]

*از باب اقتراح پیرامون صحبت‌های دکتر صالحی در بحث سفارت آمریکا بایستی منهای درست یا غلط جریان تسخیر به این نکته نیز اشاره کرد که تجربیات رفتارهای آمریکا در مقاطع دیگر نشان می‌دهد که مسئله سفارت برای آنها بهانه بوده و اگر ماجرای سفارت نبود؛ آمریکایی‌ها همانطور که دکتر صالحی نیز تصریح دارند بهانه‌های دیگری برای تحریم و پررنگ کردن مسائل دست و پا می‌کردند.

تجربه اشغال سفارت آمریکا در بنغازی لیبی در جریان انقلاب این کشور و حتی کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی نشان می‌دهد که بر خلاف صحبت‌های دکتر صالحی؛ ماجرای سفارت تأثیری در پررنگ شدن مسائل نداشته و آمریکا صرفا بر مدار بهانه‌جویی و دشمنی با انقلاب اسلامی حرکت می‌کند.

چه اینکه در لیبی شاهد بودیم که آمریکا هیچیک از رفتارهای مشابه ایران را مرتکب نشد و بلکه به تعاملات سیاسی و اقتصادی خود با لیبی را ادامه داد تا مبادا از نفت این کشور محروم شود!

به دیگر سخن اینکه ما بر اساس تجربه بنغازی معتقدیم جریان تسخیر سفارت آمریکا در ایران هیچ تأثیری در بحث تحریم‌ها و یا رفتارهای آمریکا نداشته است و یک رخداد تاریخی در بستر زمان بوده که البته امتداد نداشته است.

تأمل دکتر صالحی پیرامون ماجرای اشاره شده در لیبی، بعنوان یک چهره متفکر که اتفاقا سمت بزرگ وزارت خارجه را نیز در اختیار داشته‌اند، می‌تواند موجب انفتاح منصه‌های جدیدی در عرصه‌های فکری مرتبط با تاریخ معاصر و سیاست خارجی ایران شود.

***

 

صحبت‌های یک نماینده در دفاع از "برنج گران"!

نظر علی اکبر صالحی درباره نحوه اخراج آمریکا از ایران/ صحبت‌های یک نماینده در دفاع از "برنج گران"!

ایسنا گزارش داد: علیرضا نظری، نماینده خمین در مجلس ضمن ابراز مخالفتش با دستوری شدن قیمت برنج و گوشت، گفته است:

"سیاست‌های حمایتی دولت نباید جیب تولیدکننده را خالی کند. دستوری شدن قیمت همه کالاها به تولیدکننده آسیب می‌زند. قیمت کالا در بازار باید بر اساس هزینه تمام‌شده و سود قانونی بازار تبعیت کند. اگر تعادل فرمول بالا به‌هم‌بخورد، دولت باید با ابزارهایی از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت کند"![2]

*اشاره‌های آقای نظری به مصوبات جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور است که طی آن با توجه به لجام گسیختگی قیمت مایحتاج مردم طی هفته‌های اخیر؛ برای گوشت و برنج خارجی دو قیمت مصوب تعیین شد.[3]

و اکنون تعجب اینجاست که چرا آقای نظری به یک‌باره نگران جیب تولیدکنندگان شده‌اند؟!

تولیدکنندگانی که اگرچه بخش عظیمی از آنها شریف و درستکار هستند اما آمار می‌گوید که بخشی از آنها نیز نقش مستقیمی در گران‌سازی اقلام مایحتاج مردم دارند.

مسئله دیگر تقدم مصلحت مردم است که گویا آقای نظری برای آن هم نگران نیست و این مسئله جای سؤال دارد.

تأکید می‌شود که تصمیم دولت برای قیمت‌گذاری در دو محصول گوشت و برنج اگرچه دیرهنگام است، اگرچه باید وسعت بیشتری داشته باشد و اگرچه الزاما بایستی همراه با نظارت و به تأسی از امیرالمؤمنین(ع) با "قدم زدن در بازار با تازیانه" همراه باشد اما به هر حال تصمیمی درست بوده است.

ما همچنین ماجرای افزایش بیش از 68 درصدی قیمت برنج ایرانی و کنایه آقای نظری مبنی بر اینکه قیمت کالا باید بر اساس هزینه تمام‌شده و سود قانونی بازار باشد را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم تا مردم قضاوت کنند که این افزایش ناگهانی و زیاد چه انطباقی با سود معقول دارد که آقای نظری معترض ورود قانونی دولت به مسئله شده است؟!

***

گزارش گرانی لوازم خانگی به سازمان تعزیرات نیامده است!

نظر علی اکبر صالحی درباره نحوه اخراج آمریکا از ایران/ صحبت‌های یک نماینده در دفاع از "برنج گران"!

احمد اصانلو، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی به تازگی طی سخنانی در جمع خبرنگاران سخنان قابل تأملی را پیرامون وضعیت بازار بیان کرده است.

به گزارش مشرق، او گفته است: برخلاف انتظاراتی که منشعب از قوانین دهه هفتاد است، وظیفه اصلی سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفاتی است که توسط ناظران به تعزیرات حکومتی گزارش شده است. بر اساس قوانین موجود و قانون نظام صنفی، اگر حوزه تنظیم‌گری بازار را نظارت، بازرسی، کشف تخلف و رسیدگی بدانیم، فقط حلقه آخر یعنی رسیدگی وظیفه تعزیرات است.

اصانلو می‌افزاید: تا قبل از تصویب قانون نظام صنفی، نظارت، بازرسی و کشف تخلف جزو وظایف سازمان تعزیرات حکومتی بود؛ اما با تصویب قانون نظام صنفی، سه حلقه نظارت، بازرسی و کشف تخلف از سازمان تعزیرات گرفته شد و عملکرد این سازمان منحصر شد به رسیدگی به گزارشی که ناظرین گزارش می‌دهند. در نتیجه نقش شبه‌قضائی سازمان تعزیرات تقویت شد و فقط نهاد رسیدگی کننده به تخلفات شد.

او در عین حال گفته است:‌ ما به دنبال گرفتن اختیارات هستیم و در شرایط جنگ اقتصادی امروز تنها مرجعی که می‌تواند نظارت بر بازار داشته باشد سازمان تعزیرات حکومتی است و به این دلیل به سران قوا پیشنهاد دادیم که هم اختیارات به ما بدهند و هم مجوز ۳۰۰ رئیس شعبه را صادر کنند تا اثرگذار باشیم.

رئیس سازمان تعزیرات همچنین درباره گلایه‌های رهبری از گرانی لوازم خانگی داخلی و اینکه آیا گزارشی در این باره به سازمان تعزیرات ارجاع شده است، گفت: در خصوص تخلفات صنفی گزارش خاصی از گران‌فروشی واحدهای تولیدی نرسیده و به این دلیل نمی‌توانیم ورود کنیم.‌ مراجع نظارتی باید گزارش تخلفات را تهیه و به تعزیرات ارسال کنند تا رسیدگی شود. شعبه ویژه‌ای هم تشکیل داده‌ایم که اگر گزارش تخلف واصل شود به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت![4]

*ما قضاوت درباره صحبت‌های این مقام مسئول را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌نهیم.

عمق فاجعه این اظهارات را در جایی باید فهمید که از پرونده گرانی لوازم خانگی داخلی که پس از ممنوعیت واردات خارجی بر قیمت‌های خود افزودند و گلایه رهبری نیز شامل این قضیه شد؛ اما هیچ گزارشی به سازمان تعزیرات واصل نشده است!

این گزاره به این معنیست که اساساً هیچ مرجع اقتصادی و دولتی در این زمینه احساس نکرده است که مردم نباید پس از ممنوعیت واردات با گرانی لوازم خانگی داخلی مواجه شوند و آقایان روال بازار را منطقی می‌دانسته‌اند.

***

1_ https://sharghdaily.ir/fa/main/print/306670

2_ https://www.isna.ir/news/1400121108793/

3_ mshrgh.ir/1346559

4_ mshrgh.ir/1347959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    19 0
    لطفا مسببین این وضعیت از هسته ای تا اقتصادی نظر ندهند. سالها مسؤولیت داشتند و این است وضعیت ما. هم به برجام عملی می کنیم و هم تحریم میشویم.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    19 0
    بازم تفاله های نفوذی صهیونیسم , از صالحی بپرسین نظرش در مورد کشتار ایرانیان توسط آمریکا چیه؟ مثل هواپیمایی که با موشک زدن
    • حمید ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      0 1
      اون هواپیما را میگین؟
  • سید IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    10 0
    جناب آقای صالحی روابط ایران با آمریکا روابط گرگ و میش است! نتیجه مماشات دولت های هاشمی و خاتمی و روحانی که جمعاً ده ها سال می شود هدر رفتن سرمایه، وقت و امید ملت ایران بود
    • سید IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      10 0
      جناب آقای صالحی به قول امام راحل روابط ایران با آمریکا روابط گرگ و میش است! نتیجه مماشات دولت های هاشمی و خاتمی و روحانی که جمعاً ده ها سال می شود هدر رفتن سرمایه، وقت و امید ملت ایران بود که نه تنها رؤسای این سه دولت بلکه همه کسانی که در این حماقت شرکت داشته اند در پیشگاه خدا، ملت و تاریخ مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت!!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    11 0
    ایران برای آمریکا در جنگ جهانی دوم پل پیروزی بوده. که در جنگ جهانی دوم پل پیروزی شد.!!!!!!!!! قای صالحی !! مرد حسابی این چه حرفی است؟. ||«ایران برای آمریکا در جنگ جهانی دوم پل پیروزی بوده؟!! - مردم را احمق می پندارید که خودت را زدی به اون راه!.|| 1- اگر ایران پل پیروزی بوده! بایستی نیروهای متفیقین از خرمشهر وارد می شدند و از جلفا به کمک جبهه شرق متفقین می رفتند اما دم خروس اشغالگر رسوایشان کرده. فلذا سربازان آمریکائی در تهران و.. چه غلطی می کردند آیا تهران میدان جنگ بوده؟اشغال اشغال است کشوررا متفقین در راس آنها آمریکااشغال کردند تا 22 بهمن هم مثل اشغالگر هرآنچه دلشان خواست کردند - می فهمی 2- پادشاه کشوررا می ترساندند با توطعه آنها و تصمیم شاه مجتهد کشوررا تبعید کردند و کاپیتولاسیون را تحمیل و.. این است ماهیت آمریکا - چرا مردم را فریب می دهید کشوررا علیرغم بیطرفی اشغال کردند نوامیس مردم لگد کوب شد - شرم کنید 3 - در ادامه اشغال با ملی شدن نفت شاه کشوررا ترساندند که مصدق می خواهد تورا بردارد در صورتی مصدق چنین نیتی نداشت و کودتا کردند همان مدل کشتن امیر کبیر بوسیله ی شریک دزدیهایشان انگلیس که ناصرالدین شاه ترساندند گفتند روسها حامی امیر کبیر هستند و امیر برگردد تورا برمی دارد تاج دومثاقل طلا بیش نیست و امیر کبیر را کشتند مدل شکست و برکناری مصدق قرار دادند البته مصدق هم باور نمی کرد آمریکا دارد برایش توطعه می کند. 4 - آقای صالحی چرا نمک روی زخم مردم می ریزید - مردم نفرینتان می کنند- این چگونه پلی بوده ؟ ؟!!
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    14 0
    کجایی بتن ریز!؟
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    10 0
    رئیس سازمان انرژِی بتنی
  • NL ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    3 0
    وقتی میگن نماینده بی سواد و در پیتی نفرستین مجلس یعنی این نماینده مردم به جای دفاع از مردم و اعتراض به گرانی تو این وضعیت تورم و نداری مردم ضد مردم دارن کار میکنن اون از طرح صیانت از اموال مسیولین اون از طرح صیانت از خودشون در برابر اینترنت و .... شاید این نماینده خودش برنج ارزان وارد کرده میخواد پولی به جیب بزنه همیشه در رابطه با تصمیمات مسئولان نیمه خالی لیوان رو باید در نظر گرفت چون اینها چه در مجلس چه غیر مجلس ثابت شده دنبال سود و منفعت هستن و دلسوز کشور و مردم نبودن و نیستن و خودشون رو میبندن و میرن
  • حمید ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 6
    حرف آقای صالحی منطقیه لانه جاسوسی بود؟ میگفتین سه روز فرصت دارین تا ایرانو ترک کنین چی میشد؟
    • DE ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      4 0
      حرف آقای صالحی منطقیه لانه جاسوسی بود؟ میگفتین سه روز فرصت دارین تا تمام مدارک جاسوسی و جاسوسهاتون که تحت لوای دیپلمات و با پاسپورت دیپلمات جاسوسی میکردند را از ایران خارج کنید بعد ایران هیچ مدرکی نه علیه جاسوسان داخلی داشت نه علیه جاسوسان سفارت مدارک هم که نابود شده بودند ایران میماند دست خالی و جلوی دنیا خیط میشد رفقای ما هم لو نمیرفتند چشم و گوش دنیا هم باز نمیشد که نمام سفرتخانه های امریکا جاسوس خانه است . بابا چقدر خدا به ما رحم کرده تا حالا. این ساده لوحان در کجاهای سیاست بوده اند روز بروز دارم بیشتر به این معتقد میشم که دست خداوند در نگهداری این انقلاب مستقیم پیداست نه سیاست فشل و مسخره سیاسیون ماست که انقلاب را نگه داشته.
  • DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    عده‌ای معتقدند جریان "اشغال سفارت آمریکا در ایران" موجب ستیزه‌جویی آمریکا و شکل‌گیری نظام تحریم‌ها علیه ایران شد. اما تجربه کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی لیبی اعتقاد مذکور را به چالش می‌کشد. // حق دارن یعنی چه به سفا ت یک کشور آدم حمله کنه . یه نفر اگه اونروزها انگلیسی بلد بود و زبان دیپلماسی دنیا را سرش میشد و اگر داشتیم هم چین کسی را اولیل انقلاب .کافی بود فقط به امریکایی ها بگه‌ به انگلیسی اُور ایرانَن پی پل از بودن امریکان این ایران و شاه از پرینس آر وری وری و خیلی ناراضی ناراضی . من خودم متاسفانه سرم شلوغ بود وقت نداشتم بهشون بگم .
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    آقای نماینده مطمئنم اگه مثل ما 5 میلیون حقوق میگرفتی از گرانی برنج دفاع نمیکردی سود این گرانی به جیب تولید کننده نمیره به جیب دلال میره دلال 30 تومان از کشاورز خریده و 100 تومان میده دست مردم پس شما دارین از دلال حمایت میکند
  • عسل IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 6
    روسیه از آمریکا بدتر آمریکا از روسیه بدتر اما روسیه اشغالگر ایران بوده و هست و روسیه چرا اجازه صادر شدن گاز ایران را به اروپا و هند نمی دهند؟؟؟؟
    • SE ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 0
      اروپاییها حتی پسته و نفت ایران را هم نمی خرند. آیا روسیه جلویشان را گرفته؟ بگویید به خاطر آنکه روسیه در مقابل اربابتان آمریکا خودی نشان داده ، از او متنفرید والا اروپایی که همه چیز ایران را تحریم کرده از ایران گاز بخرد؟ . والا همین آمریکا از کودتای 28 مرداد تا 22 بهمن 57ایران را در اشغال داشت و سربازان آمریکایی در سراسر ایران هر غلطی می خواستند می کردند. شما هم افتخار می کردید.
  • فانی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    من دانشگاهی هستم، ولی از این جمله سر در نیاوردم(( موجب انفتاح منصه‌های جدیدی در عرصه‌های فکری)) مرتبط با تاریخ معاصر و سیاست خارجی ایران شود. لطفا توضیح دهید.
    • DE ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      3 0
      من دانشگاهی هستم، ولی از این جمله سر در نیاوردم(( موجب انفتاح منصه‌های جدیدی در عرصه‌های فکری)) مرتبط با تاریخ معاصر و سیاست خارجی ایران شود. لطفا توضیح دهید// ببین دوستِ یونیورسیتیه من انفتاح از فتح میاد همون اُپن خودمون منصه ها جمع منص یعنی جای ظهور از ادبیات ایران یاهمون پرشیای خودمون ه که میگه _ زهی شگرف عطایی که بر منصه ٔ فضل _ عروس ناطقه را مدحت تو زیور گشت. کلا معنی جمله بالا میشه: اُ مای گاد....
  • US ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    7 1
    این یارو هم بهاییه هم جاسوس چرا نمیخاید قبول کنید مثل ابتکار
    • احمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      0 1
      اینقدر تهمت نزنید.تقوا داشته باشید. این دنیا ارزش نداره
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    از صالحي بپرسيد ، از طاهر قره العين ( عمه بهاييش) چه خبر !!!
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    باز صالحی برا کسب مقام خط عوض کرد
  • SE ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 1
    اگر سفارت آمریکا تسخیر نمی شد آیا دولت بازرگان که شدیدا آمریکایی بود حاضر بود آن را به طور دیپلماتیک ببندد؟ خیر. اما اگر فرضا اینکار انجام می شد و آمریکاییها خودشان می رفتند دیگر دشمنی نمی کردند و همان اخراج را به معنی دشمنی تلقی نمی کردند؟ خیر. اگر تسخیر نمی شد آیا اسناد فعالیتهای تخریبی لانه جاسوسی و مدیریت گروههای نفوذی و تجزیه طلب به دست می آمد؟ خیر. پس جوب ساده این است که لانه جاسوسی آمریکا تسخیر نمی شد، همان سال 1358 ایران تجزیه و به قول شاه ایرانستان شده بود و امروز دیگر وجود نداشت که کسی نگران دیپلماسیش باشد. تا قبل از تسخیر لانه جاسوسی ، تجزیه طلبان به سرعت در حال پیشرفت بودند اما بعد از 13 آیان و استعفای دولت خائن بازرگان که خودش عامدانه در پی تجزیه ایران بود، روند بر عکس شد و به تدریج مناطق از دست رفته کردستان آزاد شد. تجربه سوریه را ببینید. با همین بازی دیپلماتیک خواست با آمریکا رفتار کند. شد سوریه. حالا دیدید وزارت خارجه احمدی نژاد و انرژی اتمی روحانی دست چه فرد معلوم الحالی بوده؟
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 1
    خدایش بابت زحمت ایشان در بتن ریزی راکتور اراک چندین دکترای افتخاری بدند و تندیس همراه با همکلاسی آمریکایی اش در میادین شهر نصب کنتد
  • اصغر IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    کی میخواهید بفهمید دخالت دولت در اقتصاد اوضاع رو بدتر میکند.دولت تاجر خوبی نیست.دو سال اجاره رو دولت دستور داد که اینقدر باید باشد.چند نفر اطاعت کردند؟
  • دارابی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 1
    صالحی متاسفم برات
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    اتفاقا تسخیر سفارت به آن شکل اوبهت آمریکا را شکست و تحقیرش کرد و یکی از علت هایی شد که امروز دیگران هم تحقیرش می کنند و نادیدش میگیرن
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    آقای اصلانو ، واقعا انتظار چنین سخنی از شما نمیرفت ، جای تعجب است ، بالاترین مقام کشور در دیدار با صنعتگران و بازرگانان و اقتصادیون ، اختصاصا به گران شدن لوازم خانگی اشاره داشتند ، شما منتظر چی و کی هستید ، شما خود میبایست وارد میشدید ، حداقل همان موضوع آتش باختیار ، و احساس مسئولیت . ببخشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس