کد خبر 1312180
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
بورس نمایه

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه سودآوری شرکت‌ها در وضعیت مطلوبی است، گفت: شرایط بازار به این شکل باقی نخواهد ماند.

به گزارش مشرق، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در نشست خبری صبح امروز که در سازمان بورس برگزار شد، با اشاره به اینکه، از گذشته از لحاظ دولتی بودن پالایشگاهها دچار مشکل بودیم اما امروز بخش خصوصی فارق از قیمت گذاری دستوری به بسیاری از صنایع وارد شده است، گفت: به صورت یکباره نمیتوان دامنه نوسان را حذف کرد بلکه باید این فرایند از صنایعی که ثبات بیشتری دارند شروع شود. فرض کنید در صنعت خودرو،  دامنه نوسان نداشتیم اما توجه داشته باشیم که اخبار چند هفته قبل می‌توانست نوسان ۴۰درصدی به قیمت سهام شرکتها تحمیل  کند.

بیشتر بخوانید:

آغاز تحقیق و تفحص از سازمان بورس

عشقی با اشاره به استقبال سازمان بورس از طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان گفت: با توجه به ابهامات شکل گرفته امیدواریم بعد از این تحقیق و تفحص اشکالات موجود احصا و اصلاحات لازم انجام شود. هم اکنون کارگروه مربوطه در حال شکل گیری است اما فکر نمی‌کنم این موضوع روی نهادهای مالی اثر خاصی داشته باشد.

وی  در پاسخ به سوالی درباره عدم اجرای برخی تصمیمات شورای عالی بورس گفت: به عنوان سازمان بورس ملزم به اجرای تمام تصمیمات شورای عالی بورس هستیم. تصمیمات شورای عالی توسط بخش خصوصی و یا دولتی اتخاذ نمیشود بلکه تصمیمات نهایی خروجی اجماع اعضای شورای عالی است. برخی اهداف بانک‌مرکزی ممکن است با اهداف فعالان بورس هم خوانی نداشته باشد در این راستا کمیته مشترک با بانک مرکزی برای هماهنگی نهایی تصمیمات بانک مرکزی و  بورس تشکیل شده است.

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوالی درباره عرضه خودروهای موجود در سازمان اموال تملیکی در بورس کالا گفت:  درصورتیکه که یک‌کالا تقاضا پذیرش در لورسهای کالایی بدهد این پذیرش به شرط حایز شدن شرایط انجام می‌شود. در این خصوص نیز وزارت خانه های مربوطه مثل وزارت اقتصاد تصمیم گیری میکنند. اما زیر ساخت های لازم قرای این عرضه در بورس کالا وجود دارد. فعلا قیمت و شرایط ابن عرضه اعلام نشده است و مذاکرات لازم برای پذیرش این خودروها در حال انجام است.

عشقی درباره وضعیت نهایی واریز منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار گفت: ابن صندوق برای حمایت از بازار تشکیل شده ‌ودولت نیز عزم جدی برای بزرگ شدن این صندوق دارد. اخیرا در ستاد اقتصادی مصوب شد که یک‌مبلغ مشخص برای واریز به صندوق تثبیت لحاظ شود. همچنین بزای این‌موضوع یک‌مبلغ قابل توجه نیز در بودجه ۱۴۰۱لحاظ شده است.

رییس سازمان بورس با اشاره  دوگانه کنترل تورم در شرایط کلان اقتصاد کشور و عبور بورس از رشد تورمی گفت: بازار سرمایه باید در نهایت به تشکیل سرمایه و تامین مالی تولید کمک کند. یکی از دلایلی که از ورود نقدینگی در بازار استفاده خوبی نشد این بود که‌ منابع سرگردان وارد بخش واقعی تولید نشد. برنامه ما این است که در صورت حل شدن مشکل نقدینگی و بازگشت اعتماد به بازار، پذیرش شرکتهای جدید و تقویت شرکتهایی که در حوزه تامین مالی فعال اند در دستور کار قرار خواهد گرفت. در این صورت شاهد شکل گیری یک بازار با ثبات خواهیم بود.

عشقی با بیان اینکه سوداوری شرکتها در وضعیت مطلوبی است، گفت: شرایط بازار به این شکل باقی نخواهد ماند البته به طور حتم عرضه سهام شرکتهای دولتی به صورت خرد انجام نخواهد شد اما عرضه بلوکی سهام این شرکتها در دستور کار است.

وی با اشاره به جلسه اخیر سازمان بورس با دستگاه قضا گفت: فکر میکنم که دغدغه و حساسیتی که در دستگاه فضا درخصوص بازار وجود دارد امر پسندیده ای است هم اکنون ارتباط ‌نزدیکی با دستگاه قضا وجود دارد و نماینده دادستان در خصوص پیشگیری از جرایم احتمالی فعالیت قابل توجهی دارد. از سوی دیگر با دستگاههای نظارتی در حوزه بازار سرمایه ارتباط تنگاتنگی داریم و در نهایت امیدواریم که تخلف زدایی و برخورد با جرائم انجام شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس