کد خبر 1308291
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
بورس نمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: موضوع دامنه نوسان، ابعاد مختلفی دارد. اگر بخواهیم دامنه نوسان را حذف کرده و یا آن را افزایش دهیم، نوسانات بازار بیشتر خواهد شد.

به گزارش مشرق، مجید عشقی در نشست امروز خود با تشکل‌های بخش خصوصی اظهار داشت: از زمان تاسیس سازمان بورس در سال ۸۴ ذینفعان این بازار بسیار محدود بودند و به حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر می‌رسیدند در حالی که با موضوع سهام عدالت و همین‌طور هجوم نقدینگی در سال‌های اخیر، تعداد کسانی که کد بورسی دارند به ۶۰ میلیون نفر رسیده است. فرض ما این است که مابقی نیز از طریق صندوق‌هایی مانند بیمه تامین اجتماعی در این بازار ذینفع هستند.

وی افزود: بنابراین بسیاری از زیرساخت‌های موجود پاسخگوی نیازها نیست. برای مثال فرآیند پرداخت سود که مبتنی بر قانون تجارت سال‌ها پیش است، ۸ ماه برای پرداخت سود مهلت داده است و یا فرصت ۲ ماهه‌ای برای حق تقدم در نظر گرفته شده است. این زیرساخت‌ها در حال بازنگری هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت‌های پروژه‌ محور برای تامین سرمایه باید مورد توجه قرار بگیرند. دستورالعمل‌های نوشته شده در این مورد سختگیرانه هستند. برای مثال پروانه معدن باید بتواند به عنوان آورده موسس محسوب شده و مابقی سرمایه جمع‌آوری شود.

عشقی تصریح کرد: سال گذشته دولت تامین مالی زیادی را از بورس انجام داد که فشار زیادی به بازار وارد کرد. با هجوم نقدینگی، سرمایه وارد شده به سمت اقتصاد واقعی پیش نرفت که باعث ایجاد مشکلات متفاوتی شد. در تلاش هستیم امسال بخشی از این اعتماد سلب شده را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: غیر از قیمت‌گذاری دستوری، فرآیندهای دیگر دستور نیز داریم. فرآیند فروش بسیاری از شرکت‌هایی که امروز بورسی هستند و قبلا دولتی بودند در دست دولت است. دست کم در مورد صادرات می‌توان آن را به دست شرکت‌ها سپرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: موضوع دامنه نوسان، ابعاد مختلفی دارد. اگر بخواهیم دامنه نوسان را حذف کرده و یا آن را افزایش دهیم، نوسانات بازار بیشتر خواهد شد. از آنجایی که تصمیمات با ثبات نیستند تلاطمات حاصل از آنها در بازار بورس قابل پذیرش نخواهد بود اما سیاست‌گذاری کلی ما باز کردن دامنه نوسان خواهد بود.

عشقی بیان داشت: ضوابط مربوط به شرکت‌های استارتاپی را بازنگری می‌کنیم اما اگر از ابتدا قرار بود این اصلاحات لحاظ شود، این شرکت‌ها در بورس پذیرفته نمی‌شدند در حالی که اولین شرکت استارتاپی به بورس پیوسته است. مشکلی که در مورد شرکت‌های کوچک وجود دارد این است که بین چند میلیون نفر سهام این شرکت‌ها را پخش کرده‌ایم که این کار ساختار بورس و همچنین شرکت‌ها را دچار چالش کرده است چرا که یک شرکت‌ کوچک که بین ۴۰ تا ۵۰ نفر پرسنل دارد باید به میلیون‌ها نفر پاسخگو باشد به همین دلیل نمی‌تواند افزایش سرمایه دهد.

وی افزود: سازمان بورس و بانک مرکزی کارگروه مشترکی ایجاد کرده‌اند تا روز مباحث متعددی که شامل ۱۵ تا ۱۶ مورد می‌شود کار کنند. از این میان می‌توان به نرخ تسهیل دارایی‌های ارزی، شرکت‌های کارگزاری، اعتبار سیستم کارگزاری و... اشاره کرد که در حال پیگیری هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار متذکر شد: اوراق بدهی که آمار آن منتشر شده بیشتر مربوط به بانک‌ها است و بین آنها جابه‌جا شده و به معنای انتشار اوراق نیست. اوراقی که منتشر می‌شود متناسب با بازپرداخت است و فعلا دردسرساز نمی‌شود.

عشقی اظهار کرد: تنها احکام بودجه منتشر شده و پیشنهاداتی که گهگاه منتشر می‌شود هیچیک نظر دولت نیست. ما در حال رایزنی هستیم تا متغیرهای اصلی کسب و کار هر ساله در بودجه دچار تغییرات اساسی نشده و ثبات بیشتری داشته باشند.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    دروغ بگویید توجیه کنید ثواب دارد تا میتوانید اوراق مشارکت توزیع کنید تا سلب اعتماد مردم جبران شود خدا سزایتان را بدهد. خیرتان نیست شر مرسانید
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    پس کی دامنه نوسان رو حذف می کنید تمام این تلاطم ها از دامنه نوسان است مردک مگر نمی بیینی اگر این تلاطم و تحلیل نا پذیزی در حال حاضر وجود ندارد با دامنه نوسان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس