دسامبر سیاه، مرگبارترین ماه برای زنان در اسپانیا

دسامبر ماه غم انگیزی برای اسپانیا از نظر خشونت جنسیتی بوده است بطوریکه با قتل ۱۲ زن، دسامبر به مرگبارترین ماه این کشور از سال ۲۰۰۸ تاکنون که با ۱۱ کشته همراه بود، تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، حداقل ۱۰ زن به دست شریک یا شریک سابق زندگی خود جان باخته اند و دو مورد دیگر در انتظار تایید وزارت «برابری و زنان» اسپانیا است که این رقم را به ۱۲ مورد می رساند بنابراین چنین رکوردی ماه دسامبر را به مرگبارترین ماه (از سال ۲۰۰۸ که با ۱۱ کشته همراه بود تا کنون) تبدیل کرده است.

وزارت کشور اسپانیا همچنین در حال بررسی قتل یک زن جوان در مادرید در آخرین روزهای این سال میلادی است. این وزارتخانه دستور تقویت حمایت از قربانیان در برابر افزایش «نگران کننده تروریسم جنسیتی» را صادر کرده است.

۴۸ ساعت گذشته نیز در این کشور غم انگیز بوده است. چهارشنبه شب، ماریا النا، زنی ۳۴ ساله که باردار بود و انتظار داشت تا تنها چند روز دیگر فرزند سوم خود را به دنیا بیاورد، توسط شریک زندگی سابقش در اسکالونا (تولدو) در حضور همسر فعلی اش به قتل رسید. دو فرزند ۱۳ و ۱۴ ساله آنها درخواست کمک کردند، اما هیچ کاری انجام نشد. مادر و نوزادش جان باختند. تقریباً در همان زمان، یک دختر ۲۰ ساله در محله وایکاس در مادرید به قتل رسید. مهاجم مظنون مردی ۳۷ ساله است که در گذشته شریک زندگی مادر این دختر بود. اخیرا دادگاه حکم داده بود که او باید از این دو زن فاصله داشته باشد و به آنها نزدیک نشود. در هر دوی این موارد، قاتلان دارای سوابق کیفری بودند.

به این ترتیب در این ماه ۱۲ مورد مرگ و میر ناشی از خشونت جنسیتی رخ داده است که غم انگیزترین سال را از زمان آغاز ثبت موارد و شکایات (سال ۲۰۰۳) رقم خواهد زد. از زمانی که ثبت این موارد آغاز شده است (۲۰۰۳)، تاکنون ۵۰ مورد قتل جنسیتی در سال جاری و ۱۱۸۳ مورد از سال ۲۰۰۳ تاکنون وجود داشته است.

همانطور که گفته شد وزارت کشور در حال تحقیق در مورد مرگ زن جوان اهل مادرید به دست همسر سابق مادرش است، در صورتی که این نیز یک پرونده مربوط به خشونت جنسی باشد، می تواند تعداد قتل های جنسی را به ۱۳ در دسامبر و ۵۱ در سال جاری برساند.

در ماه دسامبر به طور متوسط تقریباً هر سه روز یک بار ‌یک قتل جنسیتی رخ داده است. به غیر از مواردی که قبلاً ذکر شد، هشت زن دیگر نیز در مواردی که قبلاً توسط وزارت برابری اسپانیا تأیید شده بود به قتل رسیده اند که نیمی از آنها پیشتر بابت آزار دیدن شکایت کرده بودند. پنج تن از این زنان در سیستم نظارت جامع در موارد خشونت جنسیتی (VioGén) ثبت شده بودند. در حال حاضر در این سیستم ۳۱ هزار و ۱۶۱ زن تحت حفاظت قرار دارند که از این تعداد ۱۷ نفر در معرض خطر شدید و ۷۰۶ نفر در معرض خطر بالا (آسیب جدی و یا مرگ) قرار دارند.

وزیر کشوراسپانیا، فرناندو گرانده مارلاسکا، در مواجهه با افزایش «تروریسم جنسیتی»، به نیروهای امنیتی دستور داده است که اقدامات حفاظتی را برای قربانیان خشونت جنسی یعنی زنان و فرزندانشان تشدید کنند و پلیس اقدامات مطلوب تری برای حفاظت از آنان انجام دهد. این کار پس از جلسه کمیته بحران خشونت جنسیتی در روز چهارشنبه ۷ دی ماه برابر با ۲۸ دسامبر (که در آن وزارتخانه های کشور، دادگستری و برابری، نمایندگان مناطق خودمختار که در آن جنایات ثبت شده و واحدهای مبارزه با خشونت حضور داشتند) انجام شده است. وزارت برابری و مسئول آن ایرنه مونترو از وزارت کشور خواست تا سیستم حفاظت از قربانیان را تقویت کند، چیزی که وزیر امروز اعلام کرد.

وزیر کشور اسپانیا همچنین «ناامیدی عمیق» خود و جامعه را از افزایش قتل های جنسیتی در ماه دسامبر ابراز داشته و از جامعه خواسته است که در مقابل این روند بایستند و هر موردی را که می بینند به مقامات گزارش دهد. «ما همه نسبت به مراقبت از جامعه موظف هستیم. پایان دادن به تروریسم جنسیتی تعهد دولت و کشور است.» او یادآور شد که هرکسی می‌تواند علیه شواهد بدرفتاری شکایت کند (الزامی نیست قربانی باشد بلکه ممکن است یکی از اقوام مثل، یک دوست، همسایه) باشد. وی یادآور شد که حتی بدون شکایت، اطلاع رسانی به پلیس از موارد خشونت جنسیتی امکان فعال شدن تمامی مکانیسم های حمایتی را برای قربانیان فراهم می کند. مارلاسکا اطمینان داده است که این افزایش «غیر معمول» موارد در ماه دسامبر «هیچ الگوی خاصی ندارد.» اما کارشناسان هشدار می دهند که مهمانی های کریسمس یا تعطیلات، مانند ماه های جولای و آگوست، از حساسیت ویژه ای برخوردار هستند.

ماریا خسوس، رئیس دادگاه شماره ۱ خشونت علیه زنان نظر مشخص تری در این خصوص دارد: «ماه های دسامبر افزایش جدی در شکایات مربوط به خشونت جنسیتی ایجاد می شود. این به دلیل «فشردگی جشن ها و تعطیلات» است: «می دانیم که در ۱ و ۲ ژانویه شکایات بیشتری در دادگاه ها مربوط به خشونت جنسیتی وجود دارد». ماریسا سوتلو، مدیر «بنیاد زنان» نیز توضیح می‌دهد که «در ماه‌های تعطیلات مدرسه، زمانی که خانواده زمان طولانی‌تر با هم زندگی می‌کنند، خطر می‌تواند در صورت خشونت جنسی چند برابر شود. این یک توضیح دارد و آن این است که در تعطیلات ارتباط بیشتری میان خانواده و دوستان وجود دارد. کارشناسان می گویند در این زمینه، افراد آزارگر نسبت به آنچه که آن را «از دست دادن کنترل» می دانند، «با خشونت بیشتری» واکنش نشان می دهند. و خطر همچنان وجود دارد حتی زمانی که بین قربانی و متجاوز همزیستی وجود نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 1
    این مزخرفات چیه می نویسید؟ جوامع فمنیستی اروپا پدر مرد رو درآوردن، حضانت بچه رو از مرد گرفتن، نصف اموالشو می بخشن به زن و به بهونه خرج بچه، کلّ حقوق مرد رو می دن به زن. اون وقت مرد بیچاره سالی یه بار هم نمی تونه بچشو ببینه. بعد از این همه فشار و خفّت و ذلّت یه اتفاقی بیفته، این احمق ها برچسب تروریسم جنسیتی بهش می زنن. جناب مشرق! تو زمین فمینیست‌ها بازی نکن.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 1
    خفه شید خفه شید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس