اولیانوف: به پایان مذاکرات نزدیک هستیم/احتمال توافق در چند روز آینده

«میخاییل اولیانوف» سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین و نماینده این کشور در مذاکرات وین گفت: به پایان مذاکرات و نهایی شدن متن توافق بسیار نزدیک هستیم.

به گزارش مشرق، «میخاییل اولیانوف» سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین و نماینده این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: گمانه زنی‌هایی در مورد موضع روسیه در مذاکرات وجود دارد و تعدادی سعی می‌کنند مسکو را متهم به طولانی‌تر شدن مذاکرات کنند. 

 وی توضیح داد: مذاکرات هنوز نهایی نشده‌، حتی متن توافق نهایی هنوز نهایی نیست. امکان دارد متن این توافق فردا نهایی شود. هنوز هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده، موافقت خود را با متن توافق اعلام نکرده‌اند. 

اطمینان از تجارت قانونی از اهداف برجام

اولیانوف یادآورشد که یکی از اهداف برجام اطمینان از تجارت قانونی ایران با جهان است. روسیه یکی از شرکای تجاری بزرگ تهران است و ما می‌خواهیم این تجارت حفظ شود. 

نماینده روسیه در مذاکرات وین ادامه داد: در دوره کارزار فشار حداکثری هیچ یک از کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند، اما روسیه در سال گذشته روابط تجاری خود با ایران را ۸۴ درصد در مقایسه با سال پیشین آن گسترش داد. ما انتظار داریم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در روابط ما با ایران دخالت نکنند. 

هیچ تحریمی مانعی برای انجام پروژه‌های هسته‌ای ایجاد نکند

نماینده دولت روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: ما از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌خواهیم هیچ تحریمی در آینده، برای انجام پروژه‌های هسته‌ای روسیه در ایران تحت برجام و فراتر، مانع ایجاد نکند. اما واکنش سایر طرف‌ها مثبت نبوده است. 

اولیانوف ادامه داد که‌ما به پایان مذاکرات و نهایی شدن متن توافق بسیار نزدیک هستیم و ممکن در چند روز آینده به توافق برسیم، اما هنوز تعدادی از مسائل حل نشده وجود دارند. 

به گزارش ایرنا، ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت: روسیه در تلاش است تا خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد، اما ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی‌دهیم. 

 معاون وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمریکا تضمین کتبی به روسیه داده است تا همکاری تجاری، سرمایه گذاری یا نظامی مسکو با ایران مشمول تحریم‌ها نشود پاسخ داد که آمریکا چنین تضمینی به روسیه نداده است. 

 «سرگئی لاوروف» روز شنبه در جریان نشست مطبوعاتی افزودکه مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی‌شود. 

اگرچه موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که موضوع ها مشخصی باقی مانده که ایالات متحده درباره آن‌ها تصمیم سیاسی خود را نگرفته و این مساله علت اصلی کندی گفت‌وگوها در وین شده است. 

مذاکرات وین در مرحله تصمیم‌گیری سیاسی طرف آمریکایی قرار دارد نتیجه مذاکرات در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن درباره چند موضوع باقی‌مانده است. 

صبح چهارشنبه،  «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان پس از سفری کوتاه به تهران، بار دیگر برای پیگیری مذاکرات به وین بازگشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    17 6
    خدایا شر روسیه را از سر مردم کم بفرما
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      4 2
      الهی آمین
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      2 1
      چرا ؟ چون حرف درست زده ، فردا اگر باز ترامپی پیدا شد و باز تحریم ، آنوقت خواهی گفت درست میگفتند . حالا اینحا روسیه یا چین . چنین خواستی ارائه دادند ، اگر اروپا هم تعارف را کنار بگذارد و مانند اینها چنین بخواهند ، مطلب تضمینی که ما بدنبالش هستیم در شکم همین درخواست ها نهفته هست . حالا از دروئی آمریکا ، مطلب زا بسود خود تفسیر و بخورد من و تو میده و ما میگیم ، هان ، راست میگه ، این روسیه فقط بدنبال منفعت خودش هست ، که باید هم باشه ، همانطور که ما و هر کشوری هست ، در ضمن مطلب روسیه با ما یک جاده دو طرفه هست و نه یکطرفه و فقط بنفع روسیه تنها یا چین و غیره
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      عزیز، توافق محال است! و اگر توافق بشود،بازهم امریکا از ان خارج میشود! چون هسته ای بهانه ای بیش نیست! (زمان توافق واقعی میشود،که امریکا و غرب بشدت بشدت در ضعف باشن! و منافع اقتصادی و دنیویشون در حال نابود شدن از طرف ما باشد! انوقوت تن به ذلت خواهند داد! تا در زمان دیگر توافق کنند)
  • ایران IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    15 3
    شما جیب ما رو نزن بقیه پیشکش
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 2
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      2 0
      اونا هم این رو میدون! برای همین بد نیست،زمانی که اوضاع براشون خوب نیست و شرایط به نفع ایران است!(بخصوص الان که نفت رفته بالا) با ایران دوست بشن! خوب خوب جاسوس بفرستن داخل و برنامه کشور رو مختل کنن! و نزارن به یمن و کشورها دیگر کمک بشه! و اقتصاد ما رو بیمار و وابسته کن! بعدش دوباره یه 7 و 8 سالی برن بیرون ..!
  • از شهرستان سراب IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    9 6
    کار روسیه تمامه تمام این بازیها رو در میاره تا توافق وین بعد از نتیجه جنگ اوکراین و یا توافق بین مسکو و کیف انجام بشه تا بازار نفت و گازش رو ایران بعد از توافق وین تصاحب نکنه ببین با چه کشور کثیفی مواجه هستیم فرقی با امریکا نداره
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      1 1
      من فکر می کردم فقط تهرون قبرسی داره!!
    • میلاد IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      1 1
      دقیقا
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      1 0
      این کار روسیه تمام را ، میشه قدری توضیح بدهید . اگر منظور تحریمه ، نمیتونه کار را تمام کنه . لابد میدونی .
  • علی آقا IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 0
    فقط یک تضمین واقعی برای خارج نشدن آمریکا یا هر کشور دیکه از برجام وجود دارد: اگر خارج شدند ایران می تواند تسلیحات اتمی بسازد اونوقت چه دمکرات و چه جمهوری خواه اگر جرات داشتند از برجام خارج بشن
  • DE ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 1
    اولیانوف چه کاره است که در مذاکرات مربوط به ایران شرکت می کند ؟؟؟ پادوئی و استثمار و استعمار علنی و شرم آور ..
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 1
    همه کشورها متحدانه توافق کنند
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      چشم امر بفرمایید
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 2
    روسبه مردانه پشت ایران بوده وهست واقای پوتین واولیانف از خیلی از مسئولین ایران مسلمان تر وخدا ترس تر هستند.
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    خدایا این «این نزدیک شدن پایان مذاکرات » را تعریف کنه الان بیش از ۸ ماهه که این حرف را می زنند .کلا مردم را سر کار گذاشتند !!!!!!!!
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 2
    حدایا شر روسیه شرور را ازسر کشور ما کم کن
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      1 0
      فعلا که شر امریکا و غربه!، بیش از چندین قرن،که جزء کشتار و غارت و خون ریزی و دزدی و تروریست و ادم کش و نفوذی و مواد مخدر و فساد و فحشاء و .. مار نکردن! دارو هم تحریم میکن! فقط مونده مداد رنگی تحریم کن!(که اگر ایران توانش رو نداشت،احتمالا اون رو هم تحریم میکردن) رذل تر از غرب هست!؟
  • نام آشنا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 0
    جماعتی اصلاح طلب میگفتند که فقط انها هستند که زبان دنیا را خوب میفهمند و درک میکنند و بدان تکلم میکنند. بنابراین این جماعت زبان پوتین را هم به خوبی میفهمند. پس بهتر است این جماعت را به همراه اقا جواد خان ظریف به مرزهای اوکراین بفرستیم تا به قول معروف رو در رو و " فیس تو فیس " با پوتین شجاع حرفهایشان را بزنند و به قولی سنگ هایشان را وابکنندو اینقدر هم چوب لای چرخ دولت نگذارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس