کد خبر 1311986
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۹
آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی شهر راهبردی مأرب

روند تحولات در جبهه های مأرب به سود نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به پیش می رود و این نیروها لحظه به لحظه به فتح شهر راهبردی مأرب نزدیک و نزدیکتر می شوند.

به گزارش مشرق، سلسله پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد با عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه‌های مأرب همچنان ادامه دارد. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که نیروهای مقاومت یمن بیش از هر زمان دیگری به شهر راهبردی مأرب نزدیک شده‌اند.

نیروهای یمنی به تازگی دستاورد جدیدی را در نبرد با عناصر سعودی محقق ساخته‌اند. طبق اعلام رسانه‌های یمنی، ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور بر مهمترین پایگاه گروه تروریستی القاعده در جنوب مأرب مسلط شده‌اند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از سلسله درگیری‌های شدید و طاقت فرسا با عناصر سعودی در منطقه «وادی عبیده» موفق شدند بر پایگاه «کری» به عنوان مهمترین پایگاه القاعده در جنوب مأرب سیطره یابند.

آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی شهر راهبردی مأرب

همچنین طی روزهای گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر رشته کوه‌های البلق مسلط شده‌اند که بسیار راهبردی و مهم هستند. رشته کوه‌های البلق یکی از مهمترین ارتفاعات کوهستانی یمن محسوب می‌شود که اشراف مستقیم به شهر راهبردی مأرب دارد و همچنین آخرین ارتفاعات کوهستانی است که مزدوران سعودی وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و همچنین نیروهای حزب اصلاح در آن مستقر بودند.

آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی شهر راهبردی مأرب

بنابراین تسلط بر این ارتفاعات به معنای آن است که نیروهای صنعا قادر خواهند بود قوی‌ترین خطوط دفاعی نیروهای وفادار به ائتلاف متجاوز سعودی را نابود کنند رشته کوه‌های البلق یکی از مهمترین ارتفاعات کوهستانی یمن محسوب می‌شود که اشراف مستقیم به شهر راهبردی مأرب دارد و همچنین آخرین ارتفاعات کوهستانی است که مزدوران سعودی وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و همچنین نیروهای حزب اصلاح در آن مستقر بودند. بنابراین تسلط بر این ارتفاعات به معنای آن است که نیروهای صنعا قادر خواهند بود قوی‌ترین خطوط دفاعی نیروهای وفادار به ائتلاف متجاوز سعودی را نابود کنند.

همچنین نیروهای انصارالله با تسلط بر این ارتفاعات، دیگر مشکل خاصی در موقعیت یابی نخواهند داشت و همچنین به راحتی می‌توانند بر میادین نفتی صافر و منطقه عبیده در مرکز استان مأرب که مزدوران سعودی در آنجا آخرین نفسهای خود را می‌کشند مسلط شده و سپس به سمت محله‌های مسکونی داخل شهر حرکت کنند.

همچنین از نظر نظامی و استراتژیک آزادسازی این ارتفاعات ضربه بزرگی به نیروهای متجاوز در یمن است؛ چرا که بعد از انجام صدها حمله از این منطقه جغرافیایی نتوانستند مانع پیشروی نیروهای صنعا شوند. بنابراین سیطره بر ارتفاعات البلق برتری نظامی زیادی به نیروهای انصارالله می‌بخشد، به طوری که اگر جنگ یمن همچنان ادامه داشته باشد تسلط انصارالله بر این مناطق ناهموار عرصه را برای انجام عملیات‌های موفقیت آمیز ضد ائتلاف متجاوز بازتر می‌کند.

سردرگمی ائتلاف سعودی و توانمندی پدافندی صنعا

گزارشهای میدانی حاکی از سردرگمی ائتلاف تحت سرکردگی و عناصر وابسته به آن است. نبرد روزهای اخیر در جبهه‌های نزدیک به شهر مأرب بیانگر ترسیم معادلات جدیدی در نبرد مأرب و به عبارت دیگر جنگ یمن است و آن توان بالای پدافندی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است که امکان جولان دادن جنگنده‌های سعودی را از آنها گرفته است.

نکته قابل توجه سرنگونی بسیاری از پهپادهای سعودی است که تاکنون شمار زیادی از آنها به دست پدافند هوایی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سرنگون شده‌اند. مأموریت این پهپادهایی که به دست نیروهای صنعا سرنگون شده‌اند، شناسایی و مراقبت از جبهه دفاع از مأرب بود که به نظر می‌رسد دیگر دشمن سعودی توان آن‌را ندارد.

این موضوع را در جبهه البلق الشرقی مشاهده کردیم که تحرکات هوایی سعودی مانع از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نشد و به عبارت دیگر نیروی هوایی ائتلاف سعودی هم ناکارآمد شده است. کاهش میزان رصد و مراقبت هوایی دشمن فقط محدود به جبهه البلق الشرقی یا جبهه جنوبی مأرب نیست بلکه شامل همه خطوط مقدم در مأرب است.

این به علت عملکرد موفق سامانه دفاع هوایی یمن است که اخیراً به شکل گسترده در جنگ فعال شده است و هنوز زوایای آن ناشناخته است و «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از آن به عنوان سلاح مناسب نام می‌برد این به علت عملکرد موفق سامانه دفاع هوایی یمن است که اخیراً به شکل گسترده در جنگ فعال شده است و هنوز زوایای آن ناشناخته است و «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از آن به عنوان سلاح مناسب نام می‌برد.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که توانمندی‌های نیروهای مسلح یمن از جمله در زمینه پدافند هوایی در حال پیشرفت است و گواه آن هم سرنگونی پهپادهای آمریکایی است که یکی پس از دیگری رخ می‌دهد.

سردرگمی ائتلاف سعودی به جایی رسیده است که جنگنده سعودی به اشتباه محل تجمع شبه نظامیان وابسته به دولت منصور هادی که مورد حمایت عربستان هستند را در جبهه‌های نزدیک به شهر مأرب در منطقه وادی عبیده هدف قرار دادند.

روند تحولات جبهه مأرب نشان می‌دهد که در روزهای آینده درگیری‌ها وارد محله‌های مسکونی داخل شهر مأرب می‌شود و نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه قبایل این منطقه در برابر نیروهای انصارالله ایستادگی نخواهند کرد و از ورود آنها استقبال می‌کنند. نبرد مأرب طی روزهای آتی آکنده از غافلگیری است.

آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی شهر راهبردی مأرب

این در حالی است که رسانه‌های ائتلاف سعودی و متحدان آن طی روزهای اخیراً به همه حربه‌ها برای بالا بردن روحیه عناصر وابسته به خود روی آورده‌اند، اما واقعیت حاکی از آن است که شمارش معکوس برای فتح مأرب به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آغاز شده است و حملات هوایی سنگین و دیگر حربه‌ها نمی‌تواند برای ائتلاف سعودی کارساز باشد.

با آزادسازی مأرب، یکی از مهمترین برگه‌های متجاوزان از دستشان خارج می‌شود و در مقابل قدرت چانه زنی سیاسی دولت نجات ملی در هرگونه مذاکره و راه حل سیاسی برای بحران یمن، افزایش می‌یابد. با آزادسازی مارب محمد بن سلمان ولیعهد سعودی یکی از مهمترین کارتهای خود را از دست می‌دهد. با آزادسازی مارب بخشی از دیوار محاصره ظالمانه علیه ملت یمن برداشته می‌شود.

از حیث نظامی هم تا زمانی که مأرب کانون نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و نیز عناصر القاعده، داعش، تکفیری‌ها، بقایای حزب اصلاح وابسته به دولت مستعفی و دیگر مزدوران ریاض باشد، این کانون خطرناک تمام مناطق مجاور خود یعنی الجوف در شمال، صنعاء در غرب و البیضاء در جنوب را تهدید می‌کند. مأرب نباید منبع تهدید و پناهگاه القاعده و داعش باقی بماند.

علاوه بر آن در دست گرفتن کنترل مأرب به دولت نجات ملی در صنعا کمک می‌کند تا منابع درآمدی پایداری برای خود تأمین کند. همچنین به ثبات کمک‌های نفتی و گازی کمک می‌کند که منجر به تضعیف محاصره آمریکا و عربستان خواهد شد. همچنین وضعیت اقتصادی در مناطق تحت کنترل صنعا را بهبود می بخشد. درپی آزادی مأرب، استقلال سیاسی یمن که در راستای خارج شدن یمن از قیمومیت عربستان است، تقویت خواهد شد در دست گرفتن کنترل مأرب به دولت نجات ملی در صنعا کمک می‌کند تا منابع درآمدی پایداری برای خود تأمین کند. همچنین به ثبات کمک‌های نفتی و گازی کمک می‌کند که منجر به تضعیف محاصره آمریکا و عربستان خواهد شد. همچنین وضعیت اقتصادی در مناطق تحت کنترل صنعا را بهبود می بخشد. درپی آزادی مأرب، استقلال سیاسی یمن که در راستای خارج شدن یمن از قیمومیت عربستان است، تقویت خواهد شد.

با فتح مأرب، آزادسازی استان شبوه که مشرف به دریای عرب و سرشار از منابع نفت و گاز است نیز تسهیل خواهد شد. شبوه دارای زیرساخت‌های حمل و نقل و صادرات نفت و گاز است و بزرگ‌ترین منبع صادرات گاز مایع در یمن به شمار می‌رود. آزادی شبوه باعث اشراف استراتژیک دولت صنعا بر دریای عرب و اقیانوس هند خواهد شد که محل دریانوردی تجاری و نظامی بین المللی است.

آزادسازی مأرب گروه‌های جدایی طلب عدن را در وضعیت حساسی قرار می‌دهد، چرا که ارتش و کمیته‌های مردمی از این طریق بر مناطقی از شبوه مسلط خواهند شد و امکان حمله و در دست گرفتن کنترل منابع نفتی و گازی در این استان برای آنها فراهم خواهد شد. این مسئله گروه‌های مسلط در عدن را از درآمدهای پایدار تقویت کننده اقتصاد این شهر، محروم می‌کند.

علاوه بر آن با فتح مارب، آزادسازی کامل شرق یمن نیز آسان خواهد شد و مساحت جغرافیایی تحت کنترل دولت عبد ربه منصور هادی هم کاهش خواهد یافت.

در پایان می‌توان گفت که ائتلاف سعودی چاره‌ای جز پایان دادن به جنگ یمن و تجاوزات خود ندارد به ویژه که ضربات نیروهای مسلح یمن به عمق عربستان هم دردناک‌تر از گذشته شده است و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق به تحقق بازدارندگی هوایی شده‌اند. ذخایر موشک سامانه‌های رهگیر سعودی که بسیار گران هم هستند، بسیار کم شده است و ریاض برای به دست آوردن موشک‌های رهگیر پاتریوت دست به دامان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله قطر شده و همچنین از آمریکا درخواست کرده است که سریعاً این موشک‌های رهگیر را به ریاض بدهد. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در تنگنای شدیدی گرفتار شده است و به دنبال راهی برای خروج از باتلاقی است که در یمن به آن گرفتار شده است. توان بالای نیروهای انصارالله یمن در رقم زدن سرنوشت جبهه‌های جنگ در کنار توان پهپادی و موشکی بالای آن سخت مقامات سعودی را در مخمصه قرار داده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 5
    شمارش معکوس از هزاران هزار بیلیون شروع شده:/
    • US ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      زهی خیال باطل
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    5 1
    بزنید این سگان آل وحوش را کباب کنید
  • مجید IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    انشالله
  • محمد. IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    جاعل حق همواره حق و حقیقت پیروز است درود خدا بر مردان و زنان با ایمان یمن
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    شیطان اکبر ، امروز در داخل ایران است : جریان بی دین و غربگرا ... اگر حکومت و ملت دیر بجنبند دوباره ایران همان ایران دوران طاغوت خواهد شد... اعتقادات ملت به شدت در حال تحلیل رفتن است. آدم یاد جمله معروف اما می افتد: به داد اسلام برسید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس