گرانی کم‌سابقه و تا ۱۰۰درصدی ۲۲ کالاهای اساسی و کشاورزی در دنیا/موج گرانی‌های جهانی ادامه دارد + جدول

گرانی و نبود نظارت کارای قضایی و دولتی بر بازار به جایی رسیده است که حتی وزارت بهداشت نیز خواهان نظارت بر قیمت‌ها شده تا مواد غذایی ضروری از سبد معیشت برخی خانوارها حذف نشود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انتخابات ۱۴۰۲ را هم تحریم می‌کنیم!

"باشگاه افسران" حزب اتحاد ملت تشکیل شد/ انتخابات ۱۴۰۲ را هم تحریم می‌کنیم!

محمدصادق جوادی‌حصار، فعال چپ و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است: برخی می‌گویند دوره اصلاحات به پایان رسیده و باید جایگزینی برای آن مشخص شود، اما این ادعا هنوز در جبهه اصلاحات هیچ مقبولیتی ندارد و عده زیادی معتقدند باید روی ریل اصلاحات حرکت کنیم، ولو آنکه «لوکوموتیو» ما در مسیر،  در مقطعی دچار ایست و تخریب شده یا قدرت پیش‌روی خود را از دست داده باشد.

او می‌افزاید: ما نمی‌توانیم ریل اصلاحات را عوض کنیم، می‌توانیم آن را تعمیر و بازسازی کنیم یا حتی پیش‌برنده جدیدی را با راهکاری جدید در مجموعه خود تعبیه کنیم، اما مد نظرمان نیست که بخواهیم مسیر اصلاحات را تغییر بدهیم،  چرا که ریل جایگزین هیچکدام از مختصات مورد قبول جریان اصلاحات را ندارد.

جوادی‌حصار درباره اینکه آیا آسیب شناسی جریان متبوعش در انتخابات ۱۴۰۲ (انتخابات مجلس دوازدهم) تکمیل می شود؟ تصریح کرد:

"اصلا نباید به صورت موضوعی با این قضیه برخورد کنیم، انتخابات نباید ما را از اصل و ماهیت روند اصلاح دور کند. لازم است درمان ریشه‌ای صورت بگیرد و باید به انتخابات پیش رو به عنوان یک مرحله گذر نگاه کنیم. انتخابات مجلس ۱۴۰۲ نباید تاثیری در تصمیم بازسازی و نگاه اصلاحی ما داشته باشد و حتی در صورت ضرورت ممکن است از انتخابات بگذریم و بگوییم به انتخابات نمی‌رسیم، از این رو به هیچ وجه، نباید اصلاح و آسیب‌شناسی را فدای انتخابات کنیم."[۱]

*این از مظلومیت مردم ایران و نظام اسلامی است که شاهد ظهور و بروزهای جریانی سیاست‌باز هستند که همواره در طراحی دهشتناک‌ترین فتنه‌ها علیه مردم نقش داشته، اثر از کارآمدی در مانیفست آن دیده نمی‌شود و مهمتر از همه اینکه صراحتا و بدون هیچ پروایی دست به "تحریم انتخابات" می‌زند و از تکرار آن هم اِبایی ندارد.

ما قضاوت پیرامون صحبت‌های جوادی‌حصار را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

ستاد اصلاحات، پیش از این در جریان انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ نیز با هدف ریل‌گذاری برای ایجاد "فتنه اقتصادی" و یکسره کردن کار نظام اسلامی، دست به تحریم انتخابات‌ مجلس و ریاست‌جمهوری زده است و تأسف اینجاست که این رفتار مغایر با اصول سیاست‌ورزی و دموکراسی؛ هرگز آنطور که باید و شاید در مجامع اندیشه‌ای کشورمان به نقد کشیده نشده است و عده‌ای حتی از آن خبر هم ندارند...

تصریح می‌شود که تحریم انتخابات در هیچ منطقی و در هیچ حکومتی پذیرفته نیست و کسانی که مدعی هستند نامزدی در انتخابات ندارند؛ اولا باید برای معرفی نامزدهای حائز صلاحیت اقدام کنند و ثانیا می‌توانند از نامزدهای نزدیک به خود حمایت داشته باشند.

***

فغان مدیران دولتی از درد گرانی!

وزارت بهداشت هم خواستار نظارت بر قیمت‌ها شد

"باشگاه افسران" حزب اتحاد ملت تشکیل شد/ انتخابات ۱۴۰۲ را هم تحریم می‌کنیم!

اعتمادآنلاین به تازگی در گزارشی نوشت: طبق اعلام زهرا عبداللهی؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در سال گذشته، حدود ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و حدود ۵۴ هزار مادر باردار یا شیرده دچار سوءتغذیه پس از معرفی توسط وزارت بهداشت به کمیته امداد، مشمول دریافت این سبدهای حمایتی تغذیه‌ای شده‌اند اما این مقام مسوول حوزه سلامت و امنیت غذایی در وزارت بهداشت معتقد است که گرانی‌ها و تورم قیمت کالاهای اساسی و همچنین اقلام موجود در این سبدهای حمایتی، ایجاب می‌کند که ارزش ریالی و موجودی این کارت‌های هوشمند افزایش یابد که به گفته این مقام مسوول، در صورت پاسخ سازمان برنامه و بودجه به مکاتبات این دفتر برای افزایش اعتبارات مورد نیاز، وجه و اعتبار این کارت هم افزایش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید: عبداللهی با اشاره به همکاری مشترک با کمیته امداد برای توزیع سبد غذایی حمایتی برای کودکان و مادران دچار سوءتغذیه، از توزیع بسته امنیت غذایی برای ۸ استان دارای ناامنی غذایی هم خبر داد و در توضیح ضرورت تداوم حمایت‌ها از سوی دولت گفت: "به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت موادغذایی، نظارت جدی برای کنترل قیمت مواد غذایی بسیار مهم است؛ زیرا بررسی‌های ما می‌گوید مصرف برخی اقلام غذایی مانند گوشت و مرغ، لبنیات و حتی میوه‌ها به دنبال افزایش قیمت تا حدود ۴۰درصد کاهش یافته چون پس از شیوع کرونا عده‌ای بیکار شدند و درآمدشان را از دست دادند. "[۲]

*نکته مطروحه در صحبت‌های این مقام ذیربط وزارت بهداشت که شمولی گسترده دارد، بحث لزوم نظارت بر قیمت‌هاست.

در واقع شاهد این هستیم که نبود نظارت کارا بر بازار و قیمت‌ها حتی مسئولان دولتی مرتبط با اقلام کالاهای بازاری را نیز به فغان آورده است.

گرانی فعلی در بازار ایران از هیچ قاعده دلاری، تورمی، تحریمی و بازاری پیروی نمی‌کند و برخورد کارای قضایی و دولتی با آن یک ضرورت است.

و البته تا این برخورد نباشد، هیچ اثری از کاهش محسوس قیمت‌ها و رفع گرانی هم نخواهد بود.

دقت شود که برخورد کارا با گرانی بیقاعده همچنین موجب فراگیری اثر برخورد نیز خواهد بود و مانع گرانی در بازار اقلام مختلف می‌شود.

به دیگر سخن اینکه روش‌هایی مثل توزیع اینترنتی، فرض بر موفقیت نیز صرفا برخی ابعاد محدود بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بخش عمومی و ویترین بازار همچنان به حرکت در مسیر بی‌قاعدگی قیمتی ادامه خواهد داد.

***

حزب هزار فامیل و مغز کژ کارکرد

"باشگاه افسران" حزب اتحاد ملت تشکیل شد

"باشگاه افسران" حزب اتحاد ملت تشکیل شد/ انتخابات ۱۴۰۲ را هم تحریم می‌کنیم!

هفتمین مجمع عمومی حزب چپ اتحاد ملت اخیراً در حالی برگزار شد که حداقل ۵ نفر از فرزندان و نزدیکان رجال اصلاحات به عضویت شورای مرکزی آن درآمده‌اند.

به گزارش مهر، عمادالدین خاتمی، ساجده عرب‌سرخی، زهره آقاجری، صدیقه شکوری‌راد و مهدی شیرزاد از جمله این افراد هستند. [۳]

*این رخداد عجیب در حالی است که حزب سیاسی بایستی خانه نخبگان در جهت حل مشکلات کشور باشد نه محلی برای قبیله‌پروری یا باشگاه افسران!

اما حکما ستاد اصلاحات قرائت دیگری از این تعریف عقلانی دارد زیرا شاهدیم که حزب اتحاد ملت بعنوان یکی از تأثیرگذارترین احزاب چپ، یک روز اصلی‌ترین کارویژه حزب یعنی "حضور در انتخابات" را نقض می‌کند و دست به تحریم انتخابات می‌زند. و روز دیگر هم در اطراف خود سیم خاردار می‌کشد و به جای دعوت از نخبگان و دادن صندلی‌های حزبی به نخبگان صاحب کارنامه؛ شورای مرکزی حزب را تبدیل به "قبرستان خانوادگی" کرده و اقدام به گماردن کسانی می‌کند که بعنوان افسران سیاسی تربیت شده و هیچ شأنیت نخبگی ندارند.

البته بایستی از این قبیله‌گرایی حزبی به قبلیه‌گرایی ذهنی هم پی برد و علت‌العلل عمده اشتباهات و دشمنی‌های ستاد جریان چپ را همین فضای بسته ذهنی و دانشی دانست. چه اینکه وقتی عزمی برای شنیدن حقیقت نباشد، نه حزب جای نخبگان خواهد بود و نه ذهن جای تحلیل‌های عقلانی و نخبگانی!

تبدیل شدن حزب اتحاد ملت به حزب هزار فامیل همچنین در حالی است که طی هفته‌های اخیر شاهد انتقادات گسترده‌ای از جانب برخی اصلاح‌طلبان با ادعای فامیل بازی در دولت سیزدهم نیز بوده‌ایم.

***

1_ https://etemadonline.com/content/525013

2_ https://etemadonline.com/content/524478

3_ mehrnews.com/xWCZD

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    27 4
    عزیزم اینا هرچی انتخاب نکنن به نفع ایرانه
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      11 5
      افساد طلبان 8 سال مملکت را شخم زدند و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل دادند لذا فقط باید سکوت کنند.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      9 2
      اصلاح طلبان مملکت را به قهقرا بردند و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند و خون مردمو توی شیشه کردند و توسط مردم برای همیشه از صحنه سیاسی کشور حذف شدند.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      12 2
      اصلاحات و کارگزاران بانیان وضع موجود هستن و باید پاسخگو باشند نه مدعی و منتقد !
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      7 0
      چرا دلالان آزادانه مانع کاهش قیمت دلار هستند؟ چرا با این اخلالگران که هماهنگ با غرب و عوامل داخلی ته دل مردم را خالی میکنند برخورد نمیشود؟
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      4 1
      هدف باج گیری هست
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    16 4
    حاصل مماشات با این افراد
    • DE ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      3 1
      جان ناقابلم فدای اصلاحات.. تا جون دارم با دشمن اصلاحات میجنگم
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    22 5
    "اتحاد ملت" نام بی مسمائی برای یک گروه مغضوب مردم است
    • سید IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 2
      یعنی اصلاح طلبان ...ـوع آور هنوز باور ندارند که از طرف ملت برای همیشه به تاریخ انداخته شده اند که در باره آینده شرکت شان در انتخابات آتی سخن می گویند!؟!؟!
  • amir IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 10
    از کی تاحالا نگران انتصابات درون حزبی شدن ؟!!
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    14 1
    ریل اصلاحات بسمت جهنم با هدایت کدخدا
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    4 3
    خخخخخ
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    6 1
    در دنیا الان از قطار برقی و سریع السیر و ریل های مخصوصشان استفاده می کنند جبهه اصلاحات هنوز به فکر تعمیر ریل های مربوط به جنگ جهانی اول است . همینطور فکر می کنند که از مردم پیاده هم عقب مانده اند .
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    6 1
    آدم عاقل برای ماشین اوراقی زه وار دررفته اصلاحات که چند شبی از سر هیجان ولذت زودگذر محافل قدرت طلبی وممرمعاش اقتصادی وسیاسی چند نفر در بستر نارضایتی وآسیب تعدیل اقتصادی سرهم شد هزینه تعمیر اساسی نمی دهد باور کنید این مرده حتی به نفس مسیح هم زنده و سرپا نمی شود اگر وانتی ها به قیمت ضایعاتی بخرند معطل نکنید!؟بعدآ" برای خلاصی از بوی بد آن یک پول کفن ودفن هم باید بدهید
  • كريم IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    8 1
    هر تعمير ي براي افساد طلبي هايتان انجام بدهيد بي فايده است. مردم دست هاي رو شده شماها را در اختلاسها و دزديهاي كلانتان ديدند و ديگر حناي شما رنگي ندارد. به اسلام برگرديد و توبه كنيد شايد خداوند و مردم شما را ببخشند. ننگ بر سران فتنه 88 تمامي طرفدارانشان باد.
  • تک سوار DE ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 1
    دمشون گرم. می دونن دارن چیکار م کنن. بخدا اگه بیشتر از هفته ای یکبار از کل جریان اصولگرا مطلب بازنشر بدن. شماها تو رسانه در دوران غار نشینی هستید.
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 2
      باشه شما اند روشنفکر و امروزی ما هم غارنشین منتهی جیب ملت رو نزنید ما بقی پیش کش
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    5 1
    عین مرده ای که از مرگ خودش خبر نداره! اصلاحات هم از تمام شدن دوره خودش،خبر نداره...ولی مردم با رای زیر صدهزار نفری به اصلاحات در تهران،درمجلس سال98 نشان دادند،مجلس ترحیم اصلاحات هم برگزارشده.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    5 1
    واقعا هم عزا چه عزایی است؟ که اصلاحاتی ها هم که خود باعث و بانی این گرانی ها و تورم افسار گسیخته ی ارز 4200 تومانی جهانگیری بوده اند، اشک تمساح میریزند.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    6 1
    پس این هم ارثی شد. بدبخت دیگر جوانان که همواره بابد نوکر این آقازاده ها باشند. در قرن پانزدهم هجری و بیست و یک میلادی مسلک ارباب-رعیتی هنوز پابرجاست! بیچاره و مونگول افرادی که زیر پرچم این عقب-افتاده ها سینه میزنند.
  • مهدی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 2
    آب رو بریز اونجا که می سوزه.
  • هموطن IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    5 1
    اعضاء محترم حزب اعتماد ملی، لطفا اول خودتان را معرفی کنید سپس صحبت از تحریم انتخابات بزنید، ظاهرا شما هم از بیرون از مرزها تغذیه میشود ، یک ایرانی واقعی در جمهوری اسلامی شعار تحریم انتخابات نمی زند بلکه دنبال راه حل میگردد برای پر شور کردن انتخابات.
  • فهیم IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    5 1
    ظاهرا باور شان شده که از روشهای مختلف می توانند دوباره سوار شوند و بخندند
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 2
    سوال.. به نظر شما عامل گرانی مواد غذایی مردم هستند یا دولت؟ عامل گرانی مغازه داره خورده پا است یا کارخونه دار؟ چرا بازی درمیارید.. عامل گرانی خودتون هستید والا یک ادم بی سرپا در کارخونه . نمی تونه سلامتی مردم رو گروگان بگیره
  • !! IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    4 1
    حزب انحلال ملت !!
  • سعید IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    چی بگم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 1
    این اصلاحاتی های افساد طلب دیگر کشش ندارند چون کودن شده اند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 1
    منو یاد مریم قجری ( رجوی ) انداخت
  • م IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    خیلی خودتون رو جدی گرفتید. بهتره شما با ملت ایران همراه نباشید به نفعشون کار می کنید. چون می دونید اگه بیایید صحنه، رای نمی آرید دست رو پیش گرفتید که پس نیفتید
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 1
    اینها را باید جمع کرد
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 1
    هر جا سخن از فساد است نام اصلاح طلبان میدرخشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس