پرچم عراق نمایه

روز جمعه آغاز تحولاتی در عراق بود که با تجمعات مردمی آغاز شد و به اغتشاش کشیده شد و پس از آن با حمله پهپادی به محل سکونت نخست وزیر عراق ادامه پیدا کرد

به گزارش مشرق، ساعت ۲ بعد از ظهر جمعه تجمعات در عراق شروع شد. به سرعت تعداد افراد افزایش یافت و در مدت کوتاهی تجمعات مسالمت آمیز مردم تبدیل به یک اغتشاش و درگیری با پلیس شد.

علت تجمعات چه بود؟

اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی عراق مسئله اصلی است. بسیاری از گروه‌ها معتقدند نتایج به دست آمده قابل پذیرش نیست. از گروه‌های شیعه و جریان‌های مقاومت گرفته تا بسیاری از گروه‌های اهل سنت و کردها. 

دخالت امارات، آمریکا و انگلیس در انتخابات عراق 

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

با این‌حال باز هم اعتراض گروه‌های مختلف به نتایج انتخابات پابرجا بود.

برخی می‌خواهند اعتراض تبدیل به اغتشاش شود

هادی العامری با حضور در مراسم ختمی که برای یکی از تظاهرات کنندگان کشته شده در منطقه سبز برگزار شد، گفت که برخی قصد دارند باعث درگیری معترضان و نیروهای امنیتی شوند.

پایگاه خبری المسله به نقل از رئیس الفتح گزارش داد، چنین افرادی موفق نخواهند شد موجب این درگیری شوند و رخدادهای روز گذشته که با آتش زدن چادرها همراه بود، جنایتی است که بدون مجازات نخواهد بود.

ترور نافرجام نخست وزیر عراق

رسانه‌های عراقی، دیشب از حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی در منطقه سبز بغداد خبر دادند. 

وزارت کشور عراق اعلام کرد حمله پهپادی توسط ۳ پهپاد انجام شده که حین حمله دو پهپاد ساقط شده و عملیات با یک فروند پهپاد انجام می‌شود.

تجمعات تبدیل به اغتشاش می‌شود، نخست‌وزیر ترور!

سامانه ضدپهپادی آمریکا عمل نکرد

«تحسین الخفاجی» سخنگوی عملیات مشترک عراق با اعتراض به عمل نکردن سامانه آمریکایی C-RAM برای دفاع از منزل «مصطفی الکاظمی» گفت که هم اکنون در حال انجام تحقیقات از امریکایی‌ها و سفارتخانه امریکا هستیم و متخصصان این امر باید پاسخ مناسبی در این خصوص داشته باشند.

«ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی «کتائب حزب الله» عراق، بامداد امروز یکشنبه، (۷ نوامبر) در صحت خبر سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق نیز ابراز تردید کرد. وی نوشت: «ایفای نقش قربانی[بودن] از شیوه‌های نخ نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنا بر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست وزیر سابق، یک پهپاد خرج کند [ضرر کند]».

طبق نتایج به دست آمده از انتخابات عراق گروه‌های سکولار نزدیک به آمریکا کمترین اقبال را داشتند و گروه صدر و دیگر جریان‌های شیعه که مهمترین شاخصه سیاسی آنها ضدیت با آمریکا است بیشترین کرسی‌ها را کسب کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس