محمدرضا تاجیک

فردی که در شب انتخابات 96 خواستار پوپولیست شدن چپ‌ها در حمایت از روحانی شده بود، اخیراً اظهار کرد: وقتش نیست اسم بیاورم چه کسانی هر روز با نام اصلاح‌طلبی، دولتی غیر اصلاح‌طلب را تأیید می‌کردند!

سرویس سیاست مشرق _ "محمدرضا تاجیک"، فعال چپ و از تئوریسین‌های اصلاحات است؛ فردی که نامش در رده‌های مختلفی مثل فعالیت اطلاعاتی، مشاورت دولت اصلاحات، فتنه 88، پرونده سیاه‌نمایی و البته تلاش برای روی کار آوردن دولت روحانی به گوش رسیده است.

تاجیک که چند روز قبل در مصاحبه‌ای از در پیش بودن "شورش‌های متعدد" خبر داده بود[1]، به تازگی و در مصاحبه با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه شرق به ماجرای اصلاح‌طلبان و دولت روحانی پرداخته و گفته است:‌ جریان رسمی اصلاح‌طلبی با یک تحلیل و تجویز غلطِ استراتژیک از مقطعی بر مرکب دیگری سوار شد زیرا فرضش این بود که چون نمی‌تواند بر مرکب قدرت سوار شود، نمی‌تواند با زبان خود سخن بگوید و با پای خود ادامه مسیر دهد، باید در جست‌وجوی یک واسطه برای راه‌رفتن و حرف‌زدن باشد؛ به دنبال دستی گشت که بتواند به مدد آن قدرت را در آغوش بگیرد و از قدرت نصیبی ببرد. این اشتباه استراتژیک به استقرار و استمرار دولتی منجر شد که از جنس اصلاح‌طلبی نبود و اساسا با مشی و منش اصلاح‌طلبی خو نداشت و آنچه هم می‌گفت صرفا اقتضای شرایط انتخاباتی بود و روشن بود که آن گفته‌های انتخاباتی متعلق به آن فرد نبود و فاصله ژرفی میان آنچه هست و باید باشد، وجود داشت.

او می‌افزاید: در شرایط سخت، سنگین و پیچیده آن دوران نیاز به یک کنشگری جمعی احساس می‌شد و آن دولت، فرزند زمانِ خودش نبود و می‌شد دریافت که دولت اعتدال از پس پیچیدگی‌های متعدد برنمی‌آید. به‌هرحال قفل‌های هرزشده‌ای در ساحت‌های مختلف جامعه وجود داشت و کلید دولت، توان و استعداد آن را نداشت که آن قفل‌های گوناگون و درهای بسته را بگشاید و قابل پیش‌بینی بود که دولت چه مسیری را خواهد رفت.

تاجیک تصریح می‌کند: چون جریان اصلاح‌طلبی تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد چنین جریانی قرار داد و تمام‌قد به دفاع از دولت پرداخت، از جوهره اصلاح‌طلبی که همواره نقد قدرت است، فاصله گرفت و نشان داد که نقدش هم تابعی از منافع و قدرت است و دیدیم آنجایی که باید، فاصله نقادانه خود را با قدرت مستقر حفظ می‌کرد زیرا چک سفیدامضا داده بود و تمام حیثیت و تمامیت خود را در سیمای چنین جریانی می‌دید. در این شرایط به دفاع برخاست و هزینه دفاع بی‌دریغش را هم پرداخت.

در اظهارات تاجیک می‌خوانیم:

"امروز می‌بینیم بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب زبان به نقد دولت قبل گشوده‌اند؛ در حالی‌که فراموش نکرده‌ایم همین‌ها در آن شرایط با چه زبانی در دفاع از دولت سخن می‌گفتند و شاید بتوان گفت امروز نقد جریان اصلاح‌طلبی، هم به خودشان و هم به دولت اعتدال ‌دارای نوعی عوام‌زدگی است. کسانی که دیروز عَلم دولت را به دوش می‌کشیدند و مسیر را برای دولت هموار می‌کردند و بعدتر توجیه‌گر هر کنش و واکنش دولت بودند، امروز زبان سرخی پیدا کرده‌اند و شرایط آن دوران را نقد می‌کنند. شخصا به یاد دارم و وقتش نیست که بخواهم اسم بیاورم که چه کسانی هر روز با نام اصلاح‌طلبی، دولتی غیر اصلاح‌طلب را تأیید و از آن حمایت می‌کردند و هیچ نقدی را هم پذیرا نبودند."[2]

به کسی نگویید من فدائی روحانی بودم/ حرف‌های تازه "مفتی پوپولیسم" در دولت اعتدال

*طبیعیست که اظهارات تاجیک در بادی امر، اظهارات یک متفکر به نظر می‌رسد که راه صلاح و فلاح را می‌دانسته و همواره از موضعی انتقادی مشغول ارشاد دوستانش بوده... که به رجس اعتدال آلوده نشوند و ساحت اصلاحات را از یک دولت ناتوانِ بیگانه با اصلاحات پاک نگه دارند.

اما این ظاهر امر است و بایستی به تلخی اشاره کرد که آقای تاجیک هم ظهوری دیگر از ژنتیک چپ ایرانی است که به نمایش بازی کردن علاقه خاصی دارد!

آقای تاجیک "مفتی پوپولیسم" در اردوگاه اصلاحات و همان کسی است که در شب انتخابات 96 و در میتینگ سیاسی ستاد انتخاباتی روحانی حاضر شد و در نقد اصلاح‌طلبان برای کم‌کاری در تبلیغ اعتدال گفته بود:

"این مشکل بسیاری از ما اعتدال گرایان و اصلاح طلبان است که زبان ایجاد رابطه با توده‌های مردم را کمتر می‌دانیم. بیشتر ما اسیر یک آموزه هایی هستیم که خود ایجاد کردیم به نام پوپولیسم. فرض بر این است که بیان توده‌ای، پوپولیسم را ترویج می‌کند؛ من با این آموزه موافق نیستم. در جهان کنونی ما، پوپولیسم معنای دهه پنجاه و شصت را ندارد. جنبش های توده گرا و احساس گرایی که خارج از عقلانیت هستند الان چه راست لیبرال چه چپ مارکسیست به نوعی به پوپولیسم توجه دارند و پوپولیسم را جنبش مترقی پست مدرن تعریف می‌کنند که می‌تواند نیروهای متکثر را به هم وصل کند و دریایی خروشان ایجاد کند."

او در آن لحظات، مست از شور همیشگی میتینگ‌های انتخاباتی (که البته برای رجال سیاست سمّ مهلک است) در رثای روحانی گفته بود: این فضا را به پیرامون بکشانید. تا وقتی مرکز نشین هستید و زبان و بیان شما مرکز نشینی است هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اگر فردا شکستی باشد سهم خودتان را باید بپذیرید. بدانید فعالیت‌تان را از جغرافیایی آغاز کردید که این جغرافیا فریب بزرگی بود. از صفر تا صفر بود. این دو سه روز باید نیروها بسیج شوند و حرکت و شیوه بیان خود را برای جلب پیرامون استفاده کنید.

جالب است که خبرگزاری ایلنا به عنوان منتشر کننده سخنرانی تاجیک در لید مطلب مذکور نیز نوشته بود: "یک تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه در همین دو سه روز باقی ماند به انتخابات افکار عمومی شکل می‌گیرد، از هواداران روحانی خواست از مرکز نشینی خارج شده و بساط تبلیغاتی را جایی پهن کنند که صدای آنها را نمی‌شوند و نمی‌شناسند."[3]

دقت شود که هدف سیاست‌ورزی اصولی و خوانش کارنامه افراد، مچ‌گیری نیست بلکه شناساندن سره از ناسره به مردم است.

و البته به جوانان اصلاح‌طلب تا بدانند درگیر کدامین رجال و کدامین مسیرها هستند و چه کسانی یک روز برای آنها نسخه روحانی را می‌پیچند، یک روز می‌گویند "ما نبودیم"! و روز دیگر هم با مضحکه صندوق رأی و تأکید بر تحریم انتخابات؛ جوانان پاک علاقه‌مند به سیاست را به سمت برداشتن سلاح سوق می‌دهند.

خوانش آن و این اظهارات تاجیک بوضوح هرچه تمامتر، نمایشی که در ابتدای یادداشت اشاره کردیم را در ذهن تداعی می‌کند.

نمایشی که آقای تاجیک قصد دارد در پس دیالوگ‌ها و دکور آن، فتاوای خویش در عصر اعتدال را محو کند و جالب آنکه به مقصّرسازی دیگرانِ دیگری در اردوگاه چپ و ستاد هسته سخت اصلاحات بپردازد.

این مسئولیت‌گریزی، علاقه به بازی و نمایش در سن پیری و مهمتر از همه انکار آن ماه عسل تمام شده و حقیقت "فدائیان روحانی" که بر تارک تاریخ و سیاست گذشته است؛ رخدادی تلخ و البته هشداری بزرگ است برای آنها که به دنبال "تحلیل صحیح" و "بصیرت نافذ" هستند.

بخش اعظم هوشمندی در سیاست‌ورزی اصولی از طریق توجه دقیق به کارنامه‌های افراد و تفرّس پیرامون آینده حاصل می‌شود.

***

1_mshrgh.ir/1312796

2_https://sharghdaily.ir/fa/main/print/302693

3_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-490258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    18 1
    معلوم است که کمبود دارد
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      20 1
      افسادطلبان 8 سال مملکت را شخم زدند و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل دادند و باید محاکمه و مجازات بشوند.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      18 0
      روحانی میخ آخر را بر تابوت اصلاحات کوبید.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      19 0
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند.
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      1 0
      دقیقا
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    5 0
    آنچه بیش از همه مورد ظلم ستم واقع شده واژه اصلاح و اصلاح طلبی است جریان منحرف غربگدا خود را پشت آن پنهان شده اصلاح طلبی به معنی و مفهوم عبور از انحرافات و سیر به طرف راستی و صداقت است اما بی پرده این جماعت خواهان عبور از صراحت اصلاح به سوی انحراف غرب است یعنی دقیقا راه شیطان را پیمودن این موضوع باید روشن و شفاف سازی شود
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    4 0
    مشرق عزیز خواهش میکنم این حرف مرا حذف نکن که واقعا در شأن اینان هست. این اصلاح طلبان واقعا ناتوان سیاسی هستند که در اصل در آمریکا و غرب وبه موقعیت زمان در هرکه قدرت دستش بود خدا رابنده نیستند. اما وقتی شکست خوردند جیغ بنفش میکشند وخودرا مظلوم نشان میدهند اخیرا شیطان به لیدرشان مراجعه و تقاضا کرده تا در کلاس اصلاح طلبان شرکت کرده و آموزش ببیند
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    9 0
    این لیبرال مسلک ها چه حسابی روی ضعف حافظه تاریخی مردم باز کرده اند... اما زهی خیال باطل ... ما دیگه از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشویم... اینقدر تاریخ و حرفها و عملکرد تان را در فتنه 88 و دولت روحانی برای مردم بازگو میکنیم که دیگه هیچ وقت نتوانید «تکرار» کنید
  • سید IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    7 0
    با تدبّر و دقّت در سخنان تاجیک چند نکته پندآموز یافت می شود! یکم آن که وقتی باطلین در نبرد احزاب اتحاد می کنند گمان می کنند که می توانند راه حق را سد کرده و حنجره حق گویی را خفه کنند اما زهی خیالی از نوع خودشان یعنی باطل! دوم آن که در پس شکست شان از حق برای توجیه شکست شان به دنبال مقصر می گردند و سعی دارند دیگری را نا همخوان با اتحادشان معرفی کرده و سبب شکست شان را به عهده آن دیگری بگذارند! سوم آن که تکیه باطل به باطل یعنی تکیه به هدایت و حمایت شیطان! حال آن که شیطان دشمنی آشکار برای نوع انسان است و هرگز سبب کامیابی و موفقیت انسان نخواهد شد!
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    6 0
    این روسیاهی از اون روسیاهی هایی نیست که بشود با آب شست.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    5 1
    عینأ همین مطالب در مورد لیدر اصلاح طلبان صدق می کند که می گوید می داند حقیقت چیست اما دروغ می گوید یا حداقل حقیقت را بیان نمی کند و خلاف حقیقت را پرورش می دهد
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    6 0
    آقای تاجیک از فوکو و دریدا و بوشنر و کوشنر و دیگر مراجع عظام تقلیدتان چه خبر؟ به همین زودی همه چیز را فراموش کردید؟
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    8 0
    تشنگان قدرت! مرگ بهتر از زندگی
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    9 0
    این خائن چرا محالمه نمیشه؟
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    6 0
    تقلب در امتحان جرم است چون با دروغ و نیرنگ و فریب وانمود به داشتن علم و کسب اعتبار میشود
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    8 0
    منم هی اصلاحات اصلاحات می کردم الان حالم از هرچه اصلاحات و اصلاح طلب بهم میخوره
  • علی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    8 0
    بدتر از اصلاح طلب شیخ حسن روحانی است
    • رضا IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      1 1
      پس حرف بد به حسن روحانى و ديگر اصلاح طلب ها از نظر شما مجازه ؟! و با افتخار هم منتشرش ميكنيد ! در حاليكه جنبه يه كلمه انتقاد ذوالنورى يا مهدى محمدى و نظام الدين … را نداريد ! انصاف دهيد ايهاالناس ! اگر اسم اين كارها انحصار طلبى نيست پس چيست ؟!
    • DE ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      1 0
      اگر اسم اين كارها انحصار طلبى نيست پس چيست ؟! اصلاحطلبی ست. انحصار طلبی با اصلاح طلبی هیچ فرقی با تفاوت نداره
  • مقدس IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    7 1
    همين تاجيك ( بخشيان ) زمانيكه مدير كل شرق در سيستم امنيتى كشور بود با گزارشاتمغرضانه و غلط به شوراى عالى امنيت كشور و فريب اين شورا باعث شد كشور ايران نتواند بدرستى هنگام فروپاشى شوروى از حقوق و مالكيت خود در پس گرفتن أراضى جدا شده از كشور ويا قراردادهاى حاكميتى استفاده نمايد
  • GB ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 3
    با سلام. ممنون از مطلب خوب و تفسیر عالی. از بحث اعتدال که رد بشیم ( چون خود اصولگرایان با این رویه اصلاح‌طلب کشی محکوم هستن مخصوصا ً آقای زاکانی) پوپولیسم کیفیت رأی دهندگان رو خیلی میاره پایین در سطحی که بعضی ها حتی رأی دهندگان رو به احشام تشبيه میکنن. این اشتباه رو ترامپ انجام داد و خودشو پوپولیست نشون داد و دست آخر محافظه کارانی که قدرت دستشون بود زیر پاشو خالی کردن. و دست آخر با حمله به کنگره همون پیروانش بلایی به سرش آوردن که دیگه اسم انتخابات رو نیاره. این آقایون غرب زده اون بابا رو تماشا کردن فکر کردن اگه تقلید کنن چلو کباب گیرشون میاد.
  • DE ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    3 0
    فردی که در شب انتخابات 96 خواستار پوپولیست شدن چپ‌ها در حمایت از روحانی شده بود، اخیراً اظهار کرد: وقتش نیست اسم بیاورم چه کسانی هر روز با نام اصلاح‌طلبی، دولتی غیر اصلاح‌طلب را تأیید می‌کردند!// بگم ! بگم! بگم! میگما! میگما ! میگما! گفته باشما . نگید نگفتا.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    آقا ببخشید معذرت میخواهم ایشان در دانشگاه باقرالعلوم تدریس نداشتند لذا از محضر همه عذرخواهی میکنم لطفا مطلب قبلی را چاپ نکنید
  • DE ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    3 0
    اصلاح طلبها نعمتی هستند که باعث تبسم و خنده و شادی ما میشوند. حالا هی ناشکری کنید تا رژیم اسراییل همه رفقای اصلاح طلبش را با خودش ببرد در سرزمینهای اشغالی سکنی دهد . اونوقت شما میخواهید به چه کسی بخندید .
  • میثم IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    4 0
    از این جماعت منافق صفت دو رو دروغگو که مانند آفتاب پرست رنگ عوض می کنند انتظاری بیش از این نیست.
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    1 0
    تصور غرب زده ها بخصوص نوع ايرانى ان اينست كه نزد تصميم گيران دنياى غرب جايى از ندانم كارى خطا واشتباه وجودنداردكرنابه وضوح نشان دادكه اينطور نيست اشتباها مهلكى مرتكب شدند كه به قيمت ازدست رفتن حان هزاران نفر تمام شد انها تصميم گيرى را ازان خود ميدانند وبه احدى از سران كشورهاى تابعه احزاب وگروههاى سياسى اقتصادى فرهنگ و٠٠٠ اجازه تصميم گيرى نميدهند وبايد دستورات را بدون چون وجرا كنند اقاى تاجيك ودوستانشان عواقب سرپيچى از دستور را بخوبى ميدانند لذا درانتخابات سال ٩٦ طبق دستورعمل كرده اند اگر چه ميفرمايند ان دستور اشتباه بوده است شما بعد ازاين هم اين رويه را ادامه خواهيد داد٠٠٠
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 2
    دوستان شما هستند چه اینوری. چه انوری
  • اویس IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    1 0
    پر واضح است اینها به هیچ چیز پایبند نیستند الا منافع فردی و اگر حتی جناح متبوعشان منفعت مادیشانرا تامین نکتدبراحتی به انهم خیانت می کنند
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    غرب پرست ها ی پیرو نفس و شیطان هر روز با عنوان ها و اسم های مختلف برای بد بخت نمودن مردم نقشه می کشند به صورت غیر مستقیم به دشمنان مملکت و مردم مسلمان راهکار و روحیه می دهند که در مقابل مردم و نظام چکار بکنند چطور وبه کدام منافع این مملکت ضربه بزنند خلاصه فتنه پشت فتنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس