کد خبر 1308198
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴
بورس نمایه

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به ۱۰ آذرماه در حالی پایان یافت که همزمان با افت ۹/ ۳‌درصدی شاخص کل سهام، شاهد خروج ۱۲۰۰‌میلیارد تومانی سرمایه‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم.

به گزارش سرویس بورس مشرق، حالا ۱۴ هفته متوالی است که شاهد فرار این دسته از بورس‌بازان از بازار سهام هستیم. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۷‌درصد سرمایه‌های خردی که در دوره اوج سال ۹۹ یعنی از ابتدای آن سال تا زمان رسیدن شاخص کل به قله ۲‌میلیون و ۷۸‌هزار واحدی به گردونه معاملات سهام وارد شده بود، در ۱۶ ماه گذشته راه خروج از بازار را انتخاب کرده‌اند. به این ترتیب اصلاحی که در صورت کارآ بودن قوانین معاملاتی و البته عدم‌دخالت سیاستگذار در مکانیزم بازار می‌تواند در مدت چند روز به پایان برسد، حالا نه‌تنها ۱۶ ماه به درازا کشیده بلکه به زعم نظرات کارشناسی قیمت‌ها در سطوح پایین‌تر از قیمت‌های تعادلی قرار گرفته است. با این حال ناامیدی از بازگشت رونق به بازار سبب شده خریداران چندانی در تالار شیشه‌ای مشاهده نشوند.

  یک هفته با صنایع  بورسی

در هفته‌ای که گذشت سهامداران خرد تنها ۵گروه را در لیست خرید خود قرار دادند. این صنایع شامل تامین آب، برق و گاز، حمل‌ونقل، ماشین‌آلات، محصولات کاغذی و محصولات چرمی می‌شد که جمعا شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۱‌میلیارد و ۳۱۳‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن‌سوی بازار اما سهامداران خرد، خالص خروج مثبتی از ۳۴ صنعت داشتند. صنایعی که عمدتا در زمره گروه‌های بزرگ دلاری و ریالی جای می‌گرفتند. در این خصوص می‌توان به گروه محصولات شیمیایی اشاره کرد. پتروشیمی‌ها معاملات دومین هفته آذرماه را با کوچ ۲۱۳‌میلیارد و ۷۲۹‌میلیون تومانی حقیقی‌ها پشت سر گذاشتند.

پس از آن نوبت به شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رسید. در هفته گذشته زیرمجموعه‌های این گروه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۳۴‌میلیارد و ۱۹۱‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. نام زیرمجموعه‌های پالایشی و فلزی نیز در سبد فروش حقیقی‌ها به چشم می‌خورد. این دو گروه جمعا با خالص خرید ۲۲۵‌میلیارد و ۵۰۶‌میلیون تومانی موردتوجه حقوقی‌های بورس قرار گرفتند. معدنی‌ها نیز در روندی مشابه با خروج ۹۷‌میلیارد و ۵۸۴‌میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند. در میان صنایع بزرگ ریالی نیز دو گروه بانک و خودرو در رتبه ششم و هشتم رده‌بندی ورود سرمایه‌های حقوقی قرار گرفتند. بانکی‌ها شاهد ورود ۸۰‌میلیارد و ۷۱۶‌میلیون تومانی سهامداران عمده بوده و خودرویی‌ها با خالص خرید حدود ۵۰‌میلیارد تومانی این دسته از معامله‌گران مواجه شدند.

   سهامداران فعال در روزهای هفته

شنبه: معاملات اولین روز کاری هفته گذشته با افت حدود ۲‌درصدی شاخص کل استارت خورد و سهامداران خرد نیز خالص فروش ۳۵۷‌میلیارد و ۷۱۱ ‌میلیون تومانی را رقم زدند. طی دادوستدهای این روز شاهد خروج ۶۰ ‌میلیارد و ۳۷۱ ‌میلیون تومانی سرمایه‌های خرد از زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی بودیم. پس از آن نوبت به شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رسید تا شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۷ ‌میلیارد و ۹۳۲ ‌میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. پالایشی‌ها نیز با تجربه شرایطی مشابه، شاهد ثبت خالص فروش ۴۴‌میلیارد و ۴۳۹ ‌میلیون تومانی از سوی سهامداران حقیقی بورس تهران بودند. دو گروه فلزات اساسی و رایانه نیز در رتبه بعدی جابه‌جایی سهام در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشتند.

یکشنبه: افت نماگرهای بورسی در دومین روز هفته موقتا متوقف شد و شاخص کل با افزایش اندک ۰۹/ ۰‌درصدی همراه شد. این رشد ناچیز اما نتوانست مانع از خروج سرمایه‌های خرد شود. به این ترتیب روز یکشنبه سهامی به ارزش ۱۹۶ ‌میلیارد و ۷۶۳‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها در زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی به میزان ۲۵‌میلیارد و ۶۹۳‌میلیون تومان رقم خورد. پس از آن نوبت فلزی‌ها رسید تا شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۴ ‌میلیارد و ۸۹۳ ‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. گروه کانه‌های فلزی نیز در روندی مشابه شاهد خروج ۲۳‌میلیارد و ۳۶‌میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی نیز رتبه‌های بعدی را در اختیار گرفتند و جمعا انتقال سهامی به ارزش ۳۹‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کردند. در آن‌سوی بازار اما سرمایه‌گذاری‌ها، ماشین‌آلات، غذایی‌ها و چند گروه دیگر ریالی در لیست خرید سهامداران خرد جای گرفتند.

دوشنبه: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه مجددا با چرخش مواجه شد و افت ۳/ ۰ ‌درصدی را ثبت کرد. در این روز شاهد خروج ۱۶۲ ‌میلیارد و ۸۹۳‌میلیون تومانی سرمایه این دسته از بورس‌بازان از گردونه معاملات سهام بودیم. طی دادوستدهای روز دوشنبه لیست خرید حقیقی‌ها معطوف به ۷ صنعت شد و در مقابل شاهد ثبت خالص فروش مثبت این دسته از بورس‌بازان در ۳۲ گروه بودیم. گروه تامین آب، برق و گاز با خالص ورود ۸‌میلیارد و ۶۵۵ ‌میلیون تومانی سهامداران خرد، صدر لیست خرید این دسته از معامله‌گران را به خود اختصاص دادند و رتبه بعدی نیز به خودرویی‌ها اختصاص پیدا کرد. این گروه در حالی موردتوجه حقیقی‌ها قرار گرفت که سه غول خودروساز از میانه آبان‌ماه تاکنون با توقف نماد معاملاتی خود مواجه هستند. به هر روی گروه خودرو و ساخت قطعات با ورود ۵‌میلیارد و ۵۵۴‌میلیون تومانی سرمایه حقیقی همراه شد. در آن سوی بازار اما گروه فلزات اساسی با خالص خروج ۲۱ ‌میلیارد و ۶۸۷ ‌میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شد و پس از آن پتروشیمی‌ها شاهد جابه‌جایی ۲۱ ‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. سه گروه بانک، نهادهای مالی و کانه‌های فلزی نیز در شرایطی مشابه کوچ سرمایه‌ای جمعا به میزان ۵۰‌میلیارد و ۹۰۹ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

سه‌شنبه: در چهارمین روز کاری هفته، سرخی نماگرهای بورسی ادامه یافت. سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران ۵/ ۰‌درصد افت کرد و حقیقی‌ها خالص فروش ۱۷۶‌میلیارد و ۳۵۴‌میلیون تومانی را رقم زدند. با این حال لیست خرید این دسته از معامله‌گران کمی شلوغ‌تر شد و شاهد جذابیت ۱۱ صنعت برای سهامداران خرد بودیم. در صدر این گروه‌ها، انبوه‌سازان با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸‌میلیارد و ۹۲۹‌میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقوقی همراه شدند. پس از آن نوبت به حمل‌ونقل و شرکت‌های دارویی رسید تا جذابیت خود را برای سهامداران خرد به رخ بکشند. در آن‌سوی بازار شاهد قرار گرفتن ۲۸ گروه در لیست خروج حقیقی‌ها بودیم. پتروشیمی‌ها روز سه‌شنبه با بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها مواجه شدند و خروج ۴۶‌میلیارد و ۸۸۷‌میلیون تومانی این دسته از معامله‌گران را تجربه کردند. پس از آن بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها از آن زیرمجموعه‌های شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی به میزان حدود ۲۰‌میلیارد تومان شد.

چهارشنبه: در آخرین روز کاری هفته گذشته افت شاخص کل بورس به ۲۵/ ۱‌درصد رسید و سهامداران خرد نیز با شتاب بیشتری به خروج از تالار شیشه‌ای ادامه دادند. به این ترتیب آخرین روز کاری هفته در حالی پایان یافت که سهامی به ارزش ۳۰۶‌میلیارد و ۴۰۴‌میلیون تومان توسط حقوقی‌ها جمع‌آوری شد. لیست خرید این دسته از معامله‌گران اما در این روز ۵ صنعت وارد لیست حقیقی‌ها شدند. به این ترتیب روز چهارشنبه رایانه‌ای‌های بورسی در مجموع خالص ورود ۳‌میلیارد و ۹۰۳ ‌میلیون تومانی را تجربه کردند. پس از آن غذایی‌ها با خالص خرید ۲‌میلیارد و ۵۲۹‌میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شدند. دارویی‌ها نیز در روندی مشابه شاهد جذب ۶۴۶‌میلیون تومان سرمایه حقیقی بودند. در صدر لیست فروش حقیقی‌ها اما گروه محصولات شیمیایی با خالص فروش ۵۹ ‌میلیارد و ۴۳۷‌میلیون تومانی قرار گرفت. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز طی دادوستدهای این روز با خروج ۳۱‌میلیارد و ۵۱۵ ‌میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند. گروه فلزات اساسی نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۹ ‌میلیارد و ۲۸۷‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    13 63
    باسلام.انشاالله با دستطری که جناب آقای رییسی به بورس می دن ، این مشکل نیز از مشکلات کشور حل خواهد گردید .منتظر این دسطور خواهیم بود .
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      18 1
      آقا اون ساطوره که با ط دسته دار مینویسن . دستور نیست
    • مصطفی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      6 1
      خدایی چرا دستور این شکلی مینوسی؟ دسطور؟!! یه عده مثل اینکه از قصد کلمات اشتباه تایپ میکنن خدا داند
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      15 2
      شما اول برو کتابای دوم دبستان و مرور کن که کلمه دستور رو درست بنویسی بعد بیا تحلیل کن،البته ایشون و مسئولین بورس هم در سطح شما هستن،متاسفانه
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    39 4
    شما بگین چرا قیمت همه چی گرون میشه بغیر سهام؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      10 0
      خانه ارزان شده که سیمان وفولاد سهامش مفت هم نمی ارزد
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    22 1
    وقتی ا عتمادنباشد سرمایه اش رادربورس بخوابانددقتی دولت حمایت نمی کندبورس همینطوز
  • حمید IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    16 7
    بورس باید حداقل بابت سرمایه گزاری سود بانکی را تضمین کند و به سهامدار بدهد و از طرفی جلوی رشد سهام نامعقول سهام را نیز بگیرد
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 10
      نادان رشد غیر معقول سهام یا افت غیر معقول؟! همه اش بازی حقوقی های بی شرف پدرسوخته است در همین اوضاع ضرر های میلیاردی مردم سودهای میلیاردی کردند.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    54 4
    وعده های رییس مجلس و رییس جمهور و معاون اقتصادیش که فعلا در حد حرف بوده متاسفانه.
    • US ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      17 2
      بعدا هم همین خواهد بود منتظر چیزی نمونین
    • سعادت IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      3 24
      سلام دولت جناب رئیسی برای ساماندهی اقتصاد حداقل 8 سال زمان نیاز دارد. باید صبور بود و به رایی که دادیم اعتماد کنیم.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    8 1
    دیگه امیدی نیست
  • ناشناس IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    10 0
    بورس ایران تحلیل بردار نیست، نه تحلیل نه تکنیکال نه بنیاد حالیش نمیشه هیچ ربطی هم به مذاکرات و دلار و این حرفا نداره فقط دستوریه، باید ببینید چه وقت دستور رشد رو صادر میکنن
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    11 0
    بورس ایران یک چیز مسخره ایی هست قیمت نفت بالا میره ارزش سهام پالایشگاه ها پایین میاد قیمت خودرو بالا میره سهام خودرو قیمتش به کف میرسه . اعتماد ها از بین رفته . بورس باید درش بسته بشه
  • حمید IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    13 0
    بازار سرمایه نابود شد
  • شیردل IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    35 1
    من نمیدانم بر چه مبنایی میگین قیمت ها در کف قرار داره اگر یکم اندیکاتور ها رو بررسی کنید متوجه میشید که قیمت ها باید از اینی که هستم باید کمتر بشه اون کارشناسایی که دارن جک میگن احتمالن نتونستن سهام شون رو به ملت بالا بفروشن دارن بازار گرمی میکنن من یکی اگر واقعا طلا هم بدن قلم پا مو خورد میکنم دیگه اینجا سرمایه گذاری کنم
  • محمد IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    12 0
    بورس دولتی بیشتر از این انتظاری ازش نیست اصولا بورس برا اقتصادیه که بیشترین بخشش خصوصی باشه وبازار آزاد ولی تو ایران مقولات اقتصادی حالت تصنعی و کاریکاتوری دارن
  • مهدی US ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    وقتی خودت دولت حمایت نمیکنه عرضه ها را با ۵۰ تا ۶۰ درصد زیر قیمت رساندن .چه توقعی از مردم میشه داشت .کلاه برداری مثل روز مشخصه .میخواد حمایت کنه؟هر شرکت حقوقی های زیادی داره افتادن رو سهام نزارن بیاد پایین خرید بزنن تو قیمت بالا .
  • میروحید IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 0
    این بورس نیست
  • احمد IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    دیگه نمیشه به کسی اطمینان کرد. دلیل خروج از بورس همین است.
  • محمد IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    تا تکلیف مذاکرات به طور کامل مشخص نشه بورس همینجوری میمونه
  • خواسته سهامداران بورس IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    لطفا این موارد را پیگیری کنید خواسته میلیونها سهامدار بورس همینها است: 1- بورس 3 ماه است بعد از شروع دولت و شروع وزارت آقای خاندوزی و مدیریت جدید عشقی همش منفی بوده و قیمتها به قیمتهای اردیبهشت برگشته اند و ضررهای سهامداران بیشتر شد. 2-عرضه اولیه ها در بورس با شروع دولت از نیمه شهریور متوقف شد.اگر دولت کسری بودجه دارد چرا عرضه اولیه ها را قطع کرده؟ 3-پرداخت سود سهام سهامداران قرار بود از سجام انجام شود نه تنها این کار در بیشتر شرکتها انجام نشد بلکه بیشتر شرکتها در بورس طبق ماده 240 قانون تجارت که 8 ماه فرصت به شرکتها برای واریز سود می دهد دقیقا ماه هشتم را انتخاب میکنند تا سهامدار اگر دیر متوجه شد سود سهامدار در حساب شرکت بماند.خیانتی که 30 سال است در شرکتهای بورسی انجام میشود و سود سهامداران بسیاری همینطوری در بانکها و شرکتها مانده و کسی پاسخگو نیست و پیگیری هم نمیکنند که همه را از سجام واریز کنند. 4- لازم است ماده 240 قانون تجارت فوری اصلاح شود و پرداخت سود سهامداران در بورس از یکهفته بعد از مجمع سالیانه صورت گیرد.این قانون متعلق به 80 سال پیش است و الان با وجود اینترنت و آنی شدن پرداخت ها باید سود شرکتها آنی یکهفته بعد از مجمع بحساب سهامدار واریز شود. 5-لازم است قانونی که به کارگزاری ها اجازه می دهد 2 روز بعد از فروش سهام پول سهامدار را بحسابش واریز کنند را ملغی کنند و قانون جدیدی ارایه شود که پول سهامداران بعد از فروش آنی همان روز بحسابشون واریز شود.دوره اینترنت و تجارت الکترونیک است 2 روز تاخیر مال دوره 20 سال پیش بود که همه چیز کاغذی و دفتری بود. 6-لازم است ضرر تمام سهامدارانی که صندوق پالایش و دارایکم خریدن و ضرر کردن پرداخت شود و ضرر سهامدارانی که عرضه اولیه ها را خریدن و آنها به زیر قیمت عرضه اولیه آمدن هم پرداخت شود تا سهامداران متضرر ضررشان کمی جبران شود. 7-لازم است طرح ادغام کارگزاری ها هم مثل ادغام بانکها استارت بخورد تا جلوی فساد و رانت در کارگزاری ها و کاهش خدمات در کارگزاری گرفته شود.چون تعداد کارگزاری ها در کشور ما نسبت به کشور ترکیه 5 برابر بیشتر است درحالیکه حجم و ارزش معاملات بورس ایران یک چهارم بورس ترکیه است. 8-جلوی قیمت گذاری دستوری در شرکتهای فولادی خودرویی پتروشیمی پالایشی گرفته شود.
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    هدف همینه که سهامداران خرد از بازار خارج شوند. قرار نیست عامه مردم در بورس فعالیت داشته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس