ترور کاظمی

کارشناس مسائل منطقه: آمریکا و رژیم صهیونیستی در این ماجرای ترور الکاظمی نقش دارند؛ آن‌ها می‌دانند در یک انتخابات آزاد در منطقه، مقاومت پیروز خواهد شد.

سرویس جهان مشرق - بامداد یکشنبه به‌وقت محلی دفتر نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محل سکونت مصطفی الکاظمی با یک پهپاد بمب‌گذاری‌شده هدف سوء قصد قرارگرفته اما نخست‌وزیر آسیبی ندیده است. الکاظمی نیز به فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در توییتی ضمن تأکید بر سلامتی خود همگان را به حفظ آرامش و خویشتن‌داری دعوت کرد و پس‌ازآن در یک ویدئو کوتاه اعلام کرد که می‌داند چه کسی در پشت این ماجرا قرار دارد!

 پس‌ازاین ماجرا کتائب حزب‌الله عراق، ماجرای ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق را «یک حرکت نمایشی» توصیف کرد. ابوعلی العسکری، مسئول کتائب حزب‌الله، صبح یکشنبه در کانال تلگرام خود با اشاره به آتش‌بازی یکشنبه‌ شب نوشت: «بازی کردن نقش قربانی از شیوه‌های نخ نمائی است که دیگر کهنه‌شده است». او ادامه داد: «در عراق هیچ‌کس حاضر نیست برای هدف قرار دادن نخست‌وزیر سابق، یک پهپاد هزینه کند و اگر کسی بخواهد به این موجود فیسبوکی آسیب برساند، راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تری وجود دارد».حمله به اقامتگاه مصطفی الکاظمی هنگامی صورت می‌گیرد که احزاب سیاسی در عراق در حال گفتگو و چانه‌زنی برای تشکیل دولت آینده و تعیین ترکیب آن هستند. کمیسیون عالی انتخابات باید آن را در هفته‌های آینده رسماً تائید و اعلام نماید.

به نظر می‌رسد در پشت ماجرای سوءقصد نافرجام و نمایشی به جان کاظمی توطئه‌ای در جریان است. پس از کشتار معترضان در منطقه سبز بغداد گروهی به دنبال آن بود با حذف کاظمی مقدمه «جنگ خیابانی» در بغداد را فراهم کند. عماد آبشناس کارشناس مسائل منطقه دراین‌باره به مشرق می‌گوید: «آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در این ماجرا نقش دارند؛ آن‌ها می‌دانند دریک انتخابات آزاد در منطقه مقاومت پیروز خواهد شد؛ برای همین توطئه می‌کنند تا با راه انداختن جنگ داخلی دولت‌هایی ضعیف و وابسته را روی کار بیاورند» تحلیل‌گر رسانه‌های بین‌المللی در ادامه می‌گوید: استفاده از پهپاد برای انجام این عملیات هم قطعاً به این دلیل هست که آن‌ها برنامه‌هایی در آینده برای مقابله با تملک پهپاد توسط گروه‌های مقاومت دارند و می‌خواهند این جریان را بهانه کنند تا به دنبال خلع سلاح حشد الشعبی مخصوصاً در زمینه پهپادی بروند.

این کارشناس سیاسی در ادامه به شیوه عملکرد گروه‌های عراقی پرداخته و می‌گوید: برخی در عراق گمان می‌کنند؛ اگر مقاومت نباشد آن‌ها دولت را در دست می‌گیرند؛ امثال آقای مقتدی صدر باید یادشان بماند که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه دولت را به دست فردی که روزی در مقابل آن‌ها اسلحه به دست گرفته نخواهد داد. مقتدی صدر ازجمله رهبران شیعی در عراق است که پس از ترور خواهان ایجاد حکومت‌نظامی در عراق بوده است، او پیش‌ازاین راه خود را از مقاومت جدا کرده و تمایل دارد دولتی نزدیک به خود تشکیل دهد، برخی اعتقاددارند که گزینه نهایی جریان صدر مصطفی کاظمی است.

رد دست سفارت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماجرای ترور باقی‌مانده است/ هدف ترور الکاظمی راه انداختن جنگ خیابانی بود/ مقتدی صدر باهوش است، اما آمریکا مکار است

در ادامه بخش‌های مهم گفتگوی «مشرق» با عماد آبشناس کارشناس مسائل منطقه را می‌خوانید

پشت ماجرای ترور کاظمی چه کسی ایستاده است؟

** این عملیات با توجه به زمان و شیوه روی دادن آن بسیار مشکوک است. به‌احتمال‌قوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این عملیات دست داشته باشند. اگر مقصود اصلی ترور آقای کاظمی بود، آن‌هایی که سوءقصد ایشان را داشتند قطعاً راهکارهای بهتری را هم بلد بودند تا عملیات به‌صورت موفق به پایان برسد؛ حداقل او را در هنگام پیاده شدن از خودرواش ترور می‌کردند! نه اینکه پهپاد بلند کنند به دیوار منزلش بکوبند.

عواملی که این ترور را انجام دادند، قطعاً می‌دانستند که این ماجرا موجب مرگ کاظمی نخواهد شد و تنها باعث ایجاد هرج‌ومرج می‌شود. اغلب تحلیل گران باور دارند که این‌یک جریان ساختگی برای مقابله با تظاهرکنندگان است. آن‌ها می‌خواستند که با این اقدام، جریان روز جمعه را که موجب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از تظاهرکنندگان و معترضین شده را تحت پوشش قرار دهند. پس از داستان‌سرایی در ترور کاظمی کشتار جمعه به دست فراموشی سپرده شد.

رد دست سفارت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماجرای ترور باقی‌مانده است/ هدف ترور الکاظمی راه انداختن جنگ خیابانی بود/ مقتدی صدر باهوش است، اما آمریکا مکار است

هدف ترور: جنگ شیعه شیعه

** نیاز نیست که یک فرد تحلیل‌گر حرفه‌ای باشد تا متوجه شود گروه‌های مقاومت هیچ سودی از حذف کاظمی نمی‌برند، در این جریان بیشترین سود را کسانی بردند که به دنبال راه‌اندازی جنگ «شیعه-شیعه» و راه‌اندازی فتنه داخل عراق هستند. آن‌ها ابتدا از کانال راه‌اندازی جنگ سنی-شیعه به‌وسیله داعش وارد شدند که با بیداری مرجعیت در عراق و جبهه مقاومت ناکام ماند.

سپس تلاش کردند که اختلاف کُرد با عرب را پیش ببرند؛ که آن نیز ناکام ماند. در حال حاضر آن‌ها به دنبال راه‌اندازی جنگ خیابانی میان هستند. آن‌ها می‌بینند که اقتدار عراق در وحدت تشیع است و این وحدت را می‌خواهند بشکنند. جبهه مقاومت باهوشیاری متوجه این ماجرا بود و سریعاً واکنش نشان داد تا این توطئه شکل نگیرد.

آمریکایی‌ها باید از عراق بروند

** تا زمانی که عراق امنیت و ثبات داشته باشد، موجودیت آمریکایی‌ها در آن کشور بی‌معنا می‌شود. وقتی متجاوزین می‌توانند در یک کشور حضورداشته باشند که در آنجا ثبات و امنیت و یکپارچگی وجود نداشته باشد. سال ۲۰۱۳ با دولت عراق احساس کرد که به نیروهای خارجی احتیاج ندارد و حاضر نشد که هیچ توافق امنیتی را با آمریکایی‌ها امضا کند و تروریست‌های سنتکام مجبور شدند از عراق خارج شوند؛ اندکی بعد آن‌ها توطئه داعش را راه انداختند تا از طریق آن امنیت و ثبات عراق را به هم بزنند و دولت عراق را وادار کنند که حضور نیروی خارجی را بپذیرد.

در حال حاضر مجلس عراق تأکید کرده است که آمریکایی‌ها باید از عراق خارج شوند، طبیعتاً اگر دولت باثبات در عراق وجود داشته باشد، حضور آمریکایی‌ها در عراق بی‌معنی خواهد بود. آن‌ها به دنبال این هستند که جایگاه و قدرت عراق که همان وحدت تشیع است، دچار فتنه شود و جنگی میان آن‌ها اتفاق بیافتد تا درون عراق شرایط نا به سامان باشد و از این شرایط بتواند بهره ببرند و دولت بعدی مجبور شود از آنها بخواهد که در عراق باقی بمانند.

رد دست سفارت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماجرای ترور باقی‌مانده است/ هدف ترور الکاظمی راه انداختن جنگ خیابانی بود/ مقتدی صدر باهوش است، اما آمریکا مکار است

رد دست سفارت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماجرای ترور باقی‌مانده است/ هدف ترور الکاظمی راه انداختن جنگ خیابانی بود/ مقتدی صدر باهوش است، اما آمریکا مکار است

مقتدی صدر باهوش است اما...

** آقای مقتدی صدر در ماجرای انتخابات پارلمانی و پس‌ازآن اشتباه بزرگی کردند ولی من تصور می‌کنم ایشان باهوش‌تر از آن باشند که در دام توطئه آمریکایی بیافتد. جریان آقای صدر جز اولین گروه‌هایی بود که سلاح برداشته و علیه آمریکایی‌ها جنگیدند تا آنها را از عراق خارج کنند. نباید تصور کرد که آمریکا قبول خواهد که صدر و گروه ایشان در عراق قدرت داشته باشد.

 آن‌ها به دنبال سوءاستفاده از جریان صدر برای به وجود آوردن فتنه و تفرقه بین شیعیان هستند. تحرکات جریان صدر از زمانی شروع شد که صدر به ملاقات محمد بن سلمان و محمد بن زاید رفت و بعدازآن در خیابان‌های عراق شلوغی ایجاد شد. در آن حوادث شاهد حمایت‌های عربستان و امارات از معترضان بودیم، حتی بعثی‌های قدیمی و عوامل استخباراتی به این میان معترضان نفوذ پیدا کردند. آمریکا به دنبال سوءاستفاده از جریان صدر است، اگر آقای صدر هوشیار نباشد، این مسئله هم به ضرر شیعیان در عراق و هم به ضرر خودش تمام می‌شود.

رد دست سفارت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماجرای ترور باقی‌مانده است/ هدف ترور الکاظمی راه انداختن جنگ خیابانی بود/ مقتدی صدر باهوش است، اما آمریکا مکار است

عزت و احترام برای یک سیاست‌مدار همیشگی نیست!

** مقتدی صدر امتیازاتی دارد و آن نام خانوادگی ایشان است که به ارث برده‌اند. طبیعتاً بخشی از مردم عراق برای خاندان صدر احترام قائل هستند. ما در تهران نیز یکی از بزرگ‌ترین بزرگراه‌های خود را به نام خانواده ایشان کرده‌ایم، این موضوع نشان می‌دهد که ما برای خانواده آقای صدر احترام زیادی قائل هستیم.

اگر مقتدی صدر هوشیار نباشد و تحت تأثیر القائات خارجی آمریکا و اسراییل از کانال عربستان و امارات قرار بگیرد، جایگاه خانوادگی ایشان در میان مردم عراق از بین خواهد رفت. این‌طور نیست که این جایگاه  محترم فردی در بین مردم عراق تا ابد باقی بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 3
    تقلب کردند . مردم رو کشتند . می خوان با یه سناریو هالیوودی همه رو بمالند .
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 2
    الکاظمی مورد علاقه آمریکا و ترامپ و پمپئو
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 3
    نقش شوم آمریکایی وصهیونیستی براي کنار گذاستن حاميان حشد الشعبی از قدرت وسپس تضعيف اين نیروی مقاومت‌ ملت‌ عراق است تنها اقدامی که‌ نقشه آن‌ها راخنثی میکند حًضور یکپارچه مردم درصحنه وحمایت از حشد الشعبی است
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 3
    مردم مسلمان عراق چیزی به نام نیروی مقاومت را به رسمیت نمی شناسند صدر هم با اتکا به مردم خواستار خروج خاریها و مزدورانشان از عراق است. حالا چه آمریکا باشد و چه ایران
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 3
    شهید عباس پرنون بروجنی: از ملت مسلمان ایران می خواهم که پشتیبان ولایت فقیه باشند و همیشه بعد از نماز امام را دعا کنند. شهید خسرو استکی بنی: پيام من به ملت شريف و شهيد پرور ايران اين است كه در خط امام باشيد كه همان خط اسلام است و به اسلام فكر كنيد و دين مبين اسلام را ياری كنيد و به ندای سرور آزادگان امام حسين(ع) لبيك بگويید كه فرمود آيا كسي هست كه مرا ياری دهد، و به نداي امام امت خمينی كبير پاسخ مثبت دهيد و دست از ياري اين ابرمرد بر نداريد. و اما اي گروه های مختلف چپ و راست به اسلام بپيونديد، اگر می خواهيد سعادتمند شويد بفرموده خميني رهبر انقلاب اسلامي همچون قطره ها به دريا بپيونديد اگر مي خواهيد سعادتمند شويد. اسلام پاسخ گوی تمام نيازهای بشری مي باشد، شما اگر به اسلام بپيونديد و اگر در خط امام و مردم قرار گرفتيد بهترین دنيا و آخرت نصيبتان خواهد شد. شهید مجید پیکار : ای امت شهید پرور ایران ، تنها راه نجات اسلام و رهایی مستضعفین و پیروزی نهایی پیوستن به خط امام که همان خط اصیل اسلام و محمد (ص) است. شهید محمدعلی سمیع : عزیزان همیشه سعی کنید که از فرامین امام عزیز امت مو به مو اطاعت و پیروی نمایید. گوش به فرمان امام باشید و سعی شما این باشد که از امر ولایت پیروی کنید. امام و اصل ولایت را فراموش و رها نکنید که اگر این کار را کردید سقوط شما در گرو همین خلاف است. ولایت حافظ اسلام و حافظ شماست.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 3
    شهید عباس پرنون بروجنی: از ملت مسلمان ایران می خواهم که پشتیبان ولایت فقیه باشند و همیشه بعد از نماز امام را دعا کنند. شهید خسرو استکی بنی: پيام من به ملت شريف و شهيد پرور ايران اين است كه در خط امام باشيد كه همان خط اسلام است و به اسلام فكر كنيد و دين مبين اسلام را ياری كنيد و به ندای سرور آزادگان امام حسين(ع) لبيك بگويید كه فرمود آيا كسي هست كه مرا ياری دهد، و به نداي امام امت خمينی كبير پاسخ مثبت دهيد و دست از ياري اين ابرمرد بر نداريد. و اما اي گروه های مختلف چپ و راست به اسلام بپيونديد، اگر می خواهيد سعادتمند شويد بفرموده خميني رهبر انقلاب اسلامي همچون قطره ها به دريا بپيونديد اگر مي خواهيد سعادتمند شويد. اسلام پاسخ گوی تمام نيازهای بشری مي باشد، شما اگر به اسلام بپيونديد و اگر در خط امام و مردم قرار گرفتيد بهترین دنيا و آخرت نصيبتان خواهد شد. شهید مجید پیکار : ای امت شهید پرور ایران ، تنها راه نجات اسلام و رهایی مستضعفین و پیروزی نهایی پیوستن به خط امام که همان خط اصیل اسلام و محمد (ص) است. شهید محمدعلی سمیع : عزیزان همیشه سعی کنید که از فرامین امام عزیز امت مو به مو اطاعت و پیروی نمایید. گوش به فرمان امام باشید و سعی شما این باشد که از امر ولایت پیروی کنید. امام و اصل ولایت را فراموش و رها نکنید که اگر این کار را کردید سقوط شما در گرو همین خلاف است. ولایت حافظ اسلام و حافظ شماست.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    8 3
    خدا لعنت کند آنهایی را که به نام مقاومت و ... مردم عراق را گروگان گرفته اند
    • محمد IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      1 2
      حتما خداوند لعنت می کند کسانی را که با حمایت آمریکا و عربستان برعلیه مقاومت توطعه کردند و موجبات شهادت سردار سلیمانی و فتنه های جدید را فراهم کردند
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 1
    مثل ترور حریری که کار غربی ها بود
  • US ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    تحرکات جریان صدر از زمانی شروع شد که صدر به ملاقات محمد بن سلمان و محمد بن زاید رفت و بعدازآن در خیابان‌های عراق شلوغی ایجاد شد. درست است. مقتدی صدر بسیار جاه طلب و موذی است. او قابل اعتماد نیست. بن سلمان و بن زاید از افراد خطرناک و مهره های کثیف مافیای یهودی و اسراییل اند. آنها برای عادی سازی روابط کشورهای عربی و مافیای یهود از هیچ جنایتی خودداری نمی کنند. جریانات اخیر تونس که رییس جمهور مجلس را بزیر کشید و نخست وزیر را اخراج کرد در همین رابطه است زیرا اقتصاد های این دولت ها در زنجیر مافیای یهود هستند و کسی نمی تواند بدون خدمت به این قبیله خونخوار اقتصاد را بچرخاند. سودان را هم که دیدیم. فشار زیاد بر سودان و تجزیه آن کشور با برپایی جنگ داخلی و از هم پاشیدگی اقتصاد سودان را به آن روز سیاه نشاندند و بعد با گروگان گیری اقتصاد از هم گسسته سودان را مجبور به تعظیم در مقابل مافیای یهود با همکاری آمریکا کردند و بن سلمان و بن زاید به دروغ قول بلیون ها دلار برای عادی کردن روابط با اسراییل را به سران سودانی دادند اما فقط چند میلیون بیشتر منتقل نشد و اکنون هم آن کودتا را بر سرشان خراب کردند. لبنان هم که معرف حضور همگی است که جنایت ها توسط آمریکا و اسراییل در لبنان پیاده می شود و حزب الله را بعنوان بانی این جنایات توسط رسانه های صهیونیستی به افراد نادان معرفی می کنند. جز نابودی صهیونیسم و امپراتوری خبیث راه دیگری نیست. جریانات عراق مو به مو از جنایات اسراییل و آمریکا در لبنان کپی می شود. هشیار باشید. افراد دست اندر کار عادی سازی روابط با اسراییل باید مجازات شوند می خواهد عرب یا کرد باشد فرقی نمی کند.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    3 3
    حالا ایران چرا شده کاسه داغتر از اش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس