کد خبر 1347553
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
نشست وین

چند مقام دولت آمریکا می‌گویند که مذاکره‌کنندگان به توافق احتمالی در وین نزدیک شده‌اند، اما تعدادی از مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است.

به گزارش مشرق، آمریکا روز پنجشنبه گفت که «توافق احتمالی» در وین نزدیک است، اما چند  نقطه اختلاف مانع از توافق شده و زمان در حال اتمام است.

«جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران با تکرار ارزیابی سایر طرف‌های مذاکره‌کننده در وین در هفته‌های اخیر، گفت مذاکره‌کنندگان در وین «پیشرفت قابل توجهی» داشته‌اند. وی افزود: ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما تعدادی از مسائل دشوار هنوز حل نشده باقی مانده است. توافقی نخواهیم داشت مگر این که مسائل باقیمانده را به سرعت حل کنیم.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا: در مذاکرات وین، موفقیت هرگز تضمین شده نیست

وی در ادامه با انداختن توپ در زمین ایران، گفت: با این حال، اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌توانیم و باید در عرض چند روز به درک بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام برسیم.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» هم گزارش داد یک مقام ارشد دولت آمریکا و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور به این شبکه گفت که دولت بایدن به توافقی برای نجات توافق هسته‌ای ایران نزدیک‌تر می‌شود، اما هنوز تعدادی از مسائل حل‌نشده وجود دارد که می‌تواند باعث شکست تلاش‌ها شود.

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگوی نفتالی بنت با گروسی پیش از سفر به ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت مذاکرات وین گفت: «در حالی که پیشرفت قابل توجهی حاصل شده و ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، تعدادی از مسائل بسیار دشوار، حل نشده باقی مانده است». طبق این گزارش،  یکی دیگر از مقامات دولت آمریکا هم گفت که «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نشده است».

بیشتر بخوانید:

آخرین مواضع طرف‌های حاضر در نشست وین

سی‌ان‌ان قبلا گزارش داده بود که دولت بایدن امیدوار بود تا پایان فوریه به توافق دست یابد، بنابراین فشارها برای دستیابی به موفقیت در روزهای آینده ادامه دارد.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

«میخائیل اولیانوف»، سرپرست هیأت روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دیروز (پنجشنبه) گفت مسائل «نسبتاً کوچکی» در این گفت‌وگوها باقی مانده‌اند که باید حل شوند. اولیانوف افزود ممکن است نشستی با حضور وزیران خارجه برگزار شود اما هنوز مشخص نیست که چنین نشستی شنبه، یکشنبه یا دوشنبه برگزار شود.

همچنین مذاکره‌کننده انگلیس در توییتی به زبان فارسی نوشت: ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم. همه طرف‌ها به طور سازنده تحت هدایت «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده‌اند. اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه نهم اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات جاری در وین گفت: «پیش‌نویسی از توافق آماده شده و الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا درباره خطوط قرمز ما وجود ندارد و قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم». «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه نیز ظهر چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی درباره مذاکرات وین گفت: ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    2 0
    سران آمریکا و اروپا بی منطق ،بی وجدان، نفهم ، دیکتاتور ، زورگو و ........هستند.
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      2 0
      مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر فرانسه، مرگ بر آلمان، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آل سعود خائن
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس