تجاوز به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم - نمایه

یکی از زوایای مخفی جنگ جهانی دوم، تجاوز دسته‌جمعی به دست‌کم ۸۶۰,۰۰۰ زن آلمانی پس از اشغال آلمان به دست متفقین است. از این تعداد، حداقل ۱۹۰,۰۰۰ زن، قربانی تجاوز به دست سربازان آمریکایی بودند.

سرویس جهان مشرق - جنگ جهانی دوم همچنان زوایای پنهانی دارد که یکی از آن‌ها جنایات متفقین پس از اشغال آلمان در سال ۱۹۴۵ بود. اگرچه روایت‌های مختلفی درباره‌ی تجاوز سربازان شوروی به زنان آلمانی[۱] در قالب کتاب و فیلم تعریف شده، اما کم‌تر کسی به سراغ رفتارهای مشابه از سوی نیروهای غربی متفقین رفته است. در این میان، کتاب «جنایات ناگفته: تجاوز به زنان آلمانی در پایان جنگ جهانی دوم[۲]» به قلم «میریام گبهارد[۳]» از این خط قرمز عبور کرده به آمار و روایت‌ها درباره‌ی جنایات این نیروها در تجاوز دسته‌جمعی به زنان آلمانی پرداخته است.

تجاوز دسته‌جمعی و سازمان‌یافته متفقین به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم +عکس

جلد کتاب «جنایات ناگفته: تجاوز به زنان آلمانی در پایان جنگ جهانی دوم» (+)

مشرق قصد دارد ترجمه‌ی این کتاب را در قالب یک مجموعه گزارش منتشر کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، قسمت اول از این مجموعه، شامل مقدمه‌ی کتاب، است.

در همین‌باره بخوانید:

›› ماجرای تجاوز سربازان آمریکایی به «دختر بلوز مشکی» در ویتنام چه بود؟

›› یک میلیون برده جنسی، ارمغان حضور ۶۰ ساله نظامیان آمریکا در کره جنوبی


هر کتابی درباره‌ی تجاوز جنسی به زنان آلمانی در پایان جنگ جهانی دوم و دوران اشغال، ابتدا باید مسئله‌ی کج‌فهمی‌های خاص در این‌باره را مطرح و حل‌وفصل کند. گویی یک قاب از یک فیلم در حافظه‌ی جمعی ما [آلمانی‌ها] منجمد شده است: یک [سرباز] روس با ظاهری آسیایی که فریاد می‌زند «یالّا، یالّا»، اما منظورش فقط ساعت مچی نیست؛ بلکه خودِ زن را هم می‌خواهد. همه‌ی ما [آلمانی‌ها] در تلویزیون این صحنه را دیده‌ایم: یک زن موطلایی، با بازی «نینا هاس» [بازیگر آلمانی، در فیلم «زنی در برلین[۴]»]، در میان آوار ایستاده، و آن‌طرف در تاریکی، یک مغول، که دهانش آب افتاده، منتظر است. اما آیا هنوز هم مطلب مهمی برای گفتن در این‌باره وجود دارد؟

تجاوز دسته‌جمعی و سازمان‌یافته متفقین به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم +عکس

پوستر فیلم «زنی در برلین» با بازی «نینا هاس» در نقش اصلی، بر اساس کتابی با همین عنوان (+)

جنگ خیلی وقت است که تمام شده؛ قربانیان [تجاوز]، یا بسیار پیر هستند یا مرده‌اند؛ و نسل‌های بعدی هم روایت‌های هالیوود یا «بابلسبرگ» [مرکز صنایع فیلم‌سازی آلمان] درباره‌ی جنگ را هیجان‌انگیزتر می‌دانند. و اما تجاوز؛ مگر نه این‌که تجاوز یک عتیقه است؟ یک جنایت منسوخ که همیشه در همان چارچوب ثابت اتفاق می‌افتد؟ چه در آلمانِ آن زمان، و چه در عراق، سوریه یا سودان جنوبی امروز؟ در بهترین حالت، بستری ارزان برای آن‌هایی که همیشه اخلاق‌گرا و ملی‌گرا هستند؛ با نظریه‌های قطعی‌شان درباره‌ی خوب و بد. آن‌موقع، روس‌ها بودند که ظلم می‌کردند؛ امروز دیگران هستند؛ اما در هر صورت، باز هم کار، کارِ مردهای شرور است.

در حین کار روی این کتاب، بارها از خودم می‌پرسیدم چرا موضوع تجاوز جنسی به زنان آلمانی در زمان جنگ، امروز، بیش از هفتاد سال بعد، هنوز هم برای من جالب است. پاسخ ساده و نیمه‌واقعی‌اش این است: عینکی که از پشت آن به این مقطع نگاه می‌کنیم، نیاز فوری به تمیز کردن دارد. ما مورخ‌ها وقتی اطلاعات قابل‌اتکای زیادی درباره‌ی یک موضوع پیدا نمی‌کنیم، خیلی شیک، درباره‌ی «جای خالی در تحقیق» حرف می‌زنیم. اما مطالبه‌ی مورخان درباره‌ی شفاف‌سازیِ کامل، برای من استدلال کافی‌ای نیست؛ باید دلایل مهم‌تری برای پایین رفتنِ من از چنین دره‌ی تاریکی وجود داشته باشد.

یکی از این دلایل می‌تواند مطالبه‌ی رسیدگی منصفانه باشد. صحتِ خاطرات روایت‌شده از وقایعی که پس از ورود متفقین به آلمان رخ داد، همچنان محلِ تردید است. هنوز افرادی هستند که می‌گویند تحقیقات درباره‌ی تجاوز دسته‌جمعی به زنان آلمانی، ناگزیر، با هدف جبران [و کم‌رنگ کردن] جنایات علیه قربانیان تجاوزگری آلمان و در نتیجه، نسبی‌سازی [و تعدیل] هولوکاست طراحی شده‌اند[۵]. برخی دیگر، اهمیتْ داشتنِ خود موضوع را زیر سؤال می‌برند و ادعا می‌کنند جامعه‌ی آلمان صرفاً این توهم را به خودش تلقین کرده و فکر می‌کند در این‌باره یک نقطه‌ی کور دارد. این افراد می‌گویند این مسئله یک «شبه‌تابو» ست که مرتباً شکسته می‌شود تا بتوان دوباره آن را برپا کرد[۶]. و چنان‌که بحث‌های اخیر درباره‌ی کتاب خاطرات «زنی در برلین[۷]» به قلم یک نویسنده‌ی ناشناس [که بعدها افشا شد «مارتا هیلرز[۸]» خبرنگار آلمانی بوده] نشان داد، افرادی هم هستند که به اعتبارِ [روایت‌های] قربانیان شک دارند[۹].

تجاوز دسته‌جمعی و سازمان‌یافته متفقین به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم +عکس

جلد کتاب «زنی در برلین» که ابتدا سال ۱۹۵۴ به زبان انگلیسی و به قلم «ناشناس» در آمریکا منتشر شد و بعدها افشا شد که نویسنده‌اش «مارتا هیلرز» خبرنگار آلمانی بوده است. هیلرز اولین بار در سال ۱۹۵۹ کتابش را به زبان آلمانی (باز هم به شکل ناشناس) منتشر کرد (+)

با این حال، برای من، دلیل اصلیِ پرداختن به این بی‌اعتمادیِ بنیادین این است که تعداد قابل‌توجهی از افراد آسیب‌دیده در این ماجرا، هرگز به عنوان قربانی به رسمیت شناخته نشده‌اند. طبق محاسبات من، دست‌کم ‌۸۶۰,۰۰۰ زن (و تعداد زیادی مرد) پس از جنگ مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند که دست‌کم ۱۹۰,۰۰۰ نفر از آن‌ها، چه‌بسا حتی بیش‌تر، به دست سربازان آمریکایی، و برخی دیگر به دست بریتانیایی‌ها، بلژیکی‌ها و فرانسوی‌ها قربانی شدند. درباره‌ی این قربانیان هرگز هیچ حرفی زده نشده است. دقیقاً همان‌طور که در آلمان شرقی روی جرائم «برادرِ بزرگ» [اشاره به شخصیت دیکتاتور[۱۰] رمان ضدشوروی «۱۹۸۴[۱۱]»] سرپوش گذاشته می‌شد، جامعه‌ی آلمان غربی نیز درباره‌ی حملات «آزادی‌بخش‌های دموکراتیک‌شان» سکوت اختیار می‌کردند. زنانی که توسط سربازان روس [شوروی] مورد تجاوز قرار می‌گرفتند، دست‌کم تا حدی به عنوان قربانی به رسمیت شناخته می‌شدند؛ اگرچه صرفاً برای اهداف سودجویانه و ایدئولوژیک، یا برای اتهام‌زنی در دعوای بین شرق و غرب.

در همین‌باره بخوانید:

›› اشتهای سیری‌ناپذیر بلژیکی‌ها برای «دست بریده»

این در حالی بود که زنانی که توسط سربازان آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی مورد تعدی قرار می‌گرفتند، اگر هم کسی نسبت به آن‌ها واکنشی نشان می‌داد، آن واکنش، مجازات در قالب تحقیر بود. زیر «شمشیر داموکلسِ» [تهدیدِ] محکومیت عمومی تحت عنوان «زنانِ پسرباز» (زنانی که ادعا می‌شد به «دشمن» تن‌فروشی کرده‌اند و به این ترتیب، از پشت به ملت خود خنجر زده‌اند)، عملاً برای قربانیان تجاوزگری جنسیِ غربی‌ها غیرممکن بود که داستان‌هایشان را تعریف کنند. همین مسئله درباره‌ی زنان در منطقه‌ی تحت اشغال شوروی و آلمان شرقی نیز صدق می‌کرد. آن‌جا نیز تجربه‌ی خشونت، اگر هم بازگو می‌شد، به پای ضعف شخصیتی خود قربانیان نوشته می‌شد.

تجاوز دسته‌جمعی و سازمان‌یافته متفقین به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم +عکس

«مارتا هیلرز» خبرنگار و نویسنده‌ی آلمانی، و نویسنده‌ی کتاب «زنی در برلین». این کتاب که به روایت تجربیات زنان آلمانی، از جمله خود نویسنده، از قرار گرفتن تحت تجاوز جنسی سربازان شوروی می‌پردازد، سال ۱۹۵۴، منتشر شد، اما آن زمان نویسنده‌ی آن «ناشناس» بود. حدود ۵۰ سال بعد، یعنی سال ۲۰۰۳، دو سال بعد از مرگ هیلرز، بالأخره هویت نویسنده‌ی اصلی آن افشا شد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «دکترین فرس»؛ مجوز رسمی قتل و تجاوز جنسی درون ارتش آمریکا

›› منطقه‌ای در آمریکا که تجاوز به دانش‌آموزان دختر در آن آزاد است!

تا امروز، تنها دو کتاب [با موضوع تجاوز دسته‌جمعی به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم] وجود داشته که مخاطبان زیادی پیدا کرده‌اند: همان کتاب خاطرات به قلم «ناشناس»، که قبلاً به آن اشاره کردم، و سال ۲۰۰۸ تبدیل به یک فیلم هم شد؛ و اولین مطالعه در این‌باره توسط «هلکه زاندر[۱۲]» فمینیست و فیلم‌ساز آلمانی، در سال ۱۹۹۲. در هر دو پروژه، فضا و تجاوزگرها یکی بودند: برلین و نیروهای ارتش سرخ. هرچند این دو مطالعه ارزشمند بودند، اما این باورِ اکثر آلمانی‌ها را تقویت کردند که خشونت جنسی در زمان جنگ، مشکلِ سربازان شوروی بوده، و یک نفر باید سایر نیروهای متفق را از زنان شیدای آلمانی حفظ می‌کرده است. بنابراین زاندر و «ناشناس»، و همچنین «اریش کوبی[۱۳]» خبرنگار آلمانی، با مجموعه‌ی «روس‌ها در برلین» که در دهه‌ی ۱۹۶۰ در مجله‌ی خبری آلمانی «اشپیگل» منتشر شد، به تثبیت این کلیشه کمک کردند.

در نتیجه، درک مردم از تجاوزهای جنسی دسته‌جمعی در پایان جنگ جهانی دوم به یک مسئله‌ی راست-چپ تبدیل شده است: از یک سو، اصلاح‌طلب‌ها و کارگزاران جناح راستی که نماینده‌ی پناهندگان آلمانی اهل اروپای شرقی هستند و رنج زنان برای آن‌ها بخشی از رؤیای «آلمان بزرگ» بود؛ و از سوی دیگر، چپ‌گراهایی که می‌خواستند با کم‌اهمیت جلوه دادن تجاوز جنسی به دست ارتش سرخ، از آبروی «آزادی‌بخش» های اهل شوروی‌شان دفاع کنند. امروزه، بزرگ‌ترین پیش‌داوری در پرداختن به این موضوع، همین است.

تجاوز دسته‌جمعی و سازمان‌یافته متفقین به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم +عکس

تجاوز نیروهای متفقین به زنان آلمانی پس از اشغال آلمان و پایان جنگ جهانی دوم، موضوع شماری از کتاب‌ها و فیلم‌های سینمایی بوده است، اما عمدتاً به عنوان دستاویزی برای محکوم کردن «ارتش سرخ» شوروی و ابزاری در دعوای شرق و غرب، نه برای احقاق حق واقعی زنان قربانی (+)

اما نادیده گرفتن این جنایات، باعث محو شدن آن‌ها نمی‌شود. هنوز هم زنانی (و احتمالاً مردانی) در خانه‌های سالمندان و آسایگاه‌ها زندگی می‌کنند که کابوس آن خاطرات دردناک را می‌بینند. کافی است یک کلمه به انگلیسی بشنوند، یا پرستارهایشان محکم آن‌ها را بشویند تا خاطراتشان دوباره زنده شود. به همین دلیل، «مارتینا بومر» متخصص مراقبت‌های سالمندان و درمانگر آسیب‌های روحی، سال‌هاست به نقاط مختلف آلمان سفر می‌کند و به کارکنان این مراکز هشدار می‌دهد که ممکن است در انجام وظایف روزانه‌یشان با قربانیان آسیب‌های روحی ناشی از خشونت جنسی در دوران جنگ سروکار داشته باشند[۱۴].

شاید این مشکل، به‌زودی، با مرگ آخرین قربانیان بازمانده، از بین برود، اما آیا معنایش این است که حل هم شده است؟ روان‌شناسان کشف کرده‌اند که تاریخ آلمان، بعد از چندین نسل، هنوز هم در این موضوع تأثیرگذار است. درک معنای این حرف، درباره‌ی زنان و مردانی که در کودکی شاهد تجاوز جنسی به مادرانشان بوده‌اند، یا اصلاً نتیجه‌ی همان تجاوز هستند، آسان است؛ اما مسئله‌ی دیگری که برای فرزندان قربانیان اهمیت دارد، اطلاع از اتفاقاتِ رخ‌داده و سرنوشت قربانیان، و رسیدن به درکی از ‌زخم‌هایی است که بسیاری از «ترومافراو[۱۵]» («زنان آوار» [زنانی که پس از جنگ جهانی دوم به آواربرداری و بازسازی شهرهای بمباران‌شده‌ی آلمان و اتریش کمک کردند]) ظاهراً محکم و بااراده، مادربزرگ‌ها و مادرِ مادربزرگ‌های امروز، از جنگ به دل داشته‌اند. همچنین ضرورت دارد که نگاهی دوباره به پیش‌داوری‌های اخلاقی و جنسیت‌زده‌ای بیندازیم که زنانِ آن زمان با آن‌ها مواجه بودند. این قربانیان به هیچ عنوان به رسمیت شناخته نشدند؛ نه‌تنها به این دلیل که رنجی که به آن‌ها تحمیل شده بود، شرم‌آور تلقی می‌گردید، بلکه به این خاطر که اساساً به میل جنسی زنانه با سوء‌ظن نگاه می‌شد. بنابراین قربانیان متهم هستند به این‌که، به نوعی، «خودشان تن‌شان می‌خاریده».

تجاوز دسته‌جمعی و سازمان‌یافته متفقین به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم +عکس

زنان آلمانی موسوم به «ترومافراو» یا «زنان آوار» مغول کار برای بازسازی بخشی از ساختمان‌های ویران‌شده‌ی برلین پس از جنگ جهانی دوم (+)

در ابتدا احتمالاً به دلیل فلج و شوک، و به خاطر ناتوانی در روی کاغذ آوردنِ تجربیاتشان در قالب کلمات، سکوت کردند. بعد از آن، مسائل دیگر اهمیت بیش‌تری یافتند: مهم‌تر از همه، بازسازی اقتصادی و اجتماعی کشور و بازاستقرار الگوی مرسوم خانواده‌ی مردسالار بود. سپس، تجربیات دردناک آن‌ها، ناچار، تحت‌الشعاع ملاحظات سیاسی و تمایل به استفاده از کمک‌های پیشنهادی متفقین قرار گرفت. همچنین اولویتِ موجهِ رسیدگی به جنایات آلمانی‌ها هم وجود داشت. اما دلایل تداومِ نادیده گرفتنِ این تجاوزهای دسته‌جمعی، بالأخره یک جا تمام می‌شوند.

حتی همین امروز هم سدی نفوذناپذیر از جنس سکوت، رسوایی اجتماعی، تحقیر اخلاقی، سودجویی سیاسی، حیله‌گری کارگزاران، پرداخت فریب‌کارانه‌ی غرامت، تعصب فمینیستی و عدم به رسمیت شناخته شدن وجود دارد که باعث رنجش، تحقیر، مورد غفلت قرار گرفتن، یا موعظه شدنِ مکرر زنان (و مردان) قربانی تجاوز می‌شود. کارشناسان نام این تجربه‌ی بی‌رحمانه را «قربانی‌شدگیِ ثانویه» گذاشته‌اند: قربانیانِ خشونت در وهله‌ی اول، که سپس قربانی طرد اجتماعی می‌شوند.

تجاوز دسته‌جمعی و سازمان‌یافته متفقین به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم +عکس

زنان آلمانی نه‌تنها در طول جنگ، بلکه بعد از جنگ و در دوران اشغال کشورشان نیز قربانی جنایات متعددی به دست متفقین شدند، اما درد و رنج‌های آنان به همین‌جا ختم نشد، بلکه حتی جامعه‌ی آلمان نیز بعداً آن‌ها را محکوم و طرد کرد (+)

یکی دیگر از اهداف این کتاب نشان دادن این است که زنان قربانی تجاوز پس از سال ۱۹۴۵، چه‌قدر دوباره به دست دیگران قربانی شدند: پزشکانی که خودسرانه درخواست‌های سقط جنین را تأیید یا رد کردند؛ مددکاران اجتماعی‌ای که زنان باردار را «خیره‌سر» معرفی می‌کردند و آن‌ها را به ندامتگاه می‌فرستادند؛ همسایه‌هایی که خودپرستانه درباره‌ی بدنامی این زنان پشت سرشان حرف زدند؛ و حقوقدان‌های سنگدلی که به دلیل پرداخت غرامت به قربانیان را رد کردند، چون گفته‌های آنان را باور نداشتند.

برای بازسازی کامل پرونده‌ی تجاوزهای جنسی پس از جنگ (به عبارت دیگر، برای ادا کردنِ حق مطلب درباره‌ی همه‌ی شرایط داخل و خارجِ آلمان‌های شرقی و غربی، پیامدهای حقوقی و اجرایی در هر چهار منطقه‌ی اشغالی، و ارتباطات میان نیروهای مسلح متفقین و مقامات آلمانی، و همچنین برای پیدا کردن ردپای پدرانِ فرزندانِ زنانِ مورد تجاوز قرار گرفته در سراسر جهان) هنوز مطالعات مفصل بسیار بیش‌تری باید انجام شود. خود من، به طور خاص درباره‌ی منطقه‌ی اشغالی بریتانیا، منابع بسیار اندکی پیدا کردم. آیا سربازان انگلیسی تنها کسانی بودند که در آن مقطع رفتار درستی داشتند؟ سؤالات زیادی باقی مانده که باید پاسخ داده شود. با این وجود، منابعی که توانستم مطالعه کنم، چنان پاسخ‌های مشابه و قانع‌کننده‌ای به سؤالاتم دادند که اکنون می‌دانم برخی از فاحش‌ترین سوءبرداشت‌ها درباره‌ی خشونت جنسی در زمان جنگ علیه زنان آلمانی را می‌توان رد کرد؛ از جمله این‌که:

◄ بیش‌تر روس‌ها بودند که به طور خاص به زنانِ فراری آلمان حمله کردند تا انتقام رنج‌های خودشان را بگیرند؛

◄ سربازان غربی متفقین نیازی به استفاده از زور نداشتند، چون هرچه می‌خواستند راحت به دست می‌آوردند؛

◄ قربانیان تجاوز «با سرعتی فوق‌العاده» بر این تجربه غلبه کردند، چون به عضویت اجتماعی درآمدند که همه‌ی اعضایش به سرنوشت مشابهی دچار شده بودند؛

◄ وقتی قربانیان از جنگ یا زندان برگشتند، شوهرانشان این زنانِ «بی‌آبرو» و فرزندانشان را طرد کردند؛

◄ زنانی که توسط سربازان روس یا سیاه‌پوست مورد تجاوز قرار گرفته بودند، به دلایل نژادپرستانه، فوراً جنین‌هایشان را سقط کردند؛ و

◄ مشکل تجاوز جنسی پس از سال ۱۹۴۹ به دلیل جراحت‌دار شدنِ غرور مردانه سرکوب، و به عنوان استعاره‌ای از تجاوز جنسی به کل ملت تعبیر شد.

تجاوز دسته‌جمعی و سازمان‌یافته متفقین به زنان آلمانی پس از جنگ جهانی دوم +عکس

«میریام گبهارد» نویسنده‌ی کتاب «جنایات ناگفته» بسیاری از خط قرمزهای پنهان‌کاری درباره‌ی جنایات نیروهای غربی در آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم را زیر پا گذاشته است (+)

این‌ها همه سوءبرداشت‌ها و تعمیم‌بخشی‌هایی هستند که این کتاب می‌خواهد آن‌ها را از بین ببرد. هدف من تاباندن نوری تازه به این موضوع دشوار و شفاف‌سازی درباره‌ی نیمه‌واقعیت‌ها و پیش‌داوری‌های سنتی درباره‌ی آن است. مهم‌تر از همه، می‌خواهم تصویر «هیولاهای آسیایی روس یا مراکشی» در مقابل «آزادی‌بخش‌های سفیدپوست غربی» را اصلاح کنم؛ «آزادی‌بخش‌هایی» که چنان‌که اکنون مشخص شده، دقیقاً همان رویه‌ی غارت و تجاوز را در پیش گرفتند. تخیل، پیش‌داوری و واقعیت را می‌توان به‌سرعت از هم تفکیک کرد، مشروط به این‌که وقایع آن مقطع را از دیدگاه قربانیان بازسازی کنیم، نه این‌که آن‌ها را به ابزارهای قابل‌انعطاف برای بازنویسی تاریخ تبدیل نماییم؛ کاری که روایت‌های هم محافظه کار و هم لیبرال در گذشته انجام داده‌اند. زمان آن است که خودِ قربانیان صحبت و اقدام به بازتوان‌یابی کنند، بدون تبرئه‌ی جنایات آلمانی‌ها در رژیم نازی. برای تسکین فرزندان و نوه‌های قربانیان از پیامدهای آسیب‌زای تجربیات هفتاد سال قبلِ مادران و مادربزرگ‌هایشان، به رسمیت شناختنِ ابهام در جایگاه «قربانی» و «مجرم» اهمیت دارد. این کار را می‌توان از طریق تداوم افزایش آگاهی خودمان درباره‌ی تاریخ، چنان‌که طی سال‌های اخیر به‌تدریج در آلمان دارد رخ می‌دهد، انجام داد.

در همین‌باره بخوانید:

›› تجاوز جنسی و قتل عام، سرنوشت کودکان بومی در مدارس کاتولیک کانادا

›› سابقه کلیسای کاتولیک فرانسه: هر ۲ ساعت تجاوز به یک کودک


مشرق قصد دارد ترجمه‌ی کتاب «جنایات ناگفته: تجاوز به زنان آلمانی در پایان جنگ جهانی دوم» به قلم «میریام گبهارد» را در قالب یک مجموعه گزارش منتشر کند. قسمت‌های بعدی این مجموعه، طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.


[۱] Rape during the occupation of Germany Link

[۲] Crimes Unspoken: The Rape of German Women at the End of the Second World War Link

[۳] Miriam Gebhardt Link

[۴] A Woman in Berlin (film) Link

[۵] West Germany Under Construction: Politics, Society, and Culture in the Adenauer Era Link

[۶] Victims and Perpetrators: ۱۹۳۳-۱۹۴۵۵, (Re)Presenting the Past in Post-Unification Culture Link

[۷] A Woman in Berlin Link

[۸] مارتا هیلرز لینک

[۹] Wenn Jungen Weltgeschichte spielen, haben Mädchen stumme Rollen: Wer war die Anonyma in Berlin?... Link

[۱۰] Authoritarian personality Link

[۱۱] Big Brother (Nineteen Eighty-Four) Link

[۱۲] هلکه زاندر لینک

[۱۳] Erich Kuby Link

[۱۴] Erfahrungen sexualisierter Gewalt in der Lebensgeschichte alter Frauen Link

[۱۵] Trümmerfrau Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 45
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    45 5
    بیشرف تر ندیدم به عمرم
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      23 11
      بروامارارتش روسیه رو ببین
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 14
      میدونستم که آلمان ها نامشروع و حرام زا.. هستند
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      4 0
      عکس مقاله خیلی ترسناک است
    • منتقد گمنام IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      11 0
      پس از آزادی فرانسه علاوه بر تراشیدن مو روی پیشانی و لب زنان همکار آلمان ها سبیل هیتلری و صلیب نازی رسم میکردند. بعد جنگ در اروپای شرقی علامت صلیب نازی روی لباس و پیشانی اقلیت آلمانی میکشیدند. آمریکائیها در ویتنام به هر زن جوان تجاوز میکردند. ویت کنگ بودند یا نبودند برایشان فرق نمیکرد. ژاپنی ها هم در فیلیپین به هزاران زن تجاوز کردند. جهاد نکاح داعش ، زن را در حد احشام میداند. میتوان خرید ، فروخت و ذبح اش کرد. اکثر سربازان بدون همسر با نیاز شدید جنسی و محرومیت طولانی آنها را مستعد هر خلافی میکند. آموزش رفتاری به نظامیان و دژبان ارتش با فرماندهی که حکم منع از چنین اعمالی را قاطعانه اجرا کند میتواند در کاهش چنین آسیب هایی موثر باشد. یکی از ارکان اصلی اقتدار و اعتبار هر ارتشی پرهیز از اعمال جابرانه علیه زنان در جنگ هاست.
    • US ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      چرا
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    45 25
    بدحجابی واقعا مضرات فراوانی دارد
    • بازگشت پِدی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 12
      خب مگه اینجوری نیست که باید پول میدادن و هم به زور مسیحی و کمونیست میشدن درغیراینصورت گردن زده میشدن و پول هم باید میدادن و غنایم جنگی هم بودن! و روسری هم نداشتن پس تجاوز هم ایرادی نداشته!.من نفهمیدم کجاش برای شماها عجیب بوده؟!
  • NL ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    99 64
    بیشتر تجاوزها به زنان آلمانی توسط روسها انجام شد و این یک حقیقت تاریخیه
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      62 40
      شمارو چه به حقیقت تو ببین اربابت آمریکا چی دوست داره همون رو بلغور کن برای ما آمریکا امثال توی غرب گدا و روسیه یه بوی گندو میدن.
    • مجید IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      22 7
      این آماری که میگی رو از خانم مارپل گرفتی نکنه؟! عمو یه طور میگی انگار با تک تک این زنا ی بخت برگشته و اون مردای متجاوز مصاحبه جدا گانه داشتی
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      22 19
      مرگ بر روسیه
    • سیامک DE ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      37 7
      در جنگ امریکا علیه کشور ژاپن و ویتنام که به صدها هزار زن ژاپنی و ویتنامی تجاوز شد آنها هم از نظامیان روسیه بودند؟
    • CA ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      21 1
      با توجه به اینکه ارتش آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین یورش نظامی تاریخ رو علیه روسیه آغاز کرد و روسیه با حدود ۲۲ تا ۲۷ میلیون کشته بالاترین تلفات جنگ جهانی دوم رو متحمل شد شاید بشه گفت سربازان روس برای اینکار بهانه داشتن اما آمریکاییها که تا قبل از حمله ژاپن به «پرل هاربر » در هاوایی، حامی هیتلر بودند و دیرتر از کشورهای دیگه وارد جنگ شدن چه بهانه ای برای تجاوز جنسی به زنان آلمانی داشتن؟ بهرحال جنگی که بیش از ۳۸میلیون غیر نظامی در آن کشته شدن جز قتل و ظلم و غارت و تجاوز جنسی و فضاحت و بی آبرویی و ننگ چیزی به همراه نخواهد داشت.
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      7 14
      گفته:«دنبال جنگ وتنش بادنیا نباشید».نمیدونم چرا بشما تندروها فشار اومد؟.اونی که گفته:«برای این مملکت چیکارکردی؟» تو خودت جز شعار وتهمت به هموطنت و بردن مرغ یخزده ها و برنج تایلندیا و ابمیوه رایگان! و هل دادن جوانهای ملت جلو و پیشنهاد دوست ندارید جم کنید برید،چیکار کردی؟
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      15 1
      لابد ارباب شما امریکا خیلی. پاک ونجیب نوکری حد مرزی داره
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      10 3
      12:55کندرو بیناموس جماعت هموطن ما نیست برو رد کارت
    • محمدایوب IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      3 1
      21/20ما که آنجا نبودیم تو بودی؟
    • مرگ بر آمریکا مرگ بر مفسدان اقتصادی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      6 3
      آفرین این آمارو از کجا اوردی. آفرین کار بزرگی کردی حالا که کارتو انجام دادی برو از اربابات استخون بگیر، یادت نره براشون خوب دم تکون بدی.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      3 1
      حالا وقتی آمریکایی ها اومدن میفهمی.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 0
      جون به جونتون کنن غربگدایید. فکر می‌کنید با درگیری با روسیه و پناه بردن به آمریکا گل دست ناموست میدن؟
    • سروش IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      2 0
      اما این توجیه که جنایت روسها بیشتر بوده دلیل نمی شه که جنایتهای آمریکایی ها و غربیها رو نادیده بگیریم
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    34 3
    برخی سربازان آمریکا یی ها در این زمینه ها استاد و خبره هستن. پناه بر الله
  • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    21 50
    پس اینو بدونید که جنگ بد هست این قدر دنبال جنگ درست کردن نباشید
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      45 7
      اگه فردا خدای نکرده اتفاقی برای ایران بیفته ناموس نداشته تو باید جور نفهمیت رو بکشه. هر جا پیام میذاری یه متلکی میندازی.
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      8 15
      تو یکی برو مواظب ناموس خودت باش تو اگه ناموس داشتی پای ناموس دیگران رو پیش نمی‌کشید ی من خودم بلدم از ناموسم دفاع کنم
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      6 6
      تویی که به مردم فوش میدی من اصلن به هیچکس کارندارم معلومه خودت هم ناموس نداری درجواب اونی فوش داده ادم باادب خانواده دارتحت هیچ شرایطی به کسی فوش نمیده
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      3 14
      وقتی اخمقهایی مثل تو هستن من مجبورم غیر مسقیم حالیتون کنم
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      14 2
      واسه همینه که حاجی سه راهه هستی.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      12 4
      حاجی قلابی از نداشته هات مایه نزار همه اینجا میدونن نداری :)
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      12 2
      ۲۳:۳۸ دمت گرم خوب این منافق سوزوندی جوری غیرتی شده که انگار داره خخخخخخ
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      12 8
      این چوبشور اصولا بی‌غیرت و بی‌..... زیر کولر گازی نشسته و ارد میده. تو که به زمین و آسمون گیر میدی تا حالا برای مملکتت به جز قدقد کردن چی کار کردی؟ داشته های تو اگه آمریکایی و داعش پاش به این مملکت باز بشه میشه مثل شهبانو اشرف پهلوی تو باشگاه سربازهای آمریکایی خیابون امیرآباد.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      4 6
      01:20 واسه شما فحش هم کمه؟
    • شهاب IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      2 2
      بازم این حاجی قلابی
  • US ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    47 4
    متفقین شامل روسیه هم میشه؟
    • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      8 7
      شامل انگلیس و ۀمریکا نمیشه فقظ شوروی!!!!
  • TR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    9 22
    ترک های ایران از زبان فارسی برای حاکم شدن بر خاورمیانه استفاده می کنند درست همان کاری که امپراطور ایران امپراطور الپ ارسلان کرد. زبان ایرانی یا همان زبان "به اصطلاح فارسی" کنونی, یک‌اسلحه در دست ترکان ایران است برای سلطه بر خاورمیانه و سلطه بر دیگر ترکان، زنده باد ایران
    • ایرانی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      6 3
      دمت گرم واقعا تونل زدی به بحث !! نفهمیدم ربط تجاوز امریکاییا به آلمانی چه ربطی به الب ارسلان داشت !!ولی عقیده ی من کاش از آمریکا والمان علم و صنعت ووو یاد می‌گرفتیم ومیدیدیم چرا تجاوز ؟؟
    • آرش IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      4 1
      گرچه با یکبار خواندن حرفهای این پانترک مسخره به نظر میاد ولی اگه یکی دوتا کلمه رو عوض کنیم مثلاً بجای خاور میانه واژه ایران بگزاریم به حقیقتی تلخ میرسیم . متاسفم .
    • شهاب IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      باز این ابله بوزقورد اومد با الب ارسلانش
  • امین IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    24 2
    این وقایع تاریخی رو باید مستند در مدارس مداوم در چند پایه تدریس بشه و گفته بشه این جنایات به دست مدعیان تفکر و علم و عقلانیت و در همین قرن صورت گرفته که نشه وقتی بچه بیاد توی فضای مجازی از دهن ملحدین دروغ و توهمات بهش گفته بشه که اسلام و مسلمین فلان هستن و ...... در حالی که بزرگترین جانیان و ادم کشان و فجیع ترین کشتارها در طول تاریخ به دست همین دول بی خدا صورت گرفته
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      8 1
      اگر شعور داشتیم این 12 سالی که بچه ها در مدارس هستن توحش انگلیس و کثافات آمریکا رو با مستند و "انیمیشن" به بچه ها نشون می دادیم تا یه مزدور بیشرف مثل سیما لکاته نتونه خرشون کنه و سوارشون بشه. هرچی از تاثیر انیمیشن بگم کمه.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    6 25
    خوب، چون آلمان است عیبی ندارد آنها خیلی از ایران پیشرفته ترند چون شعار زن زندگی آزادی را تفسیر کردند
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 0
      خخخ
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    19 6
    تجاوز به یک کشور تنها تجاوز به خاکش نیست بلکه تجاوز بر هر چه در خاکش قرار دارد هست.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 4
      چرت و پرت نگو بی تربیت بی شعور
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 5
      چرت و پرت نگو بی تربیت بی شعور
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 5
      چرت و پرت نگو بی تربیت بی شعور
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    23 28
    ۸۰ درصد تجاوز به زنهای آلمانی توسط ارتش روسیه صورت گرفت
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      10 8
      این درصدها را آمریکایی ها درست کرده اند که جنایتهای خودشون را توجیه کنند. ظاهرأ بدت نمیاد ولی شما هم در تجاوز آنها شریک نباش.
  • US ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    10 17
    بالاخره ایران هم به جرگه روس هراسها پیوست! آیا پای معامله جدیدی در‌میان است، یا صف آرایی جهانی یک شبه تغییر جهت داده؟
  • s IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    3 13
    لطفا برای دوری از اشاعه فحشا و دوری از به گناه افتادن مخاطبان متدین، لطفا عکس مربوط به تیتر که در صفححه اول سایتتان هستت را کراپ کنید تا از زانو به بالا معلوم باشد.
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      5 1
      توکه باعکس سیاه سفید به گناه میفتی باید بمیری ..پس خیلی حرفهاهست نمیشه گفت ...واقعن متاسفم برات
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      3 0
      خستمون کردید . چرا باید چهارتا عکس تلخ مردم را به گناه بکشد
    • مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر مفسدان اقتصادی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 1
      با دوتا عکس تحریک شدی؟ 🤣🤣🤣🤣
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    14 25
    یک وقت ارباب های روستون بدشون نیاد؟ بیشتر به آمریکایی ها فحش میدادید و از روسها تعریف می کردید!!!!!
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      4 1
      وای به حالتان با یه عکس هم دگرگون میشی آخه چقدر
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      8 3
      همه مثل خودت قلاده ندارن چخه
    • مرگ بر منافق IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      7 6
      عجب شما رو مگه تو آلبانی کتک نزدن هنوز از رو نرفتین؟ عجب کاسه لیس هایی داره این مریم رجوی قاتل مزدور احمق.
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    4 17
    روس‌ها تجاوز به آلمانی ها رو در پاسخ تجاوز آلمانی ها به روس ها انجام دادن ولی با شدت بیشتر چون نیروی پیروز نهایی بودند و گاها یک زن آلمانی بدست چندین مرد روس یا اینکه یک زن آلمانی تا چندین مرتبه در روز تجاوز میشد
    • کیوان IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      9 6
      چرا دروغ میگی ارتش المان در مورد مسایل جنسی یکی‌از تمیزترین ارتش های تاریخ بود هیچ وقت چرت و پرت فاتحان جنکها رو بدون مطالعه بلغور نکن
  • FUhrer IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    13 7
    جامعه آلمان به ورطه نابودی افتاده.آلمانیها این روزها به هر مهاجر و سیاهی خوش آمد میگن.این قضیه شاید به مذاق مهاجرها خوش بیاد ولی تفاوت آلمان جنگ دوم و حالا رو نشون میده که عظمتی بود و از دست رفت! امروزه آلمانیها درگیر کرنش به دول متفق و بدتر از اون حمایت از جریان منحوس همجنسگراییست! به راستی سرزمین پیشوا و هیملر و اس اس چه شد!!!
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 3
      آدرس غلط نده روس ها در این زمینه کاملا سرآمدتر از یانکی ها هستند نمونه اش جنگ اوکراین
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 1
      در جنگ جنگ جهانی بسیاری از مردان کشته شدند مخصوصا آلمان و فرانسه و جمعیت مهاجر زیادی از ترکیه و الجزایر و... در این کشور ها پذیرفته شد انگلیس و آمریکا دور از این صحنه ها بودند
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    8 4
    جنگ یعنی ویرانی همه چیز
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    11 4
    جنگهارا مردان نکبت راه می اندازند ولی چوبش را زنان ودختران می خورند از اسیر بردگی. تجاوز وهر کثافتکاری که بک ابلیس می تواند انجام دهد. مرگ ب ادم بدها
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      24 9
      مرگ بر آمریکای متجاوز! مرگ بر وطن فروش تجزیه طلب اینترنشنالی! مرگ بر بی وطنی که اسرائیل کودک کش ازش حمایت کنه! مرگ بر بی غیرتی که زن ها رو به بردگی و هرزگی میکشه با شعار کومله ای زن، زندگی، آزادی ولی غیرتی در دفاع از کشورش نداره، مرگ بر حرامی های منافق، مرگ بر انگلیس که 9 میلیون ایرانی رو قتل عام کرد! مرگ بر مردان نکبت بی غیرتی که ناموس میفروشند و وطن را دودستی میدهند!! درود بر شرف میرازکوچک خانها، رئیس علی دلواری ها، نادر مهدوی ها، سردار سلیمانی ها، همت ها، چمران ها، خرازی ها و همه شهدای اسلام.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      5 0
      در جنگ جهانی اکثر مردان آلمانی در جنگ بودند و زنان در کارخانه های اسلحه سازی
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 0
      احسنت
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    17 21
    تا دل بخواهید روسها هم مرتکب این کثافت کاری ها در جنگ با اوکراین شدند و دست کمی هم از آمریکا در این زمینه نداشتند
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    6 20
    سربازان روس خیلی چشم ودل پاک هستند
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      6 5
      مرگ بر روسیه
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 4
    این همون کنیز خودمون هست
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 2
      خیر کنیز دارای حقوق تعریف شده بود خورد و خوراک و پوشاک و مسکن او باید توسط صاحبش تامین می شد کنیز فقط به فردی که صاحبش بود تعلق داشت و تنها او بود که اجازه تمتع بردن از کنیز خود را داشت و هیچ گاه مورد تعرض همزمان توسط چند نفر قرار نمی گرفت کنیز در صورت بچه دار شدن آزاد می شد و می توانست یا همسر رسمی صاحبش بشه و یا صاحب او موظف بود منزل مناسب و وسایل تامین معاش برایش فراهم کند . توجه داشته باشید که این حقوق اکثرا پیش از اسلام هم وجود داشت و اسلام هم به واسطه اینکه کنیز و برده داشتن در جامعه آن عصر امری پذیرفته شده بود آن را با برخی دستورات نظام مندتر کرد تا حقوق بردگان حفظ شود و در کنار این برای گناهان مختلف یکی از کفاره هایی که در اسلام تعیین گردیده بود آزاد کردن بردگان بوده تا بدین ترتیب امکان دستیابی بردگان به آزادی بیشتر شود
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 2
    دشمن اگرتوانست جایی را اشغال کند اول سراغ زنها میره اگر نتوانست شعار ززآ میدهدچون حدیث داریم وقتی شیطان از گمراه کردن انسان مایوس شد آخرین تیری که شلیک میکند از سمت زن است.شاید این اغتشاشات آخرین تیرش باشد.عارف بزرگی میگفت مرادرمیان کوهی از طلا امین خودتان قرا دهیدولی بایک زن سیاه گوش بریده لب کلفت تنها نگذارید
  • بنده خدا IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 2
    حالا منتظر باشید ببینید در جنگ اوکراین روسیه چه بلایی سر زن بچه اوکراین آورده صبر کنید پیش روسیه بازم آمریکا البته هیچ گربه ایی محض رضای خدا موش نمیگیره
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      4 2
      همان کاری که ارباب شما امریکا درعراق وافغانستان انجام داد
  • sv IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    5 1
    ایران اسلامی بر اساس منافع ملی و دینی خودش با کشورها ارتباط برقرار میکنه ولی ذات غربگدای بعضیا باعث شده تا به روسیه حمله کنن چون در یک طرف دعوا دارن اربابشون آمریکا می بینن لذا برای زدن روسیه دائما برگه های تاریخ روسیه و شوروی سابق رو ورق می زنن. راستی می بینم که اربابتون هم بد رو به اضمحلاله، اونم از رئیس جمپورش، البته زمستان سخت اروپا هم پیش روست وو..
  • علی اصغر از تهران IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 4
    توی جنگ این اتفاقات میفتد جنگ یعنی همین
  • ش. AE ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 6
    در کل دوره جنگ جهانی دوم آلمان نازی و فاشیست به همه زنان تجاوز کرد بعد از جنگ و پیروزی متفقین تلافی کردن این وحشی ها آلمانی فاشیست که الان هم همون هستند در هر کشور و هر شهر و هر روستا به زنان و حتی دختران بچه های خردسال هم رحم نکردن و حالا ادعای و سنگ حقوق و آزادی زنان رو به سینه می‌زنند
    • FUhrer IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 0
      بیخیال.خودتدچی هستی؟
  • وحید IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 5
    دنیا همین است
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    5 8
    روس ها الانم تو اکراین جنایت می‌کنند به زن ها تجاوز می‌کنند.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      5 1
      فقط به خدا باید پناه برد از دست بشر بی دین زنان پناهنده اکراین در انگلیس هم در امان نیستند
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 1
    مثلا میگن عادت میشه اگه همیشگی باشه..ولی بدترین تجاوزات جنسی و جرائم پنهانی جنسی توی همین المان انجام میشه و یکی از کثیف ترین کشورها تو صنعت پورن هست
  • محمدبلوچ DE ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    2 3
    امن از هرجای جهان وطنم دیده وعقل حامی پاره تنم گرنباشدایران من جانم مباد هیچوقت دنبال جنگ نیستیم کل همنوع و هم زیستیم امروز ابرقدرت جهان یعنی ایران هیچگاه خود را ارزان نفروشید خارجی ها چشم به ذخایر ایران بسته اند تا حتی دختران را و زنان را اسیر واموال را به غارت ببرند
  • Ali IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 5
    دیگه از آلمان متنفرم هرکاری به سرش اومده حقشه اگه من بودم تیکه تیکه شون میکردم چه طوری جرعت میکنه ایران رو محکوم میکنه! باید نسل شون رو درآورد یهودی های کثیف،هیتلر بهشون گفت آریایی تا غرورشون رو زنده کنه وگرنه همشون یهودی ن و بی ارزش
    • ایرانی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 2
      😂😂😂 رم کردی!
  • ناهید IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 2
    خخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      4 0
      از تجاوز گروهی ذوق زده شدی ؟ بعد خودت هم زن هستی ؟!! معلومه چجور زنی هستی
  • سیامک DE ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    6 0
    علاوه بر اینکه نظامیان خارجی به میلیونها زنان آلمانی تجاوز کردند حتی پس از اتمام جنگ ، امریکا برای آلمان قانونی به تصویب رسانند که کشور آلمان دیگر هرگز اجازه ندارد فرهنگ خودش را چه در کشور خودش و مدارسش و چه در دیگر کشورهای جهان تبلیغ و یا توسعه دهد.
  • علی IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 2
    کل کتاب رو نوشتی اینجا 😑کاش به مشکلات مردم هم اینقد بها میدادین و مطلب مینوشتید
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 3
    چه لزومی داره برای این محتواتون، این عکسها رو بگذارید؟! فراموش نکنید مخاطبین شما قراره بچه های مذهبی باشن.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 1
      هزار لایک
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    6 7
    بفهمیم حاج قاسم چه خدمتی به ایرانیان کرد
    • مرگ بر آمریکا مرگ بر منافق مرگ بر اسرائیل مرگ بر م IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 4
      متاسفانه عده ای غربگدا و لمپن چون اربابشون(آمریکا)میگه ایران برای حفظ رژیم بعث سوریه و محافظت از حکومت عراق رفته. در صورتی که حاج قاسم و شیرمردان ایران‌زمین برای امنیت ایران با داعشی های حرام لقمه جنگید. شهدا شرمنده ایم.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    7 4
    سیاهترین تجاوزهای گروهی در طول تاریخ مربوط به صربها و کرواتها در جنگ بوسنی . شهرها رو محاصره میکردن بعد به همه زنها تا حتی کودکان مظلوم مسلمان تجاوز گروهی میکردن . بعد می بینی مسئولین صرب و کروات با ما ارتباط دیپلماتیک دارن و عین نورچشمی میان و میرن !!! تناقض در شعارها و عمل بیداد میکنه
  • ناشناس IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    8 3
    روسهای عوضی
  • حسین IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    5 1
    دقیقا به همین دلیل ایران باید اتمی بشه.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 1
    آره باید درس عبرت بشه
  • CA ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    12 4
    کسی که دین نداشته باشه دست به هرعملی می زنه خواه ازروسیه باشه ویا آمریکا ویا نامسلمانان تروریست داعش
    • ایرانی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 2
      بدتر انجام میدن!
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 2
    کشوری درمقابل دشمن تسليم بشود سرانجامش همین است زنان ودختران به زیرپای سربازان مهاجمین می افتند سرمايه هايش به‌ يغما برده‌ می شود وتاسالیان سال مستعمره خواهد‌شد
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    6 0
    افشاگری جالبی است
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    9 5
    ازفرهنگ منحط غربی غیر از این انتظاری نیست
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    4 2
    از هلوکاست هم بنویسین
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    7 1
    بیخود نیست که اصلاح طلبان اینقدر از آلمان تعریف می کنند الان معلوم نیست کسانیکه بهئ آلمان مهاجرت می کنند برده جنسی هم نباشند تاریخ آنرا عیان می کند
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    4 8
    اصل این جنایات توسط روسها انجام شده
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    13 4
    اگه صدام هم در جنک با ایران پیروز میشد همین تجاوز ها در ایران اتفاق میافتاد
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    7 2
    لعنت به آمریکایی های کثیف
  • دهقان IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    5 2
    این گزارشات قدیمی باید اصلاح‌طلبان غرب گرا مد نظر قرار بدهند که یانکی جماعت به خودشونو هم رحم نمی‌کنند چه رسد به این خائنین و وطن فروشان غرب گرای ایرانی
  • مهلا GB ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 1
    در جنگ متاسفانه همیشه زنان قربانی هستند ، مث یه غنیمت جنگی باهاشون رفتار میشه
  • حسین IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    5 5
    سلام کنید به دنیای وحشی حضرات غربی خاک بر سر دنباله روهای اینهاکه توی کشور ما سنگ این متجاوزین رو به سینه می زنند
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 0
    The 25th Hour 1967 فیلم هانری ورنوی.
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    4 0
    این بلاییه که بعد از سقوط سر زن ها میاد
  • عباس IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    خيلي هم اصرار به اشاعه مطالب غير اخلاقي داشتن
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    البته باید در نظر داشت که مردان در ارتش آلمان بودند و ارتش آلمان تلفات سنگینی داده بود. طبیعی است که نسبت مردان در آلمان بعد از جنگ دوم جهانی کاهش یابد.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    در فیلم فیوری یا خشم به صورت علنی تجاوز نیروهای امریکایی و متفقین به زنان آلمانی نمایش داده شده.
  • محمدایوب IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 3
    الان محسن تنابنده میگه کاش من آنجا بود در کنار زنان
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    ننگ ونفرین. برتمام. ادمهای بیشرف دنیا
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    حتی خود نویسده همین کتابو نگاه کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس