کد خبر 1382622
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷
حسین مرعشی

آقای مرعشی، تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی که اکنون دامنگیر دولت رئیسی شده، دستپخت معاون اول دولتی است که عضو شورای مرکزی حزب متبوع شماست.

به گزارش مشرق، حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی روز گذشته در سرمقاله ارگان این حزب، به بهانه احیای وزارت بازرگانی و مردمی‌سازی یارانه‌ها، تلویحاً دولت رئیسی را متهم کرده است که به جای «احیای برجام» و «تعامل با دنیا» قرار است بر اساس تحریم با دنیا رفتار کند.

مرعشی در این یادداشت نوشته است: «دولت آقای رئیسی قبل از هر موضوعی در حوزه ارز ترجیحی باید به این سؤال پاسخ بدهد که سیاست کشور در مواجهه با جهان خارج چیست؟ یعنی ما می‌خواهیم فرمان دکتر روحانی را پیش ببریم و با دنیا از در تعامل دربیاییم و برجام را احیا کنیم و با کشورهای منطقه و کشورهای صنعتی دنیا حتی خود امریکا در درجه بندی از گفت و همکاری متقابل قرار بگیریم یا می‌خواهیم مسیر مستقل و راه خود را ادامه بدهیم و بگوییم هرچه باداباد!»

دبیرکل حزب اصلاح طلب کارگزاران اضافه کرده: «اگر راهبرد ما تعامل با جهان است، می‌توانیم سیاست‌های باز اقتصادی را دنبال کنیم و به خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌های دولت و کاهش هزینه‌های جاری فکر کنیم. اما اگر قرار است با دنیا بر اساس تحریم رفتار کنیم، باید به جیره بندی کالابرگ و دسترسی محدود به منابع مسدود فکر کنیم.» مرعشی در حالی از فرمان دکتر روحانی برای تعامل با دنیا سخن می‌گوید که برجام نافرجام حاصل شعارهای پرطمطراق رئیس دولت برآمده از اصلاحات برای بازسازی روابط ایران با جهان بود. برجامی که به عقیده، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی وقت دولت روحانی «تقریباً هیچ» بود و عملاً با بی عملی و بدعهدی طرف‌های غربی به دره سقوط کرد. او البته توضیح نمی‌دهد که نقش جمهوری اسلامی ایران در وضعیت کنونی برجام که دولت امریکا به صورت یکجانبه از آن خارج شد و همه تحریم‌ها علیه ایران را بازآفرینی کرد، چه بوده است؟ مگر نه این است که آقای رئیسی در اولین نشست خبری خود پس از تصدی ریاست جمهوری، تعامل با دنیا (خصوصاً همسایگان) را بر اساس احترام متقابل و در چارچوب منافع ملی مبنای سیاست خارجی خود اعلام کرد؟ مگر نه این است که وزیر امورخارجه دو روز پیش در همایش «سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی (ره)» تصریح کرد: «دولت قبلی در ایران برجام را پذیرفت، ولی دولت جدید هیچ وقت نگفت ما برجام را نمی‌پذیریم و درباره توافق جدید صحبت کنیم». به تعبیر وزیر امورخارجه «ما باید در عمل شاهد تغییر رفتار امریکا باشیم» یا باید منتظر حاکم شدن گروه شورشی در کاخ سفید (همان‌ها که برجام را آتش زدند) باشیم؟

بنابراین دبیرکل حزب سازندگی به جای فرافکنی از ناکارآمدی دولت برآمده از اصلاحات که به بهانه برجام و تعامل با دنیا سرنوشت کشور را به معاهده‌ای پیوند زد که با یک امضا از اعتبار افتاد، علاوه بر مشورت کارشناسی با مسئولان اقتصادی دولت قبل در اظهار نظرهای برجامی، از رفتار هوشمندانه و از سر عزت دولت سیزدهم که حاضر نشده است، امور کشور را به زلف برجام گره بزند، تشکر کند.

آقای مرعشی، تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی که اکنون دامنگیر دولت رئیسی شده، دستپخت معاون اول دولتی است که عضو شورای مرکزی حزب متبوع شماست.

سعید لیلاز، دیگر عضو شورای مرکزی کارگزاران چندی پیش درگفت‌وگو با ایرنا گفت به سیف و جهانگیری هشدار ارزی داده بودم، اما آن‌ها نگران پایگاه رأی‌شان بودند. لیلاز این را هم گفته که «تعداد کسانی که اقتصاد می‌دانند و صاحب نظر سیاسی هستند خیلی کم است. آن‌ها ممکن است تصور کنند آخر برجام به سرانجام برسد اوضاع ما بهتر می‌شود یا اگر ما لوله توپ را بدهیم، امریکا ما را ول می‌کند این بسیار اشتباه است. امریکا ما را ول نمی‌کند. ایالات متحده به چیزی غیر از ایران ضعیف و خشن قناعت نمی‌کند یا باید مثل دولت فعلی عراق گوش به فرمان کاخ سفید باشیم یا مثل اشرف غنی دلقک دیگری که به دستور امریکا رفت. ما اگر می‌خواهیم مستقل باشیم با امریکا دعوا داریم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 1
    مرعشی جیره خوره کدخداست ناراحتی ازایران برو توکه جیبت رادولت روحانی باغارت بیت المال پرکرده نیازبه کوپن نداری برای چه نگرانی ملت ازتو واصلاح طلبهای وطن فروش بیزاراست برید ازایران تانفس بکشیم
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 1
    هم کاسه فائزه هستند .حزب تخریب گران
  • مجید مهرابی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    از خیر برجام بگذرید جلوی ضرر را هر کجا بگیرید منفعت است
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    ایجوری که جیغ این جماعت از حذف ارز ۴۲۰۰ درآمده باید بجای ارز ترجیحی بگیم دلار رانتی جهانگیری برای رفقا
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 1
    زمان رفع تحریمها برای امریکا به سر امده ،ایران باید سریعا از برجام خارج شود.
  • حسين DE ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    بابد مرعشى محاكمه كرد.
  • جعفر تیموری IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    چقدر یه عده پر رو هستند؟باید تمام مدیران اصلاحات که بانی وضع موجود هستند محاکمه بشن و اموال نامشروعی که از بیت المال غصب کرده اند به بیت المال برگردانده بشه.و خساراتی که در معاملات به کشور وارد کردن از مصادره کردن اموالشون گرفته بشه.و مدیران مانده از دکلن قبل سریع عزل بشن.
  • ایرانی اصیل IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 0
    مرعشی نه یک مزدور غرب پرست تمام عیار است بکه یک احمق تمار عیار سیاسی هم است!!!
  • ناشناس IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 0
    مرگ بر منافق که از کفار بدترند
  • US ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 0
    جهانگیری رو اعدام هم کنید باز کنه
  • سید IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    بارها رفقای هم نظر با مرعشی به وی توصیه کرده اند که تو بهتر است به اندازه دانایی ات سخن بگویی نه به اندازه دارایی ات، که در پاک بودنش شبهات زیادی مطرح است!!!!
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 0
    مرعشی داماد رفسنجانی , روباه مکاری مرد , روباه دیگری درافق پیداشد !!!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 1
    این فرمان هم دلار را به ۸۰ هزار تومان می کشاند.
  • ن IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    باید همه مسعواین دزد از مملکت برن
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 1
    اقای امیر عبدالهیان تا ابد که نمی توانی ملت و کشور را معطل امریکا بگذاری وبا امریکا پیام بی حاصل رد وبدل کنی ، کشور را تعیین تکلیف کنید یا توافق کنید ویا از برجام خارج شوید .
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    سعید لیلاز تو عمرش حرف نامربوط زیاد زده. ولی بهترین حرفش اینه: «امریکا ما را ول نمی‌کند. ... ما اگر می‌خواهیم مستقل باشیم با امریکا دعوا داریم.» آقای لیلاز اگه تونستی این مطلب بدیهی رو تو کله منگ بقیه اصلاحاتچی ها فرو کنی. ....... هیهات!
  • روشن IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 1
    برجام را غربگدایان با اعتماد به دشمن کشور و ملت ایران اسلامی ،شیطان بزرگ آمریکا نوشتند که نتیجه آن افزایش قیمت دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید و بالاترین نرخ تورم بعد از جنگ جهانی دوم و اشغال ایران را برای اقتصاد کشور رقم زد. هیچ باشرفی و هیچ آزاده ای و هیچ عاقلی با دشمن عهدشکن خود چند باره اعتماد نمیکند.
  • عباد IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 1
    بله ان تصمیم درست ان معاون اول در ان زمان ستودنی است او به فکر ملتش بود تا به سختی که دامن گیر کشور شده بود بیشر نشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس