علی صوفی

"یأس فلسفی" گزاره‌ای است که در فاصله بین تحریم انتخابات و فرایند سیاست‌ورزی مسلحانه روی می‌دهد. نشانه‌های این یأس هم‌اکنون در جبهه اصلاحات به چشم می‌خورد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"یأس فلسفی" در فاصله تحریم انتخابات و سیاست‌ورزی مسلحانه

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است! / هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

علی صوفی، از تحریم‌گران انتخابات ۱۴۰۰ و از وزرای دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

"اعتبار اصلاحات، مردم بودند که از بین رفته است؛ تا زمانی که مردم به سوی اصلاح‌طلبان برنگردند از آن‌ها کاری برنمی‌آید چون زمانی که اصلاح‌طلبان لب تر می‌کردند مردم پای صندوق‌ها می‌آمدند و به گزینه‌های آنها رأی می‌دادند. در انتخابات ۱۴۰۰ مشاهده کردید آقای کروبی از آقای همتی حمایت کرد آقای خاتمی هم تلویحاً از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کرد، اما متاسفانه نتیجه قابل قبول نبود و جبران آن هم کار سختی است. این فاجعه را در جریان مقابل هم مشاهده می‌کنید که دیگر بین مردم اعتباری ندارند از جمله مجلس اقلیتی که به هر حال نشان از آن دارد که هم کمترین اعتبار را میان مردم دارد. مقام معظم رهبری از همان ابتدا خطاب به دولت گفتند، اعتماد مردم را باید برگردانید اما این اعتماد از دست رفته به سادگی برنمی‌گردد و تا الان هم وضع بدتر شده است."[۱]

*عقلانیت و یک مطالعه ساده در متون سیاسی به روشنی نشان می‌دهد که از جمله نقش‌ها و شأنیت‌های رجال سیاسی در یک کشور، ترویج دلیل مدار امید، حرکت بر مسیر عقلانیت و ایجاد راهکارهایی برای مشارکت بیشتر مردم است.

طبیعتا اگر از رجال سیاسی حرکت بر خلاف این مسیر را مشاهده کنیم یعنی شاهد جریانی هستیم که اساساً سیاست‌ورز و دموکراتیک نیست و بلکه به رویکردهای میلیتاریزه، کمیته‌های مجازات و ابزار زور معتقد است.

مسئله‌ای که البته قابل پرده‌پوشی هم نیست!

شوربختانه باید اشاره کرد که از همین روست ستاد اصلاحات یک روز در فتنه ۸۸ جای پا پیدا می‌کند، روز دیگر دست به تحریم انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ می‌زند و روز دیگر هم در پروژه سیاه‌نمایی و ناامیدسازی مردم به دنبال ایجاد "فتنه اقتصادی" و کشاندن مردم به خیابان‌ها می‌رود. زیرا آنها به اذعان رجال ستادی خود مبنی بر "مرگ اصلاحات صندوق‌محور"، عملا از دموکراسی خارج شده و به سوی سلاح گام برداشته‌اند.

ما قضاوت درباره آنچه که صوفی بعنوان یک عضو جبهه اصلاحات گفته است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

خنده فرانسوی‌های به مواضع یک کارگزارانی

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است!

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است! / هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

علی‌محمد نمازی، از حامیان روحانی و عضو حزب کارگزاران سازندگی به ایلنا گفته:

"به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است"! [۲]

*اگر تحمل مردم ایران تمام شده است پس تحمل مردمان کشور فرانسه در چه مرحله‌ای قرار دارد که ۲۰۰ سال پس از انقلابشان، چندین امپراطوری و قانون اساسی و جمهوری را عوض کرده‌اند و امروز در جمهوری پنجم نیز اگرچه همواره پرچم فرانسه را به دوش می‌کشند اما مشغول "اعتراضات جلیقه‌زردها" هستند!

پاسخ به این سؤال از سوی آقای نمازی نشان خواهد داد که امثال ایشان دقیقا در حزب کارگزاران چه چیزهایی یاد گرفته‌اند.

پاسخ سؤال مذکور از سوی مخاطبان محترم نیز بوضوح اثبات می‌کند که انتفاع مواضع افرادی مثل نمازی برای مردم و ایرانِ عزیز است یا برای دشمنان ایران!؟

***

هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است! / هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

ذبیح‌ا... خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با جمعی از کارکنان و بازرسان این سازمان، طی سخنانی، خدمت به مردم در نظام جمهوری اسلامی و پاسداری از خون شهدا را سعادتی بزرگ برای همه مسئولان کشور عنوان کرد و با اشاره به تلاش دشمنان با هدف ناکارآمد جلوه دادن نظامی که ام‌القرای جهان اسلام است، گفت: امروزه بزرگترین خدمت به اسلام و انقلاب، انجام وظایفی است که بر عهده داریم؛ چراکه دشمنان به انحای مختلف سعی می‌کنند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند که البته با بصیرت مردم انقلابی کشورمان توطئه‌ آن‌ها همواره با شکست مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، وی با انتقاد از طرح موضوعاتی مبنی بر وجود فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی در برخی تریبون‌ها، تصریح کرد: گاهی ملاحظه می‌شود برخی افراد که مترصد فرصتی برای مطرح کردن خود هستند، در جهت تضعیف اقتدار کشورمان و ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم، با دشمن هم نوا شده و با بکاربردن عناوین عام، همه مسئولان را مفسد معرفی می‌کنند، در حالی‌که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند که فساد سیستماتیک در کشور وجود ندارد.

خدائیان افزود: دشمنان سعی می‌کنند همه مسئولان را مفسد جلوه دهند در حالی‌که این ادعا خلاف واقع است، البته سازمان بازرسی مصمم است معدود افرادی که با کم‌کاری، سهل‌انگاری و سوءاستفاده از جایگاه و مقام خود، بر ادعای دشمنان نظام صحه می‌گذارند را سریعا شناسایی و به طرق قانونی با آن‌ها برخورد ‌کند.[۳]

*پیشنهاد عمده به آقای خدائیان اینست که در کنار برخورد مجدانه با معدود مدیران مفسد؛ البته برای مبارزه با مفسدنمایی و سیاه‌نمایی هم برنامه داشته باشند زیرا مادام که برخورد و محکمه باشد اما با سیاه‌نمایی برخوردی نشود؛ احساس پاکی و سلامت نظام حکومتی در ذهن افکار عمومی بالتمامه نقاشی نمی‌شود.

صحبت‌های درست رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حالی است که زهر سیاه‌نمایی و ناامیدسازی سال‌هاست که مشکلات عدیده‌ای را در ساحت نظام اسلامی ایجاد کرده و دردهای بزرگی را سبب شده است.

دردهای بزرگی که از شروط رفع آنها "فهم مسئله، باورمندی مسئولان ذیربط به لزوم مقابله با سیاه‌نمایی، تبیین فلسفی فساد و ممکن‌الوقوع بودن آن حتی در حکومت معصوم(ع) و برخورد با سیاه‌نمایان و اعتراف آنها در نزد افکارعمومی" است.

بجز از این دالان، هر اقدامی منقطع خواهد بود و اصل مسئله که همان "سیاه‌نمایی" است مثل استخوان لای زخم باقی خواهد ماند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1165959

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1165771

3_ https://www.isna.ir/news/1400091511308/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    22 50
    به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است!".آقای علی محمد تو بهتره به جای مردم حرف نزنی!.
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      8 1
      کارگزاران و اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند و بیشترین ضربه را به اعتماد مردم وارد نمودند.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      7 3
      اصلاح طلبان 8 سال مملکت را به قهقرا بردند و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند و خون مردمو توی شیشه کردند حالا میگن تحمل مردم تمام شده است !!!
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      10 7
      تو هم به جای بقیه مردم حرف نزن
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      6 5
      مسببین وضع موجود که مغضوب مردم واقع شده اند با مفلطه و سفسطه و فرافکنی در پی فریب چندباره مردم هستند تا به قدرت برسند و کیسه های پر نشدنی خود را پر کنند.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      5 16
      درواقع این اصلاحات است که تحمل شان از دور ماندن از قدرت و امکان توسعه خاصه خوری و رانتخواری و چاپیدن اموال ملی در غالب شخصی سازی تمام شده است و با نیرنگ و دسیسه در پی تخریب جامعه در راستای اهداف خبیث خود که همانا تسلط بر منابع کشور است، هستند
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 2
      به نظر منم تحمل مردم تموم شده، همین روزهاست که بریزن سران فتنه و دولت قبلی رو بکشن دادگاه!!!
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 1
      دقیقا
  • سید IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    17 31
    اظهار وجود های اصلاح طلبان ...ـوع آور در قالب مثلاً تحلیل های اجتماعی به نوعی تلاش های مذبوحانه و ناامیدانه ای است برای آن که به یکدیگر دلداری و امید دهند که مثلاً هنوز هم در صحنه هستند!
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    46 6
    مردم حالشون هر چی اصلاحطلب و اصولگراست بهم میخوره
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      18 55
      مردم میخوان سر به تن غربگراها و منافقها و یانکی‌ها نباشه!!!
    • سید IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      9 42
      حداقل تو یکی مردم نیستی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      5 15
      افساد طلبان غربگدا بانیان وضع موجود هستن لذا باید سکوت کنند.
    • DE ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 2
      ۰۸:۱۱مردم حالشون هر چی اصلاحطلب و اصولگراست بهم میخوره . /خخخ این یکی تازه از خواب پریده فک میکنه شب انتخاباته که باید اصولگراها را طبق دستور سازمانی اصلاح تبه کاران اصلاحات مالی کنه . بگیر بخواب عمو انتخابات تموم شد . شگرد درون سازمانی غربگداها و حزب اشرافی هم نگرفت. بخواب عمو بخواب لالا گل پونه نمره ش بیستِ چون خرخونه.....
  • totonchyan IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    16 33
    اون ، دوران شماست که تمام شده است نه تحمل مردم . خیلی تلاش کردید تا تحمل مردم تمام شود اما به لطف خدا موفق نشدید . اگر قابل هدایت هستید که خدا هدایتتان کند؛ وگرنه که....
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    8 23
    اقدامی از طرف دولت باید صورت پذیرد برای جلوگیری از ضربه های داخلی که احتمالا توسط کشور های خارجی پشتیبانی میشوند. در غرب هم اینکار رو میکنند. در مواقع بحران. دل غربی ها هم ب همین افراد وابسته شده و خوش است. روزنامه ها و افراد کلیدی مخالف حداقل در این اوضاع باید سکوت کنند. اما شاهد عکس این قصیه هستیم.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    12 54
    بله ما تحمل نداریم وطن فروشی شما را ببینیم. به خاطر مصالح خودتون و منافع حزبی، ملت رو بدبخت کردید و کشور را فروختید. یک مشت غربزده عشق آمریکا که حتی فکر نکردند اقداماتشان به فک و فامیل خودشان و آینده فرزندانشان ضرر خواهد زد.
  • محمدایوب IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    9 46
    مهمترین کار قوه قضاییه برخورد با مسببین وضع موجود که 32سال سکان کشور را دردست داشته اند وبا ناکارآمدی ودادن رانت به اقوام وقبیله وثروت اندوزی ونفوذ در تمام سطوح نظام ودولت مثل موریانه ستونهای نظام را خورده اند. وبا ایجاد وراه اندازی رسانه های متعدد دائم بر طبل ناکارآمدی نظام می کوبند وبا وجود دزدی‌های فراوان وجود دزدها ی زیاد در درون خودشان که در دولت روحانی به بی نهایت رسیده که نمونه برادر روحانی وبرادر جهانگیری حالا فریاد ای دزد ای دزد میزنند. واز فساد دم میزنند وبه جای محاکمه طلبکار وسیله نمایی میکنند. چرا کسی آنها را ساکت نمی کند
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    72 3
    واقعا تحمل مردم از بی عدالتی ها اقا زاده ها دزدی ها اختلاس ها و....... تمام شده
  • فهیم IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    2 11
    اقای نمازی مردم را به اینجا کشاندید حالادر فکر بهره برداری و اامتیاز گیری از نظام هستید ولی مردم فهیم تر از انچه که شما فکر می کنید هستند ننگ بر مسببین ای شرایط .
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    5 16
    شب بخیر نکنه شما هم جمعه صبح بیدار شدید دیدید تحمل مردم تمام شده .......آقای مسئول ملت 10 سالیه که تحمل ندارند اعصاب ندارند اعتماد ندارند ....باید بسرعت و شدیداً اعتماد مردم جلب شود
  • كريم IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 17
    تحمل مردم از ديدن و وجود شما افساد طلبان به پايان رسيده و تمام شده است. لطفا اين همه در آسياب دشمنان آب نريزيد و بدانيد كه بي حيايي هم حد و مرزي دارد.
  • محمد IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    4 9
    من به عنوان یکی از مردم رسما اعلام میکنم که صبرم تمام شده چرا مدیران کدخدامحور از جمله آقای روحانی و جهانگیری که فاتحه اقتصاد کشور را خواندند محاکمه نمی شوند؟
  • سعادت IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    4 9
    مردم بابت این انقلاب خونها داده اند و این انقلاب را مفت ومجانی به دست نیاورده اند که حالا بخواهند از آن خسته شوند. به کوری چشم اصلاح طلبان، انشاالله این انقلاب تحویل امام زمان خواهد شد.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 3
    تحمل مردم از افسادطلبان تموم شده.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 5
    خدایا مردم سرزمینم ایران را از شر منافقان داخلی نجات بده.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 6
    عجبببببببببببببببببب
  • میرک IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    2 6
    سوفی ونمازی حق دارنددراین 32سال حکومت افسادطلبان تمام هستی این ملت رامصادره کردندغرورعزت ملی را به مسلخ بردندکسی پیدانشدایشان رامورد ماءذه قراردهد بلی الان میشوندطلبکار
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 3
    هدف اصلاحطلبان براندازی هست
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 6
    مشرق نیوز باید تدبیری برای این منفی های فیک بیندیشند.
    • DE ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      3 16
      اشکال نداره باور کن این منفی زن ها اینقدر احمق هستند که نمیدانند برای سایت های اینترنتی تعداد مهم است نه + و - . بالاخره برق هم تا + و - نباشه کار نمیکنه . .اتفاقا از منفی ها پیداست کاملا مطلب سوزانده و خورده به هدف.
  • DE ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 3
    به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است!دیگه اعصاب دیدن چهره های فشل پرخور و کم کار و ناشی اصلاح طلبکاران را ندارند .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 1
    تو کی هستی؟
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    اقای صوفی اعتقاد شما در زمان روحانی عم همین بود شما به غرب معتقدید پس چرا غرب به احترام پیاده نظامش کاری نکرد دوستان شما هسته ای را با مشتی دلار میخواستن تقدیم غرب کنند که نشد و هرگز چنین نخواهد شد به لطف خدا .
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    2 0
    تحمل مردم تمام شده پس مراقب خودت باش
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    شما اصلاح طلبان به چی اعتقاد دارید باخودتون چند چندین بادروغ وریازندگی میکنید
  • Aliostad IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام. همین آمریکایی که قبله آمال اصلاح طلبان است همین الان برای تمام کسانی که سال قبل وارد کنگره شدند حبس های سنگینی را اعمال کرده حالا چرا در ایران این آقایان اصلاح طلب علنا و از تریبون بدنبال تقابل مردم و دولت هستند و دقیقا بدنبال آشوب و بلوا .حالا چرا نیرو های امنیتی و دولتی قبل از وقوع فاجعه با اینها برخورد نمیکنه اینها که جایگاه خودشان را در میان مردم از دست دادند شمشیر را از رو بستند و بدنبال چیزی هستند که غرب و اسراییل در چهل سال اخیر نتو نستند بدست بیاورند واین آقایان از این طریق بدنبال تحقق اهدافشان هستند .هزینه گزاف این خواسته هم برایشان مهم نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس