بورس نمایه

رئیس سازمان بورس گفت: برنامه برای بازارگردانی سهم‌های ETF داریم و تلاش می کنیم که تا پایان سال صندوق های دولتی (پالایشی ها) به قیمت های ذاتی خود برسند.

به گزارش مشرق، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ گفت: سال قبل در مدت ۵ ماه، قیمت سهم‌ها چند برابر و شاخص کل از ۵۰۰ هزار واحد به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رسید. اقتصاد واقعی نمی‌توانست چنین رشدی داشته باشد و متناسب با رشد سودآوری شرکت‌ها نبود. متاسفانه مردم زمانی وارد بازار شدند که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده بود.

بیشتر بخوانید:

قواعد بازی در بورس‌های جهانی

وی افزود: برنامه‌هایی را اکنون در دست داریم از جمله افزایش شفافیت در بازار، حفاظت از حقوق صاحبان سهام و انتشار صحیح اطلاعات، همچنین به دنبال این هستیم که تصمیم گیری برای صنایع شفاف باشد و میز صنایع به طور مستمر تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: فعالیت نظارت بر بازار را شفاف می‌کنیم. در سهامی که ۲۰ درصد رشد می‌کرد، وقفه‌ای ایجاد می‌کردیم که تاثیری در روند سهام نداشت و آن را برداشتیم. همچنین، اقداماتی را در خصوص دامنه نوسان در دست داریم.

عشقی گفت: نمی‌توان گفت که بازار چه زمانی به صورت دائم رشد خواهد کرد. بازار اکنون به حدی رسیده است که قیمت‌های ذاتی سهام بالاتر از قیمت‌های موجود است. اما اینکه قیمت‌ها متناسب با سودآوری شرکت‌ها رشد کند، زمان بر خواهد بود. انتظار داریم که تا ۶ ماه آینده روند با ثباتی را در قیمت سهم‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: سعی داریم که ابزارهای غیر مستقیم جذابی را فراهم کنیم که افراد جدیدی نقدینگی را وارد بازار کنند. طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند باعث هدایت سرمایه‌ها به بازار شود. اوراق نقدی که در بازار فروخته شده است، کمتر از پولی بوده که از طریق باز پرداخت اوراق سال‌های گذشته به بازار تزریق شده است. در خصوص اوراق نقدی امسال، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پول وارد بازار شده و از بازار بیرون نرفته است.

عشقی بیان کرد: برای اولین بار کمیته مشترکی میان بازار سرمایه و بانک مرکزی تشکیل شده است و قرار شده که نرخ بهره بین بانکی کنترل شود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: برنامه‌ای داریم که منابعی را بگیریم و بازار گردانی را برای سهم‌های ETF داشته باشیم و قیمت این صندوق‌ها به قیمت‌های ذاتی خود برسند. تلاش می‌کنیم که تا پایان سال صندوق‌های دولتی (پالایشی‌ها) به قیمت‌های ذاتی خود برسند.

وی افزود: برخی از سهم‌هایی که عده‌ای آنها را خریدند و قیمت‌ها را بالا بردند و در بازار رها کردند و به دلیل حجم مبنا قیمت آنها پایین نمی‌آمد، با تصمیم امروز شرکت فرابورس مقرر شد که این سهم‌ها با حجم مبنای ۱ معامله شوند و قیمت آنها تا حدودی کاهش پیدا کند. پرونده بازارگردان آنها نیز در حال رسیدگی است و جرایم نقدی برای آنها دیده شده است.

عشقی افزود: بخشی از کارمزدهای ارکان بازار و نهادهای مالی در حال انتقال به صندوق توسعه بازار است که از بازار حمایت می‌کند. اکنون در حال مذاکره هستیم تا مابقی منابع واریزی به صندوق تثبیت بازار انجام شود. معادل ریالی ۵۰۰ میلیون دلار برای صندوق توسعه ملی بوده که ۱۰۰ میلیون دلار آن به بازار وارد شده و مابقی نیز به صورت ماهیانه وارد خواهد شد.

عشقی با تأکید بر پیگیری تشکیل کانون سهامداران حقیقی، گفت: ما بر اینکه سهامداران کارگزاری‌ها از شرکت‌های کارگزاری پول خارج کنند، حساسیتی داریم. تمام کارمزدهایی که بدست می‌آورند باید صرف توسعه شرکت کارگزاری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس