کد خبر 1339097
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
عبدالله گنجی

قتل فجیع زن خوزستانی قلب هر انسانی را جریحه‌دار می‌کند که چگونه بعضی انسان‌ها در مسیر حیات خود به نقطه پستی می‌رسند که حیوانات هیچ‌گاه نمی‌رسند و افکارعمومی نیز توقع برخورد حداکثری دارد.

به گزارش مشرق، «عبدالله گنجی» در سرمقاله روزنامه همشهری  نوشت:

قتل فجیع زن خوزستانی قلب هر انسانی را جریحه‌دار می‌کند که چگونه بعضی انسان‌ها در مسیر حیات خود به نقطه پستی می‌رسند که حیوانات هیچ‌گاه نمی‌رسند و افکارعمومی نیز توقع برخورد حداکثری دارد. این قتل در ایران و جهان نمونه اول نبوده و نمونه آخر هم نخواهد بود. اما ‌شدت و شکل جنایت آن‌را برجسته کرد. اصل قتل خانوادگی همیشه در تاریخ بوده است اما یک بیماری تقریبا ۱۸۰ساله در ایران وجود دارد که چنین مواردی (یا ظلم به‌زن) را به حکومت یا دین ارجاع می‌دهند.

قبل از مشروطیت که دین و سیاست ارتباط سیستماتیک هم نداشتند عمده روشنفکران همچون فتح‌علی آخوندزاده، میرزاآقاخان کرمانی، میرزاملکم‌خان و... هر مشکلی در ایران بود یا به دین نسبت می‌دادند یا به حکومت تا جایی که در عهد پهلوی اول حکومت به آنان رسید و حمله به دین را برای رشد و تعالی! ایرانیان در دستور کار قرار دادند. بعد از قتل فجیع زن خوزستانی مثل ده‌ها مورد دیگر به دین و در اینجا با رمز «غیرت» حمله شد.

اما نقطه مقابل غیرت‌ستیزی چیست؟ زشتی قتل را محکوم می‌کنیم اما بقیه داستان را پنهان می‌کنیم. وقتی مردی همسر غیرمطلقه خود را در خارج کشور با مرد دیگری ببیند و تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شود برای محیط پیرامون امر زشتی است یا واجد ستایش و تساهل؟ راه و پیش‌نیاز پیشگیری از قتل‌های این‌گونه، مقابله با مقدمات منجر به آن صحنه است.

آنان که به واژه غیرت حمله کردند چرا هیچ چیزی درباره مابقی داستان نمی‌گویند؟ در بقیه ماجرا غیرت مهم نیست؟ آیا قرآن ما که پرچمدار مبارزه با کشته شدن دختران بوده است یا ائمه و پیامبر ما چنین تجویز کرده‌اند؟ آیا اسلام گفته است شما شخصا می‌توانید همسرِ – مثلا منحرف – خود را به قتل برسانید؟

بدون تردید محیط‌های کوچک،  مسائل روانی، تنفر تولیدشده و... در این ماجرا مؤثرند. اما در ایران مد شده است در چنین مواردی یا به دین حمله شود یا حکومت را مقصر می‌شمارند. حتی زیباکلام در همین داستان، فرهنگ مردسالاری را عامل قتل دانست و حکومت را مسئول وجود فرهنگ مردسالاری دانست

. اما نمی‌داند که کم مردانی نبودند که به‌دست زنانشان کشته شده‌اند و این فرضیه را باطل کرده‌اند. در اروپا فجیع‌ترین صحنه‌ها و داستان‌ها اتفاق می‌افتد اما چرا هیچ‌کس به غرب جدید یا غرب قدیم (مذهبی) و حکومت‌های مدرن آنان حمله نمی‌کند؟ آنجا طوری صحنه‌آرایی می‌کنند که جز متهم هیچ‌کس دیگری متهم نشود. نقش مسیحیت یا حکومت‌های اروپایی در این داستان چه می‌تواند باشد؟ در ۱۶مارس۲۰۰۹ رسانه‌های جهان در بهت و حیرت رفتند.

جوزف فریتزل مرد اتریشی که دختر خود الیزابت را برای ۲۴سال در سلولی حبس کرده و درنتیجه تجاوز از دخترش دارای ۷فرزند شد در دادگاه به جرم خود اعتراف کرد.

جوزف پیش از این نیز به جرایم زنا و تجاوز به عنف اعتراف کرده بود. وی در سومین روز محاکمه خود به قتل یکی از فرزندان دخترش (فرزندی که از تجاوز به دخترش به‌دنیا آمده بود) اعتراف کرد.

چنین داستانی با این عمق از فاجعه (تجاوز ۲۴ساله به دختر و ۷بچه) در کجای جهان اسلام و ایران اتفاق افتاده است؟ حال به غرب برگردید.

چرا هیچ‌کس در جایی نگفت دولت اتریش مسئول است؟ چرا دین مسیحیت یا پروتستان متهم به تئوریزه کردن این امر نشدند؟ چرا هیچ اندیشه یا اندیشمند غربی زیر سوال نرفت؟ چرا صرفا همان مرد متهم و حتی شخص دومی را به دادگاه نکشاندند؟ اینجا برخی هشتگ «ما بی‌ناموسیم» زدند که حتما همین‌طور است. کسی که ناموسش را رهاشده می‌بیند و خود را به ندیدن می‌زند حتما ناموس ندارد.

اگر این موارد ملامت می‌شد به مرحله قتل نمی‌رسید. تا قبل از قتل اگر حکومت ورود کند یا ده‌ها صحنه غیراخلاقی رقم بخورد خواهند گفت امر خصوصی است. به کسی یا حکومت ربطی ندارد که این خانم رفته ترکیه و با دیگری همبستر شده است؟

اگر امر خصوصی است چرا باید مصائب آن را حکومت و دین پاسخ گویند؟ غرب‌گراها از هر فرصتی برای به ‌سخره گرفتن دین در ایران بهره برده‌اند اما فجیع‌ترین صحنه‌ها در غرب را طبیعی می‌دانند و با واژه «اصل آزادی» توجیه می‌کنند.

اگر روشنفکران ما بر اصالت و انسجام خانواده تاکید می‌کردند به مرحله جنون و قتل نمی‌رسیدیم. نمی‌شود همه چیز را در حد آنارشیسم حداکثری بخواهیم اما بعد از فاجعه ژست طلبکار بگیریم. باید با مقدمات منجر به قتل برخورد قهری شود که اگر نشود حکومت نمی‌تواند برای هرکسی که همسرش مشکل دارد یک نگهبان بگذارد. حکومت باید اجازه یابد با رابطه نامشروع فراتر از مطالبه حقوقی یکی از طرفین، برخورد کند تا به مرحله قتل نرسد.

آیا مدعیان تساهل و تسامح چنین شأنی را برای حکومت قائلند؟ حتما خیر؟ چراکه ارتباط نامشروع را مبتنی بر متدهای غربی توجیه می‌کنند. حتی اگر این فاجعه در اتریش و با دختر خود هم باشد عده‌ای در ایران برای توجیه‌اش به میدان می‌آیند و استدلال می‌تراشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • fatemeh IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    47 12
    اسلام محمدى مثل امامانش هميشه مظلوم بوده است
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      14 5
      اسلام محمدی این زنان که عقد نامه با مرد دوم را هم دارند سنگسار می کند. این اسلام که کارش رحم کردن به میکروبهای جامعه و آن زن است اسلام ناب آمریکایی است.
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      14 10
      شما اگر شریعت و احکام اسلام قبول دارید که مسلما دارید باید بدانید حکم زنای محصنه سنگسار است ، طبق قانون زن شوهر دار که زنای محصنه انجام داده مهدورالدم بوده و باید سنگسار بشه حال اگر این حکم توسط دادگاه اجرا نشده در مهدورالدم بودن این زن شکی نیست
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      15 6
      خطاب به 17:18: امثال تو اسم اسلام رو خراب میکنن. الان اون دختر زنده نیست تا بگه در 12 سالگی توسط پدرش که همدست قتلش بوده مجبور به ازدواج با پسرعمویی شده که قلبا نمی خواستدش.
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      10 12
      در حادثه اهواز آن دختر مهدورالدم بود. متاسفانه عدم اجرای حکم بازدارنده سنگسار موجب افزایش چنین فسادهایی میشود.
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      8 7
      ۱۷:۱۸ استاد! اولا که سنگسار چندین ساله به کلی حذف شده دوما حکم زنای محصنه به این سادگی ها با حرف طایفه داماد و دوتا عکس قابل اثبات نیست! خوب شد شماها قاضی نشدید وگرنه نصف شهرو اعدام میگردید!
    • به ۱۹:۰۰ SE ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      1 0
      با مدرک عقدنامه با مرد سوریه ای کاملا قابل اثبات است و دیگر شکی نیست.
  • DE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    13 7
    دقیقا
  • محمد.قم IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    21 6
    زمانی که گشت ارشاد صرفا جهت تذکر شفاهی و در مراحل بعدی وارد فاز اجرایی برای رعایت آرامش روانی مردم تشکیل شد همین آقایان و خانم های غالبا اصلاحاتی گوش فلک رو کر کردند که آی مردم دارن وارد زندگی خصوصیتون میشن و ...و حالا میگن تقصیر حکومته که جلوگیری نکرده.واقعا شل مغزتر از این جریان بخدا تو قرون وسطی هم پیدا نمیشه
    • تک سوار DE ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      3 1
      درست م گی. توپی رو غربگراها شوت کردن به سمت دروازه ارزش‌های نظام. حالا خود افراد ارزشی دارن اونو هدایت می کنن تا به گل برسه. آقای محترم قتل معلول اون فحشا ابتدایی بود. اگه اون فعل اتفاق نمیوفتاد قتلی هم نبود. با معلول ها نجنگید.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 6
    "وقتی مردی همسر غیرمطلقه خود را در خارج کشور با مرد دیگری ببیند و تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شود برای محیط پیرامون امر زشتی است یا واجد ستایش و تساهل؟" معلوم است که امر زشتی رخداده اما چیزی که باید انتخاب شود رعایت سکوت از جانب اطرافیان و مردم است چرا که خانواده ی اصلی به اندازه ی کافی در رنج هستند و اگر یاد می گرفتیم که سکوت کنیم احتمالا مقتوله الان زنده بود و نحوه ی رفتنش را شرح می داد که درسی بزرگ می شد برای همه جامعه که راه دیگر حفاظت از ناموس خود را یاد بگیریم و بقیه اش هم که به دادگاه مربوط می شد و چه بسا مجهولات دیگری که آشکار می گشت که متاسفانه دیگر این امکان وجود ندارد.
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      0 0
      دوستان با غیرت لطف کنند بفرمایند اگر زنی را به اجبار به عقد مردی در آورند حکم شرعی آن چیست و این زن برای رهایی از این عقد حرام چه باید کند؟
  • مهدی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    8 4
    احسنت
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    14 22
    مرد اهوازی فارق از انگیزه قتل یک جانی است. و یک جانی نباید بین مردم زندگی کنه. اگر این ادم اومد بیرون و سر یک اختلاف مثلا مالی باز هم دست به چنین اقدامی خودسرانه و و حشیانه با طرف مقابلاش زد آیا کسی پاسخگو خواهد بود؟ درخواست اشد برخورد از اکثریت جامعه شنیده میشه قوه قضاییه خواهشا از امنیت روانی و عمومی جامعه صیانت کند
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      2 3
      جناب شما با معیارهای خودت میگویی او جانی است.
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      2 4
      جناب قاضی شدی خودت می بری ومیدوزی اين مرد تا قبل از حادثه‌ مگر کسی را کشته بود
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    13 5
    با سلام مقاله مبسوط و روشنگرانه ای است. پروژه شبه روشنفکری بصورت گستاخانه و ابلهانه ای در برابر دین و مقدسات موضع گیری و در همین حال از تمام ابزارها برای اشاعه میلادی فکری لائیسیته استفاده می کنند‌‌ . وقتیکه در دهه ۷۰ امام خامنه ای موضوع تهاجم فرهنگی را مطرح کردند شبه روشنفکران این نظریه را با ادبیات غربی در اذهان عمومی منزوی کردند. امروز ما در خانه هایشان با آثار همان پدیده درگیر هستیم و قتل دختر اهوازی بخشی از آثار تهاجم فرهنگی است. به قرآن برمی گردیم . قرآن صیانت ایمان انسان را در خوشیتنداری و تقوایی چشم می داند . تقوی چشم به معنای خویشتنداری بصیرت و پاسداشت نگاه و دوری از نامحرم و حرام است. خداوند عالم آثار تربیتی این بخش از تقوی را می داند و چه انسان های بزرگی که ثمره این تقوی را چشیده و به قله های رفیعی دست پیدا کرده اند. اما این توصیه به معنای کور شدن انسان نیست ولی سبکی از زندگی است که عافیت انسان را در بر می گیرد. اما در غرب بنا بر برهنگی است و اولین آثار هنری قرن شانزدهم اروپا نمایش این برهنگی است. اجمالا دعوی امروز ما با مدرنیته و لوازم و روح و اندیشه و تفکر آن است که انسان را با ستایش عقل خود بنیاد در همان ابتدا از یاد خدا غافل و سپس در ظلمات فرهنگ برهنگی مدفون می نماید. انقلاب اسلامی کار بسیار عظیم و بزرگی را در پیش رو دارد و این کار ستودنی نجات انسان از ظلمات و تاریکی است.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    10 9
    برخی در عین ناباوری میان کار این جانی رو توجیه میکنن که طرف مقابلش مهدور الدم بوده!!!!! کی قانون همچین وحشی گری رو در انظار عمومی مجاز دونسته؟ کی قانون به انسان ها اجازه برپایی دادگاه خیابانی و اجرای حکم به این شکل رو داده؟ جدای از انگیزه قتل جانی اهواز به خاطر رفتار وحشانه و خارج از امنیت اجتماعی مفسد فی الارض هست
    • حمیدرضا IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      5 4
      من که از کار این مرد وحشت کردم ولی اگر همه خانم ها چنین غیرتی را در مردانشان سراغ داشته باشند دیگر شاهد این همه بی ناموس بی حجابی و کارهای خلاف شرع که کانون خانواده را هدف گرفته نخواهیم بود
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 3
    آقای گنجی بزرگوار حرف شما متین. اکثریت جامعه مذهبی این اقدام رو محکوم کردن و خواستار اشد برخورد با جانی شدند
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 10
    عدالت در اسلام رو برخی نفهمیدن! میگن زن اهوازی مهدور الدم بوده!؟ تو از کجا میدونی؟ چطور از خدا نمیترسید و بدون دادگاه و قاضی قضاوت میکنید؟ فرق شما با جانی چیه؟ اسلام میگه چهار شاهد عادل بیار که عمل ... رو دیده باشند و با جزییات برابر شرح بدن. بعد اگر اثبات شد قاضی بررسی میکنه عذر و اجباری نبوده باشه. ما چی میدونید چه اتفاقی افتاده. عقد به اجبار بوده یا به اختیار؟ سلامت روانی داشته یا نه؟
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      9 7
      شرمنده مثل اینکه صحبت های پدر مقتول رو نخوندید یا خودتون رو زدید به اون راه خود مقتول اعتراف کرده، رفته عقد کرده در حالی که زوج داشته با خوشحالی عکس هم گرفته ارسال کرده ... اینهمه مدرک اونوقت از چی داری صحبت می کنید. شما همون هایی نیستید که تو قضیه نجفی زنش رو بدون داشتند همچین مدارکی مهدور الدم می دونستید.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      3 1
      14:39 آقای محترم شرع مقدس میگه باید عمل زنا با چهار شاهد تایید شده باشه. عقد نباید با اکراه اجبار یا عدم توانایی تشخیص بوده باشه. نه حرف پدر و عکس. همه ی اینها در دادگاه شرعی و عادلانه تشخیص داده میشه نه حرف های خاله زنکی و متعصبانه مجازی.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      2 3
      پیرو صحبت دوستمون که تاکید دارن مقتوله درسلامت روانی کامل بوده و درلفافه از مهدورالدم بودنش حرف می زنند.. سَلمنا، اصلا طرف گناهکار، اما مگه ما قانون و دین و شرع و عرف و دستگاه قضا نداریم؟؟؟ مگر میشه هرکسی طبق صلاح دید خودش دادگاه صحرایی برگزار کنه و دست به قصاص و مجازات و تنبیه بزنه؟؟؟ سنگ روی سنگ بند میاد آیا؟؟ چرا متعصبانه برخورد میکنید
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      2 0
      خطاب به 14:39 : خدا من رو ببخشه که اشتباه بهت مثبت دادم.سخنان پدر مقتول در مشرق کامل نیست .
    • SE ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      زنه رفته عقد کرده و ثبت هم کرده و مدرک هم هست. چه چیز را انکار می کنید حکم اسلامی سنگسار قطعی است اما تعطیل کرده اند.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    9 4
    غربگدا اگه مخ داشت کا این چیزارو بفهمه که غربگدا نمیشد!!!
  • محمدایوب IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    آقای گنجی لطفا توجیه نفرمایید افکار وعقیده هرکسی برایش محترم است امثال آقای چی چی کلام هم اعتقاد دارد باید به عقیده زن احترام گذاشت
  • DE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 1
    ..... حتی زیباکلام در همین داستان، فرهنگ مردسالاری را عامل قتل دانست و حکومت را مسئول وجود فرهنگ مردسالاری دانست...خب بیجا کلام که فردیست بیسواد در تمام موضوعات علمی دینی تاریخی فلسفی اقتصادی خانوادگی زلزله!! ولوله قلقله....دخالت میکند اقیانوسی از علم است لیکن به عمق نیم بند انگشت. مصداق او چنین است و همیشه منتظر خود مطرح کردن است. تغاری ریزد و ماستی بریزد جهان گردد به کام کفش لیسان منظور کاسه لیسان ..یا هردو . او پرویز است بیخیال
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 1
    کلا باید زودتر اعدام بشه. امثال او باعث بی ارزش و احترام شدن زنان و حقوق اونها در جامعه میشن
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 1
    این کسانی که شما از آنان به نام «روشنفکر» نام بردید، معمولاً مغزهای منجمدی دارند که فقط وقتی به سوی غرب نگاه می کنند، می توانند اظهارنظرکنند.
  • mojtaba SE ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 2
    قتل با برنامه ریزی قبلی یعنی قتل عمد(ترور) و حگم اعدام داره. قتل اتفاقی یعنی عیر عمد حکم ابد یا طولانی داره که خواسته قصاص میتونه به اعدام تبدیلش کنه....در کشور ایران هیچ فردی حق نداره به حقوق ذیگری تجاوز کنه و این وظیه هر 3 قوه است که از آن پاسداری کنند..آقا سجاد قتل عمد کرده و حکم اعدام داره و قصاص هم شاملش نمیشه..
  • فیلسوف حقیقت IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    من همه ی این چیزهایی که مشرق نوشته رو قبول دارم ولی با یک اختلاف! قرآن نگفته تنها راه تشخیص عمل نامشروع آوردن چهار شاهد مرد هست، ما امروز می تونیم از علم و تکنولوژی استفاده کنیم. فیلم از رابطه ی نامشروع دقیقا کار همون چهار شاهد رو می کنه
  • جواد IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 0
    سلام علیکم اولا: جسارتا اینکه در غرب و شرق عالم چه اتفاقاتی می افتد دردی از ما دوا نمی کند. ثانیا: تحلیل بعضی آدمهایی که هر چیزی را به عالم و آدم و دین و... وصل می کنند هم ملاک قضاوت ما نمی تواند باشد ثالثا: آنچه متاسفانه در این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است. بحث نقش فضای مجازی بخصوص اینتساگرام در ایجاد زمینه این روابط، تخریب افکار، ضریب دادن به حوادث آنطور که می خواهد و حتی طراحی این دست برنامه ها و در آخر ایجاد موج رسانه ای می باشد. اینکه چطور هر خبری را هر طور که بخواهند تفسیر می کنند و ترویج یا حتی تولید خبر می نمایند... و متاسفانه یک نفر هم نپرسید: واقعا اینتساگرام یک موجود و ابزار بی جان و صرفا جهت آگاهی بخشی است آیا هیچ مدلی در آن وجود ندارد برای مواجه با مخاطبان خودش هیچ درکی از سطح اطلاعات و افکار مخاطب خودش ندارد برای تک تک مخاطبان برنامه متناسب با خودشان ندارد آیا همین غرب یک موجود ساده و بی برنامه و... را اینگونه سهل در اختیار تمام مردم ما قرار داده است به دنبال چیست؟ اصلا تصویر ما از این موجود چه می باشد؟ شاید تعجب کنید از اینکه اسم موجود را می برم؟؟؟؟؟ ارتباط بالا رفت آمار طلاق، خودکشی و.... با این شبکه ها در چه حد است؟ واکنش مسولان ما در مقابل آن چه می باشد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس