کد خبر 1349690
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
زلنسکی: آمریکا می‌تواند کمک‌های بیشتری به اوکراین برساند

رئیس‌جمهور اوکراین که درخواستش برای منطقه پرواز ممنوع از سوی آمریکا و ناتو رد شده، بار دیگر با بیان اینکه کنترل آسمان اوکراین را در دست ندارد، گفت مهمترین چیز در حال حاضر حفظ امنیت آسمان این کشور است.

به گزارش مشرق، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه اختصاصی با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» به سوالات مختلف در خصوص بحران کنونی این کشور پاسخ داد.

او درباره وضعیت کنونی اوکراین و مدت زمانی که می‌تواند کی‌یف را از سقوط حفظ کند، ضمن اتهام‌زنی علیه روسیه، گفت: ما را نه تنها در شهر کی‌یف و در بخش‌های مسکونی بلکه در حومه‌های کی‌یف بمباران می‌کنند. پایتخت را دیگر نمی‌شناسید، شهر خارکیف، وینتسا، اودسا ... ماریوپل و بسیاری از شهرها بمباران شده است.

زلنسکی در پاسخ به بخش دوم سوال افزود: مطمئنم که اوکراینی‌ها آماده ایستادن در مقابل روسیه به اندازه کل عمرشان  هستند، حتی شهرهایی که توسط ارتش روسیه اشغال شده، آن‌ها واکنش‌ها و بازخورد مردم عادی را دیده‌اند، مردم عادی مسلسل ندارند، این شجاعت بی‌سابقه بوده و حتی سربازان روسی هم چنین شجاعتی ندارند؛ مشکل این است که در ازای هر یک سرباز اوکراینی، ده سرباز روس وجود دارد و در برابر هر تانک اوکراینی، ۵۰ تانک روسی داریم. اما ما داریم آن‌ها را نابود می‌کنیم و این تفاوت‌ها و فاصله در حال از بین رفتن است؛ اما این سوال که ما چقدر می‌توانیم دوام بیاوریم به خیلی چیزها بستگی دارد نه فقط به ما؛ ما تحمل می‌کنیم و حتی اگر آن‌ها به همه شهرها بیایند، شورش خواهد شد و هیچ کسی استقلال ما را تسلیم نخواهد کرد. امروز جنگ اینجاست فردا در لهستان بعد در آلمان، این جدی است.

زلنسکی می‌گوید اوکراین کنترل آسمان این کشور را در اختیار ندارد

وی در خصوص درخواست اصلی‌اش از آمریکا گفت: (در تماس تلفنی اخیر با بایدن) به او گفتم که برای ما امروز مهمترین چیز امنیت در آسمان است. ما نمی‌توانیم به روسیه اجازه دهیم آنجا فعال باشد زیرا آن‌ها ما را بمباران و گلوله باران می‌کنند و موشک، بالگرد و جنگنده می‌فرستند، اما ما این کار را نمی‌کنیم برای این که ما آسمان خود را تحت کنترل نداریم.  

او در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست برای تامین جنگنده‌های روسی از طریق لهستان که آمریکا گفته در حال مذاکره با ورشو در این خصوص است، اظهار داشت: ما نه تنها از آمریکا بلکه از کشورهای زیادی درخواست کردیم. ما می‌دانیم این هواپیماهای (دوره) شوروی در کجا مستقر هستند و چه کشورهایی میزبان آن‌ها هستند و ما از آن کشورها درخواست کرده‌ایم و از بسیاری جهات این آمریکاست که تصمیم خواهد گرفت.  

زلنسکی در جواب این که آیا فکر می‌کند رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند کمک بیشتری کند، پاسخ داد: مطمئنم او کار بیشتری می‌تواند انجام دهد. مطمئنم می‌تواند و دوست دارم باور کنم که او قادر به انجام این است.  

وی در واکنش به خبرها در خصوص پیشنهاد آمریکا و غرب برای کمک به خروج زنده او و این که چه مدت در اوکراین خواهد بود، گفت: بله به من پیشنهاد شد زیرا اطلاعات زیادی وجود داشت و چند گروه ویژه که برای کشتن من و خانواده‌ام فرستاده شدند. گفتم نه برای این که چطور می‌تواننم این کار را بکنم. من شهروند کشورم و رئیس‌جمهور منتخب این مردم هستم.  

جنگ اوکراین اگر متوقف نشود باعث جنگ جهانی خواهد شد

در ادامه از زلنسکی پرسیده شد دوست دارد چه چیزی به ولادیمیر پوتین همتای روس خود بگوید، او پاسخ داد: فکر می‌کنم او می‌تواند جنگی را که شروع کرد، متوقف کند و حتی اگر فکر نمی‌کند کسی بوده که آن را آغاز کرد، باید یک چیز مهم را بداند. چیزی که نمی‌تواند انکار کند و آن، این است که متوقف کردن جنگ چیزی است که توانایی‌اش را دارد. باور کنید من به خطاب به بسیاری از رهبران غربی گفته‌ام که این جنگ به این شکل پایان نخواهد یافت. باعث جنگ جهانی خواهد شد و باید اکنون متوقف شود.  

رئیس‌جمهور اوکراین سپس در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شروط کرملین مبنی بر این که باید اوکراین پیوستن به ناتو را رها کند، کریمه را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت بشناسید و همچنین استقلال دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد تا عملیات نظامی روسیه در اوکراین متوقف شود، گفت: این یک اولتیماتوم دیگر است و ما آماده اولتیماتوم نیستیم، اما راه‌حل‌هایی را برای این سه مورد داریم. کاری که رئیس‌جمهور پوتین باید انجام بدهد این است حرف زدن را متوقف کند و گفت‌وگو را به جای ماندن در حباب اطلاعاتی بدون اکسیژن آغاز کند. فکر می‌کنم این جایی است که او قرار دارد، او در این حباب است و مشخص نیست چه میزان از اطلاعاتی که می‌گیرد واقع‌بینانه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد حسین IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 4
    زنده باد اوکراین ،زنده باد زلینسکی قهرمان.
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      3 0
      زنده باد جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین، رهبر اندیشمند و آزادیخواه کشور فدراسیون روسیه، با آرزوی موفقیت برای شما!!!!
  • مقدس IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 0
    ظاهرا زلنسكى دلقك متوهم صهيونيست زياد كك زده .
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    زنده باد مرد بزرگ پوتین روسیه تمام شهرهای بزرگ رو داره یا تصرف میکنه یا محاصره تو هم به چسب به ارتش مزدور خارجی که دارن آمریکایی جماعت هزینه می کنندپسر شجاع.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس