کد خبر 1319088
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
عراق| موعد تشکیل نخستین جلسه پارلمان عراق/ رئیس اولین جلسه کیست؟

پس از تایید نتایج انتخابات در روز گذشته که با کش و قوس فراوان رخ داد حال همگان به منتظر تشکیل نخستین جلسه پارلمان هستند.

به گزارش مشرق، انتخابات پارلمانی عراق ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار و روز گذشته توسط دادگاه فدرال عراق تایید شد.

دادگاه فدرال عراق روز گذشته و پس از تایید نتایج انتخابات پارلمانی عراق، نتایج را برای تایید به ریاست جمهوری ارسال کرد.

در سندی که از سوی دادگاه فدرال به ریاست جمهوری عراق آمده است که بنا به درخواست کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، دادگاه فدرال نشستی برگزار کرد و نتایج انتخابات را تایید کرد.

کشور عراق ,

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نسبت به تصمیم دادگاه فدرال عراق مبنی بر رد درخواست ابطال انتخابات عراق واکنش نشان داد.

«عماد جلیل»، عضو تیم رسانه ای کمیساریای عالی مستقل انتخابات گفت: موعد تشکیل نخستین جلسه پارلمان عراق حداکثر ۱۵ روز پس از تاریخ تصویب نتایج انتخابات عراق خواهد بود.

وی در ادامه افزود: موعد برگزاری نخستین جلسه پارلمان عراق بین دهم و پانزدهم ماه آتی خواهد بود و آن زمان کمیساریا اسامی نمایندگان پارلمان را ارسال خواهد کرد و آنها از سوی ریاست جمهوری برای ادای سوگند فراخوانده خواهند شد.

جمیل اشاره کرد که نخستین جلسه پارلمان عراق به ریاست مسن ترین عضو پارلمان برگزار خواهد شد.

رئیس سنی پارلمان جدید عراق کیست؟

یک منبع مسئول امروز اعلام کرد که «محمود المشهدانی»، از نمایندگان پیروز این دور از انتخابات پارلمانی عراق، رئیس سنی پارلمان آتی خواهد بود و ریاست نخستین جلسه پارلمان را برعهده خواهد داشت.

این منبع به بغداد الیوم  گفت: نخستین جلسه پارلمان به ریاست محمود المشهدانی از ائتلاف عزم که مسن ترین نماینده پارلمان است برگزار خواهد شد.

المشهدانی در انتخابات پارلمانی عراق، به عنوان نماینده بغداد از ائتلاف عزم پیروز شد.

وی متولد ۱۹۴۸ است و ۷۳ سال سن دارد و در دومین دوره پارلمان عراق از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ ریاست پارلمان عراق را برعهده داشت.

اصرار مقتدی صدر بر تشکیل دولت اکثریت

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی شد و از اقدام دادگاه فدرال در تایید نتایج انتخابات پارلمانی عراق استقبال کرد.

صدر با انتشار توئیتی از همه کسانی که در این روند دموکراتیک ملی کمک کردند به ویژه شورای عالی قضایی عراق تقدیر و تشکر کرد.

صدر در پایان خواستار حفظ صلح و امنیت شد و کشور را امانتی بر عهده همه دانست.

 وی خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی شد که برای مردم خدمات و امنیت به ارمغان آورد.

واکنش رهبران دو حزب عمده سنی

«خمیس الخنجر»، رئیس ائتلاف پارلمانی «عزم» در عراق پیروزی در انتخابات پارلمانی عراق را به همه نمایندگان پیروز تبریک گفت.

وی در توئیتی گفت: از پیروز شدگان در انتخابات پارلمانی عراق انتظار عزم ملی و جدی برای اصلاح روند فرآیند سیاسی و نجات عراق در خطرناک ترین مرحله که حاکمیت و ثبات آن در معرضش قرار گرفتند، داریم.

الخنجر در ادامه افزود: از کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق و همه نهادهای قضایی و امنیتی برای نقش آفرینی در موفقیت آمیز بودن انتخابات پارلمانی عراق تشکر می‌کنیم.

«محمد الحلبوسی»، رئیس ائتلاف پارلمانی «تقدم» در عراق هم نسبت به تایید نتایج انتخابات پارلمانی عراق توسط دادگاه فدرال عراق واکنش نشان داد.

وی با انتشار توئیتی گفت: اجماع نظر بر سر پایبندی به تصمیم دادگاه فدرال عراق و احترام به چارچوب های قانونی درخصوص تایید نتایج انتخابات پارلمانی عراق گامی به سوی تحقق روند دموکراتیک به دور از آشوب، بی نظمی و حافظ اقتدار و حاکمیت کشور و حامی دستاوردهای آن است.

الحلبوسی در ادامه افزود: به این مناسبت، پیروزی در دور پنجم پارلمان عراق را به همه فراکسیون‌ها و شخصیت‌های پیروز تبریک می‌گوییم و بر اهمیت تکمیل اقدامات قانونی برای پاسخ به آرمان‌های شهروندان و ایجاد واقعیتی جدید و متفاوت با گذشته تاکید می‌کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس