شاخص بورس هفته گذشته ۹ هزار واحد رشد کرد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکنون که با عدم تعادل جدی در بازار مواجه هستیم، اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد، نوسان‌هایی که اتفاق می‌افتد بسیار شدیدتر خواهد بود.

به گزارش مشرق، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز (۲۱ آذرماه در نشست خبری این سازمان گفت: با توجه به نوسانات نامناسبی که از سال گذشته در بازار شاهد بودیم، امیدواریم به زودی این نوسانات به حداقل برسد. با تلاش‌هایی که در سازمان بورس و اوراق بهادار و مجموعه سیاست گذاری دولت و مجلس و کمکی که رسانه‌ها و فعالان بازار در راستای شفافیت بازار انجام می‌دهند، بتوانیم به ثبات برسیم.

وی افزود: مهمترین دغدغه سازمان بحث بازگشت اعتماد مردم به بازار است و تمام تلاشمان نیز در این راستا شکل گرفته است. البته به واسطه اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داده، این بازگشت سخت و زمان بر خواهد بود. در سیاست گذاری و بودجه ریزی دولت این مهم مورد تأکید واقع شده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز تحقیق و تفحص از سازمان بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جلسه با ریاست قوه قضائیه توضیح داد: در این جلسه یک سری مباحث کلی مطرح شد. تمام اتفاقاتی که در بازار سرمایه رخ داده، مورد بررسی قرار گرفت. ریاست قوه قضائیه مباحث و اقداماتی را که فعالان بازار در نظر داشتند را مطرح کرد که با توجه به اینکه این مباحث زیرساختی و تخصصی بود، اصراری نداشتیم که ابهامات در آن جلسات پاسخ داده شود. قرار بر این شد با توجه به برنامه‌ای که در خود سازمان در حال بررسی است، در مورد این مسئل تصمیم گیری شود.

عشقی گفت: یکی از مسائلی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، موضوع دامنه نوسانات بود که سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به شرایط بازار برای آن تصمیم می‌گرفت. البته شکل ایده آل اینگونه است که دامنه نوسان به این شکل نداشته باشیم و یا دامنه نوسان پویا باشد ولی اکنون که با عدم تعادل جدی در بازار مواجه هستیم، اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد، نوسان‌هایی که اتفاق می‌افتد بسیار شدیدتر خواهد بود. اگر شرایط مهیا باشد، راهکارهای مختلفی را برای باز کردن دامنه نوسان در پیش داریم. برای نمونه در شرکت‌هایی که بازار گردان قوی دارند می‌توانیم دامنه بازار را باز کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مربوط به افزایش ظرفیت بازار سرمایه اعلام کرد: شرکت‌های ثبت شده زیادی داریم اما نکته مهم حجم فعالیت این شرکت هاست. با توجه به اینکه صنایع مختلفی در بازار وجود دارند وقتی سهم صنایع در بورس را از کل صنایع حساب کنیم، عدد قابل توجهی مشاهده می‌شود. بنابراین شرکت‌های بزرگ اکثراً در بورس پذیرش شدند. البته با حضور گسترده مردم در سالهای گذشته در زمان‌هایی زیرساخت‌های ما پاسخگوی درخواست‌ها نبود اما از سال گذشته زیرساخت‌ها در حال ارتقا هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان در خصوص اصلاح ساختار بورس، خاطرنشان کرد: چالش‌های بازار کشور واضح و مشخص است. برای نمونه در خصوص قیمت گذاری دستوری در ۵ سال گذشته در برخی از صنایع با تلاش و تصمیماتی که صورت گرفت، این قیمت گذاری دستوری به طور کامل حذف شد. مصداق بارز این امر در صنایع فولاد و پتروشیمی قابل مشاهده است. ما عقیده داریم این مسیر باید ادامه پیدا کند. البته چالش‌های صنایع منحصر به قیمت گذاری دستوری نیست بلکه گاهی فرآیند ما آسیب زا است. برای نمونه برخی از پالایشگاه‌ها که در زمان گذشته دولتی بوده‌اند، اکنون صادرات این پالایشگاه‌ها به دست دولت اتفاق می‌افتد. در حالی که خود آنها دیگر دست دولت نیستند. بنابراین صنایع با چالش‌های گوناگونی مواجه هستند که به جز قیمت گذاری دستوری لازم است به اصلاح تمام رویه‌های غلط بپردازیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آریا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    خرید و فروش الگوریتمی را حذف کنید خرید و فروش دستی را جایگزین بکنید و رانت دسترسی راحت به بعضی افراد را ندهید خیلی مشکلات حل خواهد شد
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    بله درسته این بازگشت سخت و زمان‌بر خواهد بود . حداقل زمان بازگشت اعتماد ۱۰ سال خواهد بود. بهترین گزینه این هست که درِ بورس را برای حداقل ۷_۸سال تخته کنید تا مردم بیشتر از این ضرر و زیان نبینند.
  • رامین IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    به نظرم همه مدیران استفا بدن و بجاشون تخته سنگی و یا آجر قرار بدیم
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    یکی از کارمندان بورس که فایل صوتی اش به تازگی بیرون آمده میگفت: پلمپ ساختمان بورس و پیدا شدن دستگاه ماینیگ در زیرزمین بورس و معاملات الگوریتمی سه کار عمدی دولت برای بی اعتماد کردن مردم نسبت به بازار سرمایه بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس