کد خبر 1320713
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
دولت آتی عراق توافقی است/ دیدار هیئت هماهنگی با «صدر» مثبت بود

یک عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق در سخنانی با تأکید بر اینکه دولت آتی این کشور توافقی خواهد بود، گفت: دیدار هیئت هماهنگی شیعی با «مقتدی صدر» مثبت بود.

به گزارش مشرق به نقل از المعلومه، «محمد رسول»، عضو ائتلاف دولت قانون عراق سخنانی را در خصوص تشکیل دولت آتی این کشور مطرح کرد. وی گفت: دولت آتی عراق توافقی خواهد بود و اغلب احزاب و جریان‌های سیاسی در آن نقش آفرینی خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، این شخصیت عراقی با اشاره به نشست اخیر میان سران هیئت هماهنگی شیعی با مقتدی صدر نیز اظهار داشت: دیدار با صدر مثبت بود. در این دیدار بر لزوم در اولویت قرار دادن منافع ملی تأکید شد.

بیشتر بخوانید:

رایزنی تلفنی مقتدی صدر با ولیعهد ابوظبی

وی اظهار داشت: در حال حاضر میان طرف‌های سیاسی مختلف توافقاتی پیرامون ماهیت تشکیل دولت آتی حاصل شده است اما اسامی رؤسای قوای سه گانه پس از برگزاری جلسات دیگر در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

روز پنجشنبه بود که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق با صدور فرمانی موعد برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید این کشور را تعیین کرد. صالح با صدور این فرمان، روز ۹ ژانویه سال آتی میلادی (۱۹ دی ماه) را به عنوان تاریخ برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید عراق تعیین کرد. در فرمان رئیس جمهور عراق آمده است که مُسن‌ترین فرد در میان نمایندگان حاضر در پارلمان، ریاست سِنی جلسه را برعهده خواهد داشت.

این اتفاق درحالی رخ داد که روز چهارشنبه گذشته سران هیئت هماهنگی شیعیان عراق دیدار مهمی را با «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در شهر «نجف» برگزار کردند. پس از پایان دیدار مذکور، «هادی العامری» رهبر ائتلاف «فتح» گفت: «دیدار با مقتدی صدر، مسئولانه و مثبت بود. این دیدار بر اساس ترجیح منافع دولت مقتدر انجام شد. موضوع تضمین‌های موفقیت تشکیل دولت در روزهای آینده بررسی خواهد شد».

البته برگزاری دیدار میان سران هیئت هماهنگی شیعی با رهبر جریان صدر حاشیه‌هایی را نیز به دنبال داشت. از جمله می‌توان به عدم مشارکت «نوری المالکی» رهبر ائتلاف «دولت قانون» در این دیدار اشاره کرد.

در همین ارتباط، «عالیه نصیف» عضو ائتلاف دولت قانون عراق گفت: «ادعاهای مطرح شده در خصوص علت حضور نیافتن نوری المالکی در نجف به هیچ وجه صحت ندارد». این عضو ائتلاف دولت قانون در ادامه سخنانش اظهار داشت: «کسانی که اختلاف بین المالکی و صدر را مطرح می‌کنند، در پی ضربه زدن به وحدت اعضای هیئت هماهنگی و بیت شیعی هستند». وی همچنین عنوان کرد: «صدر از مجموعه هیئت هماهنگی برای نشست دعوت کرد و این دعوت به شخصیت‌هایی که امروز با او دیدار می‌کنند، محدود نمی‌شود».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس