اعتراض زنان اسپانیایی به زن‌کشی در این کشور

در آمریکا، به طور متوسط، هر سه ثانیه یک فرد بالغ قربانی خشونت به دست همسر یا شریک زندگی خود می‌شود. احتمال قتل زنان آمریکایی در خانه بیش‌تر از خیابان، و توسط آشنایان بیش‌تر از غریبه‌هاست.

سرویس جهان مشرق - همسرکشی (در معنای محدود خود به معنی قتل زن توسط شوهر یا شوهر توسط زن) جرمی است که متأسفانه در تمام دنیا رخ می‌دهد. با این وجود، در برخی کشورها و بنا به عوامل مختلف، این پدیده بیش‌تر اتفاق می‌افتد. در گزارش پیش رو برخی آمارهای رسمی درباره‌ی همسرکشی یا قتل فرد به دست «شریک زندگی»اش در آمریکا و اروپا بیان شده است.

گزارشی شبکه‌ی بی‌بی‌سی درباره‌ی آزار خیابانی زنان در فرانسه (محتوای این ویدیو برای افراد زیر ۲۱ سال مناسب نیست) [دانلود]


توجه داشته باشید که برای تسهیل در ارائه‌ی محتوا و آمارهای این گزارش، در ادامه از واژه‌هایی مانند «شریک» و «شریک نزدیک» استفاده شده است. منظور از این عبارت‌ها می‌تواند همسر، شریک جنسی (غیرهمجنس یا همجنس)، یا همسر و شریک جنسی سابق فرد باشد.


 آمریکا: خانه‌های ناامن‌تر از خیابان

در آمریکا به طور متوسط در هر دقیقه، تقریباً ۲۰ نفر قربانی خشونت فیزیکی توسط شریک‌شان می‌شوند؛ یعنی بیش از ۱۰ میلیون زن و مرد در هر سال[۱]. به عبارت دیگر، هر سه ثانیه در آمریکا یک فرد بالغ قربانی خشونت توسط شریک خود می‌شود[۲]. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ این آمار ۴۲ درصد افزایش داشته است؛ در همین مدت، آمار تجاوز و خشونت جنسی در میان شرکای نزدیک نیز ۱۴۶ درصد بیش‌تر شده است[۳].

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

به طور متوسط، در آمریکا، هر سه ثانیه یک فرد بالغ قربانی خشونت به دست همسر یا شریک خود می‌شود (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› منطقه‌ای در آمریکا که تجاوز به دانش‌آموزان دختر در آن آزاد است!

از هر ۴ زن و هر ۹ مرد یک نفر «خشونت شدید فیزیکی، خشونت جنسی، یا تعقیب و آزار» توسط شریک خود را تجربه کرده‌اند[۴]. از هر ۳ زن و هر ۴ مرد، یک نفر قربانی «نوعی از خشونت» شده و از هر ۷ زن و هر ۲۵ مرد، یک نفر توسط شریک نزدیک خود مجروح شده است. همچنین از هر ۱۰ زن، یک نفر توسط شریک نزدیک خود مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد؛ آماری درباره‌ی قربانیان مرد در این مورد ثبت نشده است.

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

«نه همه‌ی مردها، اما... تعداد بیش‌ازحد زیادی از مردها»؛ مردها هم قربانی خشونت یا حتی قتل به دست همسر خود می‌شوند، اما تعداد قربانیان زن بسیار بیش‌تر از مردهاست (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تجاوز جنسی و قتل عام، سرنوشت کودکان بومی در مدارس کاتولیک کانادا

در برخی موارد، خشونت می‌تواند تبدیل یا منجر به قتل شود. سهم زنان در میان قربانیان این‌گونه جرائم بسیار بیش‌تر از مردان است. یکی از عواملی که خشونت علیه شریک را تبدیل به «همسرکشی» می‌کند، وجود سلاح در خانه است. آمارها حکایت از آن دارد که وجود سلاح در منزل، احتمال وقوع «قتل خانگی» را ۵۰۰ درصد افزایش می‌دهد[۵]. به علاوه، شواهد نشان می‌دهد خرید سلاح توسط زنان، به دلایلی مانند دفاع از خود، نه‌تنها آمار خشونت و قتل توسط شرکای آن‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه احتمال وقوع این جرائم را بالاتر می‌برد[۶].

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

سلاح‌های صورتی و بنفش در فروشگاهی در شهر «شارلوت» ایالت کارولینای شمالی در آمریکا؛ بر خلاف تصور موجود، خرید سلاح توسط زنان در آمریکا نه‌تنها کمکی به تأمین امنیت آن‌ها در خانه و مقابل همسر یا شریک‌شان نمی‌کند، بلکه طبق برخی آمارها، احتمال قتل آن‌ها را افزایش می‌دهد (+)

در میان قتل‌های خانگی سال ۲۰۱۹ در آمریکا که قربانیان آن‌ها زن بودند و سلاح استفاده‌شده در قتل در آن‌ها شناسایی شده، ۵۸ درصد با سلاح گرم، ۱۹ درصد با چاقو و سایر ابزارهای تیز، ۱۰ درصد با زور فیزیکی (مانند خفه کردن)، و ۵ درصد با اشیاء غیرتیز انجام شدند. این یعنی قتل‌های صورت گرفته با سلاح گرم، از مجموع قتل‌های انجام شده با ابزارهای دیگر بیش‌تر بوده است[۷].

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

«کنترل سلاح، حالا»؛ آمارها نشان می‌دهد تعداد زنانی که در آمریکا با سلاح گرم در خانه‌ی خودشان کشته می‌شوند از مجموع تعداد زنانی که با همه‌ی ابزارهای دیگر کشته می‌شوند، بیش‌تر است (+)

طبق برخی آمارها در آمریکا[۸] بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۸، از هر ۵ قربانی قتل در آمریکا تقریباً ۱ قربانی توسط شریک زندگی خود کشته شده است[۹]. در این کشور احتمال قتل یک زن توسط «شریک نزدیک» او (یعنی شوهر، شریک جنسی، همسر همجنس، یا همسر سابق) بیش‌تر از[۱۰] احتمال قتل او توسط هر کس دیگری است[۱۱]. همچنین احتمال قتل زنان در محیط خانه از هر جای دیگری بیش‌تر است[۱۲].

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

«صحنه‌ی جرم؛ عبور ممنوع»؛ احتمال قتل زنان آمریکایی در خانه بیش‌تر از خیابان و توسط آشنایان بیش‌تر از غریبه‌هاست (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› استعفای فرماندار نیویورک بعد از آزار جنسی چندین زن/ کوئومو: این که چیزی نیست!

سال ۲۰۱۹ در آمریکا ۱۷۹۵ زن فقط در موارد «یک قاتل/یک مقتول» (فارغ از مواردی که مردان اقدام به قتل چندین نفر از جمله یک یا چند زن می‌کنند) توسط مردان کشته شدند[۱۳]. از این تعداد، در مواردی که آشنا یا غریبه بودن قاتل و مقتول تشخیص داده شده است، ۹۱ درصد از مقتولانِ زن توسط مردی آشنا، و در اکثر مواقع توسط سلاح گرم، کشته شدند. از این میان، ۶۲ درصد قربانیان توسط همسر، همسر غیررسمی، همسر سابق یا شریک جنسی خود به قتل رسیدند.

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

دسته‌گلی که سال ۲۰۱۳ به نشانه‌ی یادبود مقابل خانه‌ای در شهر «فینیکس» در ایالت آریزونای آمریکا گذاشته‌اند؛ پلیس می‌گوید مردی در این خانه اقدام به قتل همسر، دختر و برادر همسرش و سپس خودکشی کرده است؛ اکثر زنانی که در آمریکا کشته می‌شوند، توسط آشنایان و معمولاً همسر یا شریک خود به قتل می‌رسند (+)

اروپا: آمارهای نگران‌کننده از «زن‌کشی»

اواخر سال ۲۰۱۹ پایگاه اینترنتی شبکه‌ی خبری انگلیسی بی‌بی‌سی طی گزارشی درباره‌ی «زن‌کشی» در اروپا هشدار داد[۱۴]. در ابتدای این گزارش اشاره شده بود که کم‌تر از یک هفته قبل، یک شهروند فرانسوی در جنوب این کشور در میان توده‌ای از زباله، شاخه‌ی درخت و یک لحاف، پای بیرون‌آمده‌ی یک انسان را دیده است. بعد از تحقیق بیش‌تر مشخص شد که این پا متعلق به «جسد به‌هم‌ریخته»ی یک زن ۲۱ ساله بوده که احتمالاً صدمین قربانی زن‌کشی فقط در همان سال در فرانسه بوده است. روزِ بعد، یک پیرزن ۹۲ ساله نیز زیر ضربات عصای شوهر ۹۴ ساله‌اش جان داد.

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

مردم در محلی که جسد «سالومی» زن ۲۱ ساله‌ی فرانسوی، پیدا شد، به رسم یادبود گل می‌گذارند؛ عدد ۱۰۰ به نشانه‌ی صدمین زنی گذاشته شده که از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا آن زمان به دست همسر یک شریک خود کشته می‌شد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› برای پیشرفت در پارلمان انگلیس باید به نماینده‌ها خدمات جنسی بدهید

بی‌بی‌سی سپس توضیح می‌دهد که به‌رغم وقوع دست‌کم ۱۰۰ مورد زن‌کشی در فرانسه طی حدود هشت ماه ابتدای سال ۲۰۱۹ (به عبارت دیگر، به طور متوسط بیش از یک مورد زن‌کشی در هر ۲/۵ روز)، این کشور به هیچ عنوان بیش‌ترین آمار زن‌کشی را در میان اعضای اتحادیه‌ی اروپا ندارد: این «افتخار» به رومانی و ایرلند شمالی تعلق دارد. فنلاند نیز که به عنوان یکی از مهدهای برابری جنسیتی شهرت دارد، دارای یکی از بیش‌ترین آمارهای همسرکشی نیز هست.

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

نرخ قتل توسط شریک در برخی از کشورهای اروپایی به ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت در سال ۲۰۱۷؛ توجه داشته باشید که نقطه‌های سمت راستِ نمودار «تعداد واقعی» قتل‌ها را نشان می‌دهد و بر این اساس، ترتیب نمودار بالا از این قرار است: آلمان، فرانسه، رومانی، «انگلیس و ولز»، ایتالیا، اسپانیا، فنلاند، یونان، ایرلند شمالی، لیتوانی، و لاتویا (لتونی) (+)

اسپانیا معمولاً در اروپا به خاطر قوانین و اقداماتش در حمایت از زنان در مقابل «خشونت جنسیت‌محور» به عنوان یک کشور نمونه معرفی می‌شود، اما این کشور ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ هزارمین مورد زن‌کشی‌اش از سال ۲۰۰۳ (زمانی که جمع‌آوری آمار در این‌باره را شروع کرد) را ثبت نمود: «بیترس آرویو»ی ۲۹ ساله به خانه رفت تا به شریکش بگوید می‌خواهد از او جدا شود، اما شریکش ابتدا او را خفه کرد و سپس خودش را از بالکن همان‌جا، طبقه‌ی پنجم آپارتمانی در نزدیکی والنسیا، به پایین پرت کرد.

«زن‌کشی» در آمریکا و اروپا/ زنان آمریکایی در خیابان امن‌تر هستند تا در خانه + عکس و فیلم

شماری از زنان اسپانیایی در اعتراض به افزایش نرخ زن‌کشی در این کشور، خود را شبیه به جسد درآورده‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› از نژادپرستی تا رسوایی جنسی؛ «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس کیست؟

در انگلیس نیز اوایل سال ۲۰۲۰ آماری منتشر شد که حاکی از کشته شدن دست‌کم ۸۰ زن از سال ۲۰۱۸ تا اوایل سال ۲۰۱۹ توسط شرکای فعلی یا سابق‌شان بود[۱۵]. این رقم ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌داد. در این مدت، آمار کلی قتل زنان و دختران در انگلیس نیز به عدد ۲۴۱ رسید که بیش‌ترین رقم طی ۱۴ سال گذشته بود.

در همین‌باره بخوانید:

›› موردِ عجیبِ وزیر بهداشت انگلیس/ از رسوایی جنسی تا عذرخواهی بدتر از گناه +عکس و فیلم

 


[۱] Statistics Link

[۲] Domestic Violence Link

[۳] Criminal Victimization, ۲۰۱۸ Link

[۴] Nonfatal Domestic Violence, ۲۰۰۳–۲۰۱۲ Link

[۵] Risk Factors for Femicide in Abusive Relationships: Results From a Multisite Case Control Study Link

[۶] Association between handgun purchase and mortality from firearm injury Link

[۷] When Men Murder Women (۲۰۲۱) Link

[۸] The Scope of the Problem: Intimate Partner Homicide Statistics Link

[۹] Homicide Trends in the United States, ۱۹۸۰-۲۰۰۸ Link

[۱۰] Intimate Partner Violence: Attributes of Victimization, ۱۹۹۳–۲۰۱۱ Link

[۱۱] When Men Murder Women (۲۰۱۵) Link

[۱۲] Sex Differences in Violent Victimization, ۱۹۹۴ Link

[۱۳] Nearly ۱,۸۰۰ Women Murdered by Men in One Year, New Violence Policy Center Study Finds Link

[۱۴] Femicide: The murders giving Europe a wake-up call Link

[۱۵] Number of female homicide victims rises ۱۰% in year Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    21 3
    یاخدا، این چی بود دیکه
    • روزبه IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      23 2
      خروجی جامعه غرب جزء فحشا و ابتذال در روابط بین انسانی چیز دیگه ای نمی تونه باشه، معادله ساده س مبارزه با فطرت انسانی بالاخره به همچین جاهایی ختم میشه
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      7 8
      ممنون مشرق.این که منابع هم گذاشتید خیلی خوب بود
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    25 9
    فرانسه یه کشوره ضد زنه چرا؟ چون از طرفی زن کشی و همسر کشی زیاد تو این کشور اتفاق میفته و از طرفی هم حجاب داشتن که یک عامل حفاظت کننده از زنان در برابر آزارها و تجاوزات جنسی است، در خیلی از مکان های عمومی این کشور ممنوعه
  • مهدی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    27 9
    چنین اخبار و مطالبی باید در اینستاگرام و سایر شبکه هایی که صبح تا شب علیه ایران مطلب میذارند به طور گسترده منتشر شود!
  • DE ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    22 15
    بعد از جنایت یک فرد بیمار در اهواز چندین کارنشناس و غیر متخصص و حقوق بگیر عربستان و امریکا بلافاصله ادعا کردند که این جنایت ثمره نظام حاکم بر ایران است . حالا مقصرچنین جنایاتی کیست که در کشورهای دیگر و بخصوص در امریکا اتفاق میفتد ؟
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    21 2
    اسلام برای پوشش زن این همه قانون گذاشت می گویند چرا . حالا بعضی ها فهمیدند که چرا اسلام به پوشش زن توجه ویژه دارد .
    • تبریزی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      4 0
      متاسفانه بعضی خود را به خواب زده اند و نمیشود بیدارشان کرد
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    20 6
    هیچ مکتبی به‌ اندازه اسلام به زن هویت نمی دهد فقط اسلام است برای زنان احترام قائل است‌ بقیه مکتب ها نگاه ابزاری به‌ زن دارند
  • مجتبی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    16 15
    مگه این به اصطلاح روشنفکرا نمیگفتن تو خارج چشم عادت میکنه؟؟؟؟؟؟؟ وقتی یه انسان به عقل محدود خودش بیشتر اعتماد داره تا به خالق خودش وضع جامعمون بدتر میشه که بهتر نمیشه
  • باغیرت IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    15 21
    خب زنان آمریکایی بیان کسمایی اهواز زندگی کنند!!!!!!
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      20 13
      از وقتی که کوته فکران ، خودشان را به جای روشنفکران جا زدن ، ما شاهد چنین نظراتی بودیم.
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      5 20
      مطمئنم شوخی بود دوستان جدی نگیرید دیگه آدم انقدرم...
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    31 1
    غمگینم مشرق برام دعا کنید دلم گرفته زندگی سختی دارم
  • خلیل IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 1
    در کشور ھای مسلمان و جھان سوم خیلی بدتر است منتھا آماری وجود ندارد و برای ابروریزی صداش در نمی اورند این کلا بخاطز عدم وجود خدا در زندگی ھای جدید می باشد بیاید با خدا آشتی کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس