امام خمینی نمایه

سایت جماران وابسته به مؤسسه حفظ آثار امام خمینی(ره) با انتشار یادداشتی مدعی شد: امام خمینی(ره) دچار خطای ترکیب بوده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مثل منتظری باشید؛ امان‌نامه تاجزاده برای طلبه‌ها

مثل منتظری باشید؛ امان‌نامه تاجزاده برای طلبه‌ها/ انشعاب در اردوگاه چپ‌ها به روایت تاجیک

مصطفی تاجزاده، فعال چپ، از حامیان روحانی و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در انتقاد از برخی رفتارهای فرهنگی اظهار کرده است که متاسفانه بخشی از این اقدامات به نام دین و روحانیت تمام می‌شود.

در پی این اظهار تأسف، خبرنگار آرمان ملی نیز می‌گوید: "البته روحانیت مظلوم  واقع می‌شوند، چون چنین اقداماتی را به آنها  منتسب می‌کنند." و تاجزاده در پاسخ می‌گوید:

"درست است. روحانیونی که چنین اقداماتی را قبول ندارند، باید به میدان آمده و مانند آقایان منتظری، صانعی و صافی گلپایگانی انتقاد خود را در فضای دلسوزانه بیان کنند. سایر مراجع و روحانیون هم باید در حد خود کمک کنند."[۱]

*آنچه که تاجزاده می‌گوید در ادامه همان امان‌نامه‌ای است که موسوی خوئینی‌ها نیز به سمت عما و مراجع حوزه دراز کرد و با طرح پیشنهاد مسموم "استقلال مراجع از نظام اسلامی"؛ تلویحا از این گفت که آنها با اخذ این رویکرد می‌توانند از حملات سازماندهی شده جریان خاص به اصل نظام و ولایت فقیه در امان بمانند.

تاجزاده هم چیزی خارج از همین فرمول نمی‌گوید... طلاب و فضلا رویکردی مثل مرحومان منتظری و صانعی را انتخاب کنند و در انتقاد از نظام اسلامی به دامان هسته سخت اصلاحات بیایند تا در حیات و ممات از تنعّم حمایت چپ‌های ستادی برخوردار باشند.

اینکه طلّاب و فضلای ما در تعارف این امان‌نامه‌ها چه سمت و سویی را انتخاب می‌کنند، مقوله‌ایست که آینده پاسخ تلخ یا شیرین آنرا خواهد داد.

در این باره البته اشاره به این نکته هم ضروریست که حساب آیت‌ا... ‌العظمی صافی گلپایگانی (حفظه‌ا...) از منتقدان نانجیب نظام جداست و ایشان با توجه به سوابقشان خود از ارکان نظام هستند که ممکن است بیاناتی در نقد و نظر پیرامون برخی رویکردهای دولت‌های وقت داشته باشند.

و اتفاقا این باعث خوشوقتی است که طلّاب و فضلای عظیم‌الشأن ما از مسیر آیت‌ا... صافی وارد سیاست‌ورزی شوند.

***

انشعاب در اردوگاه چپ‌ها به روایت تاجیک

مثل منتظری باشید؛ امان‌نامه تاجزاده برای طلبه‌ها/ انشعاب در اردوگاه چپ‌ها به روایت تاجیک

محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح‌طلب و از حامیان روحانی اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران در پاسخ به این سؤال که "به نظر شما چه سرنوشتی پیش روی اصلاح‌طلبی است و این جریان با تکیه بر چه معنا و مفهومی مسیر خود را ادامه خواهد داد؟ " گفته است: بی‌تردید، ما در آینده با نوعی شقاق در جریان اصلاح‌طلبی مواجه خواهیم بود. بعضی از اصلاح‌طلبان از نیستان خود می‌برند اما اصل خویش باز نمی‌جویند؛ چون در این اصل طراوت و شکوفایی را نمی‌بینند.

او می‌افزاید: ما در آینده همچنین شاهد جریانهای اصلاح‌طلبی در صورت‌ها و سیرت‌های متفاوتی هستیم. در درون جریان رسمی نیز، تحولاتی خواهیم دید. حداقل از یک منظر کلی‌نگر در همین جریان رسمی معطوف به قدرت هم ما در آینده گروهی را خواهیم دید که اصرار بر یک نوع بازسازی گفتمانی، اندیشگی، تشکیلاتی، حزبی و استراتژیک خواهند داشت، و نیز جریانی که در همین مسیر تلاش می‌کند گام بردارد و به شکلی فهم منطق قدرت کند و تلاش کند با آن منطق کنار بیاید و به این شکل به حیات خود ادامه بدهد و این شقاق را در آینده خواهیم دید. از طرف دیگر شقاقی میان کسانی که کماکان تلاش دارند جریان اصلاح‌طلبی را در قالب‌های خشک و بی‌روح و بی‌طراوت احزاب و گروه‌ها خلاصه کنند، خواهیم دید. و نیز گروه‌هایی را شاهد خواهیم بود که تلاش دارند در پیکره‌ی فراخ جریان اصلاح‌طلبی، شکلی از «باهم‌بودگی» و «جمع‌بودگی» متفاوتی را دراندازند و یک نوع اشتراکِ بدون مشترک‌بودن، و یک نوع زنجیره ی تفاوت‌ها را شکل دهند.

تاجیک تصریح می‌کند: در چنین فضاهایی یک تشکیلات ریزومی در آینده جریان اصلاح‌طلبی خواهیم داشت. قسمتی از جریان اصلاح طلبی نیز، احتمالا رادیکالیزه می‌شود؛ یعنی شیوه‌های‌ خاص مدنی را که در چارچوب‌های قانونی مرسوم حرکت کند را کنار خواهند گذاشت. و برخی هم،   کاملا ریزش خواهند کرد و منفعل خواهند شد، و عطای بازی سیاسی و قدرت را به لقایش خواهند بخشید و به فضای دیگر خواهند رفت. در این فضا هم جریاناتی خواهیم داشت.[۲]

*صحبت‌های آقای تاجیک از حیث قرار گفتمانی او و نیز از این حیث که تاجیک مهره‌ای وزین در ستاد هسته سخت اصلاحات به شمار می‌رود؛ اولا مهم و ثانیا صحیح هستند.

به این معنی که انشعاب و شقاق، جزو لاینفک سرنوشت اصلاح‌طلبان است.

و باید اذعان کرد از ضرورت‌های همین آینده بود که سعید حجاریان پیشنهاد ایجاد "هسته سخت اصلاحات" را مطرح کرد تا مبادا هدف اصلی و رویکرد معارضانه این هسته از دست برود و نقشه‌ها بر آب شود!

لازم به اشاره است که اظهارات تاجیک تمثّل فعلی هم دارد و مثال بارز آن انشقاق اصلاح‌طلبان دموکرات از اصلاح‌طلبان غیر دموکرات در جریان انتخابات ۱۴۰۰ است.

جایی که هسته سخت اصلاحات و در ادامه، جبهه اصلاحات با عدم معرفی نامزد، دست به تحریم انتخابات ۱۴۰۰ زدند اما چپ‌های دموکراتی مثل حزب کارگزاران، حزب ندا و چند حزب چپ دیگر در قالب "ائتلاف جمهور" این تصمیم را برنتابیدند، آنرا مغایر اصول دموکراسی برشمردند و با حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات کشور حضور یافتند.

به نظر می‌رسد این انشعاب البته در آینه شاهد برخی گسل‌ها و هم‌پیمانی‌های جدید نیز باشد...

***

 

ادامه تحریف کانالیزه امام در مؤسسه امام(ره)

امام خمینی(ره) دچار خطای ترکیب بود!

مثل منتظری باشید؛ امان‌نامه تاجزاده برای طلبه‌ها/ انشعاب در اردوگاه چپ‌ها به روایت تاجیک

سایت جماران که پیش از این با انتشار مطلبی دست‌خورده و حذفی مدعی موافقت امام راحل با اجتماعات اعتراضی شده بود [۳]، به تازگی با انتشار یادداشت دیگر مدعی وجود "خطای ترکیب" در وجود بینانگذار کبیر انقلاب شد!

در این یادداشت که به قلم محسن رنانی نوشته شده، آمده است:

"وقتی آیت‌الله خمینی در دهم اسفند ۱۳۵۷ در مدرسه فیضیه فرمود «ما، هم دنیا را آباد می‌کنیم و هم آخرت را...»، برای من نوجوان سیزده ساله‌ای که در یک خانواده مذهبی بالیده بودم خیلی خوشایند بود و خود را یکی از خوشبخت‌ترین آدمیانی می‌دیدم که برحسب تصادف در زمانه و زمینی به دنیا آمده است که به او مزایای زیستی بهشتی در هر دو جهان را خواهد داد. برای من بیست سال طول کشید تا متوجه شوم این جمله حاصل یک استدلال منطقی همراه با «خطای ترکیب» است و از کسی چون بنیان‌گذار فقید که فقیهی فیلسوف بود، بعید و عجیب بود که برای برپایی چنان نهضت عظیمی به این دقیقه توجه نداشته باشد. من امروز تمام بحران‌های موجود کشورمان را حاصل همین «خطای ترکیب» می‌دانم که از آن زمان تاکنون در تمام ارکان نظام تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی به‌صورت عمیقی جریان دارد."[۴]

*بدیهیست که اگر با خطای سابق این مؤسسه در "تحریف امام" برخورد شده بود امروز شاهد تهمت تازه این مجموعه مدعی خط امام(ره) به آن یار سفر کرده نبودیم.

ذکر این نکته هم ضروریست که آرمان امام راحل در توجه همزمان نظام جمهوری اسلامی به دین و دنیا کاملا محقق شده است و در دهه پنجم از عمر انقلاب اسلامی به اثبات آماری که تاکنون بارها در وبلاگ مشرق به آنها اشاره کرده‌ایم و در پرتو "تبلیغات نارسای مسئولان" کمتر به استحضار مردم رسیده است؛ حکومت ایران در مسیر رفع مشکلات اقتصادی، بهبود شاخص‌های مثبت اقتصادی و البته توجه به اسلام ناب شیعی قرار دارد.

ما قضاوت درباره گفته‌های رنانی، رفتارهای عجیب مجموعه جماران و تقلا برای تحریف یار سفر کرده انقلاب را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و این هشدار را می‌دهیم که با روند تحریف کانالیزه‌ای که از سوی مجموعه منتسب به بیت امام(ره) در حال پیگیری است؛ بسا که در صبح فردا امامی به مردم ایران و نسل‌های نو معرفی شد که موافق براندازی نظام اسلامی هم بوده است...

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/327072

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1532691

3_ mshrgh.ir/1306314

4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1533135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    10 0
    عجبببببببب..منتظری؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • سوخته IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      6 1
      خداوند رسوا و ریشه کن کند شما خائنین را ( افساد طلب و دیگر جزبهای مخالف ولایت )
    • عبدالله مومن IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      بهترین راه مبارزه با دزدان افسادطلب. مصادره اموال دزدی ای ست که از راههای حرام به دست آورده اند. چون به روش دیگری. آدم نخواهند شد.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    14 1
    منتظری که عاقبت بخیر نشد
  • MD ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    11 0
    اولا باید در روزنامه مسخره ارمان را گل گرفت
  • MD ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    10 1
    ثالثا هیچ کشوری رهبرانی مانند امام و مقام معظم رهبری را به خود ندیدند از موانع رشد شکوفایی کشور وجود امثال شما در دوران مختلف مثل دوره هاشمی خاتمی احمدی نژاد و روحانی است
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 1
    وقتی سید حسن خمینی حرمت پدر بزرگ کبیرش را نگاه نمی دارد، معلوم است که زیردستان وی چه خواهند کرد! البته یکی از علماء بزرگوار معتقد بود که در واقع این خود سید حسن است که چون نمی خواهد در انظار و افکار عمومی به عنوان مخالف امام راحل شناخته شود، دیدگاه های مخالف خود با آن بزرگوار را از طریق اعوان و انصارش در آن مجموعه، نشر می دهد تا تقدس زدای از امام راحل تدریجاً به انجام رسد!
  • سید IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    13 0
    ظاهراً تاجزاده از این که در اوج آرزومندیش برای داشتن جایگاهی در حکومت داری، این گونه به کنج عزلت رانده شده است، دق کرده است! همه این اظهار وجودهایش را در این راستا باید تحلیل کرد!!!
    • رضا IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 2
      ساکت
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    13 1
    به این محسن رنانی باید گفت اگه شما افسادطلبای طماع گذاشته بودید، صحبت مرحوم امام به واقعیت پیوسته بود
  • ابوالفضل DE ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 22
    حرفاشون کاملا صحیح هست. خدا رحمت کنه ایت اللاه منتظری رو
  • شاهد IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    16 1
    مشرق جان میشه حواهش کنم از این افساد طلبان مطلی که میزارید عکسی ازشون نزارید. واقعا قیافه شون هم مثل مزخرفاتشون غیر قابل تحمله
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 16
    درود بر تاجزاده
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 0
    مرحوم امام بزرگوار اول انقلاب تا بود غربگرایان اصلاحاتی انگلیسی امریکایی فتنه 88 تی کارگزارانی تکنوکراتی جرئت ظهور و بروز نداشتند لذا وضع مردم و عدالت اجتماعی با وجود جنگ تحمیلی بمراتب خوب و رضایت بخش بود حالااااااااااااامحسن رنانی بجای تحریف زمان و مکان و موقعیت صحبتهای امام فعلا تکلیف خودش را با دستبند بفنش و فلاکت تاریخی برجامی ایران و البته پیشبینی قیمت مفت نفت که چند سال قبل ارایه داد و الان با وجود کرونا و گاو های شیرده و استخراج شل بیش از 70 دلار است روشن کند
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 0
    محسن رنانی سال 57 حدود 13 سال داشته و 20 سال بعد، حدود 33 سال! عجب اعجوبه ای بوده این آدم که تونسته توی 33 سالگی و دقیقا در داغ ترین روزهای اصلاحات، بگیره!
  • محمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    13 0
    کسانی که نام شریف امام راحل بدون « امام خمینی سلام الله علیه » را به سختی تحمل می کردند و اگر پیر مردی حوزوی بعد از انقلاب می گفت « آیت الله خمینی » او را مخالف و ضد و بد خواه می دانستند ؛ امروز از قول یک شخصی که به گفته خودش در آن سالها پسری سیزده چهارده ساله بوده می نویسند « آیت الله خمینی » بدون هیچگونه ادای احترامی و او را تحویل می گیرند و نقد امام از جانب او را منتشر می کنند . حالا فکر می کنید از این به بعد چه چیزهایی ممکن است از طرف این پسران نوجوان آن زمان اتفاق بیفتد؟؟؟!!!!
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    13 1
    جناب رنانی اگر میانه ایی با وجدان داشت بجای تحریف صحبت امام خمینی ره و پنهان شدن پشت این تحریف باید اعتراف می کرد تقریباً اکثر مشکلات کشور حاصل ۳۲ سال مدیریت غربگدا و فاسد رفقای افسادطلبش بر ارکان مهم کشور بوده
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 0
    لازم بود ایشان روشن میکردند خطای ترکیب چه بوده که بیست سال بعد متوجه ان شدند. تحلیل سانسور شده منطقی ندارد.
  • DE ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 0
    انشعاب در اردوگاه ....
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 0
    مثل منتظری باشید بطوری بازیچه دست امثال تاج زاده و عاملین ترور شهید شمس آبادی باشید
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 1
    عجب
  • میثم IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 0
    نه اینکه منتظری عاقبت به خیر شد؟ توصیه تاج زاده یعنی آخرت خود را به دنیای ما بفروشید . شما از نظام اسلامی جدا شوید تا ما با موج سواری مانند زمان مشروطه حاکم شویم آن وقت مثل یپروم خان ارمنی و تقی زاده های انگلیسی همه شما را یا اعدام می کنیم یا ترور و یا خانه نشین. این نسخه افساد طلبان است برای حوزه های علمیه.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 0
    تاجزاده در حالی فراخوان جذب نیرو از میان طلبه ها می دهد که یکی یکی ندامت نامه های بزرگان همفکرش در حال رو شدن و رسانه ای شدن است . تمام آنهایی که حجم کوچک جمجمه این جوجه اپوزیسیون را پر کرده است به تعداد انگشتان دو دست هم نیست . اگر طلاب انقلابی بخواهند به این وجیزه گو پاسخ دهند مطمئنا گرد راهپیمایی ایشان ، تاجزاده و تاجزادگان را یک جا دفن خواهد کرد
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 0
    الله اکبر
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 0
    یارگیری از صفوف روحانیت بدین روش آشکار جالب هست و باید گفت جواسیس آزادانه روشهای نهانی خود را پیش گرفتند. یعنی طبق تحلیلشان جامعه قابلیت روشهای اینچنینی را دارد. در مورد خطای ترکیبی نیز باید گفت نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی درست بوده اگر رویکرد خواص و سپس عوام جامعه همان روش ابتدای انقلاب بود چنین میشد هم دنیا و هم آخرت ملت ضمانت میشد ولی چه باید گفت که تاریخ اسلام از پیشروان و دوستاران اموی به عنوان مدیر و مسئول کم ندارد که حاصل عدم شفافیت و تعارض منافع دولت و مجلس بوده و هست
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 0
    خداوند صف شياطين را متلاشي كند
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 0
    به نظر قرآن فتنه بدتر از قتل است،چرا با فتنه گري هاي سازمان يافته تاج زاده وحجاريان برخورد نمي شود
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 0
    تا كي بايد فتنه جويان مأمور ،پياده نظام براي اغتشاشات تدارك ببينند وسازمان هاي مسؤل بي تفاوت فقط نظاره گر باشند!!!!!
  • محمدایوب IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    درود بر ایت الله جوادی املی که آینده را دید ///////سیاسی را فرمودند وان روز امثال تاج زاده را دیدند وتاج زاده در خواب زمستانی بود وایران رادیاتور نداشت ورفته بود تو غار در میان مردم نبوده ببینه.
  • علی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 5
    مطالب اقا ی محسن رنانی چه خوب چه بد ارزش خواندن دارد ومباحث عمیق وریشه ای را مورد بحث قرار می دهد ودغدغه ایران را دارد
  • BE ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    تاجزاده
  • BE ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    زیبا کلام
  • گربه BE ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    دستگیر کنید
  • عطاءالله IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 0
    این تاج‌زاده زاده مگه نمرده بود؟ البته وقتی رای دولتش از آرا باطله هم کمتر شده بود.
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    اوضاع اصلاحاتچی اینقدر خیط شده که تاجیک یادش رفت بگه شانزه لیزه ...
  • عنایت IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    ننگ بر تو و امان نامه ات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس