کد خبر 1343181
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: سخنان دیشب ولادیمیر پوتین در خصوص اوکراین بسیار جالب توجه بود. از این جنبه که او بلشویک ها (کمونیست های اکثریت ) را به شدت زیر سوال برد؛ معاهده برست لیتوفسک را خیانت دانست؛  لنین را تقبیح کرد ؛ دادن حق استقلال به جمهوری های شوروی را اشتباه دانست و حکومت فعلی اوکراین را فاسد و دست نشانده غرب معرفی نمود.

رئیس جمهور روسیه همچنین از اهمیت تاریخی ، فرهنگی، ژئوپلیتیکی و امنیتی اوکراین برای روسیه سخن گفت و مدعی شد ناتو به دنبال استقرار در اوکراین است و این عمل با شدیدترین واکنش از سوی کشور متبوعش روبرو خواهد شد.

پوتین همچنین مدعی شد اوکراین به دنبال سلاح اتمی است ، گاز روسیه را می دزدد و به تعهداتش در قبال کشورش عمل نکرده است و در نتیجه استقلال جمهوری های لوهانسک و دونسک را به رسمیت شناخت.

در خصوص سخنان دیشب پوتین چند نکته را باید یاد آور شد.

 پوتین کمونیسم و بلشویسم را زیر سوال برد اما از تاریخچه روسیه و ملی گرایی آن سخن گفت ؛ سخنان دیروز پوتین به معنای آن بود که رئیس جمهور فعلی روسیه را نباید افسر اطلاعاتی نظام کمونیستی سابق  و وفادار به آرمان های آن دانست بلکه وی فردی است که خود را ادامه پادشاهان تزاری می داند.

 پوتین برای اولین مرتبه بود که پس از زمامداری اش ، با چنین لحنی به تهدید اوکراین می پرداخت تا جایی که بسیاری سخنان او فرمان را شروع جنگ علیه کیف تعبیر کردند. این در حالی است که به اعتقاد نگارنده ، پوتین به مرگ گرفت تا طرف مقابل جرات واکنش سخت و جدی نسبت به استقلال جمهوری های لوهانسک و دونسک نداشته باشد و اتفاقا تهدید او نتیجه هم داد زیرا مواضع امروز زلنسکی و سران غربی کاملا منفعلانه و از سر درماندگی بود و ظاهرا خبری از واکنش نظامی اوکراین برای پس گرفتن مناطق دونباس نیست. 

پس از سخنرانی دیشب پوتین نیز نیروهای روسی با خیال راحت و بدون شلیک یک گلوله وارد مناطق تازه جدا شده از اوکراین شدند و مردم روس تبار دونسک نیز جدایی خود را جشن گرفتند .

 بسیاری می پرسند گام بعدی پوتین چیست ؟

 به باور راقم این سطور ، حاکم کرملین با این اقدام ضربه اول را به اوکراین و غرب زد و جدیت خود را نشان داد و آنان را ملتفت ساخت که در صورت لزوم اهل ریسک و اقدام نظامی بوده و به رسمیت شناختن لوهانسک و دونسک تنها گام اول اوست و در صورت اقدامات بعدی جهت پیوستن اوکراین به ناتو، خارکف و کیف و تمام اوکراین زیر شنی تانک های روسیه له می شود و تغییر رژیم در گام های بعدی پوتین محقق خواهد شد .

در نتیجه اوکراین با ۲ گزینه روبروست ؛ ادامه مسیر فعلی با غرب و افزایش تنش با روسیه و یا کوتاه آمدن و پذیرفتن تحقیر و خواسته های بعدی پوتین.

 این که زلنسکی و سران کیف چه راهی را انتخاب می کنند فعلا محل سوال است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    8 1
    تحلیل خوبی بود
  • 0 IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 0
    با رفتار 20 سال گذشته 5 کشور دارای حق وتو در پرونده های ایران و اوکراین ، نه تنها نظم برامده از فاتحین جنگ جهانی دوم نابود خواهد شد بلکه کل کشورهای دنیا به طرف بازدارندگی هسته ای خواهند رفت ؛ درکل میشه گفت شرایط جهان کاملا شبیه شرایط دهه های پایانی قرن نوزدهمه
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 1
    فعلا پوتین باپوتینش داره میره رو اکراین
  • نیما IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 1
    کودتای کمونیستی علیه پادشاه روسیه تزاری به این علت بود که این پادشاهی به شددت یهود ستیز بود و انقلاب کمونیستی انقلاب یهودی بود لنین تروسکی یهودی بودند استالین همسردوم یهودی بود
  • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    9 0
    روسیه وچین حالا ازایران یادگرفتن مقابل غرب بایدمقاوم وقلدرباشن وگرنه غرب پرروتر میشه
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    جواب مسئله در خود سوال بود . این دو منطقه از اوکراین جدا شدند و غیر قابل برگشتند ( یک منطقه 26هزار کیلومتر مربعی با جمعیت 3میلیون نفری عمدتا روس از کل کشور600هزار کیلومتر مربعی با 43میلیون جمعیت جدا شده) مابقی کشور کلا در بلوک غرب قرار گرفته و عضو ناتو خواهند شد در نهایت خواسته هر دو طرف اصلی منازعه یعنی روسیه و آمریکه محقق شده در خصوص مردم اوکراین باید گفت حداقل برای سالیان دراز ضد روس خواهند شد و خواهان اتحاد با غرب و مردم روس تبار این دو منطقه هم به آرزوی خود یعنی ادغام با هم تباران روس خود خواهند رسید
    • 9 IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      1 0
      هم تباران روس؟ مردم روسیه ، اوکراین و بلاروس هر سه اسلاو هستن زبونشون هم در حد یه لهجه خفیف باهم فرق داره
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    روسیه باید بعد تصرف ادسا اوکراین شرقی را تشکیل می داد نه اینکه اوکراین را با دو استان به حال خودش رها می نمود این شکلی کوه تهدید پوتین موش زائید
  • نام آشنا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط از جناب پوتین میخواهیم که درسی فراموش نشدنی به غربی ها بدهد و این انقلاب مخملی در اوکراین را به زباله دان تاریخ بیاندازد تا از این پس کسی هوس انقلاب رنگین به سرش نزند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس