کد خبر 1343029
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
لاوروف: اظهارات غرب درباره تهاجم روسیه به اوکراین تبلیغاتی و ساختگی است

وزیر خارجه روسیه در واکنش به تهدیدهای غرب درباره تحولات اوکراین اعلام کرد، مسکو به تحریم‌ عادت دارد.

به گزارش مشرق، واکنش‌ها به تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری «دونتسک» و «لوهانسک» و اعزام «نیروی حافظ صلح» به منطقه دونباس اوکراین ادامه دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه (دیروز) درباره تحولات دونباس واقع در شرق اوکراین موضعگیری کرد و استقلال دو جمهوری‌ دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت. وی همچنین به ارتش این کشور دستور داد برای حفاظت از ساکنان این دو جمهوری در برابر حملات ارتش اوکراین، وارد دونتسک و لوهانسک شوند و ماموریت «حفظ صلح» را انجام دهند.

ببینید:

عکس/ مردم دونتسک و لوهانسک به روسیه رفتند

اقدام روسیه در قبال تحولات شرق اوکراین، با واکنش شدید آمریکا و متحدانش غربی عضو ناتو مواجه شده است و آنها مسکو را به «نقض حاکمیت ارضی اوکراین» متهم کرده‌اند. کشورهای غربی همچنین از تدارک خودشان برای اعمال تحریم علیه روسیه خبر داده‌اند.

به گزارش رویترز، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در واکنش به مواضع کشورهای غربی اعلام کرد که حتی بدون به رسمیت شناختن این دو جمهوری هم غربی‌ها علیه روسیه تحریم‌هایی اعمال می‌کردند.

لاوروف گفت: «همکاران اروپایی، آمریکایی و انگلیسی ما تا زمانی که تمام امکانات خود را برای به اصطلاح "مجازات روسیه" خرج نکرده باشند، متوقف و آرام نخواهند شد. آنها ما را به قول الانشان به "مادر همه تحریم‌ها" تهدید می‌کنند».

وزیر خارجه روسیه سپس به کشورهای غربی درباره ناکارآمدی فشارها علیه مسکو هشدار داد و گفت: «خوب ما به آن (تحریم‌ها) عادت داریم. ما می‌دانیم که در هر حال چه با دلیل و چه بدون دلیل، تحریم‌ها علیه روسیه اعمال خواهند شد».

از سوی دیگر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور غربگرای اوکراین اعلام کرد که روسیه با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین دست به «تجاوزی قانونی» زده که بستری برای تشدید بیشتر تنش‌ها توسط مسکو ایجاد می‌کند.

اوکراین در تدارک برای قطع روابط دیپلماتیک با روسیه

زلنسکی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده که درخواستی از وزارت امور خارجه اوکراین برای قطع روابط دیپلماتیک با روسیه در پی تحولات اخیر در ارتباط با منطقه «دونباس» دریافت کرده و در حال بررسی این گزینه است. بلافاصله پس از این کنفرانس، درباره این موضوع و نه فقط آن، بلکه در مورد اقدامات عملی خود با توجه به تشدید تنش از سوی روسیه فکر خواهم کرد.

اظهارنظر زلنسکی در شرایطی مطرح شده که کاخ کرملین روسیه روز سه شنبه (امروز) درباره مواضع این کشور در قبال دونباس، به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری و اعزام نیروی حافظ صلح به منطقه توضیحاتی ارائه داد.

به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، «مساله اصلی این است که از جان (ساکنان دونتسک و لوهانسک) که تحت اقدامات تحریک آمیز نظامی دائمی نیروهای مسلح اوکراین قرار دارند، حفاظت شود.

مسکو: مرزهای دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می‌شناسیم

این مقام روس در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری نشست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با جو بایدن همتای آمریکایی خود اینطور جواب داد، «روسیه برای همه مراودات آمادگی دارد و هنوز به دیپلماسی علاقه‌مند است.

در خبری دیگر درباره تحولات جاری در منطقه دونباس و تنش‌های اوکراین و روسیه، وزارت خارجه روسیه در توضیح تصمیم شب گذشته ولادیمیر پوتین اعلام کرد، مسکو مرزهای دونتسک و لوهانسک را تا جایی که این دو جمهوری قدرتشان را در آنجا اعمال می‌کنند، به رسمیت می‌شناسد.

وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه (امروز) در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو از همه کشورها خواسته است درباره به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک با روسیه همراه شوند.

به دنبال اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، دولت آلمان از تصمیم خود برای تعلیق اجرای پروژه خط لوله گاز با روسیه موسوم به نورداستریم-۲ خبر داد.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان با اشاره به اقدامات اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت: اولین بخش از تحریم‌ها علیه مسکو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این تحریم‌ها روی پروژه نورد استریم-۲ نیز اثر می‌گذارد، اکنون هیچکدام از مجوزها نمی‌تواند اجرا شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس