کد خبر 1318936
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
واکنش مقتدی الصدر به رای دادگاه فدرال عراق

رهبر جریان صدر عراق با انتشار پیامی کوتاه در توییتر به رای دادگاه فدرال عراق درباره نتیجه انتخابات این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، «مقتدی الصدر» رئیس جریان صدر عراق در فضای مجازی به تصمیم دادگاه فدرال در تایید نتیجه انتخابات پارلمانی واکنش نشان داد.

او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: از همه کسانی که در جشن دموکراتیک ملی سهیم بودند، سپاسگزاریم. ما به تشکیل دولت اکثریت ملی نه شرقی و نه غربی دعوت می‌کنیم.

مقتدی الصدر پیش از این نیز پیام دعوت به تشکیل دولت اکثریت ملی را در توییتر منتشر کرده بود.

به عقیده عمده کارشناسان، منظور صدر از اکثریت ملی تشکیل ائتلاف با فقط برخی احزاب و طوائف نیست؛ بلکه همه شیعه، سنی و کُرد صرف نظر از تعداد کرسی‌هایشان را شامل می‌شود، اما در عین حال این احتمال قوی مطرح است که بحث توافق و سهم خواهی نیز در رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه پیش روی عراق مطرح باشد و در نهایت دولت آتی، بر مبنای توافق ملی یا سیاسی تشکیل شود.

دادگاه فدرال عراق امروز (دوشنبه) سرانجام پس از گذشت ۷۸ روز از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱، سرانجام نتیجه رأی‌گیری را تأیید کرد.

انتخابات پارلمانی عراق در ۱۸ مهر ماه برگزار شد و کمیساریای عالی انتخابات در تاریخ نهم آذر ماه نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام کرد که طبق آن، فراکسیون الصدریه، وابسته به مقتدی الصدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (بزرگترین ائتلاف اهل سنت به رهبری محمد الحلبوسی، خمیس الخنجر و سلیم الجبوری) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولة القانون» به رهبری نوری المالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی در رتبه چهارم، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه بعدی قرار دارند.

پس از اعلام نتایج بسیاری از گروه‌های سیاسی معتقد به تقلب گسترده بودند تا جایی که در ورودی‌های منطقه سبز تحصن و درگیری رخ داد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله» ‌ و دیگر جریان‌های شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به این نتایج داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    امان از اهل کوفه
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    این عنصر دیوانه ومشکوک که بعثیان آن را اداره می کنند کارخودش را کرد و دارد پازل محورغربی-عبری-عربی را علیه محورمقاومت تکمیل می کند
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    همیشه افرادی مانند مقتدی صدر قاتل (قاتل مجید خویی و...) ادعای اصلاح طلبی می کنند . این فرد اگر دنبال اجرای قانون است جای آن پشت میله هاست نه .... بدون تردید این عنصر پلید با اقداماتی که درعراق انجام می دهد از ابواب جمعی نظام سلطه است. قریب به اتفاق افراد ی که اورا احاطه کرده اند از عناصر بعثی و سازمان های مخوف اطلاعاتی رژیم صدام و دزد وقابل هستند و از مقتدی صدر به عنوان عروسک خیمه شب بازی استفاده می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس